Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.
Köpte ett grafikkort utav Inet förra året och hade även köpt ett lika grafikkort utav en annan återförsäljare runt samma tidsperiod.
Ett utav grafikkorten hade ett problem med att fläktarna hade börjat vobbla och låta illa så jag reklamerade det till Inet.
Inet tar emot reklamationen och konstaterar samma fel och gör en återbetalning till mig.
3 månader senare kommer ett krav på faktura till Inet med full återbetalning på beloppet dem betalade ut mig tidigare för grafikkortet och det skall ske inom 10 dagar.
Jag väljer att bestrida fakturan då jag anser att jag inte ingått något avtal med dem.
Efter att jag bestrider fakturan så kontaktar Inet's ekonomiavdelning mig och frågar varför jag bestrider fakturan och jag förklarar då att jag inte ingått något avtal med dem.
Jag förklarar att när jag skickade mitt grafikkort till Inet fanns det ingen möjlighet att verifiera att kortet köpts utav Inet därför inget serienummer följer med kvitto ifrån Inet.
Samtalet pågår sedan under en längre tid och jag påpekar att dem borde inte påbörja åtgärd om det är så att grafikkortet inte sålts utav dem. Det kostar både dem själva och deras kunder pengar och tid, dem borde alltså isåfall kolla upp serienummer innan åtgärd påbörjas.
Vi kommer överens om att den åtgärd som skall tas vidare för att Inet skall stryka fakturan är att dem kollar upp om det är möjligt för dem att reklamera direkt till tillverkaren istället för deras distributör. Alternativt om det inte skulle gå kunde Inet själva reklamera kortet till återförsäljaren som jag köpt grafikkortet utav. Detta för att att jag som kund till Inet skall slippa behöva återköpa mitt grafikkort via Inet och sedan reklamera till den återförsäljaren jag köpt grafikkortet utav ifrån början.
Jag får till svar att Inet inte kan reklamera kortet till tillverkaren och därmed behöver jag skicka dem mitt kvitto för köpet, vilket jag gör och dem reklamerar sedan grafikkortet till återförsäljaren jag köpt det utav.
Reklamationen går bra och Inet får en ny produkt dem kan sälja och min faktura hos dem skall makuleras.
Skönt det löste sig tillslut tänker jag och Inet kanske behöver förändra sin process för hur dem sköter reklamationer där dem faktiskt stämmer av serienumret innan dem påbörjar åtgärd.
Igår behövde jag köpa lite prylar och Inet var den enda butiken med produkten i lager så jag lägger in en beställning och betalar med Swish. Jag får tillbaka en orderbekräftelse och börjar vänta på att mina prylar skall dyka upp och idag ser jag att Inet har återbetalt beloppet och ordern existerar inte på mina sidor hos dem. Jag kontaktar kundtjänst och frågar vad som har hänt.
Får till svar:
På grund av ärendet med grafikkortet i februari så har vi fattar beslut att vi inte längre önskar godkänna ordrar som du lägger. Jag beklagar.
Jag har alltid tyckt bra om Inet som återförsäljare, men detta förändrar så klart min uppfattning utav dem som återförsäljare.
Jag har handlat varor hos dem för över 100 tusen igenom åren och nu får jag inte längre handla hos dem vilket dem självklart har rätt att bestämma själva, men att dem beter sig på detta vis emot sina kunder övergår mitt förstånd.
Edit:
Har en pågående dialog med ÅF efter tråden uppmärksammats och blockeringen att handla har tagits bort.