Trasig skärm laptop hur använda extern i bios?

Permalänk
Medlem

Trasig skärm laptop hur använda extern i bios?

Hejsan!

Jag har en gammal hp dv6 envy vars skärm är trasig. Jag skulle behöva ominstaler Windows på den, men när jag försöker starta om den och gå in i bios för att installera Windows via usb, visas inget på skärmen. Jag har testat att koppla bort ladden i laptopen till skärmen men den hjälper inte. Har externa skärmen kopplad till hdmi uttag. Någon som vet hur jag kan gå tillväga? Vill alltså ominstallera Windows på den. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

När kommer bilden upp på den externa skärmen då? När du kommer in i windows? Eller ser du windows loggan innan?
Kanske din laptop laddar in HDMI-drivrutinen efter POST.

Testat att peppra på ESC eller F9 när du startar upp datorn? Alltså för att försöka komma till en boot device menu där du förhoppningsvis ser någonting vilka fysiska lagringsmedium och usb-stickor som är valbara.

I värsta fall om inte du ser nåt där heller kan du ju googla bilder på hur en sån meny ser ut och försöka luska ut vilken som är usb-stickan. Eller helt enkelt, tryck på ESC / F9 massa gånger, sedan tryck enter (efter en stund) utan visual feedback. Om det bootar till vanliga windows upprepar du processen men trycker en gång på nerpil innan du trycker enter, ja du fattar

Väl inne i en windows-setup borde du ju verkligen fått bild till monitorn.

https://www.easeus.com/resource/hp-boot-menu.html

Lade till länk
Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

När kommer bilden upp på den externa skärmen då? När du kommer in i windows? Eller ser du windows loggan innan?
Kanske din laptop laddar in HDMI-drivrutinen efter POST.

Testat att peppra på ESC eller F9 när du startar upp datorn? Alltså för att försöka komma till en boot device menu där du förhoppningsvis ser någonting vilka fysiska lagringsmedium och usb-stickor som är valbara.

I värsta fall om inte du ser nåt där heller kan du ju googla bilder på hur en sån meny ser ut och försöka luska ut vilken som är usb-stickan. Eller helt enkelt, tryck på ESC / F9 massa gånger, sedan tryck enter (efter en stund) utan visual feedback. Om det bootar till vanliga windows upprepar du processen men trycker en gång på nerpil innan du trycker enter, ja du fattar

Väl inne i en windows-setup borde du ju verkligen fått bild till monitorn.

https://www.easeus.com/resource/hp-boot-menu.html

Tack för svar. Det första jag ser när den kommer in i Windows är blå skärm och "hjulet" som går runt. Ok, så F9 som ev gäller? Svårt att hitta definitivt svar på vilken knapp. Försökt hitta bild som visar hur det ser ut online, men den är ju rätt gammal och inte fått något jag kunnat använda hittills.

Permalänk
Medlem

Fick du till det? Förstår att det är frustrerande att klicka runt i blindo men i teorin borde det funka att klicka upp boot menyn och sen gå igenom valen som finns

Hittade det här också. Vet inte om det är häxkonst men kan ju vara värt att prova...

"If it's a laptop, get an external keyboard and plug it into the laptop and make sure that the display is connected to the laptop. Restart the laptop through Windows, and when the display goes dark, close the laptop. It now should default to the connected display as a primary one."

Om inget av ovanstånde funkar kanske det funkar bättre med en annan port. Alltså om det finns VGA, DVI eller dylikt. Min gamla Plasma-tv har VGA-ingång t ex.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

F2 DEL F10 är de jag skulle testa, men min jobblaptop kör ENTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

F2 DEL F10 är de jag skulle testa, men min jobblaptop kör ENTER

På HP datorer är det F10 för BIOS setup.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Beroende på hur gammal datorn är så kan det ju gå att välja att den ska gå in i "BIOS" från Windows. Inställningar -> System -> Återställning -> Avancerad start. I Windows 11, liknande i tian antar jag, men tidigare än så vet jag inte om det finns.

Permalänk
Medlem

Hej alla, tack för supporten, inte lyckats lösa det ännu, ska försöka testa på era tips i helgen när mer tid finns. Återkommer! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWZ:

Hejsan!

Jag har en gammal hp dv6 envy vars skärm är trasig. Jag skulle behöva ominstaler Windows på den, men när jag försöker starta om den och gå in i bios för att installera Windows via usb, visas inget på skärmen. Jag har testat att koppla bort ladden i laptopen till skärmen men den hjälper inte. Har externa skärmen kopplad till hdmi uttag. Någon som vet hur jag kan gå tillväga? Vill alltså ominstallera Windows på den. Tack på förhand!

Tyvärr är det så att vissa bärbara inte väljer att aktivera HDMI-porten innan Windows har blivit inläst. Hade en Sony FW11 med trasig skärm med det beteendet. Jag skulle tro att enklaste sättet att lösa det på är att plocka ut hårddisken, installera Windows via en annan dator, stoppa i hårddisken igen och hoppas på att Windows automatiskt kommer installera de nya drivrutinerna. Denna metod har faktiskt fungerat fint för mig allt sedan Windows 10.

Sedan är ju frågan varför du behöver ominstallera Windows. Mycket går ju faktiskt att lösa utan en ominstallation också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Beroende på hur gammal datorn är så kan det ju gå att välja att den ska gå in i "BIOS" från Windows. Inställningar -> System -> Återställning -> Avancerad start. I Windows 11, liknande i tian antar jag, men tidigare än så vet jag inte om det finns.

Tack! Testade detta och kom in i menyn men sen när den skulle läsa uefi via usb verkade den starta om ugnen och skärmen blev svart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tyvärr är det så att vissa bärbara inte väljer att aktivera HDMI-porten innan Windows har blivit inläst. Hade en Sony FW11 med trasig skärm med det beteendet. Jag skulle tro att enklaste sättet att lösa det på är att plocka ut hårddisken, installera Windows via en annan dator, stoppa i hårddisken igen och hoppas på att Windows automatiskt kommer installera de nya drivrutinerna. Denna metod har faktiskt fungerat fint för mig allt sedan Windows 10.

Sedan är ju frågan varför du behöver ominstallera Windows. Mycket går ju faktiskt att lösa utan en ominstallation också.

Tack för svar! Jag vill installera om Windows på den ssd jag installerat i det gamla cd facket, så laptopen blir lite snabbare. Just nu är ssdn bara där som lagring och a inte windws installerat på den, och disken windows ligger på är en 5400 rpm, seg som sirap:).