Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tulpanlöken kunde man ju åtminstone odla. Vad har du för nytta av krypto? I praktiska tillämpningar. Vilket värde skapar en ETH? Vad backar upp värdet? Men att ligga 10x på krypto är ju fantastiskt. Tills man reglerar det eller förbjudet folk handla med det.

Kryptovalutor har extremt många praktiska tillämpningar. Titta bara på Bitcoin som gör det möjligt att skicka pengar snabbt, smidigt och enkelt över hela världen när banköverföringar utanför Sverige ofta tar många dagar (om banken ens tillåter en att göra utlandsöverföringar dvs..). Det möjliggör också att man själv håller pengarna, istället för att lita på en central tredjepart (oavsett om det är en bank eller ett privat företag), vilket ju är extremt viktigt om man bor i ett korrupt land med korrupta regeringar och banker.

När det kommer till Ethereum så finns det ännu fler praktiska tillämpningar. Titta bara på decentraliserade appar och NFTs. Om man, som jag, gillar NFTs så behöver man ju kryptovalutor. Om man inte förstår de praktiska tillämpningsområdena av krypto och säger att det därför inte behövs låter man i mina öron som en 80-åring som inte förstår de praktiska tillämpningsområdena av internet och därför säger att det inte behövs.

Vad kan man ens göra med en aktie eller fond? Titta på om siffran går upp eller ner och möjligen rösta i en bolagsstämma, men that's it. Med kryptovalutor kan man, utöver att titta på om siffran går upp eller ner och rösta i decentraliserade autonoma organisationer, faktiskt använda dem.

Absolut finns det risk att korrupta länder förbjuder kryptovalutor, precis som korrupta länder historiskt har förbjudit befolkningen att äga guld och andra liknande saker. Det hindrar inte tekniken från att ha extremt många praktiska och riktiga användningsområden för oss som faktiskt använder dem

Vill man inte ha volatiliteten (t.ex. om man inte vill investera/spekulera i krypto) så finns ju en mängd stablecoins som oftast har ett stabilt värde som fortfarande möjliggör allt som krypto möjliggör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kryptovalutor har extremt många praktiska tillämpningar. Titta bara på Bitcoin som gör det möjligt att skicka pengar snabbt, smidigt och enkelt över hela världen när banköverföringar utanför Sverige ofta tar många dagar (om banken ens tillåter en att göra utlandsöverföringar dvs..). Det möjliggör också att man själv håller pengarna, istället för att lita på en central tredjepart (oavsett om det är en bank eller ett privat företag), vilket ju är extremt viktigt om man bor i ett korrupt land med korrupta regeringar och banker.

När det kommer till Ethereum så finns det ännu fler praktiska tillämpningar. Titta bara på decentraliserade appar och NFTs. Om man, som jag, gillar NFTs så behöver man ju kryptovalutor. Om man inte förstår de praktiska tillämpningsområdena av krypto och säger att det därför inte behövs låter man i mina öron som en 80-åring som inte förstår de praktiska tillämpningsområdena av internet och därför säger att det inte behövs.

Vad kan man ens göra med en aktie eller fond? Titta på om siffran går upp eller ner och möjligen rösta i en bolagsstämma, men that's it. Med kryptovalutor kan man, utöver att titta på om siffran går upp eller ner och rösta i decentraliserade autonoma organisationer, faktiskt använda dem.

Absolut finns det risk att korrupta länder förbjuder kryptovalutor, precis som korrupta länder har förbjudit befolkningen att äga guld och andra liknande saker. Det hindrar inte tekniken från att ha extremt många praktiska och riktiga användningsområden för oss som faktiskt använder dem

Vill man inte ha volatiliteten (t.ex. om man inte vill investera/spekulera i krypto) så finns ju en mängd stablecoins som oftast har ett stabilt värde som fortfarande möjliggör allt som krypto möjliggör.

Vägg av text som mynnar ut i volatilitet och 1 användningsområdem... En "valuta".

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kryptovalutor har extremt många praktiska tillämpningar. Titta bara på Bitcoin som gör det möjligt att skicka pengar snabbt, smidigt och enkelt över hela världen när banköverföringar utanför Sverige ofta tar många dagar (om banken ens tillåter en att göra utlandsöverföringar dvs..). Det möjliggör också att man själv håller pengarna, istället för att lita på en central tredjepart (oavsett om det är en bank eller ett privat företag), vilket ju är extremt viktigt om man bor i ett korrupt land med korrupta regeringar och banker.

När det kommer till Ethereum så finns det ännu fler praktiska tillämpningar. Titta bara på decentraliserade appar och NFTs. Om man, som jag, gillar NFTs så behöver man ju kryptovalutor. Om man inte förstår de praktiska tillämpningsområdena av krypto och säger att det därför inte behövs låter man i mina öron som en 80-åring som inte förstår de praktiska tillämpningsområdena av internet och därför säger att det inte behövs.

Vad kan man ens göra med en aktie eller fond? Titta på om siffran går upp eller ner och möjligen rösta i en bolagsstämma, men that's it. Med kryptovalutor kan man, utöver att titta på om siffran går upp eller ner och rösta i decentraliserade autonoma organisationer, faktiskt använda dem.

Absolut finns det risk att korrupta länder förbjuder kryptovalutor, precis som korrupta länder historiskt har förbjudit befolkningen att äga guld och andra liknande saker. Det hindrar inte tekniken från att ha extremt många praktiska och riktiga användningsområden för oss som faktiskt använder dem

Vill man inte ha volatiliteten (t.ex. om man inte vill investera/spekulera i krypto) så finns ju en mängd stablecoins som oftast har ett stabilt värde som fortfarande möjliggör allt som krypto möjliggör.

Bra och välskrivet inlägg, men nu får du gärna ta upp riskerna du ser med krypto.
För är det något vi lärt oss nyss är ju att allt inte är guld och gröna skogar som du beskriver ovan.

Permalänk
Medlem

Ta Bitcoin som värdebevarare. Att gå från 60K USD ned mot 12K är ju ingen höjdare. Dessutom är KYC rena döden för krypto. Någonstans måste du ju ut till ”vanliga” valutor.

Problemet med alla exchanges, Mt. goz och senaste FTX. Du har åtminstone investerarskydd när du handlar med värdepapper. Du sitter med en jätterisk där och deras så kallade tokens gör att de kan trycka hur mycket som helst, mer än vad Basel 3 reglerna tillåter. Vad är stable coinen uppbackade av? Tar du Luna/UST så fixade de en digital bankrun som kraschade hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Vägg av text som mynnar ut i volatilitet och 1 användningsområdem... En "valuta".

Du låter som 80-åringen som jag beskriver i mitt tidigare inlägg

Skrivet av oordning:

Bra och välskrivet inlägg, men nu får du gärna ta upp riskerna du ser med krypto.
För är det något vi lärt oss nyss är ju att allt inte är guld och gröna skogar som du beskriver ovan.

Riskerna är ju såklart många. Dels har vi volatiliteten som historiskt har varit väldigt hög, men som generellt sett gått neråt med tiden. Dels finns det många scams och bedrägerier inom kryptovalutor, men det är inte på något sätt unikt för krypto, utan folk faller ju för scams och bedrägerier hela tiden utanför kryptovärlden också. Dels har vi riskerna som alltid finns om man låter någon annan hålla ens pengar (typ en centraliserad börs likt Mt Gox eller FTX) och de inte har någon form av investerarskydd. Det är ju därför folk inom krypto har sagt i över 10 år nu att man måste ta ut sin krypto från de centraliserade börserna och hålla dem i sina egna plånböcker. Att många inte lyssnar och fortsätter hålla dem i farliga centraliserade börser är nog en av de största problemen vi har inom kryptovärlden. Sedan finns det såklart problem med att hålla kryptovalutorna själv i och med att man förflyttar ansvaret helt och håller till sig själv

För att ta upp några av riskerna

Skrivet av slipbit:

Ta Bitcoin som värdebevarare. Att gå från 60K USD ned mot 12K är ju ingen höjdare. Dessutom är KYC rena döden för krypto. Någonstans måste du ju ut till ”vanliga” valutor.

Problemet med alla exchanges, Mt. goz och senaste FTX. Du har åtminstone investerarskydd när du handlar med värdepapper. Du sitter med en jätterisk där och deras så kallade tokens gör att de kan trycka hur mycket som helst, mer än vad Basel 3 reglerna tillåter. Vad är stable coinen uppbackade av? Tar du Luna/UST så fixade de en digital bankrun som kraschade hela systemet.

Absolut är det en stor krasch, men inte på något sätt ovanlig om man ser till de tidigare krascherna som Bitcoin har varit med om. Om man zoomar ut lite så har Bitcoin historiskt presterat extremt bra. För 10 år sedan låg priset per BTC på ca 20 dollar styck. Idag ligger BTC på ca 20 000 dollar styck. Beroende på vad man vill åt med sitt kryptoinnehav så behöver man faktiskt inte komma ”ut till vanliga valutor”. Håller man sig till DeFi, NFTs eller vad man nu kan vilja göra så är ju det saker som är helt inom kryptovärlden. Säg att jag hittar en fin NFT som jag vill ha som kostar 0,01 ETH. Då behöver jag ju komma "in" i kryptovärlden, men sen när jag har gjort det och köpt min NFT behöver jag ju aldrig komma "ut" till SEK.

Centraliserade börser är ett jätteproblem, och därför håller man sig borta från dem (och deras exchange-tokens) i så stor utsträckning man kan. Det har folk vetat om i 10 år nu

När det kommer till stablecoins finns det flera olika typer av stablecoins med olika egenskaper och olika risker. Generellt sett kan man säga att det finns 3 st kategorier.
1. Fiat-backade stablecoins som är backade av fiat-valutor (typ USD)
2. Krypto-backade stablecoins som är backade av krypto (typ BTC)
3. Algoritmiska stablecoins som har en kod som är skriven så att det alltid bör finnas möjlighet att göra en vinst om priset avviker från vad det ”borde” vara.
UST (och i princip alla andra stablecoins som har kraschat) är i kategori 3, där den som har skrivit koden inte har gjort den robust mot stora svängningar i övriga kryptomarknaden. Att detta var en risk visste alla långt innan UST kraschade..

Permalänk
Medlem

Var är poängen med innehavet om man inte tänker ta ut sina kryptovalutor till pengar som man kan köpa riktig mat för? Hela meningen med investeringar är väl att få pengar att växa så de räcker till mer, ska de förbli i kryptovärlden blir de ju rätt begränsade till var de kan användas. Tycker jag som inte förstår.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Du låter som 80-åringen som jag beskriver i mitt tidigare inlägg

Riskerna är ju såklart många. Dels har vi volatiliteten som historiskt har varit väldigt hög, men som generellt sett gått neråt med tiden. Dels finns det många scams och bedrägerier inom kryptovalutor, men det är inte på något sätt unikt för krypto, utan folk faller ju för scams och bedrägerier hela tiden utanför kryptovärlden också. Dels har vi riskerna som alltid finns om man låter någon annan hålla ens pengar (typ en centraliserad börs likt Mt Gox eller FTX) och de inte har någon form av investerarskydd. Det är ju därför folk inom krypto har sagt i över 10 år nu att man måste ta ut sin krypto från de centraliserade börserna och hålla dem i sina egna plånböcker. Att många inte lyssnar och fortsätter hålla dem i farliga centraliserade börser är nog en av de största problemen vi har inom kryptovärlden. Sedan finns det såklart problem med att hålla kryptovalutorna själv i och med att man förflyttar ansvaret helt och håller till sig själv

För att ta upp några av riskerna

Absolut är det en stor krasch, men inte på något sätt ovanlig om man ser till de tidigare krascherna som Bitcoin har varit med om. Om man zoomar ut lite så har Bitcoin historiskt presterat extremt bra. För 10 år sedan låg priset per BTC på ca 20 dollar styck. Idag ligger BTC på ca 20 000 dollar styck. Beroende på vad man vill åt med sitt kryptoinnehav så behöver man faktiskt inte komma ”ut till vanliga valutor”. Håller man sig till DeFi, NFTs eller vad man nu kan vilja göra så är ju det saker som är helt inom kryptovärlden. Säg att jag hittar en fin NFT som jag vill ha som kostar 0,01 ETH. Då behöver jag ju komma "in" i kryptovärlden, men sen när jag har gjort det och köpt min NFT behöver jag ju aldrig komma "ut" till SEK.

Centraliserade börser är ett jätteproblem, och därför håller man sig borta från dem (och deras exchange-tokens) i så stor utsträckning man kan. Det har folk vetat om i 10 år nu

När det kommer till stablecoins finns det flera olika typer av stablecoins med olika egenskaper och olika risker. Generellt sett kan man säga att det finns 3 st kategorier.
1. Fiat-backade stablecoins som är backade av fiat-valutor (typ USD)
2. Krypto-backade stablecoins som är backade av krypto (typ BTC)
3. Algoritmiska stablecoins som har en kod som är skriven så att det alltid bör finnas möjlighet att göra en vinst om priset avviker från vad det ”borde” vara.
UST (och i princip alla andra stablecoins som har kraschat) är i kategori 3, där den som har skrivit koden inte har gjort den robust mot stora svängningar i övriga kryptomarknaden. Att detta var en risk visste alla långt innan UST kraschade..

Som tidigare kom du inte med fler användningsområden. Kryptovalutor bidrar inte med ett smack förutom miljöförstöring och korruption. Det vet ju alla.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Som tidigare kom du inte med fler användningsområden. Kryptovalutor bidrar inte med ett smack förutom miljöförstöring och korruption. Det vet ju alla.

Man kan inte äta guld (jo det kan man faktiskt ), man kan inte äta Bitcoin och kan man inte konvertera krypto till etablerade valutor för att handla mat. Då r det ett problem. För oss 80-åringar så minns vi ju den tiden när en mängd valutor INTE var konvertibla och problemen som följde med dessa.

NFT-marknaden har kollapsat, men det finns en rad problem när stora institutioner har förlorat stora mängder fiatvalutor pga av FTX. Där kommer krypto regleras och regleras det så kommer KYC in och då frågar alla sig varför man ska ha krypto då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Vägg av text som mynnar ut i volatilitet och 1 användningsområdem... En "valuta".

Nej, du måste vara extremt trött om det var det enda du förstod av de föregående inläggen.

Försöker man inte ens förstå så kommer man inte förstå.

Skrivet av PixelBritta:

Som tidigare kom du inte med fler användningsområden. Kryptovalutor bidrar inte med ett smack förutom miljöförstöring och korruption. Det vet ju alla.

Och det här hade du vetat om du läst länken jag skickade tidigare i tråden..
Vi börjar förmodligen gränsa till off topic här dock...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Massy:

Nej, du måste vara extremt trött om det var det enda du förstod av de föregående inläggen.

Försöker man inte ens förstå så kommer man inte förstå.

https://i.imgur.com/195xHVF.png

Och det här hade du vetat om du läst länken jag skickade tidigare i tråden..
Vi börjar förmodligen gränsa till off topic här dock...

Tråden handlar inte om "Bitcoin är bra eller dåligt". Så nu lämnar vi detta sidospår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

*Delar som inte följer moderatoruppmaning har raderats*

För att bidra lite till trådens större syfte:

Jag månadssparar på ISK, fonder som följer svenskt index samt globalt. Därutöver ett fåtal teknikaktier som jag tror på och en viss andel krypto som inhandlades för många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker faktiskt en del kritik är berättigad. Teval var så fanatisk med att crypto bara kommer gå uppåt och det är världens skydd mot inflation och all möjlig skit. Vi som sa nej crypto är ren spekulation och kommer falla som en sten vid kris var idioter tydligen men här sitter vi nu två år senare. Teval har slutat posta ungefär när crypto gick helt åt skogen och det är väl som väntat. Pumpa crypto tills det går åt skogen och hoppas man hann sälja i tid.

Oj vilken känga Har jag nånsin påstått att "crypto" bara kommer gå uppåt så hade jag gärna sett det meddelandet. Har varit med några cykler av Bitcoins dalar och toppar och skulle aldrig påstå att "crypto" skulle på något sätt vara stabilt när det kommer till värde i fiatvalutor, tvärtom så är jag väl medveten om att det troliga är att värdet faller som en sten efter en rejäl uppgång.

Köper fortfarande Bitcoin varje månad som jag gjort i bra många år nu, men jag hade absolut fel om att bitcoin aldrig skulle gå under 20k$ igen. Har blivit pappa dock så att skriva på Sweclockers har fått ta en smäll senaste 1+ året

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Oj vilken känga Har jag nånsin påstått att "crypto" bara kommer gå uppåt så hade jag gärna sett det meddelandet. Har varit med några cykler av Bitcoins dalar och toppar och skulle aldrig påstå att "crypto" skulle på något sätt vara stabilt när det kommer till värde i fiatvalutor, tvärtom så är jag väl medveten om att det troliga är att värdet faller som en sten efter en rejäl uppgång.

Köper fortfarande Bitcoin varje månad som jag gjort i bra många år nu, men jag hade absolut fel om att bitcoin aldrig skulle gå under 20k$ igen. Har blivit pappa dock så att skriva på Sweclockers har fått ta en smäll senaste 1+ året

vad är syftet med att säga "värde i fiatvalutor" ? menar du att krypto skulle vara stabilt om man mäter dess värde på något annat vis eller vad är poängen?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har en fråga angående bolaget Golden Ocean Group.
Den finns både på Norska och amerikanska börsen.
Norge har 25% källskatt, Amerika 15%.
Det står att bolaget är registrerat i Bermuda precis som 2020 Bulkers.
Betyder det att jag inte betalar källskatt på Golden Ocean Group? Varken på Norska eller Amerikanska börsen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej! Jag har en fråga angående bolaget Golden Ocean Group.
Den finns både på Norska och amerikanska börsen.
Norge har 25% källskatt, Amerika 15%.
Det står att bolaget är registrerat i Bermuda precis som 2020 Bulkers.
Betyder det att jag inte betalar källskatt på Golden Ocean Group? Varken på Norska eller Amerikanska börsen?

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2022/03/17/sa-sk...
Artikeln går igenom det bra i allmänhet och tar upp ditt case specifikt:

Citat:

En annan specialare är norska bolag som har sitt säte på Bermuda. Det gäller främst rederier och det betyder att de inte har någon källskatt alls på utdelning. Dessa aktier kan du urskilja då ISIN-numret börjar på BMG.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KingCobra:

Hej! Jag har en fråga angående bolaget Golden Ocean Group.
Den finns både på Norska och amerikanska börsen.
Norge har 25% källskatt, Amerika 15%.
Det står att bolaget är registrerat i Bermuda precis som 2020 Bulkers.
Betyder det att jag inte betalar källskatt på Golden Ocean Group? Varken på Norska eller Amerikanska börsen?

2020 Bulkers har sedan slutet av 2022 sin hemvist i Norge. Däremot hade de någon lösning för att det inte skulle dras källskatt på utdelningarna.

Hemvist är det som avgör om det är källskatt eller ej på utdelningarna. Oberoende av vart värdepappret är noterat, (aktie eller depåbevis).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om man flyttar en aktie från Swedbank till Avanza hur blir det då med inköpspris osv? Sköts allt det automatiskt så siffrorna blir rätt eller hur fungerar det rent praktiskt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Songless:

Om man flyttar en aktie från Swedbank till Avanza hur blir det då med inköpspris osv? Sköts allt det automatiskt så siffrorna blir rätt eller hur fungerar det rent praktiskt?

GAV för aktier brukar generellt sett inte följa med utan du får uppdatera manuellt själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Denna känsla infann sig idag med grönt överallt

Skrivet av DavidtheDoom:

GAV för aktier brukar generellt sett inte följa med utan du får uppdatera manuellt själv.

På tal om ändra GAV, kan man kan göra det själv på Avanza? Hittar inget vid sökning och har försökt klicka runt vid något tillfälle utan framgång.
Nordnet är det enkelt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Denna känsla infann sig idag med grönt överallt

På tal om ändra GAV, kan man kan göra det själv på Avanza? Hittar inget vid sökning och har försökt klicka runt vid något tillfälle utan framgång.
Nordnet är det enkelt.

Lätt att få gröna siffror överallt med ändrat GAV

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Lätt att få gröna siffror överallt med ändrat GAV

Haha touché

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

På tal om ändra GAV, kan man kan göra det själv på Avanza? Hittar inget vid sökning och har försökt klicka runt vid något tillfälle utan framgång.
Nordnet är det enkelt.

Relaterad fråga: går det att lägga in ett "fiktivt" värdepapper på Nordnet? Jag har ett gäng aktier från jobbets bonusprogram och vore smidigt att ha överblick på dem i Nordnets app också.
(Jag har använt Delta tidigare för att skapa en virtuell portfölj men tröttnade på att hålla den uppdaterad vid affärer.)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glemmy:

Denna känsla infann sig idag med grönt överallt
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

På tal om ändra GAV, kan man kan göra det själv på Avanza? Hittar inget vid sökning och har försökt klicka runt vid något tillfälle utan framgång.
Nordnet är det enkelt.

Det går att göra och görs på din profil

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Relaterad fråga: går det att lägga in ett "fiktivt" värdepapper på Nordnet? Jag har ett gäng aktier från jobbets bonusprogram och vore smidigt att ha överblick på dem i Nordnets app också.
(Jag har använt Delta tidigare för att skapa en virtuell portfölj men tröttnade på att hålla den uppdaterad vid affärer.)

Inte vad jag vet, men skicka en fråga till kundtjänst vet ja

Skrivet av DavidtheDoom:

Det går att göra och görs på din profil

Ah se där! Tack.

Då var allt grönt igen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Nybörjarfrågor gällande aktiefonder.

1. Hur exakt fungerar ränta på ränta och avkastning? Får man avkastning årligen nåt specifikt datum? Ligger avkastningen kvar i fonden eller utbetalas det i pengar till kontot?

2. Om jag t.ex köper en fond för 1000kr idag när den ligger på 10kr och säljer 10 år senare, och den ligger fortfarande på 10kr (upp och ner genom åren). Innebär det 0kr ränta på ränta? Och 0 avkastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nybörjarfrågor gällande aktiefonder.

1. Hur exakt fungerar ränta på ränta och avkastning? Får man avkastning årligen nåt specifikt datum? Ligger avkastningen kvar i fonden eller utbetalas det i pengar till kontot?

2. Om jag t.ex köper en fond för 1000kr idag när den ligger på 10kr och säljer 10 år senare, och den ligger fortfarande på 10kr (upp och ner genom åren). Innebär det 0kr ränta på ränta? Och 0 avkastning?

1. Se ränta på ränta mer som ett koncept när det gäller aktiefonder. Fonderna rör sig varje dag (upp och ner). Den årliga avkastningen är bara ett genomsnitt av alla dagars upp- och nedgång.

Det blir tydligare på bankkonton då räntan typiskt betalas en gång per år.

2. Ja.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nybörjarfrågor gällande aktiefonder.

1. Hur exakt fungerar ränta på ränta och avkastning? Får man avkastning årligen nåt specifikt datum? Ligger avkastningen kvar i fonden eller utbetalas det i pengar till kontot?

2. Om jag t.ex köper en fond för 1000kr idag när den ligger på 10kr och säljer 10 år senare, och den ligger fortfarande på 10kr (upp och ner genom åren). Innebär det 0kr ränta på ränta? Och 0 avkastning?

Det är skillnad på utdelning och avkastning.

Utdelning finner du endast hos aktier, och alla aktier har inte utdelning även om de går bra, då de väljer att använda pengarna för att växa istället. Har de utdelning sker det normalt sett vid vissa datum varje år. På avanza kan du se tidigare utdelningar genom att klicka på rutan för utdelning mellan grafen och "Om bolaget". Om du vill se en aktie som har utdelning kan du kolla t.ex. Castellum:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5353/castellum

Vanliga fonder återinvesterar utdelningar av underliggande aktier automatiskt.

Avkastning är summan av både utdelningar och hur värdet på själva aktien eller fonden ändrats under en tid. Så för att kolla det behöver du bara jämföra de två datum du är intresserad av*, om det nu är ett år eller något annat. Typiskt sett är perioden du ägt något av intresse, av uppenbar anledning

GAV, genomsnittligt anskaffningsvärde, är det genomsnittliga priset du köpt en aktie för. Så om ditt GAV är 100kr, och aktien nu är värd 110kr, och du fått 10kr i utdelning per aktie, är din avkastning 120kr.

*Det kan dock bli rätt komplicerat att räkna ut faktisk avkastning för en specifik aktie med utdelning om man inte återinvesterar utdelningar in i samma aktie.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det är skillnad på utdelning och avkastning.

Utdelning finner du endast hos aktier, och alla aktier har inte utdelning även om de går bra, då de väljer att använda pengarna för att växa istället. Har de utdelning sker det normalt sett vid vissa datum varje år. På avanza kan du se tidigare utdelningar genom att klicka på rutan för utdelning mellan grafen och "Om bolaget". Om du vill se en aktie som har utdelning kan du kolla t.ex. Castellum:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5353/castellum

Fonder återinvesterar utdelningar av underliggande aktier automatiskt.

Avkastning är summan av både utdelningar och hur värdet på själva aktien eller fonden ändrats under en tid, så för att kolla det behöver du bara jämföra de två datum du är intresserad av, om det nu är ett år eller något annat. Typiskt sett är perioden du ägt något av intresse, av uppenbar anledning

Det finns fonder som har någon form av utdelande andelsklasser, men dessa är typiskt sett riktade till institutionella investerare, t ex stiftelser, som stoppar in stora belopp och vill ha ett kassaflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns fonder som har någon form av utdelande andelsklasser, men dessa är typiskt sett riktade till institutionella investerare, t ex stiftelser, som stoppar in stora belopp och vill ha ett kassaflöde.

Jag vet med mig att jag funderat flera gånger när jag skrivit svar liknande detta om hurvida det fanns fonder med utdelning eller inte, så borde nog skrivit att de normalt sett inte har det

Tror aldrig jag sett någon fond med utdelning dock, har du något exempel?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tror aldrig jag sett någon fond med utdelning dock, har du något exempel?

XACT Norden Högutdelande

Visa signatur

Dator: Mac