Permalänk
Medlem

Några nybörjarfrågor:

1. Om man redan har ett fondsparande hos Swedbank men vill gå över till Lysa, borde man sälja allt på Swedbank och investera det i Lysa eller låta Swedbankfonderna ligga kvar och börja på ny kula hos Lysa?
2. Om man fått lite aktier via jobbet som hamnat på ett VP konto och vill sälja dem, räknas skatten ut automatiskt eller måste man manuellt räkna ut den själv baserat på vad den låg på när man fick den?
3. Värt att köpa några Teslaaktier för skojs skull? De har ju gått upp med runt 70% sen början på året.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag vet med mig att jag funderat flera gånger när jag skrivit svar liknande detta om hurvida det fanns fonder med utdelning eller inte, så borde nog skrivit att de normalt sett inte har det

Tror aldrig jag sett någon fond med utdelning dock, har du något exempel?

Det är inte så ovanligt som du nog tror. T ex den vanliga SHB Sverige Index Criteria har utdelande andelsklass(er), men det är inte säkert att de går att köpa överallt och beroende på fond kan det finnas ytterligare villkor (t ex belopp, även om det inte är så i detta fall).

https://secure.msse.se/shb/pdf/Handelsbanken_Sverige_Index_Cr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Några nybörjarfrågor:

1. Om man redan har ett fondsparande hos Swedbank men vill gå över till Lysa, borde man sälja allt på Swedbank och investera det i Lysa eller låta Swedbankfonderna ligga kvar och börja på ny kula hos Lysa?
2. Om man fått lite aktier via jobbet som hamnat på ett VP konto och vill sälja dem, räknas skatten ut automatiskt eller måste man manuellt räkna ut den själv baserat på vad den låg på när man fick den?
3. Värt att köpa några Teslaaktier för skojs skull? De har ju gått upp med runt 70% sen början på året.

1. För enkelhetens skull skulle JAG vilja ha MITT sparande på samma ställe. Fondförsäljning kommer normalt sett inte med några avgifter så skulle säga sälj och flytta förutsatt att du inte vill behålla fonden av investeringsskäl.

2. Ingen aning

3. Som investering, nej. För att det är kul? Kanske, det kan bara du svara på. Se det som gambling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sassa46:

1. För enkelhetens skull skulle JAG vilja ha MITT sparande på samma ställe. Fondförsäljning kommer normalt sett inte med några avgifter så skulle säga sälj och flytta förutsatt att du inte vill behålla fonden av investeringsskäl.

2. Ingen aning

3. Som investering, nej. För att det är kul? Kanske, det kan bara du svara på. Se det som gambling.

kanske inte avgift, men se till att flytta på rätt sätt genom att kontakta din bank eller använda någon funktion för det i internetbanken. Om du bara gör ett vanligt uttag och sätter in pengarna igen får du betala skatt på hela insättningen till nya kontot.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Några nybörjarfrågor:

1. Om man redan har ett fondsparande hos Swedbank men vill gå över till Lysa, borde man sälja allt på Swedbank och investera det i Lysa eller låta Swedbankfonderna ligga kvar och börja på ny kula hos Lysa?
2. Om man fått lite aktier via jobbet som hamnat på ett VP konto och vill sälja dem, räknas skatten ut automatiskt eller måste man manuellt räkna ut den själv baserat på vad den låg på när man fick den?
3. Värt att köpa några Teslaaktier för skojs skull? De har ju gått upp med runt 70% sen början på året.

1. Ja rimligen om skälet till att du vill byta till Lysa är att du tror att Lysa över tid kommer prestera bättre än dina nuvarande placeringar på Swedbank (vilket jag gissar att skälet till din flytt är?)
2. Det beror på. Du är själv ansvarig för att deklarare dem rätt, dvs fylla i rätt GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) i din K4/K10. Men Avanza/Nordnet/Annan bank kan ha stödtjänster för att ge dig förifyllda uppgifter.

3. Det kan endast du svara på om det är "värt" eller inte. Argumentet att dem har gått upp med 70% sedan början på året är egentligen ett icke-argument. Skulle du springa till affären och köpa ägg om priset på ägg gått upp med 70% sedan början på året? Eller så vänder du på det och säger att på 6 månader är aktien back 42%. Min poäng är att i de flesta fall kan man selektivt välja ut vilken arbiträr tidshorisont som helst och använda som ett argument för att övertala sig själv.
Det är egentligen (okej, inte alltid, beroende på hur ens investerings/tradingfilosofi ser ut) helt oväsentligt vad en aktie kostade för 1 dag, 10 dagar, 100 dagar sedan. Det enda som spelar någon roll är vad får jag för pengarna idag?
Det vill säga till vilken värdering köper jag bolaget (för det är ju en liten liten liten del i ett företag du köper) idag?

Just idag är Tesla högre värderat än Toyota, Ford, GM, Volkswagen, Mercedes och BMW.... tillsammans. Tesla som bolag tjänar inte ens hälften av vad endast Toyota gör. Sen får man själv fundera på om man tycker det är prisvärt eller inte. I denna fundering bakas ju ens tro om tillväxt och framtiden in. Om Tesla skall ha en värdering i linje med övriga biltillverkare så skall Tesla stå för ca 8 av 10 sålda bilar i hela världen.... Så får man ju fundera om det finns ett uns av rimlighet i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Om Tesla skall ha en värdering i linje med övriga biltillverkare så skall Tesla stå för ca 8 av 10 sålda bilar i hela världen.... Så får man ju fundera om det finns ett uns av rimlighet i det

Men Tesla ska betraktas som teknikföretag och inte biltillverkare... eller så låter det från de som försvarar värderingen, ja, tesla är en udda biltillverkare med andra möjligheter än de gamla som t.ex. syntes i prissänkningen som chockade branschen. Men i stort håller jag med dig, tror värderingen drivs mer av folks intresse och önskan att vara del av ett fenomen än fundamenta.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Vad händer när jag säljer fonder från mitt ISK hos Avanza?

Råkade köpa några fonder som jag inte ville ha så sålde dom med några kronors vinst, kommer jag behöva deklarera något eller fungerar det helt automatiskt?
Vill minnas att jag läste någon stans i samband med att jag började fondspara, att man inte skulle behöva deklarera något och att det var så smidigt men nu hittar jag inget som säger det tydligt nog för att jag ska känna mig säker

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Stan Carley:

Vad händer när jag säljer fonder från mitt ISK hos Avanza?

Råkade köpa några fonder som jag inte ville ha så sålde dom med några kronors vinst, kommer jag behöva deklarera något eller fungerar det helt automatiskt?
Vill minnas att jag läste någon stans i samband med att jag började fondspara, att man inte skulle behöva deklarera något och att det var så smidigt men nu hittar jag inget som säger det tydligt nog för att jag ska känna mig säker

Det är automatiskt i ISK (man betalar skatt på kontant + värde på innehav på kontot varje år, köp/sälj spelar ingen roll).

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det är automatiskt i ISK (man betalar skatt på kontant + värde på innehav på kontot varje år, kör/sälj spelar ingen roll).

Tack!
Precis ett sånt svar som jag behövde

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag vet med mig att jag funderat flera gånger när jag skrivit svar liknande detta om hurvida det fanns fonder med utdelning eller inte, så borde nog skrivit att de normalt sett inte har det

Tror aldrig jag sett någon fond med utdelning dock, har du något exempel?

Aktiespararna Direktavkastning B, samt A om man vill ha utdelningen återinvesterad. Sen finns det såklart en hel del ETF:er/börshandlade fonder som ger kvartals utdelningar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

För en tid sedan skrev jag om årets strategi att månadsköpa vissa aktier och redovisa resultatet i slutet av året.

Sambon tyckte vi skulle göra en blogg om det och skriva lite om investeringar med mera, hon köper precis likadant. Kom att tänka på denna tråden igen, om någon mot förmodan skulle vara intresserad att följa hur det går kan ni kika in på WåranBuffert. Lämna gärna en kommentar, utmana upplägget eller vad som helst.

Ytterst amatörmässig men tänkte man blir ju inte dummare av att prova. Att lära sig något nytt är ju på sätt och vis en investering också, en investering i sig själv!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mocka:

Några nybörjarfrågor:

1. Om man redan har ett fondsparande hos Swedbank men vill gå över till Lysa, borde man sälja allt på Swedbank och investera det i Lysa eller låta Swedbankfonderna ligga kvar och börja på ny kula hos Lysa?
2. Om man fått lite aktier via jobbet som hamnat på ett VP konto och vill sälja dem, räknas skatten ut automatiskt eller måste man manuellt räkna ut den själv baserat på vad den låg på när man fick den?
3. Värt att köpa några Teslaaktier för skojs skull? De har ju gått upp med runt 70% sen början på året.

Jag är agnostisk till vilken bank jag har mitt sparande på. Däremot är avgift det viktigaste. Är det dyra fonder så ska de bort. Att flytta från Swedbank till Lysa är ju inte möjligt så då hade jag börjat på ny kula om det är just Lysa som gäller.

Det finns en uppsjö andra aktörer som har lägre avgifter eller återbördar kickbacken som fondföretagen ger. T ex Fondo, Levler, Savr etc. De kan säkert ta emot några av dina Swedbank fonder och ge lägre avgift.

Skrivet av sassa46:

1. För enkelhetens skull skulle JAG vilja ha MITT sparande på samma ställe. Fondförsäljning kommer normalt sett inte med några avgifter så skulle säga sälj och flytta förutsatt att du inte vill behålla fonden av investeringsskäl.

2. Ingen aning

3. Som investering, nej. För att det är kul? Kanske, det kan bara du svara på. Se det som gambling.

Flytten av pengar innebär skattemässiga kostnader. Mycket bättre att göra på rätt sätt:
Kontakta bank du vill flytta till och begär en flytt av fonderna.
Om de inte kan överföra fonderna till sin plattform kan de sälja av och flytta beloppet mellan två ISK-konton. Det blir inte stämplat som en skattemässigt belastande transaktion då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Varför kan jag helt plötsligt inte handla en aktie som heter Oxford Lane Capital Corp.
Jag äger ett antal Oxford Lane Capital Corp och idag skulle jag köpa fler. Köpknappen är grå på Avanza och det går inte att köpa några aktier, fast jag ser att handel pågår, dock är handeln väldigt låg så det verkar vara något problem.
Är det någon som vet vad detta beror på? Det är X dagen för utdelningar idag men det skall väl inte stoppa någon från att handla aktien?
Jag kan bara sälja den.
Någon som vet varför det är så här? Det har gått att handla aktien tidigare utan problem.
Det finns ingen info på bolagets hemsida heller.

👍
1

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför kan jag helt plötsligt inte handla en aktie som heter Oxford Lane Capital Corp.
Jag äger ett antal Oxford Lane Capital Corp och idag skulle jag köpa fler. Köpknappen är grå på Avanza och det går inte att köpa några aktier, fast jag ser att handel pågår, dock är handeln väldigt låg så det verkar vara något problem.
Är det någon som vet vad detta beror på? Det är X dagen för utdelningar idag men det skall väl inte stoppa någon från att handla aktien?
Jag kan bara sälja den.
Någon som vet varför det är så här? Det har gått att handla aktien tidigare utan problem.
Det finns ingen info på bolagets hemsida heller.

👍
1

Det verkar vara en fond egentligen. De uppfyller antagligen inte PRIIPs reglerna, det fanns några övergångsregler som gällde fram till 31 december 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det verkar vara en fond egentligen. De uppfyller antagligen inte PRIIPs reglerna, det fanns några övergångsregler som gällde fram till 31 december 2022.

kan vara så. Det konstigaste är att jag köpte de första 2/2 2023 utan problem. Kollade hur mycket jag skulle handla för i förrgår och då var det heller inga problem att förköpa. Det var igår som knappen hade "slocknat". Så irriterande!
Det är ju en riktigt bra månadsutdelare

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

kan vara så. Det konstigaste är att jag köpte de första 2/2 2023 utan problem. Kollade hur mycket jag skulle handla för i förrgår och då var det heller inga problem att förköpa. Det var igår som knappen hade "slocknat". Så irriterande!
Det är ju en riktigt bra månadsutdelare

Vad konstigt, skicka iväg ett meddelande till Avanza. De vet nog vad som har hänt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

kan vara så. Det konstigaste är att jag köpte de första 2/2 2023 utan problem. Kollade hur mycket jag skulle handla för i förrgår och då var det heller inga problem att förköpa. Det var igår som knappen hade "slocknat". Så irriterande!
Det är ju en riktigt bra månadsutdelare

Oxford Lane Capital Corp klassas som en sluten fondstruktur.

Enligt EU-regler så behöver alla så kallade packaged retail investment and insurance products (PRIIPs) ha ett faktablad.

Då Oxford Lane Capital Corp inte inkommit med något faktablad så kan vi enligt EU-regler inte erbjuda kunder köp i värdepappret för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

tur då att man bara satsat på GME, säkert kort.

Jag har svårt att se att GMEs produkt med att sälja fysiska spel har en så fantastisk framtid.
Vad är det som gör det till ett så säkert kort? Inte helt med här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av tjänsten Stocksholm?

www.stocksholm.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Erfarenheter av tjänsten Stocksholm?

www.stocksholm.com

Citat:

Stocksholm erbjuder en återbetalnings-policy, kallad “Garantin”. Denna Garanti gäller i det fallet vår metod inte slår Börsen under Ditt första år som medlem under förutsättning att Du under året följt metoden. Denna policy medger återbetalning av medlemsavgifter från detta första användningsår och ska ej förstås som återbetalning av förlorat investerat kapital. “Börsen” i detta fall innebär jämförelseindex för den specifika produkt som används. För den Svenska marknaden är det indexet OMXSGI och för de amerikanska börserna är det indexet S&P 500. Återbetalningspolicyn är endast applicerbar på förstaårs-användare och ej för återkommande användare under efterföljande år. Återbetalningspolicyn är endast applicerbar på ett helt år av att använda tjänsten enligt dess specifikationer. Ofullständigt eller delvis användande av tjänsten gör återbetalningspolicyn ogiltig. Återbetalningspolicyn är inte applicerbar på kortare perioder av användning än ett helt år. Bevisbördan ligger på Dig som användare då det ej kan anses rimligt att Stocksholm har full insyn i hur ditt konto används hos din mäklare.

Det har jag inte, men du får i alla fall tillbaka månadsavgiften om den inte slår OMXSGI under ditt första användningsår

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det har jag inte, men du får i alla fall tillbaka månadsavgiften om den inte slår OMXSGI under ditt första användningsår

Förutsatt att de inte är fulla med skit då.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ibland blir jag nästan förvånad var alla amatörsparare hittar allt skit ifrån. Värst var det nog under andra halvan av 2020 när diverse polare (och icke-polare för den delen) hörde av sig med alla möjliga idéer och tips de hade snappat upp som de ville ha synpunkter på.

Är det inte fondrobotar och Lysa, kryptovalutor och Ethereum, memestonks och Gamestop, investeringsalgoritmer och Stocksholm så är det obskyra låneinstruments-fonder och Oxford Lane Capital Corp. Var fan hittar ni allt egentligen? Varför gör ni en egentligen rätt så enkel process så avancerad? Jesus. Tro fan att inga duktiga investerare orkar dela med sig av sina kunskaper och åsikter på forum längre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Def_Dog:

Erfarenheter av tjänsten Stocksholm?

www.stocksholm.com

Att de har back-testing från innan 2012 är ett gott tecken. Däremot borde man visa mer data för att kunna säga med säkerhet att deras algoritmer är något att ha. Om algoritmerna är något att ha på riktigt så skulle de sålts till en stor hedgefond istället för småsparare.

Skeptisism här.
Vidare, om det kostar 130-300kr/mån. Slår deras metod index + extrainsättning med kostnaden för tjänsten?

Jag slog iväg ett mail för att höra om de har några andra datum man kan få backtestingdata på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan man någonstans på Avanza se hur mycket pengar man har satt in på kontot?

Edit: Har letat som en dåre och det är först när jag frågar som jag hittar den statistiken. Finns på: Min ekonomi -> Analys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

Kan man någonstans på Avanza se hur mycket pengar man har satt in på kontot?

Edit: Har letat som en dåre och det är först när jag frågar som jag hittar den statistiken. Finns på: Min ekonomi -> Analys

Jag ser bara från 2015 på Analys.
Om man går in på transaktioner så kan man filtrera på insättningar och se sedan start.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Ibland blir jag nästan förvånad var alla amatörsparare hittar allt skit ifrån. Värst var det nog under andra halvan av 2020 när diverse polare (och icke-polare för den delen) hörde av sig med alla möjliga idéer och tips de hade snappat upp som de ville ha synpunkter på.

Är det inte fondrobotar och Lysa, kryptovalutor och Ethereum, memestonks och Gamestop, investeringsalgoritmer och Stocksholm så är det obskyra låneinstruments-fonder och Oxford Lane Capital Corp. Var fan hittar ni allt egentligen? Varför gör ni en egentligen rätt så enkel process så avancerad? Jesus. Tro fan att inga duktiga investerare orkar dela med sig av sina kunskaper och åsikter på forum längre.

Får man fråga vad felet är med Lysa/fondrobot ?
Mvh okunnig

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Får man fråga vad felet är med Lysa/fondrobot ?
Mvh okunnig

Alltså. Lysa är såklart mycket mindre problematiskt än NFT's, Forex Trading, meme-stocks, obskyra kryptovalutor och fan vet allt som en massa nybörjare har sprängt sina portföljer på senaste åren (under samma tid som vi som varit med ett tag med "vanliga" portföljer haft helt fantastiska börsår, 2022 undantaget).

Men faktum kvarstår att det enda Lysa gör är att ta en stor (ja, i dessa sammanhang så är en avgift på ~0,2% ansedd som stor) avgift för att erbjuda något som egentligen vem som helst kan göra på egen hand. Det behövs inga fräsiga fondrobotar för att välja vilka fonder man vill investera i. Framförallt inte eftersom du med största sannolikhet med Lysas fondval kommer få en väldigt indexliknande avkastning, med enda skillnaden att du har betalat 0,2% extra avgift för det.

En liten parentes är att Lysa dessutom går med, sett till omsättningen, skyhöga förluster. Det i sig är inget märkligt för en start-up, och även om Lysa har insättningsgaranti så ens pengar ska vara skyddade vid konkurs, så känns det ändå osäkert och bara onödigt att ha sina sparpengar hos ett institut som skulle kunna gå i konkurs imorgon.

TLDR: det är inget fel på Lysas produkt i sig, men den fyller bara inget hål på marknaden. Man betalar dyrt för något som inte behövs.

Permalänk
Skrivet av SpiikeN^:

ja, i dessa sammanhang så är en avgift på ~0,2% ansedd som stor

Det blir skevt när du jämför Lysas avgift utan att ta hänsyn till att Lysa kan köpa in fonderna till en lägre konstnad än vad du som privatperson kan. Fondavgiften på Lysa Bred är 0,079+0,008 = 0,087, dvs under 0.1%! Det är helt sjukt lågt om man tänker att man får tillgång till emerging market som är extra dyra (jämfört med t.ex. LF Global), och också att man får tillgång till globala småbolag som är ännu dyrare.

Jämför med LF Global som kostar 0.23% där du bara får tillgång till stora bolag i developing market. Eller jämför med Avanza Global som har samma smala portfölj, som visserligen kostar 0.09%, men som har högre skatt på utdelningar från USA, och som därmed har en totalkostnad på runt 0.4%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrgurkan:

Det blir skevt när du jämför Lysas avgift utan att ta hänsyn till att Lysa kan köpa in fonderna till en lägre konstnad än vad du som privatperson kan. Fondavgiften på Lysa Bred är 0,079+0,008 = 0,087, dvs under 0.1%! Det är helt sjukt lågt om man tänker att man får tillgång till emerging market som är extra dyra (jämfört med t.ex. LF Global), och också att man får tillgång till globala småbolag som är ännu dyrare.

Jämför med LF Global som kostar 0.23% där du bara får tillgång till stora bolag i developing market. Eller jämför med Avanza Global som har samma smala portfölj, som visserligen kostar 0.09%, men som har högre skatt på utdelningar från USA, och som därmed har en totalkostnad på runt 0.4%.

Haha. Kudos ändå av dig som Lysa-anställd (eller är du en av grundarna?) att skapa ett konto enbart för att försvara Lysa här i tråden, tyder på att ni har god arbetsmoral!

Permalänk
Skrivet av SpiikeN^:

Haha. Kudos ändå av dig som Lysa-anställd (eller är du en av grundarna?) att skapa ett konto enbart för att försvara Lysa här i tråden, tyder på att ni har god arbetsmoral!

Och du är anställd eller grundare hos någon av Lysas konkurrenter i så fall? Ska vi kanske höja nivån på diskussionen lite?

Alla måste ha sitt första inlägg någonstans i forumet, inklusive mig. Och alla kommer inte till sweclockers för att snacka vattenkylning av sitt nya rigg. Jag brukar slöläsa i forumet men bestämde mig att registrera mig när du snackade om fondrobotar i samma mening som memestocks och krypto.