Testpilot: Roborock Q7 Max+ – kompetent dammsugare i mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Har haft S5 i fyra år. Antagligen den bästa investeringen i livskvalitet någonsin. Det är så förbannat skönt att komma hem till rena golv varje dag. Ännu bättre att man kan dra igång den på schema, så ingen behöver vara hemma och lyssna. Med långhårig fru och två små barn blir det ändå inte mer skräp än att jag behöver tömma 2ggr/v, vilket är en baggis.

@kelthar du skriver att du inte kopplar upp den mot nätet. Får du någon automatik alls då? Kan du köra den på schema, ställa in rum, no go-zoner, virtella hinder och allt sånt? Eller blir det till att trycka på städa och hoppas på det bästa? Skulle eg inte vilja koppla upp den heller, men har kompromissat genom att skapa ett speciellt wifi-nät för bara den.

Och är du nöjd med en S5 (inte MaxV?) så lär folk bli nöjda med både S6, Q7 och S7 dammsugaren?!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nuvarande priset 5790 :- är trevligt!
Hoppas personligen verkligen att de styr om till påslösa tömningsstationer till nästa generation, var nära på att slå till på en konkurrents dito nu men bestämde mig för att min S5 Max får tuffa på ett tag till.

Mm.. Xiaomi, Roborock, Viomi och Dreame (fler?) har en del gemensamma nämnare.

Lite ungefär som backsensorer på bilar eller andra elektroniska lösningar som man hittar i allt från Lite- till premiummärken.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vet inte om man kan få någon automatik om man inte kopplar upp den .. tror inte det. Jag bara trycker på knappen och sedan städar den.

Misstänkte det. Just alla tilläggen - skapa no-go-zoner, zoner för extrapass, köra städning när ingen är hemma och sådär - är såpass viktigt att jag låter kineserna få min lägenhetskarta. Men jag kommer i framtiden välja att uppgradera till någon modell som kan köras fullt ut lokalt genom Home Assistant. Och jag gränsen vid modeller med kameror.

Skrivet av hznn:

Och är du nöjd med en S5 (inte MaxV?) så lär folk bli nöjda med både S6, Q7 och S7 dammsugaren?!

Vanlig enkel S5. Har funkat kanon. Nu har jag inte spyende husdjur hemma, men väl småbarn. Vad gäller V-modellerna skulle jag inte tillåta en rörlig nätansluten enhet med kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Misstänkte det. Just alla tilläggen - skapa no-go-zoner, zoner för extrapass, köra städning när ingen är hemma och sådär - är såpass viktigt att jag låter kineserna få min lägenhetskarta. Men jag kommer i framtiden välja att uppgradera till någon modell som kan köras fullt ut lokalt genom Home Assistant. Och jag gränsen vid modeller med kameror.
Vanlig enkel S5. Har funkat kanon. Nu har jag inte spyende husdjur hemma, men väl småbarn. Vad gäller V-modellerna skulle jag inte tillåta en rörlig nätansluten enhet med kamera.

Pga?
Kamera måste vara bättre antar jag?

Vi har rätt stor övervåning och barn, vad ska man köpa för apparat?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har Roborock funktion för hus med flera våningar? Att den kan spara kartor på fler våniningsplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaTilde:

Har Roborock funktion för hus med flera våningar? Att den kan spara kartor på fler våniningsplan.

Ja, men inte alla om jag läst rätt. Bara läsa på specifik modell du önskar.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Pga?
Kamera måste vara bättre antar jag?

Det är en nätansluten iot-pryl. Har ingen önska att låta vem som helst åka runt och spela in film från mitt hem med min familj. Utgår ifrån att deras säkerhet är lika usel som all annan iot-utrustning. Finns ingen kamera kan ingen filma. Och jag är jättenöjd med kvalitén på städningen på min kameralösa modell.

Citat:

Vi har rätt stor övervåning och barn, vad ska man köpa för apparat?

Jag skulle hellre köpa en på varje våning. Orka bära på en upp och ner hela tiden.

Vilken modell som helst av roborock, dreame, viomi, xaomi (alla dessa är xaomi, under olika varumärken) eller irobot är good enough. Av vad jag förstår så är modeller från traditionella städmärken - electrolux, bosch, miele, dyson o.s.v. inte bra val för de har sämre navigerings-ai och sämre funktionell mjukvara. Fortfarande en lekstuga för techbolag, det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Det är en nätansluten iot-pryl. Har ingen önska att låta vem som helst åka runt och spela in film från mitt hem med min familj. Utgår ifrån att deras säkerhet är lika usel som all annan iot-utrustning. Finns ingen kamera kan ingen filma. Och jag är jättenöjd med kvalitén på städningen på min kameralösa modell.
Jag skulle hellre köpa en på varje våning. Orka bära på en upp och ner hela tiden.

Vilken modell som helst av roborock, dreame, viomi, xaomi (alla dessa är xaomi, under olika varumärken) eller irobot är good enough. Av vad jag förstår så är modeller från traditionella städmärken - electrolux, bosch, miele, dyson o.s.v. inte bra val för de har sämre navigerings-ai och sämre funktionell mjukvara. Fortfarande en lekstuga för techbolag, det här.

Sen kan man ju fundera varför man vill filma i folks hus via en dammsugare? Om dom ens kan/får/har anledning till de

Är inne på Viomi Alpha S9, eller Q7 MaxV Plus eller S7 eller S6 MaxV. Beslutångest.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har en Roborock S7 som vi kör lite då och då. Har långhåriga katter och 2 barn på 100m2, brukar tömma den mellan körningar, inga problem, easy peasy.

Skulle dock ALDRIG dra in en dammsugare med kamera i hemmet, var inte så värst längesen man kom på säkerhetsbolag som satt och tittade på video feeds från hus för nöjes skull. Fördelen med kamera är att undvika att köra över\på vissa jobbiga grejer men vi har haft typ 0 problem med det utan kamera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har varit sugen rätt länge på en sån där dammsugare men alltid tänkt att den kommer brinna... Min flickvän (spanjorska) har sjukt mycket hår (hehe...) Har en nilfisk-dammsugare och efter 1 session så är den helt fylld med hennes hår, spelar ingen roll om jag dammsuger 3 gånger om dagen, den är fylld runt cylindern inne i maskinen (och täpper till luftintaget). Råttan (chihuahua) skulle få frispel om en sån där åkte runt i hemmet också. Jag jobbar hemifrån så jag skulle få frispel på vovvens skällande... Men jäklar va smidigt det skulle vara...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Verkar som kissen också lagt över sin svans som godkännande av produkten.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

4990:- nu

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Sen kan man ju fundera varför man vill filma i folks hus via en dammsugare? Om dom ens kan/får/har anledning till de

Är inne på Viomi Alpha S9, eller Q7 MaxV Plus eller S7 eller S6 MaxV. Beslutångest.

Det blev en S7 för 3990:-

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |