Testpilot: Roborock Q7 Max+ – kompetent dammsugare i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Roborock Q7 Max+ – kompetent dammsugare i mellanklassen

Testpiloten André "Yatagarsu" Uppman får hemmet renstädat med automatisk och självgående dammsugare från Roborock.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske missade i artikeln men blötte du moppen före? Gör ganska stor skillnad, speciellt på så små bostäder. Den hinner annars nästan moppa klart innan den är ordentligt blöt.

Gillar att den ser helt identisk ut med våran Dreamee, även appen ser samma ut

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Moderator

Nuvarande priset 5790 :- är trevligt!
Hoppas personligen verkligen att de styr om till påslösa tömningsstationer till nästa generation, var nära på att slå till på en konkurrents dito nu men bestämde mig för att min S5 Max får tuffa på ett tag till.

Skrivet av BergEr:

Gillar att den ser helt identisk ut med våran Dreamee, även appen ser samma ut

Mm.. Xiaomi, Roborock, Viomi och Dreame (fler?) har en del gemensamma nämnare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag och sambon är rörande överens om att dammsugarroboten är topp tre i listan av goda investeringar som vi gjort. Nu är vår robot en tre år gammal modell (iRobot Roomba 980). Den fungerar dock fortfarande fint och håller golven rena och fina. Har svårt att se ett liv utan dammsugarrobot!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Vi funderar på att köpa en robotdammsugare, vad är skillnaden på S och Q för Roborock? Riktig djungel med modellerna.

Edit: svarar mig själv https://www.reddit.com/r/Roborock/comments/udhzlg/roborock_fu...

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anarkizt:

Vi funderar på att köpa en robotdammsugare, vad är skillnaden på S och Q för Roborock? Riktig djungel med modellerna.

Q saknar bland annat den nya moppen med vibration och lyft vid mattor etc, och är väl i princip lite mer åt en S5 Max fast med dockning.
Så har du mycket mattor eller stort fokus på moppning -> S.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för cleverio t800.
Ingen uppsamlar station, som jag egentligen hade krav på, men för priset tyckte jag att det var värt att prova, och shit vad nöjd jag är.
Perfekt att den ritar upp huset och visar precis var den gått, och smidigt med avgränsning osv.
Gick från en "dum" robot till denna, hela huset blir rent och på en tredjedel av tiden.
Mycket bra ljudnivå också.
Uppsamlaren behöver inte tömmas så ofta som jag var rädd, har 2 katter och en knatte.
Man känner direkt känslan när man kommer hem och den varit ute och "städat".
Det som är mest guld är att slippa gruset i hallen som man annars drar in i hela huset.
Grannen slog också till på en, han gick från någon iRobot Roomba modell. Och han prisar denna.
Solid 7/7

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Älskar min s5'a. Har kikat på att uppgradera men än så länge tuffar den på utan krångel. Inne på sitt femte levnadsår om minnet inte sviker mig.
Har två barn och hittar Lego, hårspännen osv varje gång jag tömmer filtret, så en station är inte lockande för mig i dagsläget.
Rankar robotdammsugaren högre än robotklipparen. Dammsugaren används året runt, den allmänna dammnivån i hemmet är mycket lägre osv.
Löp och köp!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Varit lite nyfiken på Q7 eftersom den är betydligt billigare än S-serien, särskilt med tömningsstation. Intressant att den ändå verkar prestera såpass bra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Fråga om moppningen: Vi har s.k. skurgolv, de ska man moppa med såpa, ej med vanligt vatten, fungerar det att ha såpa i maskinen eller är det ej att rekommendera?

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av BergEr:

Kanske missade i artikeln men blötte du moppen före? Gör ganska stor skillnad, speciellt på så små bostäder. Den hinner annars nästan moppa klart innan den är ordentligt blöt.

Jag har testat både och faktiskt, dock inte något som kom med i artikeln då det enligt mig inte utgjorde någon märkbar skillnad. Det tuffaste rimliga scenariot jag kunde utsätta dammsugaren för var att inte torka upp droppet som blev från elsparken, när dessa fläckar börja sätta sig blev de kvar där tills jag tog hand om det för hand - däremot så länge de var blöta klarade Q7 Max av att moppa bort dem.

Skrivet av Daemon:

Q saknar bland annat den nya moppen med vibration och lyft vid mattor etc, och är väl i princip lite mer åt en S5 Max fast med dockning.
Så har du mycket mattor eller stort fokus på moppning -> S.

Skrivet av Dimestam:

Varit lite nyfiken på Q7 eftersom den är betydligt billigare än S-serien, särskilt med tömningsstation. Intressant att den ändå verkar prestera såpass bra.

Precis som Daemon är inne på är det moppningen som särskiljer mellan Q7 och S7-modellerna av det jag kunnat läsa mig till. S7:an kommer med en mopp som kan lyftas, en sonisk funktion (skaka loss!) samt elektroniskt matad vattenbehållare. Så den kritiken jag riktar mot Q7 Max gällande just något bristfällande moppning är säkert något S7-modellen skulle klara bättre. Den bättre moppen/vattenbehållaren verkar dock komma på bekostnad av mindre behållare för damm och skräp.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Blev Roborock någonsin inblandat i bojkottandet av kinas elektronik? Har för mig att det var något skriveri om det.
Har haft min i 3 år nu och den är så himla bra!

Permalänk
Medlem

En annan skillnad mot S7 och Q7 max är väl sugkraften. När man jämfört dessa två modeller på roborocks hemsida så framgår detta, där Q7 max har ett starkare sug. Vore intressant att veta hur stor skillnad det har i praktiken.

Permalänk
Medlem

Moppfunktion utan påfyllnad av vatten och automatisk rengöring är ju typ meningslöst tyvärr. Finns därför rätt få modeller kvar välja på. Roborock s7 maxv och dreame l10s ultra. Köpte den senare nu på BF.

Struntar man i mopp så finns det ju gott om maskiner. Tex den i artikeln.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre Roborock som bara heter S5. haft ett tag så den är välanvänd
Den städar varje vardag ca 150M2 och jag är mycket nöjd.
Saknar inte moppfunktionen även fast man kan montera en sån. Men pga mattor så ids jag inte då den inte lyfter moppen automatiskt.
Jag tömmer den 1 gång i veckan (fredag) så ser inget behov av en tömningsstation. Utan tömningstation kan jag har laddstationen under en bänk så det inte behöver ta onödig plats för en sådan.

En sak har jag dock märkt att lite damm helatiden går förbi filtret i skräplådan och hamnar i utblås filtret.
Det gör att jag 1 gång om året skruvar isär roboten för rengöring. Det är ganska mycket damm som samlas inne i själva roboten och det tror jag är nått som gäller alla och inte bara min.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag är ute efter den smartaste robotdammsugaren utan mopp som går att få tag i, gärna med kamera för att kunna navigera låga hinder. Tömningsstation vore ett plus men om den har en påse så vette tusan om det ger något, vill ju inte behöva köpa massa påsar till. Någon som har nåt bra tips?

Permalänk
Medlem

Har testat både S5 och S7.
S7 är tyvärr otroligt dålig på att inte trassla ihop mattor.

Permalänk
Medlem

Jag kikade på Roborock, men valde tillslut iRobot J7+. Förhoppningen är att USA är snällare än Kina med min data...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Inte för att vara näsvis, men borde man inte bara recensera sådant som går att överklocka på Sweclockers (Sweclockers vet ni)? Jag har aldrig hört talas om en överklockad robotdammsugare.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Niolator:

Inte för att vara näsvis, men borde man inte bara recensera sådant som går att överklocka på Sweclockers (Sweclockers vet ni)? Jag har aldrig hört talas om en överklockad robotdammsugare.

Den har processor så det är väl bara att sätta igång!

Finns ju annars en massa andra bra mods du kan göra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Fråga om moppningen: Vi har s.k. skurgolv, de ska man moppa med såpa, ej med vanligt vatten, fungerar det att ha såpa i maskinen eller är det ej att rekommendera?

Jag har en s5 och en s7 och har för mig att det står på båda att det är rekommenderat att inte ha i något rengöringsmedel i vattentanken.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nöjd som fan med att ha en robotdammsugare, men roborock är ju kinesisk, så det får inte koppla upp sig på nätet hos mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Jag är ute efter den smartaste robotdammsugaren utan mopp som går att få tag i, gärna med kamera för att kunna navigera låga hinder. Tömningsstation vore ett plus men om den har en påse så vette tusan om det ger något, vill ju inte behöva köpa massa påsar till. Någon som har nåt bra tips?

Utan tömningsstation måste man tömma maskinen ganska ofta, personligen tycker jag att en stor del av det som är bra med robotdammsugare försvinner om man måste tömma den 2ggr i veckan. Tömningsstation låg nästan högst upp på listan när vi köpte ny även om det suger lite köpa påse.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av smurfb:

Utan tömningsstation måste man tömma maskinen ganska ofta, personligen tycker jag att en stor del av det som är bra med robotdammsugare försvinner om man måste tömma den 2ggr i veckan. Tömningsstation låg nästan högst upp på listan när vi köpte ny även om det suger lite köpa påse.

Nu har jag ingen förstahandserfarenhet av någon tömningsstation ännu, i väntan på rätt produkt, men av alla tester jag sett så upplever jag att tömningen blir betydligt bättre med en tömningsstation också sett till igensatta filter, kvarblivet damm och så vidare jämfört med att man tömmer den själv i papperskorgen.
Visst kan man kanske dra fram sin vanliga dammsugare (om man har någon) när man tömmer roboten manuellt men det är väl inte åt det smidigaste hållet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Niolator:

Inte för att vara näsvis, men borde man inte bara recensera sådant som går att överklocka på Sweclockers (Sweclockers vet ni)? Jag har aldrig hört talas om en överklockad robotdammsugare.

Du kan ju alltid vara den första att göra detta, får gärna skriva en bygglogg hur det går med projektet och inspirera resten av forumet!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Utan tömningsstation måste man tömma maskinen ganska ofta, personligen tycker jag att en stor del av det som är bra med robotdammsugare försvinner om man måste tömma den 2ggr i veckan. Tömningsstation låg nästan högst upp på listan när vi köpte ny även om det suger lite köpa påse.

Jag har inga problem med att tömma min maskin varannan dag. Om inte annat gör jag hellre det än köper påsar. Annars är som sagt en tömningsstation helt klart ett plus, men priset och funktionerna är mycket viktigare.

Permalänk
Medlem

Har länge varit sugen på robotdammsugare men ofta slutat med att ”kan lika gärna fortsätta göra det själv”. Men tror tametusan det är dags för att spara lite tid i vardagen. Har två småbarn och 2 katter så blir lite skitigt. Men moppfunktionen vet vi inte hur mycket det kommer användas. Enligt bekanta, och även denna recension, så verkar det inte bli helt rent på de värsta ställena ändå. Så där blir det nog en rejäl moppning manuellt som vanligt ändå. Och om jag förstått det rätt, så kan man då lika gärna köra på Q7 istället för S7 om moppningen inte är någon prio? Eller är det någon annan funktion som är ett ”måste”, att den undviker föremål osv bättre? Är ju rätt bra pris på Q7 nu under BF, både utan och med station.

Nvm var blind och missade länken till reddit med bra jämförelse högre upp. Nu blev det svårare igen…
Permalänk
Medlem

Har haft S5 i fyra år. Antagligen den bästa investeringen i livskvalitet någonsin. Det är så förbannat skönt att komma hem till rena golv varje dag. Ännu bättre att man kan dra igång den på schema, så ingen behöver vara hemma och lyssna. Med långhårig fru och två små barn blir det ändå inte mer skräp än att jag behöver tömma 2ggr/v, vilket är en baggis.

@kelthar du skriver att du inte kopplar upp den mot nätet. Får du någon automatik alls då? Kan du köra den på schema, ställa in rum, no go-zoner, virtella hinder och allt sånt? Eller blir det till att trycka på städa och hoppas på det bästa? Skulle eg inte vilja koppla upp den heller, men har kompromissat genom att skapa ett speciellt wifi-nät för bara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Har haft S5 i fyra år. Antagligen den bästa investeringen i livskvalitet någonsin. Det är så förbannat skönt att komma hem till rena golv varje dag. Ännu bättre att man kan dra igång den på schema, så ingen behöver vara hemma och lyssna. Med långhårig fru och två små barn blir det ändå inte mer skräp än att jag behöver tömma 2ggr/v, vilket är en baggis.

@kelthar du skriver att du inte kopplar upp den mot nätet. Får du någon automatik alls då? Kan du köra den på schema, ställa in rum, no go-zoner, virtella hinder och allt sånt? Eller blir det till att trycka på städa och hoppas på det bästa? Skulle eg inte vilja koppla upp den heller, men har kompromissat genom att skapa ett speciellt wifi-nät för bara den.

Vet inte om man kan få någon automatik om man inte kopplar upp den .. tror inte det. Jag bara trycker på knappen och sedan städar den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?