Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av natal:

Haft iphone i över ett år och stör mig fortfarande på det usla tangentbordet, testat Swiftkey och Gboard men inget duger för mig. Auto-correct är helt kass på iOS.

Saknar också en universell bakknapp, lutar åt att gå tillbaks till Samsung men övriga i familjen har iPhone så det underlättar om alla kör samma.

Tangentbordet är tveklöst lågvattenmärket. En bakknapp klarar jag mig bra utan.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av natal:

Haft iphone i över ett år och stör mig fortfarande på det usla tangentbordet, testat Swiftkey och Gboard men inget duger för mig. Auto-correct är helt kass på iOS.

Saknar också en universell bakknapp, lutar åt att gå tillbaks till Samsung men övriga i familjen har iPhone så det underlättar om alla kör samma.

Håller med. Skriver mycket mer fel på min iphone ön jag gjorde på min Samsung note.

Du kan ställa in dubbel och trippel-knack på logga på baksidan gör att göra saker.

Inställningar. Hjälpmedel, tryck, tryck på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Håller med. Skriver mycket mer fel på min iphone ön jag gjorde på min Samsung note.

Du kan ställa in dubbel och trippel-knack på logga på baksidan gör att göra saker.

Inställningar. Hjälpmedel, tryck, tryck på baksidan.
<Uppladdad bildlänk>

Tack men det finns inget val för att backa där, hem känns som det är inget problem då man bara sveper från underkant.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av natal:

Tack men det finns inget val för att backa där, hem känns som det är inget problem då man bara sveper från underkant.

Om du inte har problem att svepa uppåt för att komma hem så bör du väl inte ha problem att svepa från vänster till höger för att backa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om du inte har problem att svepa uppåt för att komma hem så bör du väl inte ha problem att svepa från vänster till höger för att backa?

Jag är inte den du svarade till, men jag har märkt att det inte alltid fungerar. I vissa fall måste man trycka uppe till vänster, ibland måste man dra uppifrån och ner och ibland går det att dra från vänster till höger.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tangentbord och diktering är det som jag är mest missnöjd med Iphone. Apple har mycket sämre språkstöd. Den nya förbättrade dikteringen med IOS 16 omfattar inte svenska, och stöd lär inte komma på lång tid heller. Iphone börjar bli en rent amerikansk produkt för den nordamerikanska marknaden. Till och med har de sina egna simkortsplatslösa modeller nu. Men Iphone har andra kvaliteter som överväger. Be mig inte förklara det för någon som föredrar Android, det går inte. Det är helt enkelt olika preferenser det handlar om, inte rätt eller fel.

Permalänk
Avstängd

Det där med tangentbordet håller jag med om. Det känns som om tangentbordet försöker gissa vad man vill trycka på snarare än att registrera vart man faktiskt trycker. Är man van med det antar jag att det fungerar för folk kan ju hantera tangentborden, men kommer man från Android så känns det ju som om något är trasigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Om du inte har problem att svepa uppåt för att komma hem så bör du väl inte ha problem att svepa från vänster till höger för att backa?

Skrivet av nu1mlock:

Jag är inte den du svarade till, men jag har märkt att det inte alltid fungerar. I vissa fall måste man trycka uppe till vänster, ibland måste man dra uppifrån och ner och ibland går det att dra från vänster till höger.

Precis.
Beroende på var man är i en iphone så ska du antingen "knacka" för att backa.
Ibland måste du trycka på en mikroskopisk text uppe till vänster.
Ibland måste du svepa från botten och väldigt högt upp på skärmen.
Ibland måste du svepa från nån långsida till den andra för att backa.
Finns inget enhetligt sätt att backa på en iphone, det känns väldigt slumpmässigt vad som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Precis.
Beroende på var man är i en iphone så ska du antingen "knacka" för att backa.
Ibland måste du trycka på en mikroskopisk text uppe till vänster.
Ibland måste du svepa från botten och väldigt högt upp på skärmen.
Ibland måste du svepa från nån långsida till den andra för att backa.
Finns inget enhetligt sätt att backa på en iphone, det känns väldigt slumpmässigt vad som behövs.

Exakt mitt problem.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

Jag har både Android och iPhone, men har använt mest Android över tid.

Det jag har svårt med iPhone är flärpen, 14 pro modellernas lösning med "dynamic island" imponerar mig inte heller direkt.

Där iPhone sticker ut som mest är inte telefonen i sig utan att jag upplever att Apple Carplay är trevligare än Android Auto. Kör man väldigt mycket bil som jag gör så har den biten betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av natal:

Tack men det finns inget val för att backa där, hem känns som det är inget problem då man bara sveper från underkant.

Androids koncept med en ”smart bakåtknapp” (eller hur man skall säga) finns inte i iOS. Du har bakåt inne i en app, vilket normalt sett är en knapp i övre vänstra hörnet med en genväg att dra från vänster till höger. Detta kommer aldrig att flytta dig från en app till en annan, lika lite som ett tryck på bakåtknappen i en webbläsare i Windows kommer att öppna mailen.

Att dra uppåt från botten är hem (om man inte har någon hemknapp). Att dra uppåt en liten bit tar dig till något mest kan liknas vid Exposé på Macen, eller Alt-tab/Windows-tab i Windows.

Det där med att knacka på baksidan är mest för autocorrect. Om du ställer in en av dem till ”Skaka” så blir det alltid Ångra om du har tangentbordet uppe. Om det sista som hände var att autocorrect gjorde något korkat så kommer Ångra att backa den grejen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Iphone börjar bli en rent amerikansk produkt för den nordamerikanska marknaden. Till och med har de sina egna simkortsplatslösa modeller nu.

De har alltid haft speciella varianter för den amerikanska marknaden. Nyheten nu är bara att de saknar SIM-kortet.

Apple har alltid varit ett mer amerikanskt - eller kanske bättre att säga ”mindre internationellt” - företag än Google, Microsoft och Amazon. Det är en nackdel ibland, absolut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Testade en iphone som jobbmob en gång, men stod bara ut några veckor innan jag tiggde till mig en avställd android istället.
Hade smärre problem med typ allt, kändes som jag behövde lära mig hantera en smartphone från grunden igen o det var jag inte särskilt sugen på.
Tycker varken att apple gör dåliga produkter eller att dess användare är dumma/dylikt, inte alls.
Vi är nog bara insnöade på olika ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har alltid haft speciella varianter för den amerikanska marknaden. Nyheten nu är bara att de saknar SIM-kortet.

Det har handlat om olika frekvensband, enbart, och det gäller alla tillverkare. Att de enbart saknar simkortsplatser är inte så enbart, det är en smärre revolution, och många resande amerikaner är inte speciellt nöjda med det.

Skrivet av mpat:

Apple har alltid varit ett mer amerikanskt - eller kanske bättre att säga ”mindre internationellt” - företag än Google, Microsoft och Amazon. Det är en nackdel ibland, absolut.

Enig.

Permalänk

Jag undrar över några saker ifall jag går över till äpplet. Jag tycker Pro max är för dyr. Missar man något om man bara väljer vanlig Pro.
Är medveten om att jag då måste köra Firefox för Ios. Sådant som Outlook fungerar det. Deras inbyggda mail klient vad den nu heter vill jag verkligen inte använda. Hur är det med musik. Mina hörlurar stödjer AAC kommer telefonen kunna hantera 16/44.1 eller är det låst till 320kbps. Kan man använda annat messages program än deras inbyggda.
Tänkt byta telefon eftersom jag är trött på Samsung. Var i butik. De hadde inte 14 inne förrän i morgon så lite svårt att veta om jag har lust att byta sida. Har haft 8 plus och SE. Gick sedan över till Android och Samsung. Vet ej om jag skall byta över igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag undrar över några saker ifall jag går över till äpplet. Jag tycker Pro max är för dyr. Missar man något om man bara väljer vanlig Pro.
Är medveten om att jag då måste köra Firefox för Ios. Sådant som Outlook fungerar det. Deras inbyggda mail klient vad den nu heter vill jag verkligen inte använda. Hur är det med musik. Mina hörlurar stödjer AAC kommer telefonen kunna hantera 16/44.1 eller är det låst till 320kbps. Kan man använda annat messages program än deras inbyggda.
Tänkt byta telefon eftersom jag är trött på Samsung. Var i butik. De hadde inte 14 inne förrän i morgon så lite svårt att veta om jag har lust att byta sida. Har haft 8 plus och SE. Gick sedan över till Android och Samsung. Vet ej om jag skall byta över igen.

Den enda skillnaden är storleken på skärmen och batteriet. Sen ska det inte vara en enda skillnad på de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Det har handlat om olika frekvensband, enbart, och det gäller alla tillverkare. Att de enbart saknar simkortsplatser är inte så enbart, det är en smärre revolution, och många resande amerikaner är inte speciellt nöjda med det.
Enig.

Simkortslösa CDMA modeller har väll funnits sen iPhone kom ut?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag undrar över några saker ifall jag går över till äpplet. Jag tycker Pro max är för dyr. Missar man något om man bara väljer vanlig Pro.
Är medveten om att jag då måste köra Firefox för Ios. Sådant som Outlook fungerar det. Deras inbyggda mail klient vad den nu heter vill jag verkligen inte använda. Hur är det med musik. Mina hörlurar stödjer AAC kommer telefonen kunna hantera 16/44.1 eller är det låst till 320kbps. Kan man använda annat messages program än deras inbyggda.
Tänkt byta telefon eftersom jag är trött på Samsung. Var i butik. De hadde inte 14 inne förrän i morgon så lite svårt att veta om jag har lust att byta sida. Har haft 8 plus och SE. Gick sedan över till Android och Samsung. Vet ej om jag skall byta över igen.

Ingen skillnad på vanliga Pro och Max, mer än skärm och batteri. Dock behöver du välja minst 256gb minne om du vill filma i ProRes RAW.

Jag själv valde en 14 Pro 128gb, brukar sällan filma på telefon så den biten var inte värd för mig. Bara haft iPhone 3GS och sen dess har det varit Windows Phone och Android så ska bli spännande att byta. Har en Mac nu också så airdrop ser jag väldigt mycket fram emot.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag undrar över några saker ifall jag går över till äpplet. Jag tycker Pro max är för dyr. Missar man något om man bara väljer vanlig Pro.
Är medveten om att jag då måste köra Firefox för Ios. Sådant som Outlook fungerar det. Deras inbyggda mail klient vad den nu heter vill jag verkligen inte använda. Hur är det med musik. Mina hörlurar stödjer AAC kommer telefonen kunna hantera 16/44.1 eller är det låst till 320kbps. Kan man använda annat messages program än deras inbyggda.
Tänkt byta telefon eftersom jag är trött på Samsung. Var i butik. De hadde inte 14 inne förrän i morgon så lite svårt att veta om jag har lust att byta sida. Har haft 8 plus och SE. Gick sedan över till Android och Samsung. Vet ej om jag skall byta över igen.

Pro Max har vissa gånger haft aningen bättre kamera - typ större optisk zoom - men det är mest skärmen och batteriet.

Outlook finns och fungerar. Det finns också en Gmail-app om man gillar det.

Ljudfrågan förstår jag inte riktigt. 16/44.1 är samplingsdjup och -frekvens, men 320 kbps är en bitrate. Menar du om du kan lyssna på lossless? I så fall ja, men bara över trådade hörlurar, inte Bluetooth.

Du kan använda vilket messages-program du vill (Jag har fem installerade), men SMSen går in i Messages.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Pro Max har vissa gånger haft aningen bättre kamera - typ större optisk zoom - men det är mest skärmen och batteriet.

Outlook finns och fungerar. Det finns också en Gmail-app om man gillar det.

Ljudfrågan förstår jag inte riktigt. 16/44.1 är samplingsdjup och -frekvens, men 320 kbps är en bitrate. Menar du om du kan lyssna på lossless? I så fall ja, men bara över trådade hörlurar, inte Bluetooth.

Du kan använda vilket messages-program du vill (Jag har fem installerade), men SMSen går in i Messages.

AAC, undrade jag mest om hur den hanterar tidal hifi
Köpte nya lurar från Yamaha, YH-E700A de har väldigt bra ljud. De är BT version 5
Var tvungen att googla för att förstå hur det fungerar ihop med trådlöst. Jag vet att den nya airplay hanterar 24bit/96
Jag kommer nog ändå inte höra någon skillnad.

Min nuvarande telefon är Samsung S21u den har blivit buggig och extremt kass på mikrofonen när jag ringer utan hörlurar, som att det är meningen att uppstå fel efter ca 15 månader. Var och tittade idag. De hadde som sagt bara 13 serien eftersom de får inte lov att sälja förrän i morgon. Jag har problem med ögonen och tycker Samsung är så skarp att jag ibland får ont i ögonen. Jag har Philips tv med ambilight och den är så mjuk mot mina ögon. Det viktigaste för min del är egentligen skärmen. Bilder är sällan jag tar. Mest om man är ute och reser. Då har jag även med mig vanlig kamera. Viktigaste är mer surfa, ringa och lyssna på musik/ljudböcker.
Har abonnemang. Ändå lik väl för dyrt. Bor ej I Sverige.
För min del med samma abonnemang är Pro Max 210kr mer i månaden än vad jag har idag
Pro ger mig 140kr mer i månaden. Då båda med 256GB

Permalänk
Medlem

AirPlay stödjer högre kvalitet än Bluetooth, så visst kan du köra okomprimerad musik där.

Min erfarenhet är att man inte får ont i ögonen av att en bildskärm är stark, men väl kan man få den av om den är ljusstark när det är mörkt ute. Har stängt av automatisk ljusstyrka, kanske? Ambilight fungerar också för att motverka detta, genom att det är ljust i en större utan så att skärmen inte är det enda starkt lysande objektet mitt i mörkret.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

AirPlay stödjer högre kvalitet än Bluetooth, så visst kan du köra okomprimerad musik där.

Min erfarenhet är att man inte får ont i ögonen av att en bildskärm är stark, men väl kan man få den av om den är ljusstark när det är mörkt ute. Har stängt av automatisk ljusstyrka, kanske? Ambilight fungerar också för att motverka detta, genom att det är ljust i en större utan så att skärmen inte är det enda starkt lysande objektet mitt i mörkret.

Har ovanlig sjukdom så mina ögon krånglar.
Skillnad idag på mitt abonnemang upp mot iphone 256GB, mer än vad jag betalar. Min Samsung är bara 128GB
Är 140kr/månaden på Pro
211kr/månaden Pro Max
Kanske billigare med 128 GB
Använder knappt mitt utrymme. Rensat ut all musik. Kör bara streaming. Filmar gör jag ej.
Är ram minnet samma beroende om man väljer 128 eller 256 . Då kan jag tänka mig Pro Max 128 GB, det blir 140kr upp i månaden. Inte så farligt om butiken kan fixa samma abonnemang jag har idag. Måste se I morgon. Laddare har jag sparat sedan jag sist körde Apple.

På deras hemsida står det stöd för FLAC och ALAC stämmer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Där iPhone sticker ut som mest är inte telefonen i sig utan att jag upplever att Apple Carplay är trevligare än Android Auto. Kör man väldigt mycket bil som jag gör så har den biten betydelse.

Jag använde Android Auto på bilresa tur och retur till Spanien för några år sedan med en Samsung Galaxy S9. Morsan har en Samsung Galaxy S51 som jag har testat under en kortare resa inom Sverige.

I år använde jag min iPhone 13 Mini (tillsammans med Apple Watch SE) för resa till Liseberg och vilken skillnad! CarPlay kändes något galet responsivt när man tryckte på något och animationerna var mjuka och korrekta. Till skillnad från Android Auto i samma bil som var fullt funktionellt, men flytet fanns inte där på samma sätt.

Nu är ju både Galaxy S9 flera år gammal och A51 är en budgetmobil, så det kan vara en bidragande faktor, men ojoj vilken skillnad det var! Och att man fick en liten "petning" på handleden innan det var dags att svänga var himla bra integration, men det har säkert en Android-klocka också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Simkortslösa CDMA modeller har väll funnits sen iPhone kom ut?

Jo, men det ska ju inte ha några heller, det är en simkortslös teknik.

Permalänk

Fungerar inte gammal laddare. Står Lightning till USB C
Samsung är väl USB C, de gamla Iphone är väl USB A/B har både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Fungerar inte gammal laddare. Står Lightning till USB C
Samsung är väl USB C, de gamla Iphone är väl USB A/B har både och.

Inte säker på att jag förstår, men iPhone kommer numer med en Lightning till USB-C-sladd. Alla USB-C-laddare skall fungera. Har du en USB-A-laddare istället så får du skaffa en Lightning till USB-A-sladd. Finns på varenda bemannad mack, IKEA, gubbdagis, välsorterad ICA, etc.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Fungerar inte gammal laddare. Står Lightning till USB C
Samsung är väl USB C, de gamla Iphone är väl USB A/B har både och.

Jag har för mig att det följde med en USB-C laddare plus usb-c till lightning-kabel till min 11 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jo, men det ska ju inte ha några heller, det är en simkortslös teknik.

Precis som GSM är numera alltså?
Känns inte som dom borde vara jätte chockade liksom.

Skulle fungerat på EU-modeller också. Kunde skyndat på övergången till eSim.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag har för mig att det följde med en USB-C laddare plus usb-c till lightning-kabel till min 11 Pro.

Inte haft iphone sedan 8 och den SE som kom efter 8. Har samsung laddare med USB C och de gamla iphone med vanlig usb. Borde väl fungera med en utav de. Kan ju gå till Kjell och köpa en sådan liten konverter eller vad det nu heter så kanske det ser finare ut med enhetlighet. Jag har tolkat att det borde fungera med vilken laddare som helst.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Inte säker på att jag förstår, men iPhone kommer numer med en Lightning till USB-C-sladd. Alla USB-C-laddare skall fungera. Har du en USB-A-laddare istället så får du skaffa en Lightning till USB-A-sladd. Finns på varenda bemannad mack, IKEA, gubbdagis, välsorterad ICA, etc.

Jag tolkar det som dig att alla laddare borde fungera. Som sagt tänkte fråga. Har ej haft Apple på flera år. Hadde först Android och sedan Iphone 8 och 2st SE därefter gick jag till Samsung. Även haft Apple TV sedan gått över på Android TV. Ej följt med om det var något nytt fancy hos Iphone. Vet ju aldrig. Som du säger kan ju köpa något nytt hos Kjell, där brukar jag få bra service ifall hjärnan får för sig att den vill ha något nytt