Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Samma här, swiftkey åkte in direkt.
En sak som jag däremot inte begriper är att i vissa appar så växlar den automatiskt tillbaka till det egna inbyggda, och det går heller inte att växla.

Jag kör med Swiftkey av samma anledning, och har märkt samma sak att det ibland blir standardtangentbordet. Jag misstänker att det kan vara så att det är ur säkerhetsaspekt så att tangentbordet inte loggar t.ex. lösenord. För jag tycker mig ha sett ett sådant mönster att det ofta händer vid inloggningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Samma här, swiftkey åkte in direkt.
En sak som jag däremot inte begriper är att i vissa appar så växlar den automatiskt tillbaka till det egna inbyggda, och det går heller inte att växla.

Är det Microsoft swiftkey den heter på iphone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag kör med Swiftkey av samma anledning, och har märkt samma sak att det ibland blir standardtangentbordet. Jag misstänker att det kan vara så att det är ur säkerhetsaspekt så att tangentbordet inte loggar t.ex. lösenord. För jag tycker mig ha sett ett sådant mönster att det ofta händer vid inloggningar.

Är exakt så jag tänkt också, att det är nånting som aktiveras av default eller nåt pga säkerhet eller liknande.
Ja, är nog mest vid inloggningar som du säger. Men tycker mig även ha märkt av det i andra situationer också...ska se om jag kommer ihåg att posta några här när det händer nästa gång.

Skrivet av stgr:

Är det Microsoft swiftkey den heter på iphone?

<Uppladdad bildlänk>

Nope, heter enbart Swiftkey på min 11:a.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Är exakt så jag tänkt också, att det är nånting som aktiveras av default eller nåt pga säkerhet eller liknande.
Ja, är nog mest vid inloggningar som du säger. Men tycker mig även ha märkt av det i andra situationer också...ska se om jag kommer ihåg att posta några här när det händer nästa gång.

Nope, heter enbart Swiftkey på min 11:a.

Får inte upp någon Swiftkey i min appstore på 12:a, närmast är microsoft swiftkey keyboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Får inte upp någon Swiftkey i min appstore på 12:a, närmast är microsoft swiftkey keyboard.

Det är den, Microsoft köpte upp Swiftkey för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Får inte upp någon Swiftkey i min appstore på 12:a, närmast är microsoft swiftkey keyboard.

Är det nån skillnad på just microsoft varianten, eller är det samma app? I appstore benämns den som Microsoft Swiftkey keyboard, men i inställningarna och överallt annars i telefonen så heter den enbart Swiftkey.
Aja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Det är den, Microsoft köpte upp Swiftkey för några år sedan.

Då testar jag den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

En sak som jag stört mig länge med iPhonen är att det blir väldigt mycket stavfel med apples egna tangentbord.
Från min vinkel, så trycker jag på rätt bokstav, men det verkar bli lite slumpmässigt en annan i närheten väldigt ofta.

Håller med. Det är hopplöst att använda. Dessutom har den börjar byta ut ord som är korrekta till andra ord, som autocorrekt tycker är rätt. ”Den” mot ”det” osv.

Sjukt irriterande.

Skrivet av RVX:

Samma här, swiftkey åkte in direkt.

Försökte bli kär i SwiftKey, men det gick bara inte. Att inte kunna hålla på mellanslag för att flytta markören var en dealbreaker. Har för mig att det var något med att det var meckigare att byta mellan språk också

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Håller med. Det är hopplöst att använda. Dessutom har den börjar byta ut ord som är korrekta till andra ord, som autocorrekt tycker är rätt. ”Den” mot ”det” osv.

Sjukt irriterande.

Försökte bli kär i SwiftKey, men det gick bara inte. Att inte kunna hålla på mellanslag för att flytta markören var en dealbreaker. Har för mig att det var något med att det var meckigare att byta mellan språk också

Nu har jag inte provat swiftkey mer än bara lite kort.
Men med apples t-bord vad hålla ner mellanslag för att flytta markören ett måste då det knappt gick att sätta markören i ett ord. Vet inte hur det är med swiftkey än.
på Swiftkey så håller man ner mellanslag eller swipar mellanslag för att byta språk, det hade gärna fått stanna kvar på globen som apples sätt, för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Håller med. Det är hopplöst att använda. Dessutom har den börjar byta ut ord som är korrekta till andra ord, som autocorrekt tycker är rätt. ”Den” mot ”det” osv.

Sjukt irriterande.

Försökte bli kär i SwiftKey, men det gick bara inte. Att inte kunna hålla på mellanslag för att flytta markören var en dealbreaker. Har för mig att det var något med att det var meckigare att byta mellan språk också

Indeed.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag kör swiftkey och kan flytta markören genom att hålla på mellanslag och flytta fritt. Kontrollerat inställningarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pxs:

Hmm, Jag kör swiftkey och kan flytta markören genom att hålla på mellanslag och flytta fritt. Kontrollerat inställningarna?

Finns ingen inställning som jag kunde hitta som påverkar detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Finns ingen inställning som jag kunde hitta som påverkar detta.

Om du deaktiverar alla tangentbordslayouter utom ett i SwiftKey inställningar så blir hålla inne space flytta markören, har du två eller fler aktiva så blir det byta layout

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Om du deaktiverar alla tangentbordslayouter utom ett i SwiftKey inställningar så blir hålla inne space flytta markören, har du två eller fler aktiva så blir det byta layout

Jag byter väldigt ofta mellan swe och eng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Jag byter väldigt ofta mellan swe och eng.

Varför växlar du tangentbordslayout? Är ju ganska lätt att skriva engelska med svensk layout, precis som jag antar du gör på datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Varför växlar du tangentbordslayout? Är ju ganska lätt att skriva engelska med svensk layout, precis som jag antar du gör på datorn?

Jo, men iphones "autocorrect" är ju skräp, blir bara random skräp-ord utan sammanhang med fel layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om du deaktiverar alla tangentbordslayouter utom ett i SwiftKey inställningar så blir hålla inne space flytta markören, har du två eller fler aktiva så blir det byta layout

Så var det! Man måste välja mellan flera språk och flytta-markören-funktionen. Superirriterande!

Vi är nog flera som växlar mellan att skriva på olika språk och vill kunna tillgå autocorrect i samtliga fall.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Så var det! Man måste välja mellan flera språk och flytta-markören-funktionen. Superirriterande!

Vi är nog flera som växlar mellan att skriva på olika språk och vill kunna tillgå autocorrect i samtliga fall.

Verkligen. Det hade varit bättre om swiftkey behållt "jordgloben" för att byta språk istället för svajpa mellanslaget..

Permalänk
Medlem

På min gamla iPhone 8 fungerar swiftkey utmärkt då den har 3d-touch. Den funktionen tog de ju tyvärr bort så det fick bli att gå över till Apples egna tangentbord på min iPhone 13 pro.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Så länge jag skriver på svenska så fungerar Apple-tangentbordet bra för mig, men jag saknar haptic feedback när jag skriver. Skriver man på engelska så blir tangentbordet värdelöst utan att byta språk. Tur att haptics kommer i iOS 16.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag fick låna en pensionerad iPhone 8 och kunde på så sätt bekanta mig med iOS. Det är väldigt annorlunda än Android och kräver lite tillvänjning. Om jag inte fått prova, då hade jag aldrig vågat köpa en iPhone 13.

För några dagar sen hade jag en Samsung-surfplatta hemma. Jag var inte ens inloggad på Facebook. Ändå såg jag i Pi-hole att den anslut till deras servrar. Sådant skit händer inte på Apple. Där kan man ha en Meta-fri telefon och den är inte bloatad med skräpappar.

Jag har glömt bort flera dåliga egenskaper från Samsung. Som deras ruttna autokorrigering. Apple stavar mycket bättre och om den rättar ett ord fel och man suddar, då ändrar den inte tillbaka till det felakiga som Samsung gör.

Avisering för påminnelser är bättre på Samsung. På Apple är de alldeles för diskreta. Likaså att man kan trycka på klockan för att visa sekunder. Varför har inte Apple det? Fast Apple gör allt annat så mycket bättre och klocka utan sekunder är inte så stor grej eftersom jag har min Garmin på mig hela tiden.

Föredrar även att ha datum och tid i filnamnet på bilder, men jag kan leva med Apples sätt. Nikon gör likadant på min DSLR.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag har glömt bort flera dåliga egenskaper från Samsung. Som deras ruttna autokorrigering. Apple stavar mycket bättre och om den rättar ett ord fel och man suddar, då ändrar den inte tillbaka till det felakiga som Samsung gör.

Menar du att Samsung är ÄNNU sämre? För Apple har helt klart blivit sämre med åren.

Skrivet av MrRunaway:

Avisering för påminnelser är bättre på Samsung. På Apple är de alldeles för diskreta. Likaså att man kan trycka på klockan för att visa sekunder. Varför har inte Apple det? Fast Apple gör allt annat så mycket bättre och klocka utan sekunder är inte så stor grej eftersom jag har min Garmin på mig hela tiden.

Apples notiser går att ställa in rätt fritt, dock. Det där med sekunder har jag faktiskt aldrig tänkt på. Du kan visa en analog klocka med sekunder, och det går att göra sin egen genväg med sekunderna om man vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Menar du att Samsung är ÄNNU sämre? För Apple har helt klart blivit sämre med åren.

Apples notiser går att ställa in rätt fritt, dock. Det där med sekunder har jag faktiskt aldrig tänkt på. Du kan visa en analog klocka med sekunder, och det går att göra sin egen genväg med sekunderna om man vill.

Korrekt. Samsung gör en sämre produkt hårdvaru- mjukvarumässigt. På min Samsung S7 har jag Android 8. En iPhone från samma år har senaste iOS. Tror visserligen att de inte får iOS 16 som kommer i höst, men jag ska inte vitsorda det.

Jag har valt att lägga en annan klocka med sekunder på det sätt du beskrev, men det är som sagt inget problem när jag har min träningsklocka på mig hela tiden.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

iPhone 8 kommer att få iOS 16, det är den äldsta modellen som fortfarande kommer att vara supportad.

Jag menar specifikt att Apples autocorrect suger. Jag är nöjd med OSet som helhet och gillar det mesta av vad de hittar på med det. På iPadden så är deras fönsterhantering en källa till konstant frustration, men det är ju trots allt något man kan stänga av.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Jo, men iphones "autocorrect" är ju skräp, blir bara random skräp-ord utan sammanhang med fel layout.

Swiftkey är ju dock självlärande, ger du den tillgång till att dessutom hämta info om hur du skriver från tex Google och Facebook så blir den hyfsat bra på svengelska.

Kan testa skriva ett engelskt ord och bara klicka mittenordet på predict.

When you get the dungarees lah 😋 now i cannot even use both sides because you're watching and making comments

Så blev det när jag skrev when på mitt svenska tangentbord. Aldrig växlat tangentbord på någon telefon bara för man skriver på engelska.

Är ju som sagt självlärande algoritmer de använder. Och jag är nog slarvig med stort I så nu slarvar min SwiftKey också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

When you get the dungarees lah 😋 now i cannot even use both sides because you're watching and making comments

Så blev det när jag skrev when på mitt svenska tangentbord. Aldrig växlat tangentbord på någon telefon bara för man skriver på engelska.

Den stora frågan är vad du försökte skriva. För meningen du fick till betyder absolut ingenting och är inte logisk någonstans.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Den stora frågan är vad du försökte skriva. För meningen du fick till betyder absolut ingenting och är inte logisk någonstans.

Menade bara att den ändå föreslår (och rättar om man så vill) engelska ord även med svensk layout.

Prova själv att bara skriva when med Apples engelska tangentbord då och se vilken mening den får till

When I got back from work today we were just getting back from work today so we are doing well in our room

Fick detta när jag gjorde samma sak med Apple English UK,
vilken som är bäst är väl en smaksak men för mig så ligger nog orden swiftkey gissar på betydligt närmare saker jag letar efter Och orkar som sagt inte hålla på och ändra saker bara för man skriver på engelska så tycker det är smidigt att bara köra svensk swift-key layout oavsett språk jag skriver på.

Permalänk
Avstängd

Blir galen på SwiftKey.
Har jag svenskt tangentbord, så försöker den köra autokorrekt och prediction på engelska, när jag kör den engelska tangentbordet så försöker den på svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

- Har sony overear lurar med NC, när jag ställer ett larm på mobilen och lyssnar på musik, när larmet sen går så tystnar musiken, men ingen signal kommer i lurarna utan bara ifrån telefonen, vilket jag inte hör för att jag har NC igång. Så inte så praktiskt att använda larm som en väckarklocka så man inte missar sin hållplats om man skulle somna. Det fungerade klockrent med mina tidigare

Köpte AirPods Pro för några veckor sen, exakt samma beteende där, när larmet går så tystnar musiken men jag får ingen larmsignal i podsen… vafan… och hittar ingen inställning för detta

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Haft iphone i över ett år och stör mig fortfarande på det usla tangentbordet, testat Swiftkey och Gboard men inget duger för mig. Auto-correct är helt kass på iOS.

Saknar också en universell bakknapp, lutar åt att gå tillbaks till Samsung men övriga i familjen har iPhone så det underlättar om alla kör samma.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34