Tips till 33 åring som vill lära sig åka skateboard!

Permalänk
Medlem

Tips till 33 åring som vill lära sig åka skateboard!

Som rubriken lyder så tänkte jag ge mig på detta då ungarna kör kickbike/balans cykel i den lokala skateparken, och det börjar bli tråkigt att bara gå runt där 😅

Första frågan!
Jag har förstått att jag absolut inte behöver någon värsting bräda för att börja, men åxå att en billig bräda från stadium inte är något att ha. Så tips på en komplett bräda för runt 1000kr?

Edit:
Denna bräda blev det tillsut
https://www.skatepro.se/84-48144.htm?stockcode=10517646-GRE-8...

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Sen 30 års kris alltså
Nej, men det lär finnas massor med youtube kanaler. Håll dig undan ramperna iaf det första året, är väl mitt enda tips.
skatepro har annars en hel del kund omdöme på sin sida som kan underlätta vid köp med.
Tom guide
https://www.skatepro.se/a535.htm

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Köp hem plåster.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte stått på en bräda på säkert 10 år men det där kommer bli kanonbra, det är bara att köra på

Edit: Minns att jag tyckte om Mini Logo och deras brädor då de upplevdes som prisvärda, tyvärr kom jag aldrig så långt så att det var "hårdvaran" som höll mig tillbaka...

Fylla på lite.
Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Som rubriken lyder så tänkte jag ge mig på detta då ungarna kör kickbike/balans cykel i den lokala skateparken, och det börjar bli tråkigt att bara gå runt där 😅

Första frågan!
Jag har förstått att jag absolut inte behöver någon värsting bräda för att börja, men åxå att en billig bräda från stadium inte är något att ha. Så tips på en komplett bräda för runt 1000kr?

Har spanat på denna: (hört att 7.75 ska va nice?)

https://junkyard.com/sv/p/inpeddo-skateboards-komplett-skateb...

Vad du väljer för bröda beror på vad du ska göra med den ska du bara åka vanligt på gatan med lite små trix så funkar det utan problem ska du åka ramp vilket du nog inte ska börja med.
Glöm inte hjälm och handledsskydd för oftast blir det händerna man tar emot sig med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det här med storlek på bräda är ju en smaksak. Mitt tips till en nybörjare hade nog varit att sikta på en som är 8.25 eller bredare då dom är lite stabilare. Har du stora fötter så blir inte heller så kul att åka på något som är för litet.

Men det är som sagt väldigt individuellt

Lär dig att åka på brädan först och främst, sen kan du nöta lite ollies. När dom sitter så kan du gå vidare med kickflips. Shove it är också ett bra nybörjartrick.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Köp en bräda och en hjälm sen övar du på bara!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Hahahaha alltså detta inlägg är bara offTopic men kände mig tvungen att skriva följande:

Har en kompis som inte är mycket yngre än OP. Denna kompis har varje vår, ungefär runt påsk sagt att han ska börja åka bräda. Detta har han gjort sedan vi gick i 4e klass. Helt enkelt en återkommande klassiker i då kompisgänget och vi som inte flyttat iväg och fortfarande umgås.

Kan det vara någon liknande situation i ditt fall @BadNewsBrod ??

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

När du tycker du har balans och kan manövrera på platt mark så är det bara att ge sig in i skateparken,
mycket roligare än gatorna man hade att skatea på när man var yngre.
Man kan ju pumpa upp lite höjd och puls i större ramper (som ofta ändå är lediga) utan större finess,
då tycker jag miniramperna är svårare då det kräver snabbare reaktioner - men kör du bara på så kommer du nog snart dit också.

Permalänk
Medlem

En komplett för 500kr brukar vara en leksak som jag skulle undvika. Men för 1000kr kan du få en ganska vettig komplett.

Bredden är som andra säger främst en smaksak och storleken på fötterna påverkar det också, men ska du bara åka så är ju en lite bredare skönt och vill du få runt brädan lite lättare i kickflip osv så kan en smalare vara lite lättare.
Men jag skulle nog rekommendera 8", eventuellt upp till 8.25", om du inte har någon aning själv och har normalstora fötter.

Tänk också på att t ex Stadium inte bara har billigt skräp, dom har även vettiga brädor om det är så att du har tillgång till en sån och vill in och känna och klämma så kan det också vara ett alternativ. Undvik isåfall märken som Tony Hawk, Revolution, Warp osv och titta istället på Santa Cruz, Element, Blind osv. Verkar som att dom (iaf på webben) har många såna nedsatta till 699:- just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Sen 30 års kris alltså
Nej, men det lär finnas massor med youtube kanaler. Håll dig undan ramperna iaf det första året, är väl mitt enda tips.
skatepro har annars en hel del kund omdöme på sin sida som kan underlätta vid köp med.
Tom guide
https://www.skatepro.se/a535.htm

Grymt tack för länken!

Skrivet av drwlz:

Det här med storlek på bräda är ju en smaksak. Mitt tips till en nybörjare hade nog varit att sikta på en som är 8.25 eller bredare då dom är lite stabilare. Har du stora fötter så blir inte heller så kul att åka på något som är för litet.

Men det är som sagt väldigt individuellt

Lär dig att åka på brädan först och främst, sen kan du nöta lite ollies. När dom sitter så kan du gå vidare med kickflips. Shove it är också ett bra nybörjartrick.

Spännande! Det blev en 8a tillslut!

Skrivet av Napster91:

Hahahaha alltså detta inlägg är bara offTopic men kände mig tvungen att skriva följande:

Har en kompis som inte är mycket yngre än OP. Denna kompis har varje vår, ungefär runt påsk sagt att han ska börja åka bräda. Detta har han gjort sedan vi gick i 4e klass. Helt enkelt en återkommande klassiker i då kompisgänget och vi som inte flyttat iväg och fortfarande umgås.

Kan det vara någon liknande situation i ditt fall @BadNewsBrod ??

Haha! Nä faktiskt inte! Denna idé föddes pga vi ändå spenderar så mycket tid i skateparken med barnen. Istället för att sitta och glo och dricka kaffe, kanske man kan lära sig något nytt och bränna lite kalorier istället

Skrivet av Squallie:

En komplett för 500kr brukar vara en leksak som jag skulle undvika. Men för 1000kr kan du få en ganska vettig komplett.

Bredden är som andra säger främst en smaksak och storleken på fötterna påverkar det också, men ska du bara åka så är ju en lite bredare skönt och vill du få runt brädan lite lättare i kickflip osv så kan en smalare vara lite lättare.
Men jag skulle nog rekommendera 8", eventuellt upp till 8.25", om du inte har någon aning själv och har normalstora fötter.

Tänk också på att t ex Stadium inte bara har billigt skräp, dom har även vettiga brädor om det är så att du har tillgång till en sån och vill in och känna och klämma så kan det också vara ett alternativ. Undvik isåfall märken som Tony Hawk, Revolution, Warp osv och titta istället på Santa Cruz, Element, Blind osv. Verkar som att dom (iaf på webben) har många såna nedsatta till 699:- just nu.

Tack för tips!! Upskattas! Det blev denna bräda jag beställde tillslut! Hoppas den duger: https://www.skatepro.se/84-48144.htm?stockcode=10517646-GRE-8...

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag har förstått att jag absolut inte behöver någon värsting bräda för att börja, men åxå att en billig bräda från stadium inte är något att ha. Så tips på en komplett bräda för runt 1000kr?

Kul att du vill lära dig skejta!

Själv köpte jag denna brädan förra året:
https://www.blue-tomato.com/en-SE/product/Blue+Tomato-Logo+8+...

Blue Tomato har även ofta rabattkoder på 100:- eller liknande.

Är inte direkt nybörjare själv, då jag började skejta i slutet av 80-talet. Däremot har jag haft ett uppehåll på 20 år och började köra miniramp igen med brädan ovan förra sommaren. Fick en liten nytändning efter att skaffat longboard för 2-3 somrar sedan.

Håller för övrigt med kören här. Om du inte är extremt kortväxt (är själv 170cm), så lär allt under 8" kännas litet.

En annan viktig sak att tänka på är vilket underlag du tänkt köra på. Själv gillar jag mjukare hjul för cruising på ojämn asfalt (mycket mer förlåtande mot stenar), men de kan ge onödigt mycket grepp i rampen.

Permalänk
Medlem

Är själv 30-nånting och startade min skate-karriär litegrann under förra året. Efter att ha köpt på mig all utrustning snöade jag dock in på surfskates.

Inför detta årets säsong köpte jag därför en komplett surfskate från yow som jag hoppas kunna få mycket glädje av.

Surfskates är i princip en cruiserbräda med lite längre hjulbas samt en ledad fram-truck. Inte så trickorienterat utan mer fokus på att emulera surfande medans man cruisar sig fram. För att ta sig fram är det pump som gäller (när man fått in tekniken åtminstone )

Såg att du redan köpt en bräda, men det kan kanske vara av intresse längre fram?

Det hela är en ganska ny nisch, och verkar attrahera en lite äldre publik än konventionell skateboarding.

https://www.youtube.com/watch?v=SRGtg3G6AEw

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att du vill lära dig skejta!

Själv köpte jag denna brädan förra året:
https://www.blue-tomato.com/en-SE/product/Blue+Tomato-Logo+8+...

Blue Tomato har även ofta rabattkoder på 100:- eller liknande.

Är inte direkt nybörjare själv, då jag började skejta i slutet av 80-talet. Däremot har jag haft ett uppehåll på 20 år och började köra miniramp igen med brädan ovan förra sommaren. Fick en liten nytändning efter att skaffat longboard för 2-3 somrar sedan.

Håller för övrigt med kören här. Om du inte är extremt kortväxt (är själv 170cm), så lär allt under 8" kännas litet.

En annan viktig sak att tänka på är vilket underlag du tänkt köra på. Själv gillar jag mjukare hjul för cruising på ojämn asfalt (mycket mer förlåtande mot stenar), men de kan ge onödigt mycket grepp i rampen.

Ja det blev en 8a tillslut! Uppdaterade original posten med brädan jag beställde! Ingen aning om mjukheten på dem hjulen, men tack för tipset! Då låter det som att jag ska satsa på mjuka varianter!

Skrivet av iDEOT:

Är själv 30-nånting och startade min skate-karriär litegrann under förra året. Efter att ha köpt på mig all utrustning snöade jag dock in på surfskates.

Inför detta årets säsong köpte jag därför en komplett surfskate från yow som jag hoppas kunna få mycket glädje av.

Surfskates är i princip en cruiserbräda med lite längre hjulbas samt en ledad fram-truck. Inte så trickorienterat utan mer fokus på att emulera surfande medans man cruisar sig fram. För att ta sig fram är det pump som gäller (när man fått in tekniken åtminstone )

Såg att du redan köpt en bräda, men det kan kanske vara av intresse längre fram?

Det hela är en ganska ny nisch, och verkar attrahera en lite äldre publik än konventionell skateboarding.

https://www.youtube.com/watch?v=SRGtg3G6AEw

Coolt!! Ska absolut spanas in lite närmre! Grymt tips!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja det blev en 8a tillslut! Uppdaterade original posten med brädan jag beställde! Ingen aning om mjukheten på dem hjulen, men tack för tipset! Då låter det som att jag ska satsa på mjuka varianter!

Coolt!! Ska absolut spanas in lite närmre! Grymt tips!

Den har 100A hjul vilket är väldigt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Den har 100A hjul vilket är väldigt hårt.

Ajdå, finns det några hjul du kan rekommendera som är bra och skulle passa?
Är ute efter cruisa och lära mig ollie typ

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ajdå, finns det några hjul du kan rekommendera som är bra och skulle passa?
Är ute efter cruisa och lära mig ollie typ

Tror att dessa hjulen är riktigt sköna och mycket förlåtande (52mm 78A):
https://junkyard.com/sv/p/sml.-wheels-hjul---52mm-coffee-mult...

En sak att tänka på med mjuka hjul är att "wheel bite" kan bli ett problem, dvs att hjulen biter tag i brädan. Med liten hjuldiameter så ska det däremot inte vara några problem.

I övrigt så tycker jag du har valt en bra bräda! Svårt att hitta ett "kit" med annat än 100A-hjul idag. Har samma hårdhet på brädan jag köpte förra året.

Se bara upp och bli lurade av B-standarden. Ett 83B-hjul motsvarar 103A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror att dessa hjulen är riktigt sköna och mycket förlåtande (52mm 78A):
https://junkyard.com/sv/p/sml.-wheels-hjul---52mm-coffee-mult...

En sak att tänka på med mjuka hjul är att "wheel bite" kan bli ett problem, dvs att hjulen biter tag i brädan. Med liten hjuldiameter så ska det däremot inte vara några problem.

I övrigt så tycker jag du har valt en bra bräda! Svårt att hitta ett "kit" med annat än 100A-hjul idag. Har samma hårdhet på brädan jag köpte förra året.

Se bara upp och bli lurade av B-standarden. Ett 83B-hjul motsvarar 103A.

Coolt! Då tar jag och beställer dessa, och dem funkar att sätta på min bräda? Förlåt, jag kan verkligen ingenting om det här 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Coolt! Då tar jag och beställer dessa, och dem funkar att sätta på min bräda? Förlåt, jag kan verkligen ingenting om det här 😂

De ska passa utan problem. Sen har du superhårda och supermjuka hjul Annars hade jag rekommenderat typ 92A som allround.

Permalänk

Jag och ett gäng kompisar började åka för två somrar sen (vi är i sena 30-årsåldern, men åkte när vi var yngre). Och det finns förvånansvärt många i vår ålder som åker faktiskt!

Jag har haft möjligheten att plöja igenom ett antal brädor nu för att testa mig fram. Sammanfattningsvis kan man säga att 8.5 är bra för någon som är vuxen och inte är kort/tanig, 8 är fördelaktigt för kickflips osv men det kommer LÅNGT senare. Ang truckar så är för breda än för smala (stabilare helt enkelt) att föredra men man kan också köpa så de matchar brädan förstås. Och hjul så är 99or väldigt bra allround för street/betongpark. Mjukare är mer wheelbite och lite svårare att landa (landar du lite snett så fastnar hjulen snarare än att du får lite spelrum). Hårdare blir lätt väldigt slippery i betongpark tex, och osköna på asfalt.

Om du råkar bo i Stockholm så har jag ett antal brädor, hjul, truckar osv som jag kan släppa för en rimlig slant.

TILLÄGG: Sen om man vill bli extremt nördig så är wheelbase väldigt viktigt också, ju längre desto stabilare. 14.5+ är rätt stabilt. 14.25 är ganska vanligt, under 14.25 börjar bli mer twitchy. Och truckar gör stor skillnad också, ett par Ace är tex väldigt mycket surfigare (svänger snabbt och enkelt) än ett par Thunder som är stabilare. Höjd på truckar gör också skillnad, men för en nybörjare är det överkurs, se bara till att inte ha så låga att du får wheelbite.

Bra youtuber för gubbskaters:
https://www.youtube.com/channel/UC1A0w492Xi2yNUHat9K9WAQ/feat...
https://www.youtube.com/channel/UCP94Q0ypuPdhl-NupoAbcoQ/feat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Coolt! Då tar jag och beställer dessa, och dem funkar att sätta på min bräda? Förlåt, jag kan verkligen ingenting om det här 😂

Tänk på att du behöver kullager också. Det blir ju snabbt många hundra extra så du kanske bara ska börja med att åka på hjulen som kommer med till en början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tänk på att du behöver kullager också. Det blir ju snabbt många hundra extra så du kanske bara ska börja med att åka på hjulen som kommer med till en början?

Kullager skall gå enkelt att flytta över mellan olika hjul

Kul att du vill komma igång med skate OP! Jag själv kom igång igen efter 8 års uppehåll när pandemin startade för att jag blev uttråkad och rastlös, bästa beslutet jag gjort. Ser fram emot att skejta varje dag nu och förstår inte varför jag någonsin lade ner brädan...

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem

Fanken vad kul, va ju jäkligt längesedan jag själv åkte " street och ramp " på 80talet 😊
På min tid körde jag med en Powell Peralta och en Santa Cruz plus några andra slit och släng brädor.
Har en del rätt fina ärr från denna tid, som ett minne från en svunnen tid.
Lycka till med skateboardåkandet 👍🏻
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

För nån som aldrig åkt skateboard förut så kan det kanske hjälpa lite att börja med en longboard tills man får upp balans o vana av att pusha och styra runt lite.
Det var iaf vad jag gjorde när corona pandemin 2020 slog till och stundande 35-årskris tvingade mig till att hitta underhållning på min hemester. För mig personligen var det lättare o lära sig få ordning på grunderna med en stor bräda, plus att det är roligare om man bara ska glida runt. =D

Permalänk
Medlem

How do you do, fellow kids!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Don't

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag tog upp skateboarden igen för några år sen. mina tips använd hjälm. Undvik stora halfpipes och pooler. Dom är ju ofta lediga då kan vara lockande att åka i dom.
Om du åker i dom kolla så det inte är några gruskorn.
Bröt armen på grund av ett gruskorn i en betongpool. Inte kul 😅

Permalänk
Medlem

Detta är det första jag tänker på:
Grotescos granskande samhällsrepotage Rikoschett om skateboard (08:35 in) https://youtu.be/hcQ29bL2PNA?t=514

"Ikväll ska vi prata om skateboard - praktiskt transportmedel eller livsfarlig dödsfälla?"

direktlänk
Permalänk

Mitt bästa tips, förutom skydd av alla de slag, är väl att skaffa en bra olycksfallsförsäkring med hög invaliditetsersättning

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig slutat. Är nu 56 och kör fortfarande hellre än bra. Men kul är det 😀

Edit: Glömde tips. Försök inte impa på någon. Det slutar aldrig bra…

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz