Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Facebook eller inte så handlar det väl bara om att bli medlem på de forum där de som sysslar med just ditt specialintresse hänger? Försvinner Facebook kommer någon att registrera sweentomologists.se eller något ditåt, och de som gillar ämnet kommer att hänga där.

Förstår inte riktigt logiken. Om man raderade Sweclockers och öppnade motsvarande så skulle det funka lika bra? Du skulle inte känna att all raderandet av all information som redan finns tillgänglig här skulle vara en förlust?

För mig känns det som att majoriteten av alla kommentarer här går ut på att "Jag använder det inte själv så jag tycker det skulle vara underbart att det försvann" - vad gör det för skillnad för de som inte använder det om det finns kvar? Är de rent humanitärt man tänker att man vill rädda oss stackare som inte har vett att sluta använda det?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lonewolfshade:

Varför skulle man sakna något man klarade sig alldeles utmärkt utan innan det skapades för?

Men folk som inte förstår hur facebook kan vara skadligt kanske tycker en vattenpöl är djup också.

Lite som att lära sig geopolitik från 4chan. Man får in information men 99% av det är totalt värdelöst skräp.

Med samma logik skulle du klara dig utmärkt utan att kunna streama musik/film och TV då? För det gick ju bevisligen att klara sig innan sånt fanns så då vill du tillbaka till CD-skivor och vinyl - fast det gick ju att klara sig utan det också så du vill ha 78-varvare - fast det gick ju innan det och innan det som var innan och det som var innan också så ditt resonemang tar oss ju tillbaka till stenåldersmänniskan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min åsikt på det hela:
All social media skapar ett användar beroende så ja man skulle sakna det till en början men det skulle gå över

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte mycket till hot när utgången är något positivt... Bara att tuta och köra, stäng ner Facebook.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Förstår inte riktigt logiken. Om man raderade Sweclockers och öppnade motsvarande så skulle det funka lika bra? Du skulle inte känna att all raderandet av all information som redan finns tillgänglig här skulle vara en förlust?

Självklart skulle radering av information vara en förlust - men den sker ju även när traditionella forum klappar ihop för att majoriteten av deras medlemmar gått till Facebook. Det är ju en naturlig del av en dynamisk värld.

Skrivet av Kjell Brel:

För mig känns det som att majoriteten av alla kommentarer här går ut på att "Jag använder det inte själv så jag tycker det skulle vara underbart att det försvann" - vad gör det för skillnad för de som inte använder det om det finns kvar?

Det är väl snarare så att det ofta finns en orsak att man inte använder Facebook (längre), och att det på grund av den orsaken upplevs som att det skulle vara en nettovinst för samhället/den personliga integriteten/det öppna Internet - eller vad man nu ser för huvudproblem med företaget och produkten - om Facebook försvann.

Sen har du naturligtvis rätt i att för oss som inte varit medlemmar på länge eller någonsin finns ju inte den akuta känslan av att gå miste om något ifall tjänsten skulle försvinna.

Permalänk
Medlem

Vi får träffas på LinkedIn istället

Jag personligen mår lite dåligt av Facebook men man tvingas kvar eftersom familj och vänner använder det.
Tror många skulle uppleva en frihet om det försvann!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

Vi får träffas på LinkedIn istället

Jag personligen mår lite dåligt av Facebook men man tvingas kvar eftersom familj och vänner använder det.
Tror många skulle uppleva en frihet om det försvann!

LinkedIn är typ den värsta plattformen som finns. Ytligt standard jobbintervjusnack om utmaningar och allt känns genomfalskt. Det är som att 750 miljoner människor gått samman för att skapa världens största cirkle jerk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

LinkedIn är typ den värsta plattformen som finns. Ytligt standard jobbintervjusnack om utmaningar och allt känns genomfalskt. Det är som att 750 miljoner människor gått samman för att skapa världens största cirkle jerk.

Ja, jag var ju väldigt seriös när jag föreslog LinkedIn förstås /ironi igen

Permalänk

Facebook är ju bara för dom som vill visa sitt Privata liv med likes och bilder för andra medan LinkedIn är mer som online CV och för att knyta nya kontakter inom arbetslivet. Facebook = Privat LinkedIn = Jobb/Arbete.

Jag skulle inte sakna Facebook då det jag vill dela med mej gör jag direkt till den person som berörs via SMS/Messenger eller annan chatt app.

Idag använder jag Messenger, som är en del av Facebook, utan Facebook detta då man kan använda sig av Messenger genom att registrera sig med telefonnummer likt WhatsApp.

Som man brukar säga att Facebook vet mer om dej än vad du själv gör.

Permalänk
Medlem

Jag kom ihåg när jag höll på med lunarstorm nån gång i början av 2000 talet. Kunde inte hålla mej från att ständigt logga in för att se vad de andra gjorde, och gjorde jag inte det så fick jag en känsla av att missa något. Det tog mej 2 år att komma ifrån skiten så när väl facebook kom så har jag medvetet det enbart för att komma åt köp och sälj, och diverse andra grupper som förut fanns på hemsidor.

Hörde för 4-5 år sedan att 60-70% i sverige loggade på FB för att dom kände sej tvingade att göra detta och ville helst sluta, men inte kunde det. Jajjemensan, jag förstår precis den känslan då jag varit där själv en gång.

Så när frågan kommer varför andra vill att FB skall stänga ner som kanske inte använder det så mycket så säger jag att det är för många svenskars bästa om det försvann. Social ångest å bröte som skapas då folk bara lägger ut positiva saker från sitt liv och får ens egna liv att verka fattigt och eländigt. Det målar bara upp en illusion/luftslott för andra så att de i sin tur mår dåligt. Hur kan detta vara positivt igentligen?!

Nä, en hederlig chatt med sina vänner räcker gott. IRC, ICQ om man är i det gamla gardet, men även discord, line och signal funkar finfint för att hålla kontakten, både på gruppnivå, men även på personnivå.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Själv har jag precis raderat mitt FB konto. Upptäcker att jag bara sitter och är konstant förbannad på alla konspiratoriker och antivaxxare.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Själv har jag precis raderat mitt FB konto. Upptäcker att jag bara sitter och är konstant förbannad på alla konspiratoriker och antivaxxare.

Grattis! Kom ihåg att kontot är i karantän en månad innan du kan radera det på riktigt

Permalänk
Medlem

Haha underbart, ut med dom!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det blev inte av.

Fan jag som hade korkat upp...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Underbart, hoppas det sker. Livet var ju så bra innan Fb kom till världen.

Inget varar för evigt.

Permalänk

Jag vet inte om det är möjligt för Meta att sätta denna aktion som ett hot. Det flesta skulle ju bara tacka Meta ifall det stängde ner Facebook.

Metas hemsida är så generell att den skulle kunna vara ett visningsexemplar till ett wordpresstema man kan köpa till sin hemsida

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Är det ett löfte?

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk

Åh nej. Det kommer aldrig hända tyvärr. Men hoppas kan man ju.

Rätt dåligt hot måste jag säga. Han borde sagt att han ska utöka Facebook istället.

Permalänk
Medlem

Hänger kvar där med ett konto bara för att "alla andra" använder det. Några intressegrupper och icke datorvana släktingar och vänner är det jag skulle sakna kontakten med om det försvann. Har inte postat nått på åratal.
Det skulle dock bara en tidsfråga innan någon annan liknande plattform skulle glida in och överta positionen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kan mer än gärna släcka ner Facebook. Enda anledningen att jag har kvar det är för Messenger, men det finns andra, bättre plattformar för det ändamålet.
Kör på bara, släck släck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Med samma logik skulle du klara dig utmärkt utan att kunna streama musik/film och TV då? För det gick ju bevisligen att klara sig innan sånt fanns så då vill du tillbaka till CD-skivor och vinyl - fast det gick ju att klara sig utan det också så du vill ha 78-varvare - fast det gick ju innan det och innan det som var innan och det som var innan också så ditt resonemang tar oss ju tillbaka till stenåldersmänniskan...

Jag har spenderat över 5 år utan någon som helst tv när jag var tonåring och det enda min tv används för idag är netflix och som bildskärm för ps4.

Så ja om jag skulle gå tillbaka till enbart att köpa filmer och musik så skulle det fungera utmärkt.

Nu håller ju i och för sig det mesta inom film och musik betydligt högre kvalitet är skräpet på facebook ändå.

Permalänk
Skrivet av lonewolfshade:

Jag har spenderat över 5 år utan någon som helst tv när jag var tonåring och det enda min tv används för idag är netflix och som bildskärm för ps4.

Så ja om jag skulle gå tillbaka till enbart att köpa filmer och musik så skulle det fungera utmärkt.

Nu håller ju i och för sig det mesta inom film och musik betydligt högre kvalitet är skräpet på facebook ändå.

Ditt resonemang går ju ut på att du klarar dig utan allt du inte alltid haft så Netfix och PS4:an kan ju ryka de med utan problem för dig, eller? Du ser inga problem med den här tesen?

Det är massor av skit på Facebook, ja, men för oss som har nytta av de användbara bitarna så vore det bra om det finns kvar. Bara för att du inte har nytta av det så är det inte samma sak som att ingen har det och att det behöver läggas ned. Annars kan vi utgå från just mig och vad jag använder och konstatera att vi borde lägga ned PlayStation, Xbox, fotboll, Sölvesborg, UFC, betting, konjak och Mello. Samtliga är saker jag inte använder så då kan vi ju ta bort dem, eller?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Själv har jag precis raderat mitt FB konto. Upptäcker att jag bara sitter och är konstant förbannad på alla konspiratoriker och antivaxxare.

Haha! Jag tog bort mig från Facebook för många år sedan. Det var då ett enda stort vuxendagis och jag kände mig smått efterbliven som satt där mitt i all den där röran. Jag tyckte Facebook på ett ganska enkelt sätt lurade fram de sämsta sidor hos människor, som de dessutom glatt delade med sig av.

Herregud! Vänner som sliter hårt på industrier, verkstäder och tränar kampsport nästan dagligen.
Så plötsligt en dag... så dyker det upp ett foto på deras facebook, "Dagens outfit" eller "Dagens lunch".
Skämskudden satt som en krockkudde i ansiktet på mig och jag insåg att jag måste ta mig därifrån.
Idag är det knappt någon av mina vänner som har kvar det, de insåg ganska snabbt vad de höll på att bli för människor.

Men...så köpte jag mig ett par Oculus Quest 2 häromdagen och var dåligt påläst. Hade helt missat att det krävdes ett Facebook-konto för att kunna använda det. Vilken besvikelse. Jag funderade länge på om jag skulle lämna tillbaks dom eller fixa ett konto, enbart i syfte att kunna använda headsetet. Vilken jäkla ångest jag hade när jag satt där och knapprade in mina uppgifter för ett nytt konto. Lyckligtvis har jag blockat det mesta på det kontot. Ingen vet ens att jag har ett konto igen och det känns ju skönt.

Personligen tycker jag det är skumt med att så mycket måste vara kopplat till Facebook. Det är lätt att bli konspiratorisk, men det faller sig ju sig ganska naturligt då vi har ett företag som gör allt för att komma åt människors uppgifter. Det är väldigt enkelt för dom att göra också, när de släpper prylar som människor har kul med. Lite som den fula gubben som lockar småbarn med godis, men det får sina konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det enda jag skulle sakna är ett enkelt sätt att chatta med sina vänner. Annars kan det krascha och brinna för min del. Det tillför ingen extra lycka i mitt liv.

Fanns ju förr MSN Messenger/Yahoo/ICQ/Trillian etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Majoriteten som röstade nej är ändå beroende av Facebook och Instagram här inne. Men det är typiskt svennen, gå emot något som den använder dagligen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Majoriteten som röstade nej är ändå beroende av Facebook och Instagram här inne. Men det är typiskt svennen, gå emot något som den använder dagligen.

Beroende som i kan inte sluta fast de vill det, eller beroende som i måste använda saker som kräver facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fanns ju förr MSN Messenger/Yahoo/ICQ/Trillian etc.

Lite klurigt dock att få kompisar att använda annat än messenger eller whatsapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Själv har jag precis raderat mitt FB konto. Upptäcker att jag bara sitter och är konstant förbannad på alla konspiratoriker och antivaxxare.

Ungefär därför jag tog bort Facebook för många år sedan.

Det jag saknar ibland är att vara i grupper där gamla kompisar samordnar aktiviteter. Jag missar lite på grund av det. Sen är det vissa föreningar/företag som endast använder Facebook för att informera och där blir det meckigt att få reda på saker ibland.

Ibland funderar jag på att skaffa anonymiserat konto på grund av det och vara extremt selektiv vilka jag blir vän med.

Permalänk
Medlem

Låt säga att Meta verkligen skulle blockera sina tjänster i EU, och att det kommer fram en konkurrent baserad i EU, med bättre regler gällande integritet och i stort sett samma funktionalitet. Den skulle ju inte vara bara för de i EU utan de i resten av världen skulle ju också börja använda den och därmed hota Metas dominans.

Finns inte någon som helst kraft bakom Metas hot, men de måste väl skriva något för sina aktieägare...