Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Om EU och USA inte kan enas om ett avtal för dataöverföring kan Meta dra in tjänster likt Facebook och Instagram.

Läs hela artikeln här

Ja snälla, stäng ner skiten!

Permalänk
Medlem

Var är alternativet "NEEEEEEEJ!" i omröstningen?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande användning för facebook och messenger, men skulle däremot bli glad om instagram försvann

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilka av dessa passar in folk att folks mammor, mormor och annat ska uppdatera status på deras katter?
Facebook har såklart helt dödat all konkurrens, good luck för den som vill få in sin mormor på irc istället.

Den tjänst som ersätter bör vara generell, folk vill komma åt alla släktingar från ett och samma ställe.

Ingen av dem är en Facebook-ersättare. Jag funderade mest på vad som händer ifall fler stora företag skulle komma fram till att EU-marknaden inte längre är lönsam att vara verksam inom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Haha är ju snarare ett erbjudande än hot

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Ingen av dem är en Facebook-ersättare. Jag funderade mest på vad som händer ifall fler stora företag skulle komma fram till att EU-marknaden inte längre är lönsam att vara verksam inom.

Det kommer fortfarande vara lönsamt för dom. Vinsten minskar men lönsamt kommer det vara.

Permalänk
Medlem

Facebook skulle kunna bytas mot annat både för företag och privatpersoner.
1. Det finns bra billiga webbsidetjänster som har standarddesigner färdiga för företag om man behöver mer detaljerad information om sitt företag.
2. Google visar öppetider, kontaktuppgifter, etc. (Eniro, Hitta, etc skulle kunna ta till sig av detta och bli defakto sidan man kollar efter sådant på här i sverige)
3. Instagram är ju egentligen onödigt om man som företag har en webbsida. Skulle Instagram försvinna så skulle det dessutom hjälpa många att sluta döscrolla Instagram. Ett alternativ är Flickr som funnits länge. Tyvärr verkar Dayview (Bilddagboken lagts ned), men borde ju finnas något annat svenskt alternativ.
4. Facebook Messenger och Whatsapp kan bytas mot Telegram, Signal. Finns många fler. Det går till och med att skicka sms om det bara är text.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Som många andra skulle jag inte sakna FB alls, men messenger är himla bekvämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Att andra liknande tjänster finns är verkligen inte samma sak. Chat som chat, vad som gör Messenger så bra är att praktiskt taget alla jag känner finns där.
Skulle den försvunna så blir det helt plötsligt uppdelat och en jävla meck att hitta allihopa igen

Absolut, det håller jag med om. Att det blir meckigt att hitta alla igen.

Men rätt skönt att rensa "vän"-skapslistan samtidigt Och bara ha de man verkligen bryr sig om.

Permalänk
Medlem

Undrar om det är ett hot eller ett löfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ingen av dem är en Facebook-ersättare. Jag funderade mest på vad som händer ifall fler stora företag skulle komma fram till att EU-marknaden inte längre är lönsam att vara verksam inom.

EU är en av världens största marknader. Lite som att de kommit fram till att Kina är en marknad som inte direkt är positiv men ett måste att innefatta eftersom den är för stor för att stänga ute.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kan detta vara lunarstorms återkomst måntro? 🤔😂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jaa! kör hårt och släng ut facebook både från norrland och EU. Sina dattamaskiner kan de leka med själva på andra sidan pölen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Tomt hot? Det känns som att de skulle förlora mycket mer på det själva än vad EU skulle förlora.

Permalänk
Medlem

Ja snälla, stäng ner!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Absolut, det håller jag med om. Att det blir meckigt att hitta alla igen.

Men rätt skönt att rensa "vän"-skapslistan samtidigt Och bara ha de man verkligen bryr sig om.

Ja det motsäger jag mig inte! Jag rensar faktiskt aktivt med jämna mellanrum redan nu, de flesta gamla bekanta jag inte pratat med på 6-12 mån plockas för det mesta bort. Börjar komma ner i listan rätt ordentligt nu

Permalänk
Medlem

Någon som sett Top gear? Säger som Jeremy.

Ohh no...

Anyway "går vidare och pratar om annat mer intressant"

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Oh no, ANYWAY…

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas det blir kvar. Har många på fejjan jag ej vill tappa kontakten med.

Permalänk
Medlem

Jag har flera års långa konversationer med fölk på whatsapp. Skulle vara tråkigt att bli av med dom men för resterande delars positiva punkter så väger det lätt över. Dra ur kontakten!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Wohoo! Dags att damma av ICQ-numret och Stajlplejs-kontot

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xverminator:

Jag skulle mest sakna alla kontakter. Tycker fb är socialt skadligt nästan, det va skönare förr!

Om Microsoft vore smarta skulle dom återuppta MSN Messenger som på den gamla goda tiden!

Live Messenger såldes och integrerades med Skype? Eller var det tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Prisa Jesus kristus! Äntligen!
Tog bort Facebook 2018, fan va glad jag blir

Varför så glad om Facebooks försvinna eller inte när du ändå inte använder det?? Stjäla poppispoäng eller?

"Åh FB är så onda, dom samlar in data om mig"
Eh ja, det är ju en plattform som inte kräver betalning i form av pengar av privatanvändaren. Dom måste få in pengar någonstans ifrån.

Jag använder FB mest för utbytet i diskussionsgrupperna jag är med i efter mina intressen. Är för lat för att leta upp diskussionsgrupper som ligger utspridda kors o tvärs.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Har klarat mig alldeles utmärkt i över 50 år utan Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Får verkligen hoppas det blir kvar. Har många på fejjan jag ej vill tappa kontakten med.

Är Facebook enda vägen att kommunicera med din krets?

Permalänk
Medlem

Meta får lagra datan på Europeiska servrar eller stänga ner, upp till dem.
Jag skulle gärna se en Europeisk entrepenör lansera liknande produkt som ersätter Meta.

Permalänk
Avstängd

En fundering är vad som händer med servrarna i Luleå? Läggs de ned och alla får avgå? Är servrarnas el subventionerad av svenska staten där?

Alla EU-länder kommer att hitta egna varianter av Facebook för kommunikations- och marknadsföringssammanhang. Vore bara bra tycker jag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

För er som inte använder facebook, varför vill ni att det ska dö? Antingen så använder man det, eller så använder man det inte. På vilken sett förstör det era liv?

Skrivet av Squallie:

Jag gillar inte att Facebook till stor del ersätter den funktionen "internet" ska ha. Alla har konto där, alla kommunicerar via det, säljer och köper saker exklusivt via det, läser nyheter via det. Företag har inte egna hemsidor utan finns bara på facebook. Det blir som ett internet i internet och det är ett företag som styr och ställer.

Jag vill inte att ett företag ska bestämma över "hela" internet helt enkelt.

Och om jag inte vill ha ett konto på FB så drabbas jag negativt av att så mycket som tidigare fanns utspritt på internet nu bara finns på FB.

Detta tycker jag summerar alltihop. Jag var tvungen att skaffa ett konto för att få tillgång till viss info om företag och föreningar, något som fanns innan på enskilda hemsidor. Har det blivit bättre för oss som enbart använder det för att finna information eller sämre? Jag tycker definitivt det blivit svårare då Facebook inte alls är lika smidig som vanliga hemsidor där man i regel ställer upp informationen tydligt med underrubriker såsom sweclockers hemsida.

När det gäller vänner så sköter jag allt sådant med signal eller genom vanlig telefoni. Ser verkligen inget behov av facebook alls.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av thom.g:

Jag har flera års långa konversationer med fölk på whatsapp. Skulle vara tråkigt att bli av med dom

Är inte detta i sig skäl nog att verka för öppna standarder på decentraliserade nätverk istället för slutna plattformar?
Det känns inte som så jättelängesen - men det är det förstås - som man kunde ha alla sina konversationer i en enda app som exempelvis Adium. Har du backup av din dator så har du backup av din chathistorik.