Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte påstå att jag är nån större Facebook-användare men tittar man på det ur ett vidare perspektiv så kan man fundera på vad andra icke-europeiska tjänster som man använder som man skulle sakna om de drar sig ur EU-marknaden.

Google och deras tjänster (Gmail, Youtube, etc)
Microsoft och deras tjänster (Windows, Azure)
Amazon
Discord
Netflix
Telegram
Ebay
Med flera

Åter till ett lokalt IRC-nätverk enbart för användare inom europa kanske inte är så tokigt ändå?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

hoppas hoppas hoppas

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Har inte Facebook, Messenger, Instagram, kanske 4-5 meddelande på Whatsapp. Skulle det beröra mig? Så klart!
Det skulle ju revolutionera hela den digitala världen.

De spelar tuffa nu, men jag tänker nog ändå att Meta har mer att förlora ifall de tappar Europa som marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Facebook är dock något större, och centralare i mångas liv och webben i stort. FB har ju dödat många andra communitys och spårar alla internetanvändare på alla sätt de kan

Skulle de mot förmodan försvinna skulle kanske utvecklingen gå i en annan riktning än zuckerbots plånboks vilja?

Jag är inte så säker på att det där är rätt. Det finns många grupper på facebook idag som drivs av folk som aldrig hade fått till en egen website. Ärligt talat tror jag facebook snarare bidraget till fler communites än tvärtom.

Jag byggde och drev själv ett community i början av 2000 talet. När det väl gick in i facebook upplevde jag att man kom närmare medlemmarna, man nådde ut till folk bättre.

Men det är min upplevelse, antar att det kan skilja.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Whatsapp ägs av meta så det skulle också försvinna. Signal FTW.

Telegram är bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Frågan är dock, var tar folket vägen då och vad blir det för för och nackdelar med det?

Ja vi kommer ju fortsätter med våra vanliga liv, allt som försvinner är all falskhet, falska världbilder, sociala medier och alla bilder på när folk dricker kaffe eller fotona på alla mattallrikar som man aldrig bryr sig om. Ser inga nackdelar med det.

Andra tjänster kommer dyka upp och ersätta facebook.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hoppas verkligen det blir av.
Frågan är dock, var tar folket vägen då och vad blir det för för och nackdelar med det?

Det är Internet. Man kan ta vägen vart som helst, eller sätta upp något eget. Det finns tiotusentals forum där ute för olika intressen. Sitter du inte bakom CGNAT kan du till och med driva en lösning för dig och dina kompisar på en NUC eller RPi i ditt eget vardagsrum om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det argumentet är dock riktigt dåligt. Man kan ha åsikter om Facebooks existensberättigande samtidigt som man inte har en aktivt konto på hemsidan. Ungefär som att ha en åsikt om professionella idrottsmän även om man inte aktivt spelar fotboll eller sångare även om man inte är en aktiv sångare själv. Eller ens kan hålla en ton ordentligt.

Va? Varför vill du ha ett konto på facebook om du inte gillar tjänsten och vill att den ska försvinna? Framförallt om du anser att den skäl din data och säljer den dyrt. Double standard?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag kan inte påstå att jag är nån större Facebook-användare men tittar man på det ur ett vidare perspektiv så kan man fundera på vad andra icke-europeiska tjänster som man använder som man skulle sakna om de drar sig ur EU-marknaden.

Google och deras tjänster (Gmail, Youtube, etc)
Microsoft och deras tjänster (Windows, Azure)
Amazon
Discord
Netflix
Telegram
Ebay
Med flera

Åter till ett lokalt IRC-nätverk enbart för användare inom europa kanske inte är så tokigt ändå?

Men hur många av dessa använder sig av samma affärsmetod som Meta/FB gör? Jag menar.. Hela FBs affärsidé går ut på att hantera och sälja information och data. Vilket GDPR sätter en gigantisk käpp i hjulet... och självfallet blir ju Meta och Zuckerbot sur när de inte får använda sina skumma affärsmetoder.

Google eventuellt men de har än så länge varit väldigt tillmötesgående när det kommer till EUs direktiv och lagar medan Meta snarare suttit som ett surt barn och försökt slinka runt lagen vid flertalet tillfällen.

Skrivet av Neon:

Va? Varför vill du ha ett konto på facebook om du inte gillar tjänsten och vill att den ska försvinna? Framförallt om du anser att den skäl din data och säljer den dyrt. Double standard?

Wait what? Läste du ens min kommentar? Eller bildar du en förutfattad mening om dess innehåll och därefter försöker skapa en halmgubbe? Jag tror nog de flesta har haft eller har ett konto på FB. Personligen använder jag det bara för att kommunicera via Messenger och diverse grupper länkande till jobbet. Ingenstans har jag påstått att jag den skall försvinna eller att jag gillar hemsidan. Däremot har jag kritiserat din argumentationsteknik som har ganska stora brister. Exempel ovan är att jag menar att man inte behöver ha ett konto på sidan för att ha en åsikt om tjänsten och du hoppar direkt fram och börjar skrika dubbelstandard om att man skall ha ett konto och vill att tjänsten ändå skall försvinna.. vilket har bokstavligen inget med min poäng att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För er som inte använder facebook, varför vill ni att det ska dö? Antingen så använder man det, eller så använder man det inte. På vilken sett förstör det era liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

För att Facebook och Instagram är direkt skadliga för den stora massan. Det sprids desinformation i mängder och folk är generellt dumma i huvudet och lyssnar hellre på PH-Jonas som "inte tror på vaccin" än alla forskare i världen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Ja för det kommer ju inte få erat värde att gå i botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

För er som inte använder facebook, varför vill ni att det ska dö? Antingen så använder man det, eller så använder man det inte. På vilken sett förstör det era liv?

Jag använder inte narkotika, men skulle gärna se det försvinna.

Permalänk
Medlem

Om facebook försvinner skulle jag inte bry mig speciellt, jag använder det bara för annonser typ.
Grupper osv är inget stort behov och jag postar inget på nån "facebook sida".

Däremot hoppas jag inte Oculus försvinner det skulle vara tråkigt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men att Facebook skulle stänga ner tjänsterna i EU är inte direkt troligt. Dom skulle förlora enorma summor pengar om dom skulle göra det.. Detta låter mer som om USA's regering håller herr Zuckerberg i lillfingret och att det snarare handlar om tomma hot.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen de försvinner från EU. Då kan de även ta sitt pick och pack och ta med sitt datacenter vi har här som bara kostar oss en massa skattepengar till ingen nytta.

Hoppas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag använder inte narkotika, men skulle gärna se det försvinna.

okej, så kan man ju också tänka

Permalänk

Bluff deLuxe fra Zuka-berg.

Visa signatur

The Beast: Fractal Design Define R6 | Corsair RM850x | Gigabyte Aorus X570 Master | AMD Ryzen 9 3900X Prosessor | ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC | Corsair LPX DDR4 3200 MHz 128 GB RAM |Gigabyte Aorus FV43U 43" 4K monitor

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kom igen då! Ingen minns en fegis som inte vågar stå bakom sina påståenden 😅

Och helt ärligt, känns som att facebook är ganska passé nu och Instagram följer samma väg iom ett par år.

Så fine by me, ”blockera” skiten.
För varje aktör som försvinner, kommer det 2 nya.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

För er som inte använder facebook, varför vill ni att det ska dö? Antingen så använder man det, eller så använder man det inte. På vilken sett förstör det era liv?

Var skall man börja? Facebook möjliggör spridning av desinformation och pseudovetenskap som i vissa fall är skadlig mot befolkningen i stort. Samtidigt vägrar FB genomföra nödvändiga förändringar i sin policy så som faktagranskning och rensning av direkt olagliga moment från deras hemsida. Det finns många argument varför det vore positivt om FB försvann..
Och det är argument som inte försvinner bara för att man aktivt håller sig borta från hemsidan.. eftersom det som sprids på sagda hemsida fortfarande får effekt på ens liv. Oberoende om man ignorerar det eller ej.

Sedan finns det ju en viss förhoppning att Zuckerbot skall göra god på sina hot för att sedan sitta där med popcorn när det biter droiden i baken för att sedan se denne krypa till korset. Vilket jag ser som föga troligt eftersom Zuckerbot antagligen, precis som ett barn, mest skriker för att se hur föräldrarna reagerar men för att sedan dra tillbaka.. Vilket inte är ovanligt från ett företag som kommer från en marknad där de får utnyttja sina kunder och marknaden i sig hur de vill så länge de är stora nog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var skall man börja? Facebook möjliggör spridning av desinformation och pseudovetenskap som i vissa fall är skadlig mot befolkningen i stort. Samtidigt vägrar FB genomföra nödvändiga förändringar i sin policy så som faktagranskning och rensning av direkt olagliga moment från deras hemsida. Det finns många argument varför det vore positivt om FB försvann..
Och det är argument som inte försvinner bara för att man aktivt håller sig borta från hemsidan.. eftersom det som sprids på sagda hemsida fortfarande får effekt på ens liv. Oberoende om man ignorerar det eller ej.

Sedan finns det ju en viss förhoppning att Zuckerbot skall göra god på sina hot för att sedan sitta där med popcorn när det biter droiden i baken för att sedan se denne krypa till korset. Vilket jag ser som föga troligt eftersom Zuckerbot antagligen, precis som ett barn, mest skriker för att se hur föräldrarna reagerar.. Vilket inte är ovanligt från ett företag som kommer från en marknad där de får utnyttja sina kunder och marknaden i sig hur de vill så länge de är stora nog.

okej, försår

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag kan inte påstå att jag är nån större Facebook-användare men tittar man på det ur ett vidare perspektiv så kan man fundera på vad andra icke-europeiska tjänster som man använder som man skulle sakna om de drar sig ur EU-marknaden.

Google och deras tjänster (Gmail, Youtube, etc)
Microsoft och deras tjänster (Windows, Azure)
Amazon
Discord
Netflix
Telegram
Ebay
Med flera

Åter till ett lokalt IRC-nätverk enbart för användare inom europa kanske inte är så tokigt ändå?

Man kan ju kosta på sig att uppgradera till Matrix, men i sak håller jag med om att det är en fin idé. 👍

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tog permanent bort alla mina sociala medier konton för över 5 år sedan och har inte saknat det ett skvatt, nog tvärt om bland de bättre beslut jag tagit senaste åren. Kommunicerar sen dess mest över telegram/signal/vanligt sms med vänner och familj, och saknar inte dessa typer av medier för fem öre.

Kalla mig gnällig 40 års gubbe men jag har inget behov av att försöka keep up with the jonses eller försöka visa upp det där perfekta livet (som ändå inte existerar för någon) men som ändå alla håller på med på dessa typer av kanaler.

Under de här +5 åren har jag istället lagt min lediga tid åt i mitt tycke mycket vettigare hobbies och faktiskt fått 2 egen producerade låtar signerade och släppta av skivbolag. Hade aldrig hänt om jag varit fast i facebook träsket och suttit och scrollat i all oändlighet om kvällarna, eller tagit femtio elva olika bilder av samma bild och sen lagt massa tid på att göra bilden bra och skriva något fyndigt för att få lite uppmärksamhet på instagram.

Om du inte sett Netflix dokumentären "The Social Dilemma" så gör det bums och fundera sen på om Facebook verkligen gör ditt liv rikare eller tvärtom..

https://www.youtube.com/watch?v=uaaC57tcci0

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Åter till ett lokalt IRC-nätverk enbart för användare inom europa kanske inte är så tokigt ändå?

Finns rätt många alternativ idag för olika saker som "Meta" tillhandahåller.

Mikroblog/Facebook = Mastodon, Pleroma, Hubzilla, Zot...
Instagram = Pixelfed
Messenger = IRC, XMPP, Matrix, Rocket.chat

Sen när det kommer till forum är Sic det mesta intressanta och lättdrivna jag har sett hittils.
Efter det finns ju iaf Vanilla, Discourse, Xenforo etc.

Har sagt det förr när diskussionen kommer till Facebook och andra stora ting i IT och cyberspace,
skulle föredra öppna protokoll när det kommer till kommunikation och delning i sociala-sfären som folk kunde sekundärt hosta själv och primärt kunde finjustera enligt deras egna behov som inte är helberoende på en algoritm som ska optimera vinst i vad du ser.

Många av de saker jag nämner är byggd att fungera i ett nätverk som många kallar det och kan man kan interagera med andra platformer som kanske inte har samma funktion t.ex Mastodon liknar mest ett decentarliserat Twitter kan fortfarande prata/följa nån som använder Pixelfed där de delar bilder likt Instagram sen det finns också en Youtube lik tjänst som man kan följa videor folk laddar,
utöver finns det flera platformer som nämns i denna lista.

Dessa platformer är de jag är mer medvetna om så det finns ännu fler. kanske lite intressant läsning om nån är intresserad av att köra en egen instans för egna grupper.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

För att Facebook och Instagram är direkt skadliga för den stora massan. Det sprids desinformation i mängder och folk är generellt dumma i huvudet och lyssnar hellre på PH-Jonas som "inte tror på vaccin" än alla forskare i världen.

Lyssnar hellre på ”PH-Jonas” än Nyhetsmorgon iaf.
Vad nu detta har med diskussionen att göra.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _genki:

Jag hade gärna sett att Metas "tjänster" försvinner från EU. För i ärlighetens namn, hur mycket mervärde genererar facebook för oss eller den Europeiska marknaden egentligen? Jag skulle säga att det är otroligt lite. De enda som gynnas av att ha tjänster i Europa är Meta själva. Den enda anledningen att människor har behov av tjänsterna för att folk använder dem. Ifall människor tvingas flytta till andra tjänster så hade ju folk inte sörjt bortfallet.

Jag ger tummen upp till Meta, vi går med på hotet!

Jag tror visserligen facebook varit en digital välsignelse för föreningslivet. Väldigt få roddklubbar, bostadsrättsföreningar, modellflygsföreningar, släktforskargeärupper eller byaföreningar har digital kompetens att bygga egna digitala forum att kunna upprätthålla kontakt på.
Här har Facebook erbjudit en tekniskt lättanvänd lösning vilket öppnat upp för bättre digital närvaro för många organisationer.
Ja väldigt många småföretag har också fått möjlighet att sätta upp en digital informationsplats utan att behöva lära sig märkligheter som domännamnsköp, webhosting eller att bygga hemsidor.
För en potatisodlare, rörläggare eller frisör är det inte helt givet att vara så duktig på ITbiten.
Här har verkligen facebook erbjudit en enklare väg som alla också känner till.

För egen del är jag inte så intresserad. Stängde mitt konto 2009. Men ja, jag ser ju att många haft nytta av det

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Make it happen!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Jag kan inte påstå att jag är nån större Facebook-användare men tittar man på det ur ett vidare perspektiv så kan man fundera på vad andra icke-europeiska tjänster som man använder som man skulle sakna om de drar sig ur EU-marknaden.

Google och deras tjänster (Gmail, Youtube, etc)
Microsoft och deras tjänster (Windows, Azure)
Amazon
Discord
Netflix
Telegram
Ebay
Med flera

Åter till ett lokalt IRC-nätverk enbart för användare inom europa kanske inte är så tokigt ändå?

Vilka av dessa passar in folk att folks mammor, mormor och annat ska uppdatera status på deras katter?
Facebook har såklart helt dödat all konkurrens, good luck för den som vill få in sin mormor på irc istället.

Den tjänst som ersätter bör vara generell, folk vill komma åt alla släktingar från ett och samma ställe.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror visserligen facebook varit en digital välsignelse för föreningslivet. Fäldigt få roddklubbar, bostadsrättsföreningar eller modellflugsföreningar har digital kompetens att bygga egna digitala forum att kunna upprätthålla kontakt på.
Här har faxebook erbjudit en tekniskt lättanvänd lösning vilket öppnat upp för bättre digital närvaro för många organisationer.
Ja väldigt många småföretag har också fått möjlighet att sätta upp en digital informationsplats utan att behöva lära sig märkligheter som domännamnsköp, webhosting eller att bygga hemsidor.
För en potatisodlare, rörläggare eller frisör är det inte helt givet att vara så duktig på ITbiten.
Här har verkligen facebook erbjudit en enklare väg som alla också känner till.

För egen del är jag inte så intresserad. Stängde mitt konto 2009. Men ja, jag ser ju att många haft nytta av det

Det handlar inte bara om kunskap. Varför skulle folk googla på lokala butiker i byn? Nej dessa sätter upp information kring dem på stans anslagstavla och idag är denna anslagstavla ofta digital på facebook.
Kommunen har i sin tur en egen hemsida, men hårdare krav på vilken information som presenteras där.

Permalänk
Medlem

Skulle sakna Facebook. Jag använder både FB och instagram för att hålla kontakten och utbyta bilder osv med mina släktingar och vänner som bor långt bort.
Ja man kan ringa, ja man kan SMSa osv men för oss funkar det prima och vi skulle inte vilja vara utan det. Ringa upp via messenger med video använder vi frekvent.
Facebook och instagram är såklart helt privata.

Sen de klubbarna/grupperna jag är med i, en webbsite känns idag väldigt "år 2000" när allt är upp to date och levande på Facebook. Där får man oftast svar på frågor osv väldigt fort.

Jag vill ha kvar fejjan och insta!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är ett tomt hot då Meta har allt att förlora och EU ingenting.

Ur EUs perspektiv så kommer det bara öppna marknaden för en liknande tjänst som är i linje med EUs regelverk.

Ur Metas perspektiv så tappar man en gigantisk marknad. EU är stort, "teknisk avancerat" samt bra tillgång till internet.