Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Medlem

Facebook skulle jag inte sakna. Men min hobbby är fotografi så instagram skulle vara väldigt tråkigt för mig

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pamudas:

Facebook? Nej. Messenger? Till viss del. Mest för att det är väldigt bekvämt att kunna skriva med alla du känner utan att behöva hålla reda på telefonnummer m.m.

Håller med dig. Facebook i sig är bara ren dynga men är väldigt bekvämt med messenger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Vilken funktion har detta hotet? Innebär väl bara att någon annan, kanske till och med ett europeiskt bolag tar fram en liknande plattform som tar över. Så vilken kraft kan detta "hot" tänkas ha? Kanske mer tryck på USA än EU.

Instämmer. Det skulle dröja några veckor innan en aktör som lagrar data i EU exploderar i användarantal.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur blir världen utan Facebook? Det som inte står/finns där existerar inte. Kommer vi i EU gå under? Hur blir det med nyheter o sådant? O allt skvaller om allt och alla, vill vi ha det så? Går det att leva utan?

Permalänk
Medlem

Ja, snälla herr Zuckerberg, gör det!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att det händer. Skulle kanske sakna messenger ibland men kan leva utan. Facebook "använder" jag kanske en gång varannan månad.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har facebook men föraktar det av hela mitt hjärta eftersom skiten tog död på vanliga internet. Har hoppats på att det försvinner enda sen intåget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag hade också gärna sett att detta blivit av.
Messenger och grupper för mina hobbies som 3D printing och Racing etc är vad jag hade saknat men då kanske jag hade fått in mina vänner på Signal som ersättare till messenger. Sen grupperna ersätts lätt av lite forum med chat.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lordmax:

Hur blir världen utan Facebook? Det som inte står/finns där existerar inte. Kommer vi i EU gå under? Hur blir det med nyheter o sådant? O allt skvaller om allt och alla, vill vi ha det så? Går det att leva utan?

Ja.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

använder facebook för alla har det så smidigt att få tag i folk via messenger men annars hade jag nog inte haft det vet inte när jag besökte min profil sist måste varit ett år sen minst.

och tycker att fejjan är totalt meningslöst annars 99% reklam inlägg och folk som lägger upp kattbilder.

skulle facebook försvinna skulle troligen någon liknande EU tjänst poppa upp ganska fort med liknande funktionalitet eller att folk istället börjar använda någon av de andra 900 redan relativt utbredda tjänsterna för nätkomunikation i EU.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid hoppas...

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Instämmer helt. Jag köper argumentet att facebook straffas för sitt beteende och det med reglering finns det större chans för att något annan företag kan lansera en liknande tjänst. Men jag får intrycket att förutom hat emot Facebooks beteende så ogillar många att tjänsten facebook finns överhudtaget.

Lite som en Android/iPhone debatt där vissa tycker att smartphones inte ska få finnas överhuvudtaget. Istället för att debatten handlar om hur dessa företag beter sig.

Permalänk
Medlem

Om hotet blir verklighet så kommer 1003040320020010002002001010000000 produktionstimmar i Europa att frigöras från skärmslavarna och vi kommer att ta över världen.

Permalänk
Medlem

Hade saknat Messenger.

Vanliga Facebook kunde jag knappt bry mig mindre om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Vilken funktion har detta hotet? Innebär väl bara att någon annan, kanske till och med ett europeiskt bolag tar fram en liknande plattform som tar över. Så vilken kraft kan detta "hot" tänkas ha? Kanske mer tryck på USA än EU.

De som känner sig mest hotade är kanske alla anställda på meta innom EU? 🤷‍♀️

Permalänk
Medlem

Good riddance.

Permalänk
Medlem

Gärna för mig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Finns inget unikt med deras tjänst som vilken europeisk tjomme som helst skulle kunna snickra fram själv. Ser fram emot att de lämnar. För dom lovar väl?!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Prisa Jesus kristus! Äntligen! Tog bort Facebook 2018, fan va glad jag blir

Vad gör det dig att FB finns om du inte använder det? Är det inte lite ogin inställning att bara för att du inte vill använda FB ska ingen annan heller få göra det?

Permalänk
Medlem

hade inte blivit någon skillnad för min del... använder inget av fb, insta eller quest. Så för min del hade jag inte saknat något

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Bland annat pga lata/snåla småföretag som envisas med att enbart finnas på tjänsten som ej bör nämnas vid namn, vilket innebär att det inte finns något enkelt sätt att komma åt information eller interagera med dem.

Men även pga offentlig verksamhet som verkligen borde totalförbjudas att använda den tjänsten för kommunikation med medborgare, det är helt sinnessjukt att det är tillåtet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att se att de skulle släppa europa istället för att bara lagra datan för europa - i Europa.
Det är en relevant del av deras totala kundbas (eller produktbas om man nu vill säga så).

Så jag tror ju inte att de kommer göra det här.

Ja eller så stämmer det. Då kommer en väldans mängd små företag i Europa få problem som idag nåt ut via fejjan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom lägger ner! Jag vill tillbaka till ICQ och helgon!

Permalänk
Medlem

Varsågod, bara att stänga ner, vore helt underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Det är säkert samma gamla introverta surgubbar som moraliserar över andras privatekonomi och tjänar över 50 000 kr/mån i tråden ”hur mycket tjänar du?”. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Det handlar ju om att man tvingas använda FB eller gå miste om gruppchatter, events etc. Hade Facebook försvunnit hade alla man umgås med tvingats gå över till något annat. Som det är idag är majoriteten för lata för att byta.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för mycket pengar som skulle förloras av att de drar sig ur EU. Kommer inte hända.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet inte om jag skulle sakna det, egentligen inte. Kanske är mitt svar.

Jag delar inget eget det utan är lite nyheter och diverse grupper jag är med i som det är smidigt för att hålla kontakt, samordna aktiviteter osv. Men sakerna som många typiskt hatar Facebook eller Instagram för, dvs folk som lever där och måste dela sina liv konstant osv... Det använder jag det inte till och inga av mina polare eller familjemedlemmar heller för den delen. Skulle det försvinna finns det garanterat alternativ tror jag för att ersätta de områden jag har det till. Därav mitt "kanske" svar.

Messenger är det värre med, majoriteten av all min kommunikation med familj och vänner sker via messenger i privata konversationer och gruppchatter. Men jag gissar att även här finns nog alternativ så även här är detta varför jag svarar "kanske".

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att Metas "tjänster" försvinner från EU. För i ärlighetens namn, hur mycket mervärde genererar facebook för oss eller den Europeiska marknaden egentligen? Jag skulle säga att det är otroligt lite. De enda som gynnas av att ha tjänster i Europa är Meta själva. Den enda anledningen att människor har behov av tjänsterna för att folk använder dem. Ifall människor tvingas flytta till andra tjänster så hade ju folk inte sörjt bortfallet.

Jag ger tummen upp till Meta, vi går med på hotet!

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion