Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du en källa på detta? Detta stämmer inte överens med de vindintensitetskartor jag har studerat. Västkusten är onekligen bra men inte bäst.

Kolla gärna på:
https://globalwindatlas.info/

Okej för att vara exakt, vi har en av de blåsigate tillgängliga kusten i västra Sverige.
Om det blåser mer ute på atlanter spelar det ingen roll, för det är inte hållbart att bygga vindkraftsparker där.

Det stämmar att Irland och Västra UK har mer vind.

Min punkt jag ville driva är att det är en otrolig naturtillgång som bara står där och inte gör nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Jag pratar inte om att vi ska bygga ut överföringen till andra länder.
Jag pratar om att med en högre överföringskapacitet i Sverige får vi möjligheten att använda våra naturresuerser över hela landet.
Skånes kust är väldigt blåsig, och med en större överföringskapacitet norrut hade det gett större möjlighet att spara på vattenkraft under blåsiga perioder samt producera vätgas (vilket är planen).

Nej, något öre eller minder är ingen stor prisskillnad om det öppnar möjligheter att utnytta alla Sveriges naturtillgångar (vatten, vind och (privat) sol).

Överföringskapaciteten i riktning norrut är det absolut inga problem med. Ledningarna kan överföra lika mycket energi norrut som de idag överför söderut, men eftersom det finns så mycket större produktionskapacitet i norr så inträffar det i princip aldrig att energi flödar norrut.

Den Skånska vindkraften skulle minst kunna kunna tiodubblas utan att överföringskapaciteten norrut skulle bli något problem. Däremot så är dammarnas kapacitet begränsad, och det går ju inte att styra hur mycket de fylls på med. Även om du skulle ha en våldsam överkapacitet i vindkraften och ledningarna norrut så skulle du ändå inte kunna fylla dammarna fortare än vad vattnet rinner till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Min punkt jag ville driva är att det är en otrolig naturtillgång som bara står där och inte gör nått.

Det har väl främst varit två skäl som har gjort att man inte har nyttjat den tillgången och det är att den politiska viljan har varit obefintlig samt att det har varit ekonomiskt vansinne att göra det.

Det har skett en ändring i inställning så det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig. Att använda överskottselen till att producera vätgas tror jag på, då kan man få en bättre totalekonomi i sina parker. Idag så stänger man ner delar av produktionen när det blåser över stora delar av landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Jag pratar inte om att vi ska bygga ut överföringen till andra länder.
Jag pratar om att med en högre överföringskapacitet i Sverige får vi möjligheten att använda våra naturresuerser över hela landet.
Skånes kust är väldigt blåsig, och med en större överföringskapacitet norrut hade det gett större möjlighet att spara på vattenkraft under blåsiga perioder samt producera vätgas (vilket är planen).

Nej, något öre eller minder är ingen stor prisskillnad om det öppnar möjligheter att utnytta alla Sveriges naturtillgångar (vatten, vind och (privat) sol).

Planen är att öka stålindustrin från ca 25 TWh energi till ca 70-80 TWh. Den planen kommer inte kunna finansieras däremot. Har väldigt lite med elnätet att göra skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det har väl främst varit två skäl som har gjort att man inte har nyttjat den tillgången och det är att den politiska viljan har varit obefintlig samt att det har varit ekonomiskt vansinne att göra det.

Ytterligare en orsaak är ju byråkratin, alla överklaganden och tillstånd som behövs, och förstås förhandlingar om vem som ska bekosta anslutning till nätet och så.

Citat:

Det har skett en ändring i inställning så det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig. Att använda överskottselen till att producera vätgas tror jag på, då kan man få en bättre totalekonomi i sina parker. Idag så stänger man ner delar av produktionen när det blåser över stora delar av landet.

Jag tror inte man gör det idag, däremot finns det ett förslag för att man ska kunna göra det och ge ersättning för detta. Däremot stänger man ju ner vindkraftverk när det blåser för mycket, för att skydda dem, men det handlar om några timmar per år det blåser så mycket. Detta är fortfarande ett problem för det kan bli en väldigt snabb omställning i systemet, när vinden går från att producera nästan max ena minuten till inget nästa så ställer det ju högre krav än en gradvis nedtrappning som när vinden mojnar liksom. Men det hade ju blivit väldigt dyrt att dimensionera verken för att kunna köra under orkanvindar, och eftersom det sker så sällan så är det inte värt det.

Vätgas kan absolut vara en del av det hela, har man ett överskott så spelar ju de stora förlusterna inte så stor roll liksom, elen är ju "gratis" i alla fall. Men att bygga vätgasproduktion är inte direkt billigt, och det finns ju andra metoder som blir billigare i en del situationer. Skulle man kunna bygga ut några av våra stora vattenkraftverk med pumpkraft så borde det bli rätt mycket mer effektivt än vätgasproduktion exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ytterligare en orsaak är ju byråkratin, alla överklaganden och tillstånd som behövs, och förstås förhandlingar om vem som ska bekosta anslutning till nätet och så.

Detta stämmer bra, jag sorterar in detta under kategorin "den politiska viljan saknas".

Skrivet av snajk:

Däremot stänger man ju ner vindkraftverk när det blåser för mycket, för att skydda dem, men det handlar om några timmar per år det blåser så mycket.

Nja, normalt så stänger man av produktionen när det blåser >25 m/s vilket inträffar oftare än några timmar per år.

Skrivet av snajk:

Vätgas kan absolut vara en del av det hela, har man ett överskott så spelar ju de stora förlusterna inte så stor roll liksom, elen är ju "gratis" i alla fall. Men att bygga vätgasproduktion är inte direkt billigt, och det finns ju andra metoder som blir billigare i en del situationer.

Det som framförallt kostar pengar i vätgasframställningen är energin. Är den billig så går det att få lönsamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Planen är att öka stålindustrin från ca 25 TWh energi till ca 70-80 TWh. Den planen kommer inte kunna finansieras däremot. Har väldigt lite med elnätet att göra skulle jag säga.

Inte direkt, det ligger inne projektplaner (alltså sådana som redan har gått igenom planeringstegen) för att bygga 160TWh idag.
Detta en blanding av nya turbiner samt ersättning av gamla turbiner med nya.
Förra året producera vi 27,5 TWh vindkraft.
Ett elnät med god kapacitet kommer kunna driva investeringarna som planeras inom t.ex stålindustrin, utan dessa nätinvesteringar går de inte att genomföra investeringarna i stål och batteriindustrierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det har väl främst varit två skäl som har gjort att man inte har nyttjat den tillgången och det är att den politiska viljan har varit obefintlig samt att det har varit ekonomiskt vansinne att göra det.

Det har skett en ändring i inställning så det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig. Att använda överskottselen till att producera vätgas tror jag på, då kan man få en bättre totalekonomi i sina parker. Idag så stänger man ner delar av produktionen när det blåser över stora delar av landet.

Politiska viljan är där, iaf ifrån regeringen.
Det som sätter mycket stopp är lokalpolitiken, och det har vi lite kontroll över (sett över hela Sverige), då det är upp till regionerna eller kommunerna att godkänna projekten.

Såklart ska vi inte investera i havsbunden vindkraft om det inte är ekonomiskt försvarsbat, vilket vi inte har gjort.
Än så länge är det för dyrt med sådan vindkraft.

Precis, vi vill ju utnyttja våra resurser till dess fulla potential (utan att skada ekosystem såklart).

Utan att säga för mycket så ser man STORA investeringar i vätgasteknik inom den tunga fordonsindustrin, där lastbilsindustrin kommer gå ifrån 99% diesel och 1%övrigt till, 1/3 biodiesel, 1/3 vätgas och 1/3 BEV.
Om vi ska kunna driva detta måste vi vara i framkant med vätgasindustrin, och som det ser ut nu kommer vi ligga i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Överföringskapaciteten i riktning norrut är det absolut inga problem med. Ledningarna kan överföra lika mycket energi norrut som de idag överför söderut, men eftersom det finns så mycket större produktionskapacitet i norr så inträffar det i princip aldrig att energi flödar norrut.

Den Skånska vindkraften skulle minst kunna kunna tiodubblas utan att överföringskapaciteten norrut skulle bli något problem. Däremot så är dammarnas kapacitet begränsad, och det går ju inte att styra hur mycket de fylls på med. Även om du skulle ha en våldsam överkapacitet i vindkraften och ledningarna norrut så skulle du ändå inte kunna fylla dammarna fortare än vad vattnet rinner till dem.

Jo, precis, vilket ger möjligheten för Skåne att bygga ut mycket vind, sol och framtida (enligt Vattenfall) kärnkraft.
Kraftnätet är något vi vill bygga ut nu, inte i framtiden när det vi behöver nätet.

Dammarna styrs till den graden att vi inte får vattenbrist, vilket är en risk med ökade temperaturer.
Då kan vi ha dagar (eller som det är nu veckor...) med mycket vind och låg vattenkraft, vilket leder till större vattenreserver till tuffare tider.

Sedan kommer vi behöva större överföringskapacitet om vi vill bygga ut våran vätgasindustri.
För den kommer potentiellt sluka enorma mängder energi när elen är som billigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Nej, för ny kärnkraft landar produktionspriser på ~1kr/kWh, och enligt enkla beräkningar ser man att endast kostnaderna att bygga anlägningen ligger på 1kr/kWh, att sätta upp en sådan rätekalkyl är väldigt lätt.
Så kör man bara på priser som finland betala för OL3 (50 miljarder kr), alltså inte var projektet kosta (100 miljarder kr).

Dagens kärnkraft är ju inte samma som ny kärnkraft.

https://second-opinion.se/bloombergs-siffror-saknar-relevans/
Här har du någon som har gjort kalkylen för OL3 och får fram ett LCOE på 44 öre/kWh. Du får gärna göra om beräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Inte direkt, det ligger inne projektplaner (alltså sådana som redan har gått igenom planeringstegen) för att bygga 160TWh idag.
Detta en blanding av nya turbiner samt ersättning av gamla turbiner med nya.
Förra året producera vi 27,5 TWh vindkraft.
Ett elnät med god kapacitet kommer kunna driva investeringarna som planeras inom t.ex stålindustrin, utan dessa nätinvesteringar går de inte att genomföra investeringarna i stål och batteriindustrierna.

Är det som planerna som innefattar stora kraftverk som inte existerar än inte ens på experimentstadiet ? så det är ett lite luftslott

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Är det som planerna som innefattar stora kraftverk som inte existerar än inte ens på experimentstadiet ? så det är ett lite luftslott

Nej, det är dagens (och kommande) vindkraftverk.
Som sagt, det är planer som ligger inne.
Vilka områden, vilka kraftledningar, vilka kraftverk (de jobbat såklart direkt med tillverkarna) är redan planerat.

Men jag gillar det du skrev gällande kärnkraft, då de kraftverken som folk pratar om (gen4, flytande salt, thorium etc) är faktiska luftslott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Politiska viljan är där, iaf ifrån regeringen.
Det som sätter mycket stopp är lokalpolitiken, och det har vi lite kontroll över (sett över hela Sverige), då det är upp till regionerna eller kommunerna att godkänna projekten.

Viljan har inte funnits från regeringen. Det är först senaste året som de har visat intresse skulle jag säga.

När det gäller kommuners och regioners kontroll så beror det på var man placerar verken. Är man utanför 12 nm så har kommunen inget att säga till om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Dagens kärnkraft är ju inte samma som ny kärnkraft.

https://second-opinion.se/bloombergs-siffror-saknar-relevans/
Här har du någon som har gjort kalkylen för OL3 och får fram ett LCOE på 44 öre/kWh. Du får gärna göra om beräkningen.

Enligt den länkade artikeln räknar han bara med "kundens kostnader", alltså räknar man inte med det offentligas kostnader. Det är vanligt för LCOE-beräkningar för att det handlar om huruvida det är lönsamt för en investerare, men för samhället är det ju mer relevant att titta på den totala kostnaden inklusive statliga bidrag, garantier och subventioner. Att det går att bygga ett kärnkraftverk för "bara" 50 miljarder av investerarnas pengar är ju trevligt för dem, men om det allmänna ska stå för ytterligare 100 miljarder så är det kanske inte så kul för oss som måste betala? Är det rimligt att säga att det kostar 50 miljarder då eller är det 150?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Dagens kärnkraft är ju inte samma som ny kärnkraft.

https://second-opinion.se/bloombergs-siffror-saknar-relevans/
Här har du någon som har gjort kalkylen för OL3 och får fram ett LCOE på 44 öre/kWh. Du får gärna göra om beräkningen.

Jag har gjort beräkningen för OL3 (dock 8 års konstruktionstid) och landar på ~16 års återbetalningstid från projektstart, samma räntesats etc och landar på 1kr/kWh.
Hur de får 44 öre/kWh utan statligt stöd är helt bortom mig...

Räkneexempel nedan:
Det TVO betala: 55 miljarder kronor.
Räntesats: 1,3% (det är generöst)
Byggtid: 8 år (17 år i verkligheten)
Dela upp investeringen i 8 år (lite idéelt men funkar som exempel)

Kostnad per kWh (inte medräknat faktiska driftkostnader): 1kr/kWh

6875000000 - start
13839375000
20894286875
28040912604
35280444468
42614090246
50043073420
57568633374
51678162875 - klart
45699335318
39630825347
33471287728
27219357044
20873647399
14432752110
7895243392
1259672043
−5475432877 - år 17, nu går kraftverket med vinst.

Det är enkelt att räkna på detta.
För att förtydliga, detta är med en effektkostnad på 1kr/kWh.

Om du vill fortfarande ha samma pris som zon4 betalar (runt 50 öre/kWh) kommer det ta ~26år, utan medräknade produktionskostnader (personal etc).
Räknar man med konservativa 10 öre/kWh i produktionskostnad kommer det ta ~34 år att betala tillbaka ett sådan kraftverk.
Räknar man högre (då personalkostnad i industrin är hög, så 20 öre/kWh) landar vi på ~46 år.
Ett modernt kärnkraftverk håller i 40 år idag, knappast hållbart.

Sedan kan vi räkna med räntesatsen enligt TVO, alltså 1.56%, med en produktionskostnad på 10 öre/kWh (för att vara snäll), då landar vi på ~34 år för att betala tillbaka reaktorn.

Hur de landar på 44 öre/kWh utan statliga stöd är helt bortom mig.
Jag tror helt ärligt att de ljuger.
Matten är inte svår, och jag räknar i stor fördel för OL3 och ändå går det inte ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Viljan har inte funnits från regeringen. Det är först senaste året som de har visat intresse skulle jag säga.

När det gäller kommuners och regioners kontroll så beror det på var man placerar verken. Är man utanför 12 nm så har kommunen inget att säga till om.

Med viljan menar jag då de senaste åren, så där har du rätt.
Vi har haft motstånd mot investeringar i Sverige i ca 40 år, och nu får vi yngre betala den notan.

Nja, det är 100 (överdrift) olika naturskydd och kulturorganisationer som har att säga till om gällade vindkraft och andra investeringar.
Vi blev nyligen nekta att riva ett fallfärdigt skjul för att bygga ett nytt garage, för att vi bor i "kulturområde".

Det är lokalpolitik, med andra ord skitpolitik...
För de äldre styr där jag bor iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt den länkade artikeln räknar han bara med "kundens kostnader", alltså räknar man inte med det offentligas kostnader. Det är vanligt för LCOE-beräkningar för att det handlar om huruvida det är lönsamt för en investerare, men för samhället är det ju mer relevant att titta på den totala kostnaden inklusive statliga bidrag, garantier och subventioner. Att det går att bygga ett kärnkraftverk för "bara" 50 miljarder av investerarnas pengar är ju trevligt för dem, men om det allmänna ska stå för ytterligare 100 miljarder så är det kanske inte så kul för oss som måste betala? Är det rimligt att säga att det kostar 50 miljarder då eller är det 150?

Det tycker jag ändå. Det är Fransmännen som står för resten eftersom det är de som har räknat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enligt den länkade artikeln räknar han bara med "kundens kostnader", alltså räknar man inte med det offentligas kostnader. Det är vanligt för LCOE-beräkningar för att det handlar om huruvida det är lönsamt för en investerare, men för samhället är det ju mer relevant att titta på den totala kostnaden inklusive statliga bidrag, garantier och subventioner. Att det går att bygga ett kärnkraftverk för "bara" 50 miljarder av investerarnas pengar är ju trevligt för dem, men om det allmänna ska stå för ytterligare 100 miljarder så är det kanske inte så kul för oss som måste betala? Är det rimligt att säga att det kostar 50 miljarder då eller är det 150?

Precis, kärnkraften har potential. Men inte idag.
Idag är det för dyrt med kärnkraft, så om man verkligen inte behöver investera i baskraft (vilket vi inte behöver) så är det slöseri med pengar.

Att subvetionera vindkraft med något öre per kWh är en mycket bättre affär än att betala för ett kärnkraftverk (idag) som blöder pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Inte direkt, det ligger inne projektplaner (alltså sådana som redan har gått igenom planeringstegen) för att bygga 160TWh idag.
Detta en blanding av nya turbiner samt ersättning av gamla turbiner med nya.
Förra året producera vi 27,5 TWh vindkraft.
Ett elnät med god kapacitet kommer kunna driva investeringarna som planeras inom t.ex stålindustrin, utan dessa nätinvesteringar går de inte att genomföra investeringarna i stål och batteriindustrierna.

Skulle nog säga att de sakerna inte hänger ihop. Du har inte råd att öka insatsen så mycket om du bara räknar på en mindre ökning av omsättning. du kan bygga hur mycket el som helst, men det kommer inte finnas ekonomi för en fullskalig övergång till DRI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det tycker jag ändå. Det är Fransmännen som står för resten eftersom det är de som har räknat fel.

Och du tror att något bolag kommer släppa ett kärnkraftverk till ett fastpris efter OL3?
Sedan räknade inte Fransmännen fel, det är inhyrda bolag som har totalt misslyckat med att t.ex gjuta grunden, där de använde bräckt vatten första gången och fick gjuta om allt.
Detta gjordes av Ryssar (om jag inte minns fel, hört detta från en som jobbade direkt mot OL3 projektet).

Att skylla på fransmännen är inte helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle nog säga att de sakerna inte hänger ihop. Du har inte råd att öka insatsen så mycket om du bara räknar på en mindre ökning av omsättning. du kan bygga hur mycket el som helst, men det kommer inte finnas ekonomi för en fullskalig övergång till DRI.

Denna investering i vindkraft hänger såklart ihop med investeringarna i vätgasindustrin, vilket kommer driva både stål och batteriindustrin.

Och du har rätt att för mycket el är inte heller bra, men, vi vill vara i farmkant när det gäller energikostnader.
För då kan vi locka till oss energiintensiva industrier, vilket kommer gynna Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Och du tror att något bolag kommer släppa ett kärnkraftverk till ett fastpris efter OL3?
Sedan räknade inte Fransmännen fel, det är inhyrda bolag som har totalt misslyckat med att t.ex gjuta grunden, där de använde bräckt vatten första gången och fick gjuta om allt.
Detta gjordes av Ryssar (om jag inte minns fel, hört detta från en som jobbade direkt mot OL3 projektet).

Att skylla på fransmännen är inte helt rätt.

Vilka Areva använde som underleverantör har väl ingen betydelse, ansvaret ligger fortfarande hos dem.

Edit:
Sen har det ingen betydelse för resonemanget, det var inte det som var viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Jag har gjort beräkningen för OL3 (dock 8 års konstruktionstid) och landar på ~16 års återbetalningstid från projektstart, samma räntesats etc och landar på 1kr/kWh.
Hur de får 44 öre/kWh utan statligt stöd är helt bortom mig...

Räkneexempel nedan:
Det TVO betala: 55 miljarder kronor.
Räntesats: 1,3% (det är generöst)
Byggtid: 8 år (17 år i verkligheten)
Dela upp investeringen i 8 år (lite idéelt men funkar som exempel)

Kostnad per kWh (inte medräknat faktiska driftkostnader): 1kr/kWh

6875000000 - start
13839375000
20894286875
28040912604
35280444468
42614090246
50043073420
57568633374
51678162875 - klart
45699335318
39630825347
33471287728
27219357044
20873647399
14432752110
7895243392
1259672043
−5475432877 - år 17, nu går kraftverket med vinst.

Det är enkelt att räkna på detta.
För att förtydliga, detta är med en effektkostnad på 1kr/kWh.

Om du vill fortfarande ha samma pris som zon4 betalar (runt 50 öre/kWh) kommer det ta ~26år, utan medräknade produktionskostnader (personal etc).
Räknar man med konservativa 10 öre/kWh i produktionskostnad kommer det ta ~34 år att betala tillbaka ett sådan kraftverk.
Räknar man högre (då personalkostnad i industrin är hög, så 20 öre/kWh) landar vi på ~46 år.
Ett modernt kärnkraftverk håller i 40 år idag, knappast hållbart.

Sedan kan vi räkna med räntesatsen enligt TVO, alltså 1.56%, med en produktionskostnad på 10 öre/kWh (för att vara snäll), då landar vi på ~34 år för att betala tillbaka reaktorn.

Hur de landar på 44 öre/kWh utan statliga stöd är helt bortom mig.
Jag tror helt ärligt att de ljuger.
Matten är inte svår, och jag räknar i stor fördel för OL3 och ändå går det inte ihop.

Tack för att du tog dig besväret att räkna igenom det, det behövs i den här tråden.

OL3 kommer hålla i minst 60 år, så jag antar att de har räknat med 60 år.

Varför är det inte 55 miljarder på rad 8? Vilken årsproduktion räknar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilka Areva använde som underleverantör har väl ingen betydelse, ansvaret ligger fortfarande hos dem.

Ja och nej, Areva förlitade sig på ett bolag som lovade att följa satta byggstandarder.
Såklart borde Areva (och TVO) haft koll på det, men om underleverantören aktivt mygla är det alltid inte lätt att lista ut det.

Men ja, skulden ligger primärt hos Areva.

Dock gör det inte projektet mer hållbart, då det redan var ett ekonomiskt ohållbart projekt från början.
Men rätt sak för Finska staten att göra, om det nu minskar deras kolanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tack för att du tog dig besväret att räkna igenom det, det behövs i den här tråden.

OL3 kommer hålla i minst 60 år, så jag antar att de har räknat med 60 år.

Varför är det inte 55 miljarder på rad 8? Vilken årsproduktion räknar du med?

Tack för kommentaren

Räntan börjar du så fort du lånat pengarna, inter när det är klart. Jag delar upp belåningen i 8 år, vilket inte är helt som det funkar då de knyter flera lån under ett års gång, men det blir inte så annorlunda om man räknar som jag gör.
Räntan vid år 8 är alltså 3 miljarder, utöver de 55 miljarder de har lånat.
Årsproduktion är enligt TVO citerat från wikipedia: 6,754 TWh om året.

Men visst, räknar vi på 60 år på den produktionkostnaden de lovat (44öre/kWh, inklusive allt) tar det ändå ~32 år för att betala tillbaka kraftverket, vilket gör det mer hållbart såklar, men inte jämfört med alternativet (om man har det).

Jämfört med ny svensk vindkraft som kostar 30 öre/kWh (netto dvs) och vilket tar ~14 år i värsta fall utan något stöd räknat med produktionskostnaden. Om man räknar med nätpriset (ca:50 öre/kWh i zon4) tar det ~9 år att betala tillbaka. (Detta enligt Stena Renewable)

Om man behöver baskraft, absolut är kärnkraft bra, det finns ju inte direkt några alternativ (kol, olja, gas är inga alternativ enligt mig).
Men det är inget vi behöver i Sverige, så vindkraft är det bättre alternativet.

Som sagt, jag har inget emot kärnkraft.
Stod i många år på sidan att vi borde bygga ny kärnkraft, tills jag faktiskt räkna på det.
Det går helt enkelt inte ihop om vi vill ha billigare el i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Tack för kommentaren

Räntan börjar du så fort du lånat pengarna, inter när det är klart.
Räntan vid år 8 är alltså 3 miljarder, utöver de 55 miljarder de har lånat.
Årsproduktion är enligt TVO citerat från wikipedia: 6,754 TWh om året.

Men visst, räknar vi på 60 år på den produktionkostnaden de lovat (44öre/kWh, inklusive allt) tar det ändå ~32 år för att betala tillbaka kraftverket, vilket gör det mer hållbart såklar, men inte jämfört med alternativet (om man har det).

Jämfört med ny svensk vindkraft som kostar 30 öre/kWh (netto dvs) och vilket tar ~14 år i värsta fall utan något stöd räknat med produktionskostnaden. Om man räknar med nätpriset (ca:50 öre/kWh i zon4) tar det ~9 år att betala tillbaka. (Detta enligt Stena Renewable)

Om man behöver baskraft, absolut är kärnkraft bra, det finns ju inte direkt några alternativ (kol, olja, gas är inga alternativ enligt mig).
Men det är inget vi behöver i Sverige, så vindkraft är det bättre alternativet.

Som sagt, jag har inget emot kärnkraft.
Stod i många år på sidan att vi borde bygga ny kärnkraft, tills jag faktiskt räkna på det.
Det går helt enkelt inte ihop om vi vill ha billigare el i Sverige.

Jag tolkar 55 miljarder som kostnaden inklusive ränta (fram tills bygget är klart) men nu förstår jag var det kommer ifrån.
Den siffran (~14300 GWh / 2) är bara för OL1 + OL2. Årsproduktionen för OL3 uppskattas till 12000-13000 GWh, det borde ha rätt stor påverkan på slutresultatet?

Permalänk
Medlem

Handlar egentligen diskussionen om vindkraft/kärnkraft?

Från mitt perspektiv, med vetskap om samhällets expansion och viljan att ta fram t.ex miljövänligt stål, så handlar det snarare om att bygga så mycket som möjligt av alla rena kraftslag. Vind, fission, vatten mm. Jag har svårt att se att vi hamnar i en situation med för mycket ren energi. I värsta fall får vi knuffa ut strömmen till polen så de slipper elda med kol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Nej, det är dagens (och kommande) vindkraftverk.
Som sagt, det är planer som ligger inne.
Vilka områden, vilka kraftledningar, vilka kraftverk (de jobbat såklart direkt med tillverkarna) är redan planerat.

Men jag gillar det du skrev gällande kärnkraft, då de kraftverken som folk pratar om (gen4, flytande salt, thorium etc) är faktiska luftslott

Tror du förväxlar tillståndsansökningar med planering.

320 TWh el/år i Sverige är längre bort än MSR och torium/LFTR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Handlar egentligen diskussionen om vindkraft/kärnkraft?

Från mitt perspektiv, med vetskap om samhällets expansion och viljan att ta fram t.ex miljövänligt stål, så handlar det snarare om att bygga så mycket som möjligt av alla rena kraftslag. Vind, fission, vatten mm. Jag har svårt att se att vi hamnar i en situation med för mycket ren energi. I värsta fall får vi knuffa ut strömmen till polen så de slipper elda med kol.

LKAB kan inte betala för 55-60 TWh el per år och generera stora vinster om de samtidigt bara ska öka omsättning till drygt det dubbla. Dessutom tvivlar jag på att det är en markant sänkning av fossila utsläpp då SSAB ska öka mängden naturgas de använder och H2GS ska använda naturgas. Slösar du energi kommer du inte minska utsläppen.

Elen kommer kosta mer än deras nuvarande omsättning om de skulle gå över och kunderna finns inte ens.

Även om vi tittar på vätgas är inte stålindustrins spår framåt enbart DRI (direktreduktion).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du förväxlar tillståndsansökningar med planering.

320 TWh el/år i Sverige är längre bort än MSR och torium/LFTR.

Nja, torium/LFTR eller MSR reaktorer är inte relevanta tills ~2035.
Iaf enligt vattenfall, och de är ju i branchen att vara experter inom det området.