Permalänk
Medlem

Har precis köpt en Creality Ender-3 v2 och vill köpa material, förstårtt att det är PETG jag ska ha om det ska hålla för saker som ska sitta på cykeln, lite små fästen för lampor osv. Betalar gärna mer för bra saker, men har inte så bra koll. Hittade på Clas Ohlson för 249kr, något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Har precis köpt en Creality Ender-3 v2 och vill köpa material, förstårtt att det är PETG jag ska ha om det ska hålla för saker som ska sitta på cykeln, lite små fästen för lampor osv. Betalar gärna mer för bra saker, men har inte så bra koll. Hittade på Clas Ohlson för 249kr, något att ha?

Jag kan rek. Sunlu, finns hos amazon.
Har aldrig haft problem med dom. Pla/petg

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Har precis köpt en Creality Ender-3 v2 och vill köpa material, förstårtt att det är PETG jag ska ha om det ska hålla för saker som ska sitta på cykeln, lite små fästen för lampor osv. Betalar gärna mer för bra saker, men har inte så bra koll. Hittade på Clas Ohlson för 249kr, något att ha?

Är riktigt nöjd med https://addnorth.se/, svensktillverkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Har precis köpt en Creality Ender-3 v2 och vill köpa material, förstårtt att det är PETG jag ska ha om det ska hålla för saker som ska sitta på cykeln, lite små fästen för lampor osv. Betalar gärna mer för bra saker, men har inte så bra koll. Hittade på Clas Ohlson för 249kr, något att ha?

Jag förslår egen variant med Extrudr Greentec Pro (biofilament).
UV mellan ASA och PETG.
Slagtåligt som ABS. Sviktar aningen.
Mycket hög temp tålighet.
Skrivs snyggt och enkelt.
Ger inte ifrån sig skit eller luktar apa.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tackar för snabba o bra svar, om man även vill åt så bra ytfinish som möjligt? Finns det någon som är överlägsen där, men fortfarande hållbar för utomhus, UV?

Permalänk
Medlem

Textura från Addnorth är riktigt riktigt bra. Kanske inte känd för sin UV resistans men iaf. Bor man i huset så är det annars ganska lätt att spraymåla grejerna för bättre yta och UV skydd.

Som regel så leta efter matta plaster, oavsett typ. Även de med fibrer så som trä eller kolfiber ger en snygg matt yta. De ser nästan alltid bra mycket bättre ut än de blanka plasterna. Kostar också därefter tyvärr.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Bra erfarenheter av Sunlu och Esun. Kör dock mest ABS numera, men rekommenderar inte det om du inte har innesluten bädd.

Det är viktigt att torka filament, kan även gälla nytt inplastat. Fukt ger ful finish.

Prusa tror jag i regel har bra filament, speciellt deras prusament. Lite dyrare, men antagligen lättare att få bra resultat.

Permalänk
Medlem

Jag lägger mina filament i en plastlåda med lock + alla siliconpåsar jag kommer över (sådana som suger åt sig fukt som ligger lite här och där när man köper något)

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag lägger mina filament i en plastlåda med lock + alla siliconpåsar jag kommer över (sådana som suger åt sig fukt som ligger lite här och där när man köper något)

Går att köpa silica gel kattsand och fylla i strumpor, om den absorberat mycket fukt är det bara slänga in strumpan i ugnen på 120c ett par timmar 🙂

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av Anhjo:

Går att köpa silica gel kattsand och fylla i strumpor, om den absorberat mycket fukt är det bara slänga in strumpan i ugnen på 120c ett par timmar 🙂

Har kört med bentonit (används bla. som kattsand) länge. Det är rätt dammigt så jag köpte precis en sån här på Jula:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vinte...
Fuktslukare

1kg med bentonit i en tygpåse

Enligt instruktionen:
Mikrovågsugn, 600w, max 6 minuter

Var smidigt att torka det i Mikrovågsugnen. Fick låta den svalna en del innan jag la det i lådan annars avger den fukt.

Vi får se hur läge den håller ner fukten.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Jag vet flera som avfuktar sina filament med en frukt/svamp-tork. Sedan har jag läst om andra som lägger in rullarna i ugnen (tänk bara på att spolen som håller filamentet kanske har en annan smältpunkt ifall du går extra varmt).

Permalänk
Medlem

Vilka filament är det som är fuktkänsliga?
Håller på att skriver ut med PLA nu som har vart öppnat i ca 8-10 månader utan några som helst problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag köpte en daVinci MiniMaker på mellandagsrean för 800kr

Var till en början väldigt imponerad av vad jag fått för pengarna. Man fick med mycket verktyg även 100m filament.
Köpte även annat filament som jag monterade på hållaren med NFC chip. Är lite orolig för detta, att det ska trilska senare.

Det gick inte att ladda ner mjukvaran från deras hemsida. (man kan ändra region så går det, upptäckte jag senare)
Hittade deras app i MS Store. Gick bra att kalibrera, ladda filament etc. Men när man vill skriva ut något säger den slicer not found.
La flera timmar på att felsöka.

Sen såg jag ett Youtube klipp där de snackade om MS 3DBuilder OCH där funkar det faktiskt att skriva ut direkt. Behöver inte pilla något speciellt.

Allt annat än hög kvalitet och solid fyllning ger ett resultat man inte riktigt blir nöjd med.

Första utskriven: fäster inte på bädden och en klump bildas. Fäste en lapp de skickade med och strök lite trälim på den.
Andra utskriften: medium gick bra men såg inget vidare ut.

Tycker nog det var värt 800kr, samtidigt har jag lagt ner mycket tid på felsökning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hur kan jag lättast/snabbast CADa något sånt här? Finns andra färdiga (till andra gitarr-modeller) men inte precis vad jag är ute efter.
https://www.thomann.de/se/warwick_nut_for_fender_style_e_guit...

Denna har lite radie på längden på toppen. Det är trevligt men inte nödvändigt. Höll på med en del CAD för länge sen och har inte koll på vad det finns för enkla gratisprogram idag.

Tänker mig att man gör en rektangulär bas och sen sätter på ett halvcirkelrör. Urgröpningarna kanske är svåra att få till.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur kan jag lättast/snabbast CADa något sånt här? Finns andra färdiga (till andra gitarr-modeller) men inte precis vad jag är ute efter.
https://www.thomann.de/se/warwick_nut_for_fender_style_e_guit...

Denna har lite radie på längden på toppen. Det är trevligt men inte nödvändigt. Höll på med en del CAD för länge sen och har inte koll på vad det finns för enkla gratisprogram idag.

Tänker mig att man gör en rektangulär bas och sen sätter på ett halvcirkelrör. Urgröpningarna kanske är svåra att få till.

Man kommer ganska långt med https://www.tinkercad.com/dashboard

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Tack! Jag fick fram något på bara nån minut. (utan skråror). Blev helt ok utskrivet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hur har ni som bor i lägenhet gjort med era 3dskrivare? Funderar själv om man skulle bygga in den i något snyggt skåp.

Mått 600x550x600mm

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zikko:

Hur har ni som bor i lägenhet gjort med era 3dskrivare? Funderar själv om man skulle bygga in den i något snyggt skåp.

Mått 600x550x600mm

Jag har byggt en sån här möbel till min Ender 3 https://www.thingiverse.com/thing:4705780

Jag har staplat tre Lack-sidobord på varandra för att få upp skrivaren på en bekvämare höjd, istället för två som i länken. Men Lack sidobord är 55x55cm så de blir nog för små för din skrivare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zikko:

Hur har ni som bor i lägenhet gjort med era 3dskrivare? Funderar själv om man skulle bygga in den i något snyggt skåp.

Mått 600x550x600mm

Har ställt ett Platsa-torn i ett hörn. Filamentbehållare i skåpet ovanför.

https://imgur.com/a/0xKFg4j

Permalänk

Hej, jag har funderat på att skaffa en 3d skrivare.
Har en tänkt budget på 4-5k.
Vill ha nåt som för det mesta "bara funkar" utan massor med skruvande och uppgraderingar.

Har kollat på antingen "Ender-3 S1"
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/creali...

Eller på "Prusa Mini+"
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-mini-kit-2/

Nån som har några råd? Nåt man ska unvika? Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zikko:

Hur har ni som bor i lägenhet gjort med era 3dskrivare? Funderar själv om man skulle bygga in den i något snyggt skåp.

Mått 600x550x600mm

Jag hade tänkt bygga något i akryl till min Ender-3 men det slutade med att jag uppgraderade till en Ender-6 istället.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Hej, jag har funderat på att skaffa en 3d skrivare.
Har en tänkt budget på 4-5k.
Vill ha nåt som för det mesta "bara funkar" utan massor med skruvande och uppgraderingar.

Har kollat på antingen "Ender-3 S1"
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/creali...

Eller på "Prusa Mini+"
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-mini-kit-2/

Nån som har några råd? Nåt man ska unvika? Osv.

Om du vill ha något som "bara funkar" så är Prusa generellt ett säkrare kort än valfri kina-skrivare. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Mini men de tre Mk3S jag byggt har rullat på i stort sett problemfritt i tre år nu. Den ligger dock en bra bit över din budget men är i min mening värd pengarna. Sen kan man ju inte komma ifrån att Ender 3 ger klart större byggvolym för pengarna än Prusa Mini och är man någorlunda tekniskt lagd så kan man fixa det mesta själv.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Hej, jag har funderat på att skaffa en 3d skrivare.
Har en tänkt budget på 4-5k.
Vill ha nåt som för det mesta "bara funkar" utan massor med skruvande och uppgraderingar.

Har kollat på antingen "Ender-3 S1"
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/tillverkare/creali...

Eller på "Prusa Mini+"
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-mini-kit-2/

Nån som har några råd? Nåt man ska unvika? Osv.

Ender 3 V2 rekommenderar jag

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ender 3 V2 rekommenderar jag

Eftersom personen inte vill hålla på med massa uppgraderingar så känns s1 som ett bättre val eftersom den har auto bedleveling mm.

Permalänk
Medlem

Hej! Har inte skaffat mig en 3D skrivare än så har inte möjlighet att tillverka grejer själv för tillfället så frågar här istället.

Någon som kan tillverka denna till mig? Ni får gärna rek annat som kanske fungerar bättre.
https://www.thingiverse.com/thing:4007984

Ska användas till att göra en tavla med mitt gamla GTX 690 eftersom jag tycker kortet är så jävla snyggt!

Betalar givetvis för material och porto.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

https://i.imgur.com/aPd1JBp.jpg

Jag hade tänkt bygga något i akryl till min Ender-3 men det slutade med att jag uppgraderade till en Ender-6 istället.

Najs! Kommer också skaffa någon som inte är öppen! Är locket något du tillverkat själv eller köpt till? Hur bra har 3D skrivare blivit nuförtiden? Kollade mkt 3D skrivare för kanske 3-5 år sedan.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Eftersom personen inte vill hålla på med massa uppgraderingar så känns s1 som ett bättre val eftersom den har auto bedleveling mm.

Jo men du behöver inte göra en massa uppgraderingar med V2, den funkar ur boxen direkt och skriver klockrent. Jag vet nämligen då jag äger en själv, sen att jag har gjort andra uppgraderingar hamnade inte i nödvändigt facket med den.

Men det är min rekommendation sen får personen fortsätta att utvärdera råden som har getts.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jo men du behöver inte göra en massa uppgraderingar med V2, den funkar ur boxen direkt och skriver klockrent. Jag vet nämligen då jag äger en själv, sen att jag har gjort andra uppgraderingar hamnade inte i nödvändigt facket med den.

Men det är min rekommendation sen får personen fortsätta att utvärdera råden som har getts.

Jag äger också en ender 3 v2 men såhär i efterhand så hade jag helt klart valt en med automatisk bedleveling från start även om det är en ganska lätt uppgradering som jag nyligen monterade på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag köpte en daVinci MiniMaker på mellandagsrean för 800kr

Var till en början väldigt imponerad av vad jag fått för pengarna. Man fick med mycket verktyg även 100m filament.
Köpte även annat filament som jag monterade på hållaren med NFC chip. Är lite orolig för detta, att det ska trilska senare.

Det gick inte att ladda ner mjukvaran från deras hemsida. (man kan ändra region så går det, upptäckte jag senare)
Hittade deras app i MS Store. Gick bra att kalibrera, ladda filament etc. Men när man vill skriva ut något säger den slicer not found.
La flera timmar på att felsöka.

Sen såg jag ett Youtube klipp där de snackade om MS 3DBuilder OCH där funkar det faktiskt att skriva ut direkt. Behöver inte pilla något speciellt.

Allt annat än hög kvalitet och solid fyllning ger ett resultat man inte riktigt blir nöjd med.

Första utskriven: fäster inte på bädden och en klump bildas. Fäste en lapp de skickade med och strök lite trälim på den.
Andra utskriften: medium gick bra men såg inget vidare ut.

Tycker nog det var värt 800kr, samtidigt har jag lagt ner mycket tid på felsökning.

Jag köpte också en för att leka lite med & se om den dög för att skriva ut nya bågar till mina hörlurar. Det är som du säger en hel del pill och testande för att få det bra. Att bädden inte är uppvärmd ställer till det, men med klister och en "raft" har det fungerat någorlunda tycker jag.

Jag har inte haft några direkta problem med XYZ:as program, förutom att XYZprint uppdaterade firmware i skrivaren till senaste v1.2.4 och sedan direkt efter det av någon anledning "uppdatera" firmware igen till v1.1.4 med ett annat "device id". Vet inte om det är p.g.a. knasig firmware version som jag inte lyckats skriva ut direkt med Cura.

För att köra annat filament än XYZ:as köpte jag skrivbara NTAG213 NFC-taggar (https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/gadgets/nfc-rfid/li...) och använde NTAG Refill Tool v1.60 (android) för att skriva till taggen. Funkar utmärkt. (Det räcker med en tag, när skrivaren anser att spolen är tom så skriver man om taggen med nytt ID och filament-längd och så accepterar skrivaren den igen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Jag köpte också en för att leka lite med & se om den dög för att skriva ut nya bågar till mina hörlurar. Det är som du säger en hel del pill och testande för att få det bra. Att bädden inte är uppvärmd ställer till det, men med klister och en "raft" har det fungerat någorlunda tycker jag.

Jag har inte haft några direkta problem med XYZ:as program, förutom att XYZprint uppdaterade firmware i skrivaren till senaste v1.2.4 och sedan direkt efter det av någon anledning "uppdatera" firmware igen till v1.1.4 med ett annat "device id". Vet inte om det är p.g.a. knasig firmware version som jag inte lyckats skriva ut direkt med Cura.

För att köra annat filament än XYZ:as köpte jag skrivbara NTAG213 NFC-taggar (https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/gadgets/nfc-rfid/li...) och använde NTAG Refill Tool v1.60 (android) för att skriva till taggen. Funkar utmärkt. (Det räcker med en tag, när skrivaren anser att spolen är tom så skriver man om taggen med nytt ID och filament-längd och så accepterar skrivaren den igen.)

Intressant! Nä jag är nöjd med 3d builder. Man får tänka på att lägga objektet på rätt ledd och så.

Tack för tipset om andra NFC taggar och appen!

Jag tycker många utskrifter har lyckats bra, tycker hög fyllnad är bättre än solid.

Enda tråkiga utskriften var en apparatlåda som är kanske 10-15cm på längden. Den började kröka sig när den svalnade och blev en slags båge. Annars har små prylar på ca 5x5x5cm gått fint att skriva ut.

Ska testa med Cura och återkomma.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies