3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk

3D skrivare - Diskussionstråden

Här kan vi alla dela med oss våra tankar och funderingar om 3D skrivare och tips på nya modeller samt ge tips till användare med 3d skrivare vad du tycker/rekommenderar att skriva ut. Här kan man också ge tips på eventuella uppgraderingar / förbättringar som går att göra på en viss modell för bättre utskrift ECT.

Nu till lite funderingar från min sida..
Jag har ganska nyligen köpt en Wanhao I3 V2 som jag har lekt med en del.
Jag har installerat bättre skruvar för justering av buildplate.
Jag har höjt extruderhuvudet så att min nyinstallerade glassplate fick plats.
Jag använder lim + vatten på glassplattan.
Nu till själva funderingen.. Hur fungerar dem manuella inställningarna och vad har dem för påverkan på utskriften.
T.ex printspeed och layerfill. Jag har bara använt mig av Quick print i cura än så länge men känner att jag vill lära mig manuellt för optimal kvalitet. Alla hjälpande kommentarer är Uppskattat! /David

felstavning
Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Testa, testa och testa. Bygg nån enkel rätt snabbprintad modell. börja mecka i inställningarna, glo sen på hur det ser ut när den skriver ut, vad händer? hur blir det med 1 shell? Hur blir det med 10? Om du höjer hastigheten till 80? Hur skiljer sig kvalitén om du drar ner det till 40? Vid hur många millimeter top/bottom fill blir taket på en kub bra, hur mycket infill behöver du egentligen, osv. Misslyckade prints är din bästa vän om du fattar vad som gick snett.
Så: Ändra en parameter och iaktta konsekvensen.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet är, som kvack! säger, att testa sig fram. Men om du vill testa något som jag tycker fungerar bra i Cura för en Wanhao i3 (v1) så kan du testa denna profil som jag själv använder för vardagsutskrifter med 0.2mm lager.
(Se dock till att spara undan din egen först, om du vill återvända till den, Cura är inte så bra på backup)

Ladda ner här - länk
Eller, om du inte är sugen på att ladda ner främmande .ini -filer så ser det ut så här i flikarna:

Support type, Platform adhesion type och infill ändras enligt hur modellen ser ut, jag brukar normalt sett köra support på överhäng med mer än 60 graders vinkel.

Permalänk
Skrivet av kvack!:

Testa, testa och testa. Bygg nån enkel rätt snabbprintad modell. börja mecka i inställningarna, glo sen på hur det ser ut när den skriver ut, vad händer? hur blir det med 1 shell? Hur blir det med 10? Om du höjer hastigheten till 80? Hur skiljer sig kvalitén om du drar ner det till 40? Vid hur många millimeter top/bottom fill blir taket på en kub bra, hur mycket infill behöver du egentligen, osv. Misslyckade prints är din bästa vän om du fattar vad som gick snett.
Så: Ändra en parameter och iaktta konsekvensen.

Tack för många bra tips!
Detta ska jag absolut testa.
Det låter lite som samma metod för hur jag lärde mig fota med manuella inställningar.
Prova, prova, prova och lär dig av misstagen.
Ha en trevlig kväll!
/David

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av keyser:

Bästa sättet är, som kvack! säger, att testa sig fram. Men om du vill testa något som jag tycker fungerar bra i Cura för en Wanhao i3 (v1) så kan du testa denna profil som jag själv använder för vardagsutskrifter med 0.2mm lager.
(Se dock till att spara undan din egen först, om du vill återvända till den, Cura är inte så bra på backup)

Ladda ner här - länk
Eller, om du inte är sugen på att ladda ner främmande .ini -filer så ser det ut så här i flikarna:
http://i64.tinypic.com/e0ape.jpg
Support type, Platform adhesion type och infill ändras enligt hur modellen ser ut, jag brukar normalt sett köra support på överhäng med mer än 60 graders vinkel.

Tusen tack!
Ser precis ut som något jag vill använda när jag har suttit och kodat Java och andra programspråk en lång dag och vill skriva ut något lite snabbt utan ytligare felsökning och framför allt testning.
Föresten har du något tips på förvaring av fillament? Jag vet att plasten suger åt sig fukt Ect och blir dålig så jag vill undvika detta så bra som möjligt. Just nu så har jag plasten i en plastlåda med lock från clasohlson där jag har plasten liggande tillsammans med sillika gel påsar. Är detta en hållbar lösning? ☺
Mvh /David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2: Du är redan mer ambitiös än vad jag varit med min filamentsamling, jag har slängt ner allihopa i en byrålåda under skrivaren för snabb åtkomst. Du klarar dig nog finfint med din lösning.

Permalänk

bästa 3d printern för ca 4kkr? Inte mer än 4k, gärna en del under. INTE en byggsats, tummen mitt i handen, bokstavligen typ

Permalänk
Medlem

@viggehN: med 10 kronor över att köpa en coca cola för, ta en Wanhao i3 v2 för 3990:- http://www.3dprima.com/sv/3d-skrivare/3d-skrivare/wanhao-duplicator-i3-v2-3d-skrivare.html
Funkar direkt ur lådan, det du vinner i prisvärdhet tappar du möjligtvis lite i användarvänlighet, så du måste ha ett visst tålamod för att peta på 3D-skrivaren, men det gäller å andra sidan alla maskiner till viss del.

Permalänk
Skrivet av kvack!:

@viggehN: med 10 kronor över att köpa en coca cola för, ta en Wanhao i3 v2 för 3990:- http://www.3dprima.com/sv/3d-skrivare/3d-skrivare/wanhao-duplicator-i3-v2-3d-skrivare.html
Funkar direkt ur lådan, det du vinner i prisvärdhet tappar du möjligtvis lite i användarvänlighet, så du måste ha ett visst tålamod för att peta på 3D-skrivaren, men det gäller å andra sidan alla maskiner till viss del.
http://www.3dprima.com/shop/thumbnails/shop/ws45/37645/art45/h6370/32816370-origpic-f0dee2.jpg_0_0_100_100_300_244_85.jpg

Vad är det man begränsas till med den? En sak till, när man kollar på saker på thingiverse så nämns support. Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Vad är det man begränsas till med den? En sak till, när man kollar på saker på thingiverse så nämns support. Vad är det?

Support är stödmaterial som behövs på många objekt som man skriver ut. Här är en video som jag gjorde för länge sedan där du ser stödmaterialet skrivas ut så är det lättare att förstå.

https://www.youtube.com/watch?v=FLK2YGha35o

Permalänk
Medlem

@viggehN: Begränsas och begränsas, du kan skriva ut i de flesta material eftersom den har uppvärmd byggplatta. Eventuella nackdelar skulle kunna vara att den är ganska öppen för damm och smuts, du har inga automagiska hjälpmedel för levling av plattan och byte av filament. Jag har använt en Makerbot för 20000:- och min Wanhao för 4000:- och upplever Wanhaon som det bättre alternativet av de två.
Support är vad det heter, stödmaterial för att hålla uppe överhängande bitar av modellen. Här är en illustration av varför support behövs.

Och så här kan support se ut; med de inställningar jag hade i Cura så ansågs ögonen sticka ut för mycket för att klara sig utan support.

Du kan t.ex. se att ögonlocken har fått en stäng plast som hänger ner, där hade support behövs, eller så hade jag behövt finslipa modellen för att slippa problemet från början.

Permalänk
Skrivet av kvack!:

@viggehN: Begränsas och begränsas, du kan skriva ut i de flesta material eftersom den har uppvärmd byggplatta. Eventuella nackdelar skulle kunna vara att den är ganska öppen för damm och smuts, du har inga automagiska hjälpmedel för levling av plattan och byte av filament. Jag har använt en Makerbot för 20000:- och min Wanhao för 4000:- och upplever Wanhaon som det bättre alternativet av de två.
Support är vad det heter, stödmaterial för att hålla uppe överhängande bitar av modellen. Här är en illustration av varför support behövs. http://media.kvacker.se/2015/12/fused2-300x181.png
Och så här kan support se ut; med de inställningar jag hade i Cura så ansågs ögonen sticka ut för mycket för att klara sig utan support.
http://i.imgur.com/f4ZIzGr.jpg Du kan t.ex. se att ögonlocken har fått en stäng plast som hänger ner, där hade support behövs, eller så hade jag behövt finslipa modellen för att slippa problemet från början.

är de inlagt i början eller gör man det i nåt program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

är de inlagt i början eller gör man det i nåt program?

Man bearbetar normalt sett modellerna med en programvara före utskrift, en så kallad slicer (t.ex Cura), denna skapar en typ av maskinkod (gcode) som skrivaren förstår sig på. I denna mjukvaran ställer du in önskad kvalitet, om du vill ha support och alla andra variabler för utskriften.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Man bearbetar normalt sett modellerna med en programvara före utskrift, en så kallad slicer (t.ex Cura), denna skapar en typ av maskinkod (gcode) som skrivaren förstår sig på. I denna mjukvaran ställer du in önskad kvalitet, om du vill ha support och alla andra variabler för utskriften.

ah, får utdelning på aktierna i maj så får nog se närmare på denna modell! tack som fan

Permalänk
Skrivet av kvack!:

@TheNewsV2: Du är redan mer ambitiös än vad jag varit med min filamentsamling, jag har slängt ner allihopa i en byrålåda under skrivaren för snabb åtkomst. Du klarar dig nog finfint med din lösning.


Låter bra, Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Om ni inte har en nätverksansluten skrivare eller en dator kopplad direkt till den och har tröttnat på att flytta runt minneskort, då kan jag rekommendera er att testa Octoprint. Det är en liten Linux dist som körs på en Raspberry Pi (själv kör jag en Raspberry Pi Model B+) som ger dig ett trevligt webbinterface att arbeta mot - den har även inbyggd slicing baserad på Cura om du vill skicka STL-filer direkt till servern. Har kört detta i ett par månader nu och det fungerar alldeles utmärkt.

Läs mer här: http://octoprint.org/

Permalänk
Medlem

Har för 10 minuter sedan impulsköpt en Wanhao duplicator i3 v2-1 på länken.
Idén var från början något på eBay, men utan att ha kollat innan, fick jag, helt oerfaren gällande 3D-skrivare, känslan av att denna är nog bra.
Vad har jag köpt? Är den bra? Bra för en helt nybörjare?

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-i3-v...

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att det finns en diskussionstråd för 3D-skrivare.

Imorgon så ska jag bygga ihop min Anet A2 Plus:
http://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_461281...

Ska bli intressant och se om vi lyckas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag visste inte att det finns en diskussionstråd för 3D-skrivare.

Imorgon så ska jag bygga ihop min Anet A2 Plus:
http://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_461281...

Ska bli intressant och se om vi lyckas..

Var det riktat till mig, så är den jag beställt i tre delar, så inget direkt byggande.
Men oavsett, det ska bli spännande....

Har inte riktigt bestämt mig vad den ska vara bra till.

Permalänk
Medlem

Vart köper ni er tråd? Letar bra och billig petg till Min 1 år gamla Tevo Tarantula 😁

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en 3D skrivare som klarar av att göra väldigt små fina detaljer, finns det några ni rekommenderar att kika närmare på? Jag kan offra arbetsyta för detaljrikedom. Pris, tja, 10k kanske, men om det finns någon magisk gräns lite högre upp för att få bättre detaljrikedom så får det kosta lite extra.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolar:

Har för 10 minuter sedan impulsköpt en Wanhao duplicator i3 v2-1 på länken.
Idén var från början något på eBay, men utan att ha kollat innan, fick jag, helt oerfaren gällande 3D-skrivare, känslan av att denna är nog bra.
Vad har jag köpt? Är den bra? Bra för en helt nybörjare?

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-i3-v...

En mycket bra grund, med stort community och många moddar för att förbättra resultat!

Skrivet av mSebbe:

Vart köper ni er tråd? Letar bra och billig petg till Min 1 år gamla Tevo Tarantula 😁

Köper mitt på 3D-grottan.se
Clas Ohlson har ju börjat sälja mycket prisvärd plast också, dock bara ABS och PLA i dagsläget tror jag.

Skrivet av smerkele:

Om man vill ha en 3D skrivare som klarar av att göra väldigt små fina detaljer, finns det några ni rekommenderar att kika närmare på? Jag kan offra arbetsyta för detaljrikedom. Pris, tja, 10k kanske, men om det finns någon magisk gräns lite högre upp för att få bättre detaljrikedom så får det kosta lite extra.

En Orginal Prusa i3 MK2 brukar rekommenderas mellan 5-10k i princip. http://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/59-original-prusa-i3-m...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av smerkele:

Om man vill ha en 3D skrivare som klarar av att göra väldigt små fina detaljer, finns det några ni rekommenderar att kika närmare på? Jag kan offra arbetsyta för detaljrikedom. Pris, tja, 10k kanske, men om det finns någon magisk gräns lite högre upp för att få bättre detaljrikedom så får det kosta lite extra.

"Original Prusa i3 MK2S" alla dagar. Kostar exakt 10k om du köper en komplett och 7k om du bygger ihop den själv. (Tar en dag)
Jag har själv två stycken och kvaliteten på utskrifterna är sjukt bra.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop min Anet A2 Plus igår, vilket gick förvånansvärt bra.

Dock när jag ska skriva ut så fastnar inte första lagret på värmeplattan, vilket var ganska förväntat då jag missat att köpa in något speciell tejp.

Är det någon här som har något tips på vad man ska köpa in och göra för att det ska fastna bra när man skriver ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag byggde ihop min Anet A2 Plus igår, vilket gick förvånansvärt bra.

Dock när jag ska skriva ut så fastnar inte första lagret på värmeplattan, vilket var ganska förväntat då jag missat att köpa in något speciell tejp.

Är det någon här som har något tips på vad man ska köpa in och göra för att det ska fastna bra när man skriver ut?

Jag kör med BuildTak, finns på ett par svenska butiker. Fäster bra och räcker länge.
En snabb lösning är blå maskeringstejp, se bara till att inte tejpa över kanterna utan sätt remsorna kant i kant. Finns på de flesta välsorterade byggvaruhus, Clas Ohlson och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag kör med BuildTak, finns på ett par svenska butiker. Fäster bra och räcker länge.
En snabb lösning är blå maskeringstejp, se bara till att inte tejpa över kanterna utan sätt remsorna kant i kant. Finns på de flesta välsorterade byggvaruhus, Clas Ohlson och liknande.

Tack! Ska köpa in lite måttbeställd Buildtak och köpa in lite blå tejp från Clasolhson. Jag ska också köpa in denna https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/3d-s... för att testa, även om den tyvärr inte kommer att täcka hela plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag kör med BuildTak, finns på ett par svenska butiker. Fäster bra och räcker länge.
En snabb lösning är blå maskeringstejp, se bara till att inte tejpa över kanterna utan sätt remsorna kant i kant. Finns på de flesta välsorterade byggvaruhus, Clas Ohlson och liknande.

Jag testade lite olika blå tejp, men det var i stort sett ingen skillnad. Men "mattan" från BuildTak (https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/3d-s...) fungerade perfekt!

Nu håller den på att skriva ut för fullt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

En mycket bra grund, med stort community och många moddar för att förbättra resultat!

Köper mitt på 3D-grottan.se
Clas Ohlson har ju börjat sälja mycket prisvärd plast också, dock bara ABS och PLA i dagsläget tror jag.

En Orginal Prusa i3 MK2 brukar rekommenderas mellan 5-10k i princip. http://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/59-original-prusa-i3-m...

Skrivet av Pentagram:

"Original Prusa i3 MK2S" alla dagar. Kostar exakt 10k om du köper en komplett och 7k om du bygger ihop den själv. (Tar en dag)
Jag har själv två stycken och kvaliteten på utskrifterna är sjukt bra.

Samma rekommendation, ska kolla närmare på den och dess utskrifter. Tackar så mycket!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag lyckades skriva ut en utskrift igår, men jag har ett problem. Skrivaren börjar "skriva" för tidigt. Vid ca 180 graders värmer så börjar plasten rinna, vilket betyder att när den värmt upp till 200 grader så är där en liten sträng av plast som oftast hamnar i vägen i första lagret.

Är lösningen att försöka ställa in att maxvärmen ska vara ca 180 grader? Eller har någon något tips på en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag lyckades skriva ut en utskrift igår, men jag har ett problem. Skrivaren börjar "skriva" för tidigt. Vid ca 180 graders värmer så börjar plasten rinna, vilket betyder att när den värmt upp till 200 grader så är där en liten sträng av plast som oftast hamnar i vägen i första lagret.

Är lösningen att försöka ställa in att maxvärmen ska vara ca 180 grader? Eller har någon något tips på en lösning?

Har samma "problem" med vår leksak på kontoret(en craftbot). Jag brukar låta det rinna sen rycker jag bort det précis när jag startar programmet. Vår slicer-mjukvara gör alltid så att den printar en kontur utanför den riktiga I starten vilket gör att det har ordnat till sig innan den printar det den ska.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...