Hårddisk för ca 3500kr?

Permalänk
Medlem

Hårddisk för ca 3500kr?

Hej!

Behöver rejält med utrymme i min stationära dator. Kör inte någon NAS eller liknande utan har en SSD för Windows och ett par spel, resten av mina filer ligger på en mekanisk.

Nu skulle jag vilja utöka och tänkte kolla med er om detta är ett vettigt alternativ om budgeten är ca 3500kr??

Toshiba MG09ACA18TE 512MB 18TB

Tack!

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av Toshibas, men ser bra ut för pengen. Själv har jag bra erfarenhet av WD Red Plus och IronWolf Pro.
Glöm inte backup med så stor disk full med data!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Definitivt. Toshibas ska vara hyfsat pålitliga vad jag sett, och priset per TB på denna är utomordentligt bra.

Har själv 2st 6tb samt 1st 12tb Toshiba i min burk, och de har tuffat på fint i flera år.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Köp disk som har 5 års garanti. Minst.

Permalänk
Medlem

Garantifrågan är den minsta bekymret när man just förlorat sina 18 TB med data... ...budgetera en lika stor disk till när den är så pass fylld att du inte kan ha kopia på en helst två unika, oberoende annan lagring parallellt samtidigt.

Tänk på 3-2-1 principen om viktiga filer skall bli kvar även vid större haverier. dvs varje viktig fil i 3 exemplar på 3 oberoende lagringsmedia - 2 hemma och 1 helst på annan plats. och en sak till om en fil tas bort eller krypteras av ransomware att det inte omedelbart replikeras till de andra två lagringarna utan att det tar en del tid så att du hinner stoppa processen innan sista exemplaret av filen är raderat/överskrivet. Med andra ord automatiska skötselfria backupper där alla instanser av lagringen är online (och utan dold RO-snapshot/revision/historia-hantering) är en pipe-dream och säker väg till sin totala filförlust.

Kan man göra (dold) snapshot (i readonly-mode) eller ha revision/historia-hantering av sina filer på åtminstone två av lagringarna så kan man börja fundera på online-backuper av automatisk typ - men ha ändå din manuella backuprutin med att koppla in backupdisken, gör synkningen/backuppen (helst att du kan ta snapshot på mappträdet innan på disken med tex. BTRFS som filsystem på lagringen) och sedan kopplar ur efteråt och lägger undan kvar ändå, även om du tycker att molnlagring är toppen.

Permalänk
Medlem

Aa! Tack för svaren slog till på den 18tb Toshiba

Sen joo.. backup... kommer nog inte ha så mycket livsviktiga grejer på den, och med det sagt har jag aldrig haft problem med att diskar kraschar eller liknande (famous last words) men ska ha det i åtanke iaf )

Permalänk
Medlem

Återkom när du har din första stora förlust

Ibas och motsvarande diskräddningsföretag har startpris runt 10 papp - för luftfyllda diskar och bekanta inkörda chassier!

de heliumfyllda som din 18TB är det värre med och där kan man inte räkna med att man lyckas eller att det blir mycket dyrt

att komplettera med 2 st billigaste möjliga intenso externa 8TB luftfyllda (och SMR) USB-diskar (Seagate barracuda-diskar invändigt) för 1/3-del av startsumman av en diskräddning och göra backup/synka en eller ett par gånger i månaden eller när mycket nytt är tillagt kan spara dig mycket gnäll och förtvivlan den dagen när det sker

Permalänk
Medlem

Haha det låter rätt värt när du säger det. Min inställning har vart att byta ut dom när de vart igång tillräckligt länge, efter flera år dvs

Hur vanligt är det att dom pajjar och man blir av med allt egentligen?

Permalänk
Skrivet av meklubba:

Haha det låter rätt värt när du säger det. Min inställning har vart att byta ut dom när de vart igång tillräckligt länge, efter flera år dvs

Hur vanligt är det att dom pajjar och man blir av med allt egentligen?

har haft diskar som dött efter 3 år och har andra som fortfarande inte rasat efter ~15 år men den är döende så spar inget viktigt på dessa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Allt är statistik på stora populationer och tittar man på tex blackblaze så är utfallet mellan 0.4 och 1.4% per år (sedan att det fanns tester med mindre uppsättning av WD-red där det small en disk per 14 dagar och de tog ner det hela redan inom 3 år när 20% av diskarna hade avlidit är en annan sak) - de senaste 5 åren har kvalitén ökat betydligt, förut var det 3-4%/år som försvann och ansågs normalt men idag är man sällan över 1.5%.

problemet är att den disken du får i handen så vet du inte om det går sönder inom halvåret, normal hållbarhet på sådär 45000-55000 timmar eller en som fungerar utmärkt i +70000 timmar.

därav att man aldrig har unik data på endast en disk utan alltid minst en - helst 2 ytterligare kopior på annan sinsemellan oberoende media.

Permalänk
Medlem

Förstår, får lösa det på något sätt som kanske innebär en gnutta "hålla tummarna" också. Tack iaf !

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Förstår, får lösa det på något sätt som kanske innebär en gnutta "hålla tummarna" också. Tack iaf !

Det kan man göra - men bättre att dela upp 'viktiga filer' som du har backup på flera olika diskar och den större delen som är 'lätt ersättningsbara' gör du inte backup[1] - men kom ihåg att det som är lätt ersättningsbart idag behöver inte vara tillgängligt redan inom 1-2 år... och handlar det om mediafiler så kanske man inte är så sugen på att toktanka ned ett stort antal titlar för att ersätta de förlorade och den vägen exponera sig i onödan.

[1]

Men oroa dig inte - efter den första stora fil/mediaförlusten med "oviktiga filer" så kommer du hädanefter göra backup på allt!!

- bara att en del måste genomlida processen först och känna på detta hårdhänt så att det känns ända in i själen istället för att lyssna på råden och sträcka sig efter backupdiskar när den ordinarie lagringen har gått åt pipan...