Alla era infrastrukturproblem bleknar ändå i jämförelse med Göteborgs måste jag säga.
Till exempel Götatunneln som började byggas 2000 och var färdig 2006, 1600m lång med två rör och tre filer i varje. Syftet med den är att få bort (eller snarare gräva ner) en led som gick genom staden längs med vattnet. Från början hade man tänkt på att Västlänken, ett system med tågtunnlar, skulle korsa denna tunneln på ett par ställen men ändå behövde man göra förstärkningar i tunneln för att hantera detta vilket man började med 2018 och höll på i ett halvår ungefär för att fixa ena röret. Det blev förseningar och entreprenören fick sparken på grund av detta. Arbetet med det andra röret satte igång vid årsskiftet 2020-2021 ungefär, skulle först vara färdigt i juli, sen blev det försenat till augusti, sen september, nu säger de 20:e december. Bland annat gick en gjutning fel så de måste bila sönder ett stort betongparti för att gjuta om det.
Nu kanske det inte låter så illa, från sex filer ned till tre hade ju inte behövt påverka trafiken så himla mycket, men trafikomläggningen verkar vara gjord med syfte att påverka trafiken så mycket som möjligt. Kommer man från väster måste man köra av leden innan tunnelnedfarten, över en kraftigt trafikerad trafikplats ovanpå tunnelmynningen med rödljus, massa kollektivtrafik och liknande, för att sen köra ned i tunneln via ett annat rör. Där är det konstanta långa köer, ofta långt över en kilometer. Och jag fattar inte syftet, man ska av en led för att sen köra på samma led igen efter denna jättekorsning, varför? Det är inget bygge som pågår i tunnelmynningen på något sätt. Visserligen finns det mötande trafik men de har ju lämnat mittenfilen helt tom, och man har ju precis lika mycket mötande trafik inne i tunneln så varför inte bara låta folk samla in sig i den filen de ska köra i tunneln?
I andra änden av tunneln fungerar själva tunneln bättre, men samtidigt som detta har utspelat sig så pågår det ett par stora projekt där. Dels har man ersatt en bro över älven med en ny, den öppnade för några månader sedan. Den nya bron är rätt mycket lägre än den gamla och behöver således öppnas mycket oftare, jag fastnar där kanske var tionde gång jag kör över, mot kanske en gång per år med den tidigare bron. Även här har det varit problem och förseningar, även precis efter det försenade öppnandet så fastnade bron i öppet läge och behövde repareras. Tornen med trappor för gående (och cyklister?) har också blivit felgjutna och således har de inte öppnat än utan ska rivas och göras om.
På andra sidan leden från tunneln så ligger centralstationen och där pågår omfattande arbeten med stora trafikomläggningar för Västlänken, som förstås begränsar möjligheterna att ta olika vägar från och över leden. Man har också byggt två stora hus alldeles i närheten av tunnelmynningen här, som visserligen är färdiga nu men som orsakade en massa störningar under byggandet.
Min väg från jobbet går över den nya bron och sen ned i tunneln, denna väg är inte framkomlig nu utan jag får köra åt fel håll en bit för att sen vända och köra ner i tunneln för att sen sitta i köerna i tunneln, med tre trafikljus när det tidigare var noll. Alternativt köra genom stan ovan mark, vilket är trevligare men då köra jag ju förbi åtminstone fyra stora byggen för västlänken som gör att jag för köra omvägar och stå i kö, och i slutändan måste jag ändå in i samma korsning vid andra änden på tunneln med kilometerlånga köer. Förra veckan åkte jag över bron, körde åt fel håll, fastnade i köer som aldrig tog slut och det slutade med att jag tog bron tillbaka igen, så på 50 minuter kom jag tillbaka till där jag startade, och körde över Hisingen och tog en annan hårt trafikerad bro till fastlandet.
Så här har det varit i nästan ett år nu, med nya mindre omläggningar och obefintlig skyltning hela tiden så man väldigt ofta kör fel eftersom vägen som funkade förra veckan plötsligt inte gör det denna och så.