3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nice! Var det något prissättnings AI som gick bananas? Kan tänka mig att dagens marknad ligger lite utanför scopet vad den är tränad för.. Eller kanske hoppades dom på att någon gamingsugen oljeshejk skulle hitta till deras sajt?

Misstänker att det var för att de av någon anledning temporärt behövde lista kortet som "i lager", men ville säkerställa att ingen köpte det eftersom lagerstatusen inte egentligen var sann. Kan också ha varit någon form av automatisk listning från någon av deras distributörer eller nåt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Najs att Elgiganten ordnat med en bra lösning till alla som fick avbrutna ordrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Fick idag av Inet möjligheten att byta ut mitt ASUS TUF 3080 GAMING OC, mot ett Gigabyte Geforce RTX 3080 GAMING OC 10GB V2.0.

Väntar jag så kommer det ta ett antal månader till (beställde 8 Dec).

Ska man ta erbjudandet och få ett kort idag med lite sämre kvalitet?

Jag personligen skulle ta ett kort (överhuvudtaget) om jag väntat nästan ett år helt klart

Vad menar du med att GB är sämre med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej!

Finns då en stor chans att man får vänta i all oändlighet. Vi har inga datum eller indikationer på Asuskort just nu.
Jag ser hellre att vi försöker hitta ett bra alternativ av det som kommer in. Men låt oss ta den diskussionen i PM i så fall.

mvh Alex

Hej Alex och kul att ni vill lösa det för alla kunder.
Hur är det med oss som beställde i april och fick våra ordrar avbrutna? Får vi också samma erbjudande?

Mvh

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Fick idag av Inet möjligheten att byta ut mitt ASUS TUF 3080 GAMING OC, mot ett Gigabyte Geforce RTX 3080 GAMING OC 10GB V2.0.

Väntar jag så kommer det ta ett antal månader till (beställde 8 Dec).

Ska man ta erbjudandet och få ett kort idag med lite sämre kvalitet?

Någon generell kvalitetsskillnad tror jag inte att det finns några tecken på, däremot en liten skillnad i prestanda och ljudnivå.
Hade utan tvekan hellre tagit Gigabyte-kortet än att vänta ännu längre.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag personligen skulle ta ett kort (överhuvudtaget) om jag väntat nästan ett år helt klart

Vad menar du med att GB är sämre med?

Skrivet av ZaInT:

Någon generell kvalitetsskillnad tror jag inte att det finns några tecken på, däremot en liten skillnad i prestanda och ljudnivå.
Hade utan tvekan hellre tagit Gigabyte-kortet än att vänta ännu längre.

Gigabyte har ju ett rykte om sig (när jag googlar lite) att vara en "mid-tier"-leverantör. De har en historik med sämre kvalitetskontroll (bland annat deras kort dog ju i New World). I SweClockers recension så fick de kritik för konstruktion/byggkvalitetskänsla - strömkontakterna var av sämre kvalisort.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av nybyn:

Hej Alex och kul att ni vill lösa det för alla kunder.
Hur är det med oss som beställde i april och fick våra ordrar avbrutna? Får vi också samma erbjudande?

Mvh

Tror EG skrev att man skulle återkoppla till de via pm här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Gigabyte har ju ett rykte om sig (när jag googlar lite) att vara en "mid-tier"-leverantör. De har en historik med sämre kvalitetskontroll (bland annat deras kort dog ju i New World). I SweClockers recension så fick de kritik för konstruktion/byggkvalitetskänsla - strömkontakterna var av sämre kvalisort.

Sant, men de problemen har adresserats. Det var inte länge sedan ASUS hade diverse problem med thermal pads på kort med GDDR6X; så blir det när allt ska rushas ut. Tycker att det har varit väldigt många problem denna generationen, jämfört med de senast föregående dvs.
De första batcharna av nya datorkomponenter (eller OS för den delen) medför ofta (av naturliga skäl) en större risk för barnsjukdomar.

Gigabyte ligger ofta längst ner i pris på grafikkort, huruvida man väljer att se det som mid-tier är en individuell bedömning som jag inte delar, att kortet följer standardspecifikationerna och inte har utökad kylning, RGB, höjda klockfrekvenser etc. är ju de facto standard och inte lägre än så.
Jag motsätter mig inte att ASUS-korten är bättre utan att Gigabytekorten skulle vara sämre än andra tillverkares kort om man jämför andra som också följer referensdesignen
Har aldrig haft problem med någonting från Gigabyte under alla år jag pysslat, men deras PSUer håller jag mig nog ifrån (inte så att jag någonsin har övervägt dem tidigare heller men ja...)

I Sverige har ju vi ju ett års garanti och tre års reklamationsrätt, så jag ser inte det som något speciellt risktagande. Men det är du som ska ha ett nytt svindyrt grafikkort och inte jag, så det beror ju på hur spelsugen du är vid det här laget; har du tröttnat på att vänta eller känner du att det är skitsamma med någon ytterligare månad?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej!

Det stämmer! Jag håller på att sammanställa en lista över alla som hade bokat och kommer kontakta er på mail när det är dags!

//Alex

Bra att ni valt att hantera allt detta lite bättre EG, då hoppas jag på ett mail framöver.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

RTX 3080 väntan över

Äntligen efter 362 dagar

Fick mitt ASUS RTX 3080 OC igår från Webhallen, beställt 15 oktober.
Betalt introduktionspris 7825kr.

Kommer vara svårt att sluta läsa denna tråd då man följt den varje dag sen jag beställde mitt kort.

Permalänk
Skrivet av Dallas C:

Äntligen efter 362 dagar

Fick mitt ASUS RTX 3080 OC igår från Webhallen, beställt 15 oktober.
Betalt introduktionspris 7825kr.

Kommer vara svårt att sluta läsa denna tråd då man följt den varje dag sen jag beställde mitt kort.

Grattis! Undrar om jag får mitt TUF OC från webhallen under detta året som jag beställde i januari

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej alla!

Jag vill att ni ska veta att det ligger långt upp på vår priolista att vara aktiva här på swec och vi siktar på att ha en person på plats under nästa år som kan axla det ansvaret. Det kommer också hjälpa oss att få ut information och framför allt ge er svar på era frågor/inspel.

Här kommer information till alla er som nyligen fått sin RTX 3080-order krediterad, eller har valt att byta till ett annat kort till en förhöjd kostnad.

Först och främst vill jag be om ursäkt att ni har fått vänta så länge, inte fått bra information under tiden och dessutom fått ett ersättningserbjudande som var allt annat än bra. Men jag vet att en ursäkt ibland inte räcker.

Här kommer därför en lösning som jag hoppas att ni tycker känns okej.

- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet.

Så här kommer det att gå till:

1. Så fort en leverans anländer från våra distributörer, så kommer vi att börja beta av listan.
Vi kommer alltså inte boka upp några kort som vi inte har fysiskt på lager.

2. När det är din tur att köpa ett ersättningskort, så kommer du få ett mail från social.gaming@giganten.se (spara det som en säker adress i er mailklient, så det inte hamnar i spam/skräp)

3. Efter det tar ni kontakt med kundtjänst, som kommer att hantera er order manuellt, skicka ut betalningslänk samt skicka ut presentkortet.

4. Grafikkortet levereras sedan direkt från vårt lager.

Situationen kring komponenter och särskilt grafikkort, har så långt jag kan minnas, aldrig
varit så utmanande och frustrerande som under det här året. Men vi kan åtminstone säga att vi har lärt av oss våra misstag. Särskilt i vår hantering av försäljningen och framför allt i den bristande kommunikationen samt vår initiala lösning till er kunder.

Återigen, ledsen för hur vi har hanterat detta. Men jag hoppas att ni kan ge oss en sista chans att äntligen leverera ett kort till er.

Om ni har frågor under tidens gång, så dra gärna ett PM via swec, eller instagram.com/elgigantengaming.

Mvh Alexander Åberg

Hej Alex!

Jag har en fråga till oss som köpte ett 3080 vid ett senare tillfälle (april 2021) där det gällde ett
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC för 8990:- med Beräknad leverans fredag 23/04. Vet inte om det finns fler som kommer ihåg det? I alla fall så var det snack om att "jo vi kommer få in kortet" och "du kommer få det på fredag" och när man kontaktade kundservice på fredagen "Det är försenat, du bör ha det nästa vecka" men därefter så har det uteblivit information.

Jag har fortfarande ordern kvar hos er och förväntar mig också något typ av lösning ifall det går att lösa de som köpte på lanseringserbjudandet.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallas C:

Äntligen efter 362 dagar

Fick mitt ASUS RTX 3080 OC igår från Webhallen, beställt 15 oktober.
Betalt introduktionspris 7825kr.

Kommer vara svårt att sluta läsa denna tråd då man följt den varje dag sen jag beställde mitt kort.

Grattis!
Fick mitt kort i juli och jag har inte kunnat släppa denna tråden ännu

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk

är coilwhine normalt på nya kort?
köpte ett rtx 3080 rog strix och jag hör lite coilwhine

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

är coilwhine normalt på nya kort?
köpte ett rtx 3080 rog strix och jag hör lite coilwhine

Ja, det har varit hyfsat vanligt ganska länge. Det kan också påverkas av vilket nätagg du har.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det har varit hyfsat vanligt ganska länge. Det kan också påverkas av vilket nätagg du har.

https://www.inet.se/produkt/6904655/corsair-cx750f-rgb-vit?gc...

har detta

vilka psu är bättre?

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var väldigt trevligt vändning med erbjudandet från Elgiganten, nästan lite väl generöst.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Måste säga att det var väldigt trevligt vändning med erbjudandet från Elgiganten, nästan lite väl generöst.

Jag håller med, delvis men att kalla det lite väl generöst är en överdrift.

De insåg deras blunder och vill nu fixa till den. Vilket ju är bra. Men det är knappast för att de är generösa.
Läs, säg ca 10 sidor bak i tråden så får du en mer bild utöver hur dem har hanterat detta.

Men som sagt jag håller med att det är bra att de vände om. Med all rätta. För kunderna förtjänar inte att bli behandlade som de blev.

Så ja, det är bra att de vände om och nu erbjuder kort och lösningar. Men om de fick som de ville tidigare, så hade ingen fått sina kort. Så att kalla det generöst är överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

är coilwhine normalt på nya kort?
köpte ett rtx 3080 rog strix och jag hör lite coilwhine

Köpte ett och har skitmycket coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det har varit hyfsat vanligt ganska länge. Det kan också påverkas av vilket nätagg du har.

Kan bara instämma! I våras byggde jag en VR-pc till jobbet men hade möjlighet att först testa 3090-kortet i min spel-pc hemma. Knäpptyst, inget coilwhine alls hemma men sen i PCn på jobbet för det ett jäkla väsen!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Köpte ett och har skitmycket coil whine.

Har du undersökt det närmare? Brukar gå att isolera vilken spole det är som tjuter och ha på något som stoppar ljudet bara. Eller är lösningen hörlurar och högt ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Ett budget-nätagg med andra ord. Om vi pratar Corsair vill du nog upp på deras RMx-serie, exempelvis RM750x. Det finns dock inga garantier för att ett byte löser problemet, men i vissa fall är så fallet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://i.imgur.com/V1ccMDTl.jpg
Old vs. new.

En av fem(?) som dök upp på Inet dagen före midsommar.
Har haft ett 3080 FTW3 Ultra Hybrid beställt från Dustin sedan januari. Det verkade dock aldrig leda någonvart... Då blev det så här istället. Har tröttnat på att kompromissa (för mycket) med grafikinställningar. 3840x1600 är ganska tungdrivet, särskilt om man inte vill kompromissa så mycket.

Du gjorde helt rätt. Jag beställde samma dag som 3080 FTW3 Hybrid dök upp på Dustin och har inte hört något alls. Förutom de gånger då jag försökt fråga om status eller om de är villiga att göra någon typ av deal. De vill inte ens säga huruvida de fått in kort överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du undersökt det närmare? Brukar gå att isolera vilken spole det är som tjuter och ha på något som stoppar ljudet bara. Eller är lösningen hörlurar och högt ljud?

Det låter satans mycket. Har inte undersökt det mer men jag hade 2 andra kort innan som var knäpptysta.

Permalänk

Coil whine

Kan det förbättras med tiden? Typ att det blir tystare om 3 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Kan det förbättras med tiden? Typ att det blir tystare om 3 månader?

Har faktiskt hört olika av folk. Jag ska definitivt returnera då det stör mitt arbetssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Det låter satans mycket. Har inte undersökt det mer men jag hade 2 andra kort innan som var knäpptysta.

Jag lyckades dämpa lite coilwhine genom att "installera en anti-sag bracket" (stötta upp med ett torn av lego). Testa att trycka upp shrouden lite försiktigt med handen för att se om det gör skillnad.

Annars kanske man kan ändra clocks, undervolta etc för att bli av med lite mer coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag lyckades dämpa lite coilwhine genom att "installera en anti-sag bracket" (stötta upp med ett torn av lego). Testa att trycka upp shrouden lite försiktigt med handen för att se om det gör skillnad.

Annars kanske man kan ändra clocks, undervolta etc för att bli av med lite mer coilwhine?

Har provat typ allt redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Har faktiskt hört olika av folk. Jag ska definitivt returnera då det stör mitt arbetssätt.

Låter det vid all typ av belastning? Mitt första 3000 kort hade rätt jobbig coilwhine, men det andra var lite bättre. Dock lät det bara vid spelande (de få spel jag testade). För rendering och beräkningar har jag inte hört något coil whine för någon av modellerna (suprim x och ftw3 ultra (det bättre)).