3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du undersökt det närmare? Brukar gå att isolera vilken spole det är som tjuter och ha på något som stoppar ljudet bara. Eller är lösningen hörlurar och högt ljud?

Är inte rädd för att meka lite, men hur kan man isolera ljudet med backplate och kylare? Och vad ska man ha på spolen isf?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av LebronJames23:

Kan det förbättras med tiden? Typ att det blir tystare om 3 månader?

Tror du har större chans att få svar om ditt nya grafikkort i en egen tråd. Denna tråden är egentligen för att diskutera lagerstatus och leveranser för RTX 3080(TI) och 3090. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Är inte rädd för att meka lite, men hur kan man isolera ljudet med backplate och kylare? Och vad ska man ha på spolen isf?

Ja det kan ju bli lite bökigt att komma åt, men nu med marknaden som den är och omöjligt nästan att hitta ett annat kort är det kanske värt det?

Smältlim och/eller andra liknande saker brukar ju vara vanligt på ferrit-spolar, men beror ju på vad som sitter på kortet.

Är det GFX eller PSU som låter för övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Låter det vid all typ av belastning? Mitt första 3000 kort hade rätt jobbig coilwhine, men det andra var lite bättre. Dock lät det bara vid spelande (de få spel jag testade). För rendering och beräkningar har jag inte hört något coil whine för någon av modellerna (suprim x och ftw3 ultra (det bättre)).

Hej!

Har det ibland på idle. Men det störiga är att det sätter sig vid just 80-140fps typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Kan det förbättras med tiden? Typ att det blir tystare om 3 månader?

Antagligen för att man vänjer sig. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det kan ju bli lite bökigt att komma åt, men nu med marknaden som den är och omöjligt nästan att hitta ett annat kort är det kanske värt det?

Smältlim och/eller andra liknande saker brukar ju vara vanligt på ferrit-spolar, men beror ju på vad som sitter på kortet.

Är det GFX eller PSU som låter för övrigt?

Bara grafikkortet. Har en Seasonic Focus PSU på 850W så den bör inte vara ett bekymmer (om nu PSU av låg kvalitet kan framkalla extra mycket coilwhine, som någon hävdade)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Bara grafikkortet. Har en Seasonic Focus PSU på 850W så den bör inte vara ett bekymmer (om nu PSU av låg kvalitet kan framkalla extra mycket coilwhine, som någon hävdade)?

Har ett strix och ett seasonic 850w också. Samma problem med coil whine

Permalänk

Lyckades få denna och lyckades dessutom registrera mej hos Bitpay och få betalningen att gå igenom. Tack för tipset!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iveco:

Idag hämtade jag mitt ASUS RTX3080 TUF OC V2! Så nu är det en gubbe mindre i "TUF non-OC"-kön.

Beställt Den 16/10 2020 från Webhallen.

Det här kortet? https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

Står i kö på det och tycker det är märkligt i så fall att dom inte tar sig tid att uppdaterar köstatusen. Senast gången 31/8..

Proshop är ju riktigt duktiga på det, däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vincenzose:

Lyckades få denna och lyckades dessutom registrera mej hos Bitpay och få betalningen att gå igenom. Tack för tipset!!

Nice, bra köp! Jag hade ett Suprim X innan som jag bytte mot modellen du just köpte. Upplevde att det var mycket bättre VRAM temps på EVGA kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nice, bra köp! Jag hade ett Suprim X innan som jag bytte mot modellen du just köpte. Upplevde att det var mycket bättre VRAM temps på EVGA kortet.

Dåliga temps på msi suprim x? Fk, det enda evga kortet jag hade kunnat tänka mig är 3080 och 3080 ti. Men 3080ti kostar ju 18k 😂 och 3080 är ej i lager.

Vad hade du för temps på båda? Läkte msi suprim x kortet någon sån olja/silikon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iveco:

Idag hämtade jag mitt ASUS RTX3080 TUF OC V2! Så nu är det en gubbe mindre i "TUF non-OC"-kön.

Beställt Den 16/10 2020 från Webhallen.

Wut? Beställde mitt 3080 TUF non-OC 15/10 kl 19 och har inte hört ett skit från @webbhallen ...

Edit: Skickat PM nu efter att ha sett Webbhallens kommentar om utbyte till V2...

Edid2: Har nu fått bekräftat att kortet är utbytt till V2 med leverans till butik om ett par dagar! Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Det här kortet? https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

Står i kö på det och tycker det är märkligt i så fall att dom inte tar sig tid att uppdaterar köstatusen. Senast gången 31/8..

Proshop är ju riktigt duktiga på det, däremot.

Webhallen uppmanade alla som bokat fram t.om 20
november att kontakta de på pm för att få kortet utbytt till v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Dåliga temps på msi suprim x? Fk, det enda evga kortet jag hade kunnat tänka mig är 3080 och 3080 ti. Men 3080ti kostar ju 18k 😂 och 3080 är ej i lager.

Vad hade du för temps på båda? Läkte msi suprim x kortet någon sån olja/silikon?

Här är ett inlägg jag skrev om saken.
#19247864

Inget läckage vad jag kunde se, men jag kollade inte så noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ett budget-nätagg med andra ord. Om vi pratar Corsair vill du nog upp på deras RMx-serie, exempelvis RM750x. Det finns dock inga garantier för att ett byte löser problemet, men i vissa fall är så fallet.

Skulle absolut inte säga att CX är budget längre, det var mest i början det var lite mer tveksamt. RM-serien verkar överrepresenterad gällande coilwhine så det är inte att rekommendera, men det finns å andra sidan ingen fullständigt klarlagd kontinuitet gällandes orsaken till det och inte heller går det att veta på förhand om man kommer drabbas av problemet eller inte baserat på komponentval.

Skrivet av Lasse468:

Antagligen för att man vänjer sig. 😉

Det verkar faktiskt bli bättre med tiden för vissa, återigen inte tillräckligt många för att veta definitivt men för många för att konstatera placebo. Det är ytterst irriterande det där -.-

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Det här kortet? https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

Står i kö på det och tycker det är märkligt i så fall att dom inte tar sig tid att uppdaterar köstatusen. Senast gången 31/8..

Proshop är ju riktigt duktiga på det, däremot.

Ja, det var det kortet jag fick. Men jag stod i kö på non-OC.

Skrivet av skinte1:

Wut? Beställde mitt 3080 TUF non-OC 15/10 kl 19 och har inte hört ett skit från @webbhallen ...

Edit: Skickat PM nu efter att ha sett Webbhallens kommentar om utbyte till V2...

Hörde inte heller något från dem innan jag skickat PM. Men sedan gick det fort!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk

Jag knyckte ett KFA2 enligt tipset ovan - tack!
Jag tycker dock det är lustigt att det finns kvar i lager, andra gånger jag sett tips är det slut väldigt fort. KFA2-kortet verkar kompetent enligt reviews.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claews:

Du gjorde helt rätt. Jag beställde samma dag som 3080 FTW3 Hybrid dök upp på Dustin och har inte hört något alls. Förutom de gånger då jag försökt fråga om status eller om de är villiga att göra någon typ av deal. De vill inte ens säga huruvida de fått in kort överhuvudtaget.

Ja, Dustin ska ha en snigel i ögat för deras hantering av kunder som beställt ett 30-serienkort från dom (och inte fått det ännu). Man är inte mycket värd som enkel privatkund hos Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Skulle absolut inte säga att CX är budget längre, det var mest i början det var lite mer tveksamt. RM-serien verkar överrepresenterad gällande coilwhine så det är inte att rekommendera, men det finns å andra sidan ingen fullständigt klarlagd kontinuitet gällandes orsaken till det och inte heller går det att veta på förhand om man kommer drabbas av problemet eller inte baserat på komponentval.

Jo, CX är definitivt en budget-serie fortfarande. Det betyder inte att det behöver vara dåligt, men det är medvetet en produktserie inriktad på en lägre prisnivå.

Nja, RMx-serien är extremt populär produktserie så tror nog det blir lite missvisande att jämföra antalet enskilda anekdoter om man inte tar hänsyn till detta. Notera också att RM och RMx är olika produktserier. Av det jag sett har dessa löst coil whine för en del (var några år sedan), men givetvis inte något som man kan vara säker på. Det skiljer ju också komponentmässigt en del mellan vissa av de generationer av RMx-serien så man kan inte vara helt säker på att de produkterna konsekvent beter sig identiskt.

Annars har ju Seasonic flera väldigt bra nätagg, EVGA likaså. Poängen var oavsett inte att höja RMx-serien till skyarna, det var att nätaggregat av högre kvalitet kan ha en påverkan.

Precis som du säger går det inte att veta i förväg om coil whine kommer uppstå eller ej enbart baserat på komponentval. Det skiljer mellan olika exemplar och potentiellt även val av kablar etc. Typ av belastning har ju också en tydlig påverkan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Hej Alex, fint att ni vänder er till oss här på forumet.

Jag har PM:at dig också men tänker att jag skriver här så fler som undrar samma sak får se svaret.

För oss andra som exempelvis i mitt exempel beställde Asus 3080 TUF i ~okt 2020 för 7 825 SEK och inte fått bytesförslag / presentkort / annan goodwill från EG utan bara köpet avbrutet & krediterat för några veckor sedan – är det bara sitta lugnt i båten så hör ni av er, eller behöver vi som hamnat lite utanför göra något från vår sida?

(Jag tolkar ditt första inlägg på det här viset, men bara för att det skall vara glasklart!)

Jag har personligen inte vänt mig till Elgiganten ännu, då jag avvaktat på vad kontentan blivit i denna tråd från andra användare.

Har gjort precis samma sak så då är det bara att invänta då

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0x0r94:

Har gjort precis samma sak så då är det bara att invänta då

Han skrev i pm till mig att dom ska gå igenom hela listan med folk som bokat och fått avbokat men att dom börjar med dom som väntat längst först (vilket är rimligt). Han skulle återkomma asap när dom färdigställt listan. Kan nog dröja för det rör sig nog om väldigt stort antal gissar jag.

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem

Är det någon överhuvudtaget som har fått Asus 3080 TUF Non-oc från Netonnet? Min beställning från 25/9 -20 har endast bytt status till att bytas mot V2 LHR. Har stått ”Redo att plockas” en längre tid. Tror ni att V2 Non-oc ens existerar i verkligheten? Verkligen synd att Netonnet inte kör med samma eller bättre upplägg än El-giganten 😓

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Är det någon överhuvudtaget som har fått Asus 3080 TUF Non-oc från Netonnet? Min beställning från 25/9 -21 har endast bytt status till att bytas mot V2 LHR. Har stått ”Redo att plockas” en längre tid. Tror ni att V2 Non-oc ens existerar i verkligheten? Verkligen synd att Netonnet inte kör med samma eller bättre upplägg än El-giganten 😓

Gissar att du menar 25/9-20?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Skippo:

Är det någon överhuvudtaget som har fått Asus 3080 TUF Non-oc från Netonnet? Min beställning från 25/9 -21 har endast bytt status till att bytas mot V2 LHR. Har stått ”Redo att plockas” en längre tid. Tror ni att V2 Non-oc ens existerar i verkligheten? Verkligen synd att Netonnet inte kör med samma eller bättre upplägg än El-giganten 😓

yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Är det någon överhuvudtaget som har fått Asus 3080 TUF Non-oc från Netonnet? Min beställning från 25/9 -21 har endast bytt status till att bytas mot V2 LHR. Har stått ”Redo att plockas” en längre tid. Tror ni att V2 Non-oc ens existerar i verkligheten? Verkligen synd att Netonnet inte kör med samma eller bättre upplägg än El-giganten 😓

Tveksamt då det knappt släpps några non OC v.2.
Det har nog en ganska lång kö att beta av.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gissar att du menar 25/9-20?

Helt korrekt 😅. Väntat över ett år med andra ord.

Härligt att veta att nån har fått sitt i varje fall. Då finns det lite hopp, men jag ligger några dagar efter dig med min beställning, så får hoppas på att det inte genererar ytterligare år innan leverans 🥲

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nybyn:

Han skrev i pm till mig att dom ska gå igenom hela listan med folk som bokat och fått avbokat men att dom börjar med dom som väntat längst först (vilket är rimligt). Han skulle återkomma asap när dom färdigställt listan. Kan nog dröja för det rör sig nog om väldigt stort antal gissar jag.

Okej beställde 18 okt så borde inte vara så jätte långt bak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem

Tas med stor nypa salt då det är rena rykten, men MLID har träffat rätt förut...

https://www.mooreslawisdead.com/post/nvidia-halts-ampere-production-to-keep-pricing-high

The feedback was fairly consistent, and at the very least MLID can confirm the following:
1. As of now, there will be lower Ampere Shipments in Q4 compared to Q3.
2. Multiple sources indicate this is planned and intentional, and not something having to do with logistical worries or some pricing dispute over wafers with SAMSUNG.
3. Multiple sources indicate a refresh from Nvidia H1 2022, and it might be more than “SUPER” cards.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tas med stor nypa salt då det är rena rykten, men MLID har träffat rätt förut...

https://www.mooreslawisdead.com/post/nvidia-halts-ampere-production-to-keep-pricing-high

The feedback was fairly consistent, and at the very least MLID can confirm the following:
1. As of now, there will be lower Ampere Shipments in Q4 compared to Q3.
2. Multiple sources indicate this is planned and intentional, and not something having to do with logistical worries or some pricing dispute over wafers with SAMSUNG.
3. Multiple sources indicate a refresh from Nvidia H1 2022, and it might be more than “SUPER” cards.

https://static.wixstatic.com/media/cd85b6_0f9eb71cd5be41d0980790f1a142ec1b~mv2.png/v1/fill/w_2164,h_1210,al_c,q_95/cd85b6_0f9eb71cd5be41d0980790f1a142ec1b~mv2.webp

Nej men inte skulle väl Nvidia göra så?! Dom är ju felfria, och allt är svenska återförsäljarnas fel!

/s