3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Vad är det som säger att AMD inte har höjt sina priser till dess? Om man ser på deras senast processorer så har dem väl inte legat riktigt bra i pris mot Intel?

Som jag fårstår det så har AMD sänkt priset på sina processorer.
Sen har i alla fall visat upp ett "lägre" MSRP men det ser vi ju inte förän dom är lanserade.

Permalänk
Skrivet av Yasko:

7900 verkar vara lite mer rimligt pris satt jämfört med 4080, jag hade väntat på tester först.

Skrivet av xc:

Som jag fårstår det så har AMD sänkt priset på sina processorer.
Sen har i alla fall visat upp ett "lägre" MSRP men det ser vi ju inte förän dom är lanserade.

Jag håller med att priserna på Geforce-korten nu är helt vansinniga. Men med den svaga kronan och inflation så är jag inte så säker på att priserna på AMD kommer vara så mycket bättre. Sen verkar det som, alla fall tidigare, att Geforce fungerar bättre med Resolve, och jag har inte tid att vänta så det får bli som det blir. Men ska som sagt avvakta till fredag och se hur priserna ser ut då.

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande $200 högre msrp på 4080 än vad det är på 7900XTX, så jag kan inte se annat än att detta också kommer återspegla sig när de börjar säljas.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om det är ett begagnat 3080 är det givetvis andra förutsättningar

Mvh

Ja, jo, kanske en orättvis jämförelse av mig.

Permalänk

Inte ett enda rimligt prissatt 3080 12gb eller 3090-kort idag, fanns ett ute på Elgiganten men det gick inte att köpa online visade det sig. Vet inte om det får bli ett 4080 trots allt, även om det tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Inte ett enda rimligt prissatt 3080 12gb eller 3090-kort idag, fanns ett ute på Elgiganten men det gick inte att köpa online visade det sig. Vet inte om det får bli ett 4080 trots allt, även om det tar emot.

Vad är rimligt pris för 3080 12 gb? Letar också men hittar nada

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Vad är rimligt pris för 3080 12 gb? Letar också men hittar nada

8-9k skulle jag säga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av j0mppie:

Vad är rimligt pris för 3080 12 gb? Letar också men hittar nada

Skrivet av Swedishchef_90:

8-9k skulle jag säga

Det på Elgiganten kostade 10k, om det är rimligt eller inte vet jag inte. Blir nog ett 4080 för 16,2k, vilket inte är rimligt egentligen, men tar det på firman och jag behöver datorn nu. Betalar hellre 16k än 12k för ett 3080 12GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Det på Elgiganten kostade 10k, om det är rimligt eller inte vet jag inte. Blir nog ett 4080 för 16,2k, vilket inte är rimligt egentligen, men tar det på firman och jag behöver datorn nu. Betalar hellre 16k än 12k för ett 3080 12GB.

måste man ha det på en gång har du inte mycket till val.
känns det inte som att alla 3080 inklusive 10gb har varit slut eller haft ett väldigt högt pris?

Permalänk

Börjar fundera på om jag ska snåla och köra på ett 3060 12gb- eller 3070 ti-kort i stället...

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte vänta på att priserna skulle bättras och gick en genväg med ett 6700XT för 5000kr.
Får bli ett 3080 eller något med motsvarande prestanda när det inte kostar 10-11kkr

Permalänk
Skrivet av Javis:

Jag orkade inte vänta på att priserna skulle bättras och gick en genväg med ett 6700XT för 5000kr.
Får bli ett 3080 eller något med motsvarande prestanda när det inte kostar 10-11kkr

Det blev ett rtx 3080 12gb kort för mig för drygt 12k, inte värt egentligen, men eftersom jag tar det på firman så är det "ok".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Det blev ett rtx 3080 12gb kort för mig för drygt 12k, inte värt egentligen, men eftersom jag tar det på firman så är det "ok".

Känns som att om man väl är uppe i den prisklassen kanske en billig 4080 för 16k är mer pris2performance.

Eller för mig känns det helt ointressant att betala mer än MSRP för en 2 år gammal teknik/kort även trots bristen, så mitt tak för något av dem korten skulle väl vara 10k för 3090TI till kanske 6-7 för 3080 10gig. Men men. Jag sitter på en 3070 ti som jag sammanvägt betalat 6k för då.

Permalänk
Skrivet av Laddin:

Känns som att om man väl är uppe i den prisklassen kanske en billig 4080 för 16k är mer pris2performance.

Eller för mig känns det helt ointressant att betala mer än MSRP för en 2 år gammal teknik/kort även trots bristen, så mitt tak för något av dem korten skulle väl vara 10k för 3090TI till kanske 6-7 för 3080 10gig. Men men. Jag sitter på en 3070 ti som jag sammanvägt betalat 6k för då.

Håller egentligen med, men jag ville helst komma under 30k för mitt bygge (vilket jag gjorde nu), och då fick det blir så här. Kanske hade varit vettigare att snåla och köpa ett 3060- eller 3070, men samtidigt så vill jag kunna jobba med mina projekt utan lagg.