Gigabyte vägrar returärende på "explosiva" nätaggregat – för gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Yes. Även bra produkter från företag går då och då sönder. Det finns alltid dåliga exemplar av i regel utmärkta komponenter av i regel hög kvalitet. Har man då betalat premium för en sådan produkt är det ju ännu mer av en mardröm om företaget behandlar en som luft om den skulle gå sönder. Att vissa inte fattar att man på grund av det vill undvika hela företaget är häpnadsväckande.

Mycket bra summerat, tycker jag!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Att man åtminstone för en tid håller sig ifrån en viss leverantör är inte så märkligt. Om leverantören finns kvar efter ett år så har de antagligen fått ordning på skiten, men är de i graven så var det tecken på att de var på väg utför.

Har hänt med många leverantörer - man börjar få dåliga prylar och de krånglar när man klagar. Några månader senare så är de borta, antingen uppköpta eller helt begravda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag har kört MSI ganska länge, men funderat på att nästa moderkort ska bli Gigabyte. Den iden är helt död nu....

Vad hade du tänkt köra nu, så vi andra vet vad vi ska undvika

Permalänk
Medlem

Trist när man sitter på Gigabyte-delar. Blir inget mer ifrån detta skitföretag i framtiden.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Riktigt amatörsmässigt drag av Gigabyte.

Jobbar inom livsmedel, det är inte riktigt samma grej som tillverkning av komplicerad elektronik men det finns några fundamentala grundregler som alla tillverkningsindustrier måste följa och det är ens anseende hos kunder och konsumenter. Företaget jag jobbar på är snåla på alla sätt och vis, det sparas in på personal, infrastruktur, belysning, material etc men trots all girighet så har de nolltollerans mot brister i kvalitet. Partier som är defekta på minsta vis åker inte ut till kund, om rutiner inte följs så åker allt i retur eller till scrap (tex om en metalldetektor är avslagen eller har glömts bort att funktionstestas). Det kan räcka med att små detaljer som att bäst före stämpeln sitter snett på förpackningen för att få dem att återkalla partier, allt bara för att de vet att om kunder eller konsumenter är missnöjda så kan de bli av med en hel marknad.

Gigabyte kanske hade hoppats på att detta skulle gå obemärkt och glömmas bort men det är ett väldigt dåligt drag just med komponenter som främst välinformerade entusiaster är de främsta konsumenter för.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Sitter och hoppas på lost in translation eller något..
Detta är ju en aning alvarligare än att se en datorexpert vilsen med ett Gigabyte-BIOS logik..
Skiter i smileyn för en gångsskull..

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jisses….Steve på Gamers Nexus kommer ha en rolig vecka.

Gigabyte….hur fan tänkte dem egentligen??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Den som är PR-ansvarig på Gigabyte kommer nog slita sitt hår när Gamers Nexus och Steve är klara med dem nu.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv

Du får byta enligt svensklag, inga problem. Ta det till ARN.
Tre år från inköpsdatum har du reklamationsrätt om du kan bevisa att produkten har haft produktionsfel från början och det kan du ju som att dom själva säger det.

Permalänk
Medlem

Mitt 1080ti GPU är GigaByte modell, och har tuffat på sedan det släpptes. Men herrejösses det här med PSU. Jag har nog bara köpt 1080ti av GB och så som dom sköter den här katastrofen så är det nog det sista jag köper av dom.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tänkte på det igår att detta drabbar ju ganska många svenska återförsäljare vilket i sin tur förhoppningsvis kommer leda till bojkott från deras sida om denna soppa inte reder ut sig.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Minsta de kunde gjort var att gå ut med rekommendationen att man ska skrika "Häre var det tänt!!" tre gånger inför uppstarten av Gigabyte hårdvara.

Permalänk
Medlem

Min slutsats av kommentarerna: köp Toyota ej Gigabyte

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Gillar alla som skriver de aldrig kommer köpa en gigabyte produkt igen. Denna incident har så gott som ingenting att göra med andra produkter tills motsatsen är bevisad.

Deras moderkort är topp rank som exempel. Undvika bra produkter för att det står gigabyte är ju löjligt.

Skulle förstå om det var mjukvaran man störde sig på, vissa har urkass sådan.

Så klart deras PSU försäljning kommer minska och folk kommer va sura en liten tid sen har de glömt detta.

Överdriften är stor.

Att deras andra grejer kanske är bra är en annan sak, man undviker dom för hur dom har hanterat detta och det skulle jag inte säga är löjligt. Det gigabyte gör nu är ju bara å visa att dom skiter i konsumenterna eller kvalitén på sina PSUer. Att man du inte vill köpa mer grejer från dom är ju logiskt, tänk om något blir fel igen och man då vet hur dom hanterat detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Någon smart person som jobbar för Gigabyte i Sverige borde förstå att detta skadar deras varumärke mer. Bästa marknadsföringskampanjen är att dra tillbaka alla enheter, och ersätta alla kunderna med ett motsvarande av annat märke eller pengarna tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett bra sätt att försäkra sig om att inte få plats på nätaggsmarknadn framöver

Jag tror inte särskilt många har efterfrågat gigabytes närvaro på just nätaggsmarknaden ändå så det finns väl bara en väg kvar. Ut genom ytterdörren. Iaf i de länder de här nyheterna fått snurr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Att deras andra grejer kanske är bra är en annan sak, man undviker dom för hur dom har hanterat detta och det skulle jag inte säga är löjligt. Det gigabyte gör nu är ju bara å visa att dom skiter i konsumenterna eller kvalitén på sina PSUer. Att man du inte vill köpa mer grejer från dom är ju logiskt, tänk om något blir fel igen och man då vet hur dom hanterat detta.

Nu ska man inte dra alla Gigabytes över en kant. Givetvis kan de hantera RMA mycket bättre på deras andra produkter.
Jag gissar på att de har en dålig chef från deras nätaggregat/ansvarig avdelning.

Gigabyte fixade ju strömproblemen angående PCIE kontakterna på RTX 3080. Man fick ett nytt kort om man skickade in kortet till Gigabyte.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Min slutsats av kommentarerna: köp Toyota ej Gigabyte

Väldigt off-topic men det är ändå intressant,
Ursprungskommentaren sa bara att han gett upp Toyota och VW-sfären då de ej har trovärdiga el-alternativ.

Toyota har verkligen satt sig i skiten då de satsat på vätgas-bränslecellsbilar och ny har de varken en el-bil att sälja
eller tillräcklig kapacitet att ens göra plug-in hybrider för att möta efterfrågan.
Det är lite beklämmande att se just det märket göra stora annonskampanjer, svårt att sälja bilar.

VW har en elbilsplan, men i samma mening som de presenterade den förklarade de hur de skulle bygga upp alla gamla
ICE-fabriker i tredje välden (som de av tradition brukat göra) och i princip bara fortsätta och låtsas som ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nu ska man inte dra alla Gigabytes över en kant. Givetvis kan de hantera RMA mycket bättre på deras andra produkter.
Jag gissar på att de har en dålig chef från deras nätaggregat/ansvarig avdelning.

Gigabyte fixade ju strömproblemen angående PCIE kontakterna på RTX 3080. Man fick ett nytt kort om man skickade in kortet till Gigabyte.

Så kan det absolut vara och jag hoppas att det är så. Jag hade ett Gigabyte moderkort som jag fick när jag bytte lite andra komponenter förut och jag var tvungen att utnyttja garantin på det och det skötte dom jätte bra, men har aldrig varit sugen på dom efter dom komponenterna jag har haft som har krånglat och efter att läst om detta så är man ännu mindre sugen, även om det är olika avdelningar hos dom.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad hade du tänkt köra nu, så vi andra vet vad vi ska undvika

Bra fråga, men jag gissar på att jag kör vidare med MSI

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Fråga, är det ens lagligt att sälja produkter som är så pass potentiellt brandfarliga i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Väldigt off-topic men det är ändå intressant,
Ursprungskommentaren sa bara att han gett upp Toyota och VW-sfären då de ej har trovärdiga el-alternativ.

Toyota har verkligen satt sig i skiten då de satsat på vätgas-bränslecellsbilar och ny har de varken en el-bil att sälja
eller tillräcklig kapacitet att ens göra plug-in hybrider för att möta efterfrågan.
Det är lite beklämmande att se just det märket göra stora annonskampanjer, svårt att sälja bilar.

VW har en elbilsplan, men i samma mening som de presenterade den förklarade de hur de skulle bygga upp alla gamla
ICE-fabriker i tredje välden (som de av tradition brukat göra) och i princip bara fortsätta och låtsas som ingenting.

Jag bryr mig föga om elbilar ur ett moraliskt perspektiv, jag är intresserad av en bensindriven bil med bra förhållande mellan pris och kvalité. Som jag förstår det ligger Toyota fortfarande bra till där. Tråkig, pålitlig container. För min del blir det först relevant med elbilar om/när alternativen förbjuds.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DaBone:

Som en som har elbil och åker mellan 20-50 mil per dag, så kan jag inte riktigt hålla med dig.. Gjorde en roadtrip på nästan 300 mil för några veckor sedan, helt utan problem.
Det enda du får med en hybrid, är mer krångel och en bränslemotor som drar mer, än vad den skulle gjort utan elmotorn/batteriet i bilen också.
Då Toyota har satsat på just hybrider och vätgas, så har de kommit efter. Bara att se hur försäljningssiffrorna ser ut för deras bilar...
Här är ett klipp som är värd att titta på och även länk till en artikel. Sedan hänvisar jag vidare diskussion i "elbilstråden", då detta är rätt "offtopic" för denna tråd.

https://www.youtube.com/watch?v=PZDwNtEs8wI

https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-d...

Skrivet av Parmenides:

Jag bryr mig föga om elbilar ur ett moraliskt perspektiv, jag är intresserad av en bensindriven bil med bra förhållande mellan pris och kvalité. Som jag förstår det ligger Toyota fortfarande bra till där. Tråkig, pålitlig container. För min del blir det först relevant med elbilar om/när alternativen förbjuds.

Ge er om bildiskussionen nu. Detta har inget med nyheten eller Gigabyte att göra. Finns andra trådar för detta.

/Moderator

Edit:
Ytterligare inlägg raderade. Vänligen se §1.6 och §5.
Det är svårt ibland...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Steve och Gamers Nexus imponerar, känns som de alltid ligger i frontlinjen när sånt här upptäcks!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Fråga, är det ens lagligt att sälja produkter som är så pass potentiellt brandfarliga i Sverige?

Gnistor som kan antända damm och liknande i omgivningen var "streng verboten" i de gamla reglerna för S-märkning. Tror inte CE-kraven har mildrats. De tester man gjorde förr för "precompliance test" använde bl.a. lättantändligt rispapper utanför de delar man misstänkte kunde ge gnistor. Högspänningdelen i tjock-tv t.ex. Har eldat mycket elektronik "i tjänsten", det är kul (och sen måste man vädra lite).

Skulle Gigabytes komponenter orsaka brand ligger dom riktig risigt till. Känt problem som ej åtgärdats snabbt kan bli väldigt dyrt. Har dom heltäckande ansvarsförsäkringar? CE-märkningen borde oxo ifrågasättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fråga, är det ens lagligt att sälja produkter som är så pass potentiellt brandfarliga i Sverige?

Absolut, det är bara att applicera en kinesisk CE märkning när nätaggregatet produceras 😀

Permalänk
Medlem

Hemskt tråkigt beteende av Gigabyte. Nuvarande modermodem och grafikkort är tillverkat av dem, känns riktigt trist nu. Kommer inte köpa deras produkter mer. Helt oförsvarligt kundbemötande oavsett eventuell framtida pudling. Kontrasten blir särskilt påtaglig gentemot gårdagens Noctuanyhet.

RIP Gigabyte.

Permalänk
Medlem

Så nu kan man lägga till Gigabyte till listan som Asus varit på sedan de sket i sina kylare ( i flera generationer ) och skyllde på andra.

Finns snart inga tillverkare att köpa ifrån

Gör man det med en produkt så kan man inte lita på någon av produkterna, så enkelt är det tyvärr, dessa tillverkare har massor att förlora på sånt här skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så nu kan man lägga till Gigabyte till listan som Asus varit på sedan de sket i sina kylare ( i flera generationer ) och skyllde på andra.

Finns snart inga tillverkare att köpa ifrån

Gör man det med en produkt så kan man inte lita på någon av produkterna, så enkelt är det tyvärr, dessa tillverkare har massor att förlora på sånt här skit.

Corsair, Qpad, Fractal Design & MSI har jag haft riktigt bra support med.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Fråga, är det ens lagligt att sälja produkter som är så pass potentiellt brandfarliga i Sverige?

Skrivet av Ikariwarrior:

Absolut, det är bara att applicera en kinesisk CE märkning när nätaggregatet produceras 😀

Jag läser alltid "CE" som "China Export" !
Så mycket är det värt; eftersom det är producentens ansvar att leva upp till kraven för märkningen.
vilket vi vet att många "sk..." fullständigt i, möjligen av okunskap.

Sen har vi fallen av ren ignorans då man applicerar en CE-märkning med något annorlunda typsnitt.
(Jag har för mig att det fanns fall där avståndet mellan bokstäverna var något större än den officiella CE-märkningen!)