Gigabyte vägrar returärende på "explosiva" nätaggregat – för gamla

Permalänk
Medlem

Vad är det som tar en livstid att bygga upp men bara ett ögonblick att förstöra? Ens goda rykte.

Att ett företag (råkar?) göra dåliga produkter kan jag tåla, t.om. förlåta om dom sköter efterspelet snyggt.

När ett företag däremot bråkar och nekar returer på deras egna dåliga produkter, då blir det bojkott.

Hejdå Gigabyte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nu åkte dom in på min privata svarta lista över företag att undvika.
Inte ens om det är en superdeal på nån produkt är det värt det med såna här försvarsmetoder och bortförklaringar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av draanexle:

Som alltid förnekar jag all inblandning i Prisjakt-länkningar och skyller på en automagisk algoritm som inte existerar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Som alltid förnekar jag all inblandning i Prisjakt-länkningar och skyller på en automagisk algoritm som inte existerar!

Haha, visst är det skönt att skylla på dessa algoritmer som ligger helt utanför ens egen kontroll?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Är nog nästan bara hemma byggare som kan styra vilka delar hen vill ha i datorn... Sen har vi tur med bra datorbutiker som föredrar bra delar i sina färdiga data paket...

Man ska nog akta sig för färdiga märkes paket om dom inte talar om vilka delar det är i datorn.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Gigabyte och kretsarnas framtid.

Returnera alla nätagreggat, oavsett om det är från ÅF eller privatperson.
Att bevara Gigabyte-renommén bör vara en prioritet.
Någon som vet om Gigabyte har ett moderbolag som äger delar i en eller flera konkurrenter?
Att detta gynnar Asus, MSi, EVGA, och övriga aktörer även vid val av andra datorkomponenter bör vara föga förvånande hos Gigabyte.

Å andra sidan hade jag hellre haft ett moderkort från Sapphire än ett Gigabyte dito, så om det är planerad implosion av företagets rykte, kör på för all del.

Sånt här slarv kan ändå behöva en marknadsanalys anser jag. Både tråkigt och spännande på samma gång.

Vem eller vilka aktörer ser vi på de olika marknaderna för grafikkort & moderkort, någon ny som tillkommit?
Finns exempelvis bägge delar av kinesisk härkomst att köpa på Ebay men som tycks sakna importör till Europa.
Om de jobbat hårdare med miljö och klimatfrågan så borde deras produkter förtjäna en plats i våra butiker och datorer.

Detta är något som hade drivit ner priserna på komponenter avsevärt har jag en känsla av och i framtiden när vi konsumenter handlat tillräckligt mycket från dessa tredjepartstillverkare kanske någon av dessa företag skulle utveckla kretsar som konkurrerar med NvidiAmd.

Om du använder dina pengar som röstmedel, får jag konstatera att du givit all makt åt Tengil med dagens korrumperade grafikkorts-priser.

ABIT of history, DFi LanParty ✌

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av =):

Haha, visst är det skönt att skylla på dessa algoritmer som ligger helt utanför ens egen kontroll?

Äntligen någon som förstår!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Precis beställt ett 3080 Aorus Xtreme... Nu blir man skeptisk till att behålla.
Värt att nämna är att även ger 4 års garanti på detta kort, men de skyller väl på användaren ifall något skulle fela..

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag har kört MSI ganska länge, men funderat på att nästa moderkort ska bli Gigabyte. Den iden är helt död nu....

Jag körde också MSI ett bra tag men bytte till Gigabyte då mitt MSI X470 mobo vägrade få BIOS uppdateringar för den nya 5000-serien från AMD. Sen visade det sig i slutändan att MSI var vassare än Gigabyte gällande BIOS uppdateringar till X570 chipset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

här sitter jag o tittar på mitt GPU och funderar på att adoptera bort det..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

här sitter jag o tittar på mitt GPU och funderar på att adoptera bort det..

Det förlorar inte de på bara du, mer effekt av att vara vid nästa köp inte överväga dem som alternativ. Det är där man som konsument har makt och kraft.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad håller Gigabyte på med egentligen.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har personligen faktiskt aldrig haft problem med en GPU från Gigabyte. Då har jag haft både flera GTX 460, 670 och numera ett 3070 från dem.

Däremot deras moderkort gör rätt till namnet "Gigabajs", aldrig varit med om mängden brädor som gett upp från annat märke än dem, speciellt över så pass kort tid som något år. Deras nätagg verkar inte vara något undantag...

Ser inte hur de ekonomiskt kan anse denna taktik vara sund. Känns som det vore billigare att bara låta alla RMA-ärenden gå igenom och förlänga garantin för gratis PR. Sedan lanserar man om med nytt namn när felen är åtgärdade.

Jag har ett "Ultra durable" moderkort från gigabyte. Sitter en i5 3470k på moderkortet också. Den rullar på fortfarande dagligen utan något problem. Ändå imponerande på en dator som börjar bli snart 10 år!

Skrev fel namn på CPU
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

här sitter jag o tittar på mitt GPU och funderar på att adoptera bort det..

Men vilken slump! Jag och mina dammråttor hemma letar efter en adoptivGPU. Kontakta mig gärna via PM om du vill ha referenser på mig och råttorna

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Får jag inte en superdeal på något från Gigabyte så blir det inga framtida köp av deras produkter, den saken är klar.

Tvivlar på att du skulle slänga in ett nätaggregat från Gigabyte, i din dator även om du fick en superdeal på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Total bojkott mot Gigabyte med andra ord.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Vem som än tagit detta beslut borde seriöst se sig om för ett nytt jobb..

Att Gigabyte uppenbarligen fått två serier av en OEM som inte vet vad de gör är beklagligt.. men det händer alla... inkluderat de stora aktörerna så som Corsair. Det bästa är att göra det så bra som möjligt av situationen genom att återkalla alla nätagg som eventuellt kan vara brandfarliga och lova bättring. Men istället väljer Gigabyte att gräva sin egen grav genom att som ett tjurigt barn sitta och påstå att de inte gjort fel. Vilket skjuter sank på trovärdigheten.

Skrivet av medbor:

Detta mina vänner är varför man inte ska binda sig till ett bolag och ha favoriter, de allra allra flesta bryr sig inte om slutanvändare (mer än PR) och gör dåliga produkter lite då och då

Inte riktigt. Som du nämner är PR ALLT för dessa företag.. men detta verkar inte gälla Gigabyte tydligen eftersom de verkar vilja dö på den kullen.. oberoende vilken PR som medföljer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag kör en del Gigabyte/Aorus-produkter i mitt system och har aldrig upplevt problem med hårdvaran. Däremot är mjukvaran under all kritik, framförallt RGB Fusion.

Aorus X570 Master moderkort - Dyrt moderkort (4500kr) men har fungerat mycket bra med alla olika cpu:er jag kört.
Gigabyte 3070 Vision OC grafikkort. Mycket tyst och svalt - inget att klaga på
Aorus 4x8gb 3200mhz ramminne- Inget att klaga på.
Aorus AD27Q 144hz 27" IPS - Mycket nöjd med skärmen som helhet, men mjukvaran är kass och dom har inga egna drivers för själva skärmen vilket har gett en del huvudvärk när den dyker upp som "Generic PnP monitor" i windows.

På det stora hela är jag väldigt nöjd med dessa produkter men deras sätt att hantera PSU-gate och framförallt hur dom hanterat kund- och mediarelationerna angående nätaggregaten är helt under all kritik. Jag hoppas verkligen dom pudlar detta och att dom kommer med en riktigt bra förklaring och att dom inte sätter i system att kapa hörn och kostnader med billiga komponenter i sina produkter för då blir det för egen del inte mer Aorus/Gigabyte.

I princip alla tillverkare har gjort rejäla misstag med vissa produktserier och det är sånt som kan hända. Det viktiga för mig är hur dom löser problemen som uppstår för mig som slutkonsument och här har Gigabyte verkligen en hel del att jobba på...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Bra att folk säger ifrån.
Jag köpte för några år sen ett Corsair nätagg som exploderade och tog eld. Lyckligtvis brann inte huset ner.
Mailade och skickade tillbaks det till CDon, men fick aldrig något svar eller några pengar tillbaks efter det.
Gillade Corsair innan, men kommer inte köpa något nytt från dom igen.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att Gigabyte ska börja med en ny typ av "bundling" där nätaggregaten levereras tillsammans med ett chassi av eldfast tegel och gipsskivor.

Permalänk
Medlem

Gigabyte:

Släpp dålig produkt
vägra ta emot produkt när den exploderar
= Profit!

Permalänk
Medlem

Vilket klavertramp. Aldrig ägt något från gigabyte men sneglat på gpu för något år sedan. Nu blir det definitivt inget.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag tycker vi inte ska vara otacksamma i detta läge utan ge Gigabyte en eloge för underhållningen!

Det är väl inte gigabyte, det är väl Arne som just nu har en väldigt aggressiv brasa i datorhörnan som ska ha elogen?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Lägger på 5 år till på min blockad att köpa något från Gigabyte för ett direkt kundfientligt agerande.
Newegg hamnar på min "perma-ban" lista

Inget av detta kommer påverka mig alls då det finns bättre och ärligare tillverkare och återförsäljare

Permalänk
Medlem

Min senaste Gigabyte-produkt var ett begagnat 970. Det blev också den sista.

NZXT med sina brinnande Riserkablar framstår ju som hjältar i jämförelse, och då är det jävligt illa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lysmask:

Precis beställt ett 3080 Aorus Xtreme... Nu blir man skeptisk till att behålla.
Värt att nämna är att även ger 4 års garanti på detta kort, men de skyller väl på användaren ifall något skulle fela..

Skiljer nog en hel del mellan komponenter vilka som jobbar på dem, designar dem, väljer delar osv.
Har ett Aorus Master x570 som fungerat finfint sedan köp och sitter ett 3080Ti och en 3950x i det så det får säkert jobba en del.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gillar alla som skriver de aldrig kommer köpa en gigabyte produkt igen. Denna incident har så gott som ingenting att göra med andra produkter tills motsatsen är bevisad.

Deras moderkort är topp rank som exempel. Undvika bra produkter för att det står gigabyte är ju löjligt.

Skulle förstå om det var mjukvaran man störde sig på, vissa har urkass sådan.

Så klart deras PSU försäljning kommer minska och folk kommer va sura en liten tid sen har de glömt detta.

Överdriften är stor.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Gillar alla som skriver de aldrig kommer köpa en gigabyte produkt igen. Denna incident har så gott som ingenting att göra med andra produkter tills motsatsen är bevisad.

Deras moderkort är topp rank som exempel. Undvika bra produkter för att det står gigabyte är ju löjligt.

Skulle förstå om det var mjukvaran man störde sig på, vissa har urkass sådan.

Så klart deras PSU försäljning kommer minska och folk kommer va sura en liten tid sen har de glömt detta.

Överdriften är stor.

Handlar inte om hur deras andra komponenter är utan hur de sköter situationen i sig.
Deras nvidia 3xxx kort var ju för övrigt ingen höjdare när de släpptes.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

"GIGABYTE highly values the confidence and trust all our customers have in our product quality and after sale services."

Får en känsla av att det har ändrats hos ganska många personer vid det här laget.😂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat gigabyte och deras billiga spy blåa moderkort...blir att hålla mig borta från deras utbud även i fortsättningen då...