Uppgradering från msi gtx 970

Permalänk
Medlem

Uppgradering från msi gtx 970

Tänkte jag skulle uppdatera mitt grafikkort lite men då budgeten inte tillåter mer än kanske 3000 ungefär så skulle jag vilja ha tips på bra klockningsbara grafikkort. Har just ju nu ett msi gtx 970 och är ute efter ett värre.
Har kollat på ett gtx1650 men vet inte om skillnaden är tillräckligt stor för att det skall vara värt det. Spelar det stor roll om kortet har 6 eller 8gb i ram?
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

1650 är en nergradering. 1650 super är en uppgradering men till nuvarande pris är det inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

1650 är en nergradering. 1650 super är en uppgradering men till nuvarande pris är det inte värt det.

På vilket sett är 1650 en nergradering? Det är mycket nyare och borde väl vara väldigt mycket bättre då de är flera generationer nyare? du får gärna specifikera dej lite

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

På vilket sett är 1650 en nergradering? Det är mycket nyare och borde väl vara väldigt mycket bättre då de är flera generationer nyare? du får gärna specifikera dej lite

Du kan kolla testerna som SweClockers har gjort, t.ex:
https://www.sweclockers.com/test/27375-nvidia-geforce-gtx-165...

GTX 1650 är i bottensegmentet, medan GTX 970 var ett medel/high-end kort.

Antagligen vore det billigast att försöka få tag på något begagnat i dagens klimat :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

På vilket sett är 1650 en nergradering? Det är mycket nyare och borde väl vara väldigt mycket bättre då de är flera generationer nyare? du får gärna specifikera dej lite

Om du spelar så får du sämre prestanda. 1650 är inte ett nytt kort utan bygger på gammal teknik. 1650 super däremot bygger på nyare teknik men är alldeles för dyrt för det du får. 2500:- ungefär hittar du ett 1650 super i lager och det är samma pris som ett 1660 super ska ligga och då snackar vi stor ökning i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Du kan kolla testerna som SweClockers har gjort, t.ex:
https://www.sweclockers.com/test/27375-nvidia-geforce-gtx-165...

GTX 1650 är i bottensegmentet, medan GTX 970 var ett medel/high-end kort.

Antagligen vore det billigast att försöka få tag på något begagnat i dagens klimat :/

Ett gtx 1660 ligger ganska högt på listan också, är det något att ha?
Har inte så bra erfarenhet av begagnade elektronikvaror så hoppar det, ponera att det är trasigt när man kommer fram, vem tar den smällan. Köper därför hellre ett nytt
/

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mej vad skillad är på ett Palit GeForce GTX1660 Dual och ett Gigabyte
GeForce GTX 1660 OC 6GB annat än priset? Det är fan en djungel av olika märken modeller och tillägg i namn osv som man inte vet vad det betyder //

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Kan nån förklara för mej vad skillad är på ett Palit GeForce GTX1660 Dual och ett Gigabyte
GeForce GTX 1660 OC 6GB annat än priset?

Kylaren / fläktarna (saker som temperatur och ljudnivå) och små skillnader i klockhastighet, men i praktiken så är det oftast en marginal skillnad i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Spara någon tusenlapp till och köp ett 2xxx kort istället är mitt tips..

1xxx kort är tre generationer gamla kort trots allt.

När detta året är slut och man inte kan mina ETH så är det stor chans att priserna på grafikkort går ner markant så det kan vara värt att vänta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Spara någon tusenlapp till och köp ett 2xxx kort istället är mitt tips..

1xxx kort är tre generationer gamla kort trots allt.

När detta året är slut och man inte kan mina ETH så är det stor chans att priserna på grafikkort går ner markant så det kan vara värt att vänta.

Utbudet av 2xxx kort är fan minimalt att få tag på. Så antingen är det att vänta på 3xxx blir billigare eller att köra på ett 1660 kort.

Hur ser rekommendationerna ut på radeon fronten?

Visa signatur

Zibkus