3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av viicee:

Datumändringarna är ju knappast Kompletts fel. De delar med sig av den antagna leveransdatum som även är obekräftad.

vems är det då ? jag har väl ändock handlat av dom hurvida dom sköter sin kontakt med tillverkare och leverantörer är väl deras jobb eller ? om man ändra ändra ändra igen ändra ändra .....ändra igen så kan man inte ha någon koll men man ansvarar väl ändock för information man skriver ? sen om det helt plöstligt ändras med 4-5 månader blir det bara komiskt på ngt vis .

men iaf ska inte kladda ner tråden men personliga åsikter vilket var lite dumt av mig från början men jag vänder mig iaf dit jag köpt , gäller precis samma sak som jag köper en volvo , inte skyller jag på fabriken i kina utan den butik jag handlat från .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi vill leverera alla beställningar som kommit till oss och uppfylla vårt åtagande om leverans när kunder anförtrott oss med sin beställning. Givetvis kommer vi börja sälja grafikkort till marknadspriser så snart vi betat av våra orderköer. Men det är inte så att vi kommer tälja guld med kniv. Det har konstaterats i många inlägg och trådar på detta ämne, att det inte är återförsäljarledet som drivit upp priserna och tjänar stora pengar under rådande situation.

//Erik

Jo jag fattar det, menade inte det på ett negativt sätt, tycker det är schysst det ni gör! Däremot gissar jag på att det är smart och lönar sig i längden oavsett?

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

vems är det då ? jag har väl ändock handlat av dom hurvida dom sköter sin kontakt med tillverkare och leverantörer är väl deras jobb eller ? om man ändra ändra ändra igen ändra ändra .....ändra igen så kan man inte ha någon koll men man ansvarar väl ändock för information man skriver ? sen om det helt plöstligt ändras med 4-5 månader blir det bara komiskt på ngt vis .

men iaf ska inte kladda ner tråden men personliga åsikter vilket var lite dumt av mig från början men jag vänder mig iaf dit jag köpt , gäller precis samma sak som jag köper en volvo , inte skyller jag på fabriken i kina utan den butik jag handlat från .

Håller helt med om att det blir komiskt som du säger när datumet ändras. Men antagligen delar komplett med sig dessa datum utifrån tillverkarnas angivna datum för leverans som de ej fullbordar då tillgången blir lägre och lägre varje gång.

Permalänk
Medlem

3080ti: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Har själv denna och är mycket nöjd! Cyberpunk i 5*1.4k med ALLT PÅ MAX

Finns även 3080 från gigabyte med deras EGPU box.

3080+EGPU BOX: https://www.inet.se/produkt/5412023/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

3080ti: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Har själv denna och är mycket nöjd! Cyberpunk i 5*1.4k med ALLT PÅ MAX

Finns även 3080 från gigabyte med deras EGPU box.

3080+EGPU BOX: https://www.inet.se/produkt/5412023/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Fint pris på den ja

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fint pris på den ja

Hehe allt är relativt!

Även jag betalade 20k för KFA2 kortet och är nöjd, och för min EGPU betalade jag 3500, för bara boxen, på rea för några år sen. Så det motsvarar ca 13000 för ett 3080, sen är det också vattenkylt medan min EGPU som är luftkyld gärna börjar låta lite efter en timme eller två.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vill förtydliga mitt förra inlägg men om vi bokar säg 100 grafikkort för 3000kr i september 2020 och denna order ligger öppen fram till idag juni 2021, men nu kostar dom 5000kr, då är det 5000kr vi betalar oavsett betalningsform då faktureringen sker när produkterna lämnar leverantörens lager.

Edit:
Den enda gången gamla priser höjs med gamla inköpspriser är när dyrare lager köps/är inkommande för att möta nya priset, sen när var hur prisjustering sker är tbh vår ensak, vi är ingen välgörenhet heller?

Vill även tillägga att skenar priser som de gör i RAM brister som ett exempel så måste alla priser höjas för att vi ej ska översälja det lager vi har, är vi för billiga på marknaden så töms våra lager över en natt och vi kan ha hundratals orders till minusmarginal, gnuggar vi på lite allokering från tillverkare på det (max antal per orderomgång) så kan det dröja veckor innan dessa hundratals orders är fyllda (då är priset troligen högre för varje gång vi beställer nytt också).

Allt handlar inte om att blåsa kunder, vi måste få överleva också.

/Patrik

Nä ingen har påstått att ni kör välgörenhet.
Ni överlever dock, precis som kunder gett förtroendet till er med att boka via er så ska ni möta förtroendet, oavsett hur lång tid det tar.

Det som inte är okej är om ni klipper beställningarna, det låter helt ärligt som att ni försöker rättfärdiga de men rätta mig om jag har fel, det är bättre om ni skriver här vad ni har för avsikt med gamla beställningar än att dra överlevnadskortet. Komplett har ju inga problem med de.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt bråket mot WH, dom har ju sagt flera gånger att dom kommer hedra gamla priserna? Givetvis kommer priset gå upp på beställningar baserat på vad ordrarna är lagda för, som tuf non-oc kommer gå för ish 10k nu (om orderboken var öppen).

Eller är det något ytterligare jag har missat?

Har inte så mycket med lagerstatus att göra dock 😜

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att @Asus.david sa vid lanseringen av deras 3080-kort att dom kommer hålla introduktionspriset till alla bokningar. Låter på både @webhallen och @komplett som Asus har hållit sitt ord.

Vet dock inte om detsamma går att säga om @Elgiganten som hade sin bokning öppet väldigt länge, där det stod att det fanns hundratals kort i lager..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Förstår inte riktigt bråket mot WH, dom har ju sagt flera gånger att dom kommer hedra gamla priserna? Givetvis kommer priset gå upp på beställningar baserat på vad ordrarna är lagda för, som tuf non-oc kommer gå för ish 10k nu (om orderboken var öppen).

Eller är det något ytterligare jag har missat?

Har inte så mycket med lagerstatus att göra dock 😜

Det är såklart inte att hedra gamla beställningar om de höjer priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är såklart inte att hedra gamla beställningar om de höjer priset.

Ah, justeras priset på några artiklar alltså? Har tyvärr bara koll på TUF non-oc.

Beställer jag ett kort idag så räknar jag förstås med att betala dagens pris. Nu bokade jag första dagen, och kommer betala intropriset, som dom sagt ett gäng gånger redan 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Komplett:

Vi vill leverera alla beställningar som kommit till oss och uppfylla vårt åtagande om leverans när kunder anförtrott oss med sin beställning. Givetvis kommer vi börja sälja grafikkort till marknadspriser så snart vi betat av våra orderköer. Men det är inte så att vi kommer tälja guld med kniv. Det har konstaterats i många inlägg och trådar på detta ämne, att det inte är återförsäljarledet som drivit upp priserna och tjänar stora pengar under rådande situation.

//Erik

Vem är det då som tjänar stora pengar under rådande situation? Priserna är ju mer än dubbla så någon tjänar ju grova pengar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Vem är det då som tjänar stora pengar under rådande situation? Priserna är ju mer än dubbla så någon tjänar ju grova pengar nu.

säljs ju också mångt mycket färre kort eftersom att det inte kan tillverkas lika många som man tänkt från början. De står ju fortfarande med samma personalkostnader/lager/tillverknings kostnader. Så ja, jag tror att de omsätter mer per kort men vinsten är nog densamma.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ah, justeras priset på några artiklar alltså? Har tyvärr bara koll på TUF non-oc.

Beställer jag ett kort idag så räknar jag förstås med att betala dagens pris. Nu bokade jag första dagen, och kommer betala intropriset, som dom sagt ett gäng gånger redan 🙂

Jaha, där missuppfattade jag dig lite bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är såklart inte att hedra gamla beställningar om de höjer priset.

Men de har ju redan åtskilliga gånger sagt att de hedrar bokat pris? Så varför hålla på att tjabba om detta?

Tycker @webhallen och @komplett har skött detta ypperligt och kommer i sin tur tjäna extra på trogna kunder i längden, vilket de helt klart är värda.

Väntar själv fortfarande på mitt 3080, men tack vare de uppdateringar @webhallen gör så har man iaf ett hum om att det snart kan vara dags (bokade kl 19.00 den 15/10).

Deras engagemang på forumet är långt över min förväntning och vill passa på att tacka dem för detta!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har som tidigare oinsatt läst igenom den senare delen av tråden och är väldigt tacksam för det engagemang som Webhallen och Komplett har visat i denna tråd.

Jag tror också att andelen personer som gnäller eller inte uppskattar era inlägg är extremt få och jag är tämligen säker på att er närvaro i tråden är till er fördel. Skulle gärna sett att fler återförsäljare gjorde som ni

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Men de har ju redan åtskilliga gånger sagt att de hedrar bokat pris? Så varför hålla på att tjabba om detta?

Tycker @webhallen och @komplett har skött detta ypperligt och kommer i sin tur tjäna extra på trogna kunder i längden, vilket de helt klart är värda.

Väntar själv fortfarande på mitt 3080, men tack vare de uppdateringar @webhallen gör så har man iaf ett hum om att det snart kan vara dags (bokade kl 19.00 den 15/10).

Deras engagemang på forumet är långt över min förväntning och vill passa på att tacka dem för detta!

Det är mer som svar till folk som försöker försvara ett tillfälle där de inte skulle göra de.

Permalänk
Inaktiv

Webhallen har vuxit rejält i mina ögon. Från den tiden att så fort man öppnade förpackningen så fick man inte lämna tillbaka tills nu. 30 dagar öppet köp, även över disk.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har man frågor/klagomål på hur återförsäljare behandlar sina ordrar så är det bättre att skapa en separat tråd om detta ämne (förslagsvis i konsumenträtt).

Ja, vissa saker kan ha en viss relevans till ämnet samtidigt är det inte rimligt att ta upp alla dessa ämnen i just denna tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Men de har ju redan åtskilliga gånger sagt att de hedrar bokat pris? Så varför hålla på att tjabba om detta?

Tycker @webhallen och @komplett har skött detta ypperligt och kommer i sin tur tjäna extra på trogna kunder i längden, vilket de helt klart är värda.

FYI jag fick precis ett 3080 TUF OC uthämtat från WebHallen igår, som jag beställde 15e oktober 2020 för intropriset, och det var intropriset jag fick betala nu med. Allt som utlovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

FYI jag fick precis ett 3080 TUF OC uthämtat från WebHallen igår, som jag beställde 15e oktober 2020 för intropriset, och det var intropriset jag fick betala nu med. Allt som utlovat.

Vilken tid hade du beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

FYI jag fick precis ett 3080 TUF OC uthämtat från WebHallen igår, som jag beställde 15e oktober 2020 för intropriset, och det var intropriset jag fick betala nu med. Allt som utlovat.

wow so avundsjuk man blev. väntar fortfarande på mitt som jag beställde av elgiganten 2020-10-19. Hoppas du blir nöjd med ditt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tycker @webhallen och @komplett har skött detta ypperligt och kommer i sin tur tjäna extra på trogna kunder i längden, vilket de helt klart är värda.

Yes! Idag ska det anlända ett Palit 3080 från komplett. Det får ersätta Zotac-kortet som jag beställde på lanseringsdagen. Spännande tider!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Yes! Idag ska det anlända ett Palit 3080 från komplett. Det får ersätta Zotac-kortet som jag beställde på lanseringsdagen. Spännande tider!

Vilken tålamod! 9 månader för ett kort. Det ska du verkligen unna dig! Spela nåt roligt!

Permalänk

ja köpte ett 3090 för 27 k va lika bra orkar ej vänta mer

Permalänk
Medlem

Någon som fått 3080 tuf Icke OC från netonnet? Beställde september och har inte fått mitt, helt tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

ja köpte ett 3090 för 27 k va lika bra orkar ej vänta mer

Bra investering om du samtidigt minear med det när du inte använder datorn.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Verkligen intressant att se hur Webhallen för sig i dessa trådar. Man blir ju knappast sugen på att bli kund iaf.

Jag blir bara mer sugen att bli kund, all heder till företag som Vågar bemöta kunder som dom bemöts av kunder

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vilken tid hade du beställt?

Typ 15:02 på eftermiddagen 15/10. Jag har följt det ett tag senaste månaderna och det känns som de får in typ 20 kort i månaden eller nåt och det var bara runt 50 kvar på den 15/10 batchen.. så om du beställde den dagen så borde du få närmsta veckorna tycker jag..