Jag tror att jag har en bra gissning på vad det är som har hänt med Elgiganten. Först ett par "fakta"
- Webbhallen/Inet/komplett/Proshop etc får alla in små leveranser av kort kontinuerligt.
- Elgiganten har tvärstopp och har inte levererat några av de kort man kunde beställa vid launch på 7-8 månader. (jag kan ha fel här, men jag anser att Elgiganten verkar ha TVÄRSTOPP)
Man kan ha hypotesen att t.ex. Asus Sverige har ett långt samarbete om komponenter med t.ex. Webbhallen och därför får de förtur. Det kanske skulle stämma med ett företag som bara gör Komponenter, men Asus/MSI etc vill nog gärna hålla sig på bra fot med nordens största kedja av hemelektronik. Utan att ha några fakta så säljer säkerligen Elgiganten fler Asus routrar/skärmar/gaming möss etc än någon annan leverantör i Norden. Att Asus då skulle tvär vägra att leverera några kort till Elgiganten anser jag därför vara fullt omöjligt. Det finns ju stark antydan till att detta stämmer då Asus David (not tagged) vägrat att uttala sig om Elgiganten (vad jag vet i alla fall). Troligtvis för att de inte är leverantör av Komponenter men vägrar berätta det för oss då de inte vill stöta sig med sin största kund i Norden.
Nästa teori är därför att Elgiganten valt att inte handla direkt av t.ex. Asus Sverige utan istället valt att handla av en Grossist/mellanhand. De är ändå förhållandevis små på komponenter och det gör att det blir lättare för dem att köpa ett stort antal olika produkter, från olika leverantörer, med tanke på att de säljer små volymer.
Det finns säkerligen ett flertal grossister de kan ha vänt sig till, men jag tror att den troligaste är PCSpecialist. Detta är företaget som bygger Elgigantens färdiga Gaming datorer. Med tanke på att PCSpecialist redan köper in Komponenter från t.ex. Asus/MSI/Gigabyte etc så är det troligen inget problem att "köpa in lite extra" som de skickar vidare till Elgiganten med ett litet påslag i pris. Utan att gå för djupt på det så är detta troligen en bra synergi för båda parter. Elgiganten kan köpa billigare + logistiken blir enklare. PCSpecialist har säkert "stor orders rabatt" och kan sälja vidare till Elgiganten med en liten marginal och på så vis öka både omsättning och vinst.
Ett normalt år hade ju PCSpecialist helt enkelt bara beställt lite fler än de har behov av själva och skickat dessa vidare till Elgiganten. Just nu kan ju PCSpecialist troligen inte ens få tag på tillräckligt med kort för att fylla sin egen kärnverksamhet. Därför blir det ju problem. PCSpecialist vill ju inte skicka vidare en pall med ASUS TUF till Elgiganten och bara få sälja grafikkorten, när alternativet är att de behåller den pallen till sin egen kärnverksamhet och istället får sälja en hel dator.
Detta förklarar varför Elgiganten inte får några kort medan andra aktörer får små skvättar. När Asus Sverige får in en pall med grafikkort så kan de inte "skapa en hel dator". Asus Sverige bygger inte egna gaming system. Därför är det rimligaste att sälja de lösa grafikkorten till sina kunder som Webbhallen/Inet etc.
Jag har ingen insyn i Elgiganten och hur deras logistik/avtal/inköp fungerar, men detta är den troligaste teorin jag har kommit fram till. Den förklarar
- Varför Elgiganten har tvärstopp när de andra aktörerna får in små leveranser kontinuerligt.
- Varför Elgiganten inte kan ge någon info om när de kommer kunna leverera (det beror på när PCSpecialist får in fler kort än de behöver för sin kärnverksamhet)
- Varför Asus.David inte uttalar sig om Elgiganten men har gjort om andra aktörer (tror jag????)
Jag beställde ett Asus TUF OC 3080 via Elgiganten. Då jag gärna ville se recensioner först så väntade jag några dagar inna beställning. Vid det här laget har jag sedan länge gett upp hoppet om att få det levererat. Det är betalt i fullo dock och då jag inte har någon rädsla för att Elgiganten kommer gå i konkurs så tänker jag vänta tills de antingen väljer att fullfölja eller avbeställa ordern. Jag har dock jobbat i branschen och tydligen är Elgigantens motto "Kunden ska alltid bli nöjd" eller något sådant och det kan jag säga att acceptera att jag får ett kort 2 år senare kommer inte få mig nöjd. Jag kommer kräva en rejäl kompensation för varje månad man fått vänta. Min erfarenhet från branschen säger att det finns alltid en chef att prata med om man insisterar/är arg nog. I företaget jag jobbade vet jag att ett par arga kunder kom hela vägen till VDn och då var det inga "500 kr presentkort" i kompensation som gällde. Lite förvånad att ingen här har försökt med detta än om jag ska vara helt ärlig. Eller så är det folk som har det men de vill inte berätta det här.