Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Captain America: The Return of the First Avenger
Helt ok

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Once upon a time in Mexico - Uppföljare till desperado, denna gång med Johhny depp som CIA-agent. Rätt bra action. Och den gjorde mig sugen på att prova Puerco Pibil, vilket visade sig inte vara så lätt. 7/10

Länge sen jag såg dem nu, men jag vill minnas jag håller Desperado rätt mycket högre.
Desperado kändes "starkare", mer fokuserad och välpaketerad, och liksom fräsch för sin tid... Säg 7 till 7,5/10.
Once upon a time in Mexico kändes som den inte hade alls lika tajt storyline och drog iväg åt för många håll på en gång. (lite av tvång att den behövde bygga vidare på det som etablerats tidigare) Fastnade inte på samma sätt, så säg 6/10.

men man borde kanske se om båda nån gång framöver

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Druk
https://www.imdb.com/title/tt10288566/
Riktigt bra film. Mads Mikkelsen levererar som vanligt.
Filmen är enligt mig en kommentar på den danska(nordiska) dryckeskulturen och vilka konsekvenser det kan få om man släpper på tyglarna och låter sin alkoholkonsumtion öka. Klart sevärd.

Permalänk
Medlem

The Bodyguard (1992)
Utan Whitney Houston hade det nog varit en rätt kass rulle men med hennes uppträdande och sång går den upp så många snäpp!

Permalänk
Medlem

Kollade genom snabba cash filmerna, måste säga att jag är positivt överraskad. Överlag gillar jag inte lokalproducerat i filmväg, men denna serie som helhet ger jag 8.5/10.

Permalänk
Medlem

The little things - Denzel som polis som jagar en seriemördare. 6/10

The equalizer - Denzel som f.d CIA agent som slaktar Bratva-nissar 8/10

The equalizer 2 - Denzel som f.d CIA agent som slaktar f.d CIA agenter 7/10

From dusk till dawn - Bra Rodrigues rulle med vampyrer. 7/10

The furnace - Drama om kameldrivare i australien under 1800-talet. Välgjord och bra. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Alla Marvel titlar på Disney+
& sämsta säsongen av Blacklist...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ni som gillar "moddare" denna film är rysligt bra faktiskt, tänk att rekordet står sej än idag: 329.91552 Km/t
https://www.imdb.com/title/tt0412080/

Permalänk
Medlem

Zero Dark Thirty (2012)

Synopsis: Vi följer den amerikanska underrättelsetjänsten CIA i ett post 9/11-landskap i jakten på terrorister i allmänhet och UBL i synnerhet (Usama Bin Laden).

Det här är en av mina absoluta favoritfilmer från 2010-talet och jag kanske inte är helt objektiv i mitt omdöme då jag brukar ta en omtitt minst 1 gång per år men låt mig försöka!

"Zero Dark" är en relativt lång film med en speltid på hela 2h 37min men den använder speltiden väl och känns aldrig överlång. Den är uppdelad i olika kapitel där den sista delen är den mest "intensiva" med själva raiden mot UBL i Abbottabad.

Den delen är förvisso spännande och väl utförd (Även om den känns lite väl "Hollywoodifierad") men filmens styrka är hur man får följa arbetet och vägen dit.

Jessica Chastain som Maya är fullkomligt lysande och blev välförtjänt nominerad för en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. (Tyvärr rånad av Jennifer Lawrence 😥). Vi får följa hennes resa från nybakad CIA-analytiker till rutinerad och senior agent under en 8-årsperiod. Ingen lätt uppgift att mejsla fram karaktärens resa och förändringar under vägen men hon gör det briljant!

Jessica bär givetvis filmen på sina axlar men vi har också en drös extremt bra biroller som lyfter filmen ett antal pinnhål. Kan inte lista alla men några exempel är: Jason Clarke, Kyle Chandler (En favorit!), Jennifer Ehle, Jeremy Strong (Från Succession!), James Gandolfini, Mark Strong samt givetvis vår egna Fares Fares i en inte helt obetydlig roll!

Varför är det här så jävla bra då? Vi vet ju redan hur det går innan filmen ens börjar, what's the point?
Som alltid svårt att exakt sätta fingret på men ovan skådespelare (Samt kemin mellan dessa!), regin, manuset, dialogen, de varierande miljöerna, fotot & musiken i samspel, det blir bara väldigt väldigt bra!

Man använder sig av en del CIA-slang men det bidrar enbart till en ökad autenticitet och det slår aldrig över till att bli "för mycket" eller övernördigt där man sitter med mobilen i högsta hugg och googlar förkortningar. (Med reservation för viss "bias" pga antalet tittningar).

Filmen har fått kritik för öppningskapitlet och CIA har kraftigt dementerat att det ska ha gått till så här men nja, tror absolut att delar av detta ligger relativt nära verkligheten.

Jag är medveten om att filmen är ensidigt vinklad sett främst från USAs sida på "War on Terror". Det kan man tycka vad man vill om med en hel del facit i hand såhär nästan 20år efter 9/11. Jag väljer dock att inte ta med denna aspekt i min bedöming.

10/10, utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag gillar film generellt men just zombie är en genre jag inte klarar av, det fungerar inte för mig, kanske eftersom det oftast känns så exceptionellt overkligt och löjligt. Men vet, en dag kanske det kommer en bra zombie film.

Eller om någon här har något att rekommendera som skulle omvända mig.

Själv tyckte jag att "28 Weeks Later" va riktigt bra! Mkt bättre känsla i den är i ettan 28 dagar senare.
Sen är ju "I Am Legend" och "World War Z" guldkorn
Zombieland filmerna är väll inte riktigt zombiefilmer utan mer komedier.
Resident Evil har typ 2 som rätt bra, ska nog se om alla dem filmerna i ordning ngn dag tack för tips!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Själv tyckte jag att "28 Weeks Later" va riktigt bra! Mkt bättre känsla i den är i ettan 28 dagar senare.
Sen är ju "I Am Legend" och "World War Z" guldkorn
Zombieland filmerna är väll inte riktigt zombiefilmer utan mer komedier.
Resident Evil har typ 2 som rätt bra, ska nog se om alla dem filmerna i ordning ngn dag tack för tips!

Bästa zombiefilmen: [REC]

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ni som gillar "moddare" denna film är rysligt bra faktiskt, tänk att rekordet står sej än idag: 329.91552 Km/t
https://www.imdb.com/title/tt0412080/
https://i.imgur.com/OYmQrXu.jpg

Vad menar du med att rekordet står sig idag, är det någon speciell kategori?
Landrekordet för motorcykel ligger nämligen över 600 km/h

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad menar du med att rekordet står sig idag, är det någon speciell kategori?
Landrekordet för motorcykel ligger nämligen över 600 km/h

Rekordet han satte är för motorcyklar med en cylindervolym på under 1000cc och det står sig än.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk

Jag såg just The Dig på Netflix. https://www.netflix.com/title/81167887

En helt ok film som handlar om arkeologi och som är baserad på verkliga personer och en verklig händelse.
Filmen utspelar sig Sotto Hoo i Suffolk, East Anglia, England i slutet av 1930-talet och handlar om utgrävningen av gravhögar på Edith Prettys marker.

Det är som sagt en ganska trevlig film även om det kanske inte händer som särskilt mycket i filmen och jag skulle nog ge den runt7 i betyg. Jag tycker nog att även om det är kul att sen en spelfilm på temat arkeologi och trots att jag gillade filmen gör sig nog denna händelse bättre som dokumentär då de dramatiska element som finns, även om de är något sånär äkta, känns lite "typiska"/klyschiga för en sådan här typ av film. Rollistan består av bl.a. Carey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily James (mindre biroll), Ken Stott m.fl.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

As above so below - Bra skräckis. 7/10

Håller helt med, samma betyg från mig. Såg igår igen, såg för ett antal år sen första gången.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Space Sweepers!

Hade riktigt låga förväntningar efter Wandering Earth men denna var betydligt bätte. Visst, det är en action, och den har vissa fotbollsstora hål i handlingen imo. Men den har väldigt bra pacing, inte nonstop-action och det är ganska mycket humor och faktiskt lite drama i denna!

Körde på engelsk dubbning, har provat några gånger på utländska filmer och har kommit fram till att det faktiskt fungerar. Är eg. helt anti dubbat men men...

Förvänt er inte årets film, alltså, utan kanske snarare en bättre Armageddon!

Permalänk
Avstängd

Crank: High Voltage - 6/10 fulladdade batterier
Jason Statham på högspänning.

Massor med action, massor med naket, ännu mera naket och en hel del humor. Jason är hård och tål mycke stryk kan man lugnt säga och denna film är inget undantag. Tydligen finns det en etta också av denna film som jag missat helt som bara heter Crank.

Värd att se om man gillar Jason, naket och blod.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Länge sen jag såg dem nu, men jag vill minnas jag håller Desperado rätt mycket högre.
Desperado kändes "starkare", mer fokuserad och välpaketerad, och liksom fräsch för sin tid... Säg 7 till 7,5/10.
Once upon a time in Mexico kändes som den inte hade alls lika tajt storyline och drog iväg åt för många håll på en gång. (lite av tvång att den behövde bygga vidare på det som etablerats tidigare) Fastnade inte på samma sätt, så säg 6/10.

men man borde kanske se om båda nån gång framöver

Se gärna originalet El mariachi filmen som Desperado är mer eller mindre en remake av medans du ändå är igång

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Se gärna originalet El mariachi filmen som Desperado är mer eller mindre en remake av medans du ändå är igång

Jepp den har sin charm den också Lågbudget men påhittigt - fast man saknar Salma Hayek och Antonio Banderas mfl litegrann. Väldigt längesen jag såg den, men man kan fatta att Robert Rodriguez gick vidare till större grejer efter den filmen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

The Dig. Carey Mulligan gör vettigare filmer än normen så den gick att se på även om den är lite åt segare hållet. Ralph Fiennes var extra plus.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Haha hur f*n kunde jag missa den, tack för tipset!

Skrivet av Cirap:

https://www.youtube.com/watch?v=ZKfMhUrjoCI&ab_channel=Runnin...

Postal (2007). https://www.imdb.com/title/tt0486640/

Uwe Bolls mästerverk. Budade nylighen hem den på dvd och var för trött för att se något vettigt igår kväll, så petade in denna. Underskattad

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Sink the Bismarck!

Brittisk film från 1960. Dramatiserad tolkning av händelserna från att slagskeppet Bismarck avlöpte tysk flottbas i Östersjön, tills Bismarck gled under vattenytan utanför den franska Atlantkusten fem dagar senare, pepprad av eld från flera brittiska slagskepp och träffad av flera torpeder.

Den utspelar sig huvudsakligen i brittiska flottans ledningsbunker i London och på kommandobryggorna ombord på Bismarck, HMS Prince of Wales samt HMS King George V. Utöver det är det främst välgjorda modeller i bassänger som visar fartygen och striderna.

I stora drag följer den verklighetens förlopp, men med lite tillägg för att höja dramatiken. Lütgens porträtteras som en stereotyp nazist, men var inte det i verkligheten.

Märkligt nog i svartvitt så sent som 1960, och kombinerat med det bitvis ganska stela språket känns filmen äldre än den är. Hade jag inte vetat produktionsåret hade jag gissat på slutet av 40-talet.

Bra film annars!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Synchronic - Rätt ok tidsrese-thriller. 7/10

Possessor - Otroligt blodig och grym film om nån typ av agent som tar över folks kroppar. 7/10

Dödligt vapen - Gammal klassiker med Mel gibson. Klockrent bra. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Sträckkollar Johan Falk, och måste säga att jag älskar dom. 9/10 på alla jag hunnit med hittills. Passligt mycket känslomässiga element inblandade, passligt med action. Blir konstant imponerad över hur sinnessjukt mycket högre nivå svenska filmer och serier håller än finska motsvarigheter.

Permalänk
Medlem

Indiana jones och jakten på den försvunna skatten - Klassisk äventyrsfilm. Rätt bra men har åldrats en del. 7/10

Extraction - Action med Thor som luttrad soldat som ska rädda en liten indisk pojke och man slaktar vad som måste vara ALLA poliser i en hel stad innan filmen är slut. Rätt ok action. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ibland när jag är halvseg somnar jag en bit in i filmen, Synchronic behöver jag se om.

Permalänk
Medlem

Frozen (2010). Tre vänner fastnar i liften på en skidanläggning. Kommer nog aldrig åka lift om jag besöker en skidanläggning efter jag sett filmen. :/

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Serie: The Stand...Pestens tid...sådär

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Serie: The Stand...Pestens tid...sådär

Nya eller gamla?
(Jag har sett några trailers på nya, och tyckte den verkade lite "off" på nästan allt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Film: Motherless Brooklyn Helt okej rulle
Serie: The Wire (för tredje gången i ordningen )

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.