Neonskimmer på förstaplatsen när SweClockers utser 2020 års bästa spel

Permalänk
Medlem

Är gamers låga ribba och otålighet som gör att utvecklare kan lansera ofärdigt hype och till och med få pris för det. Helt sinnes.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Öh? Känns ju inte riktigt som det är bilden man får om man läser reviews, snarare att det är buggarna som behöver fixas och att det annars är ett rent mästerverk. Kan själv inte uttala mig då jag för tillfället saknar GPU i min stationära och därför fortfarande väntar med att spela det men att det skulle vara svintråkigt känns ju mer som din åsikt (?). Även om så vore fallet är ju fortfarande frågan, vad från 2020 toppar Cyberpunk?

Demon's Souls, HL:Alyx, Ghost of Tsushima, Ori, Desperados III. Finns även flera titlar som jag inte hunnit testa som jag misstänker skulle komma högre i min lista, TLoU2, Hades, Yakuza, Doom Eternal. Känns bara tråkigt när en utvecklare jag gillat förut gör ett extremt fult spelsläpp på ps4/Xbox. Spelade dock igenom det med ett 3080/5900x, kunde leva med buggarna men spelet under den vackra grafiken var mediokert. Värst är nog gameplay, att köra fordon är under all kritik när man jämför med GTA V. Fick lite flashbacks från när man var tvungen köra Mako i Mass Effect 1. Första biljakten när jag insåg att jag kunde gå AFK och få samma resultat som om jag satte HS hela tiden var första aningen jag fick om att spelet inte skulle vara något speciellt. Sen blir Gameplay loopen gammal väldigt snabbt, mörda dum AI halva tiden och sen spendera resten med att loota gear som jag i 99,99% av fallen säljer till en vendor. Eller Vendor, det var en låda på väggen. Lite utmaning hade uppskattats. Var det en enda bossfight som du hade problem med? Eller som i alla fall kändes som en kul fight? Känns lite som jag spelade Borderlands med bättre story och värld fast med tråkigare vapen, sämre bossar, sämre fordon och utan multiplayer. Även om man ignorerar buggarna som förstör inlevelsen för väldigt många spelare, så finns det en hel del att kritisera. Att ribban läggs så här lågt är bara negativt för oss konsumenter. Men gissar att det blir som med Blizzard, jag får helt enkelt bara sluta spela deras spel och gå vidare med mitt liv. Men att ni har roligt är okej, det hade faktiskt jag också i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

1. Sweclockers håller en röstning på vad medlemmarna tycker är årets bästa spel.
2. Majoriteten av de röstande röstar på Cyberpunk 2077, ett spel de spelat och tycker verkligen om, trots dess brister.
3. Whää, whää, whää! hörs från resten. "Det är ofärdigt", "det förtjänar det inte", "spelet är dåligt!, "spelarna är nog yngre utan perspektiv"

Suck.

Folk fick chansen att rösta, och de flesta röstade på ett spel som vann. Varför ska det vara så svårt? Tror inte det var många som röstade utan att ha spelat spelet, och om för få röstade på något annat så betyder det antingen att för få av medlemmarna spelat det, eller helt enkelt för få tyckte om det.

Deal with it.

Oavsett vad jag tycker om spelen så har spelet som vann röstningen förtjänat platsen som årets spel. Varför? För medlemmarna röstade fram det, vi hade alla chanser att rösta på något annat, och om vinnaren nu var så sämst som vissa försöker framstå det som så hade det aldrig vunnit.

Det är komiskt när folk säger "är nog bara yngre som röstat på detta i brist på perspektiv" eller försöker hinta att röstningen är på något sätt riggad pga sponsring osv. Jag tror det är ni som har brist på perspektiv, brist på att förstå att oavsett anledning så är det vad folk har röstat, de röstar nog inte på nåt de inte genuint tycker om. Om de sedan är casual gamers är totalt irrelevant, och de har lagom mycket perspektiv att bland alla spel de spelat rösta på det som de tycker om bäst. Så dumpa sådana här försök att invalidera folks åsikter och benägenhet att delta i en röstning där ens egna preferenser, och endast dem har någon som helst relevans för röstningen. För röstningen handlade inte om det mest buggfria spelet. Eller spelet med minst problematisk release. Eller studion med den mest jordnära ledningen. Utan det handlade om vilket spel som är bäst år 2020 enligt dig. Allt annat är irrelevant.

Nu min egen personliga åsikt om Cyberpunk 2077, dess utveckling och de andra spelen i listan...

Man kan säga mycket om Cyberpunk 2077. Sönderhypat? Absolut, inte så konstigt med tanke på att studion bakom det oftast har prioriterat story framför features, sedan att de lyckades kombinera det med bländande grafik är ett stort plus. De har visat att de kan skapa en tät atmosfär i spelen och för de som törstar efter lore och mystik blir inte besvikna. Både Witcher 3 och Cyberpunk 2077 står ut bland högen av generiska WW2/zombie-shooters, hero multiplayer shooters och P2W lootshooters på alla punkter. Loren i båda spelen (Cyberpunk 2077 likväl som Witcher är baserade på böcker), atmosfären i Night City likväl som i Witcher 3 (namnet på kontinenten har jag glömt) är tjock och lockande, och storyn i båda spelen är väldigt bra.

Båda spelen har sina brister dock, men ska jag skylla på någon här så skyller jag på ledningen och absolut inte på utvecklarna. Med Cyberpunk 2077 blev det extra tydligt då de visste att spelet inte var designat för äldre generationens konsoller, och att den utvecklingstiden kunde lagts istället på att polera spelet. Men ledningen tittade hellre på dollars än nöjdhet och tog beslutet och det blev som det blev. Men spelet i sig är fortfarande väldigt bra. Det funkar för majoriteten av spelarna, och buggarna som finns kommer fixas efterhand, precis som det gjordes med Witcher 3 som inte heller var en rolig historia när det släpptes. Återigen skyller jag på ledningen för det är de som sätter deadlines och rushar ut ett spel för att möta ett visst arbiträrt datum. All heder åt utvecklarna här. Och förhoppningsvis har de lärt sig något här och tar med sig det vid nästa release.

Själv har jag lagt ner ca 100 timmar på spelet nu, och visst har jag upptäckt vissa buggar, men jag har aldrig haft några större problem i spelet. Det har aldrig kraschat för mig, har inte haft några buggar som förstört quester för mig eller hindrat mig från att gå vidare i spelet, och det har hållit mig engagerad hela tiden, oavsett om jag gjort huvudquester eller sidoquester. Få spel har lyckats få mig så engagerad i karaktärerna som i detta spel, och få spel har fått mig att önska "mer!!!" efter ha kört färdigt det. Som kontrast så har en familjemedlem upplevt krascher och situationer där spelet vägrat ens starta, men då han kör det via Steam så tror jag problemet är där och inte spelet i sig. Själv kör jag det via GOG.

Är jag biased? Ja, för jag älskar verkligen Cyberpunk-temat (trots att jag inte är insatt i varken Cyberpunk 2077-loren eller cyberpunk öht), samma tema får mig att leva mig in i t.ex Star Citizen trots dess eviga alpha/teknikdemo-stadie, men det har grunderna för ett riktigt atmosfäriskt spel. Detaljrikedomen i Cyberpunk 2077 fick mig verkligen att tappa andan först. Allt liv på gatorna, alla detaljerna. Neon överallt som glänser i asfalten. De gjort överdesignade bilarna med dess teknik. Integrationen mellan maskin och människa som får en att undra var gränsen går, är det en människa jag pratar med eller är det en uppkopplad avatar? Och bakom den där glänsade neonfasaden finns det smutsiga, det farliga. Men även det vackra där människor väljer, trots all teknik, att vara människor och bor ute i naturen (nomads).

Har jag spelat de andra spelen i röstningslistan? Ja. Det var inga dåliga spel heller, men många av dem gav inte den här "mer!!!"-känslan. Det var mer "det var ett bra spel, nu är det avklarat, vad ska jag spela nu?". Spel jag med största sannorlikhet inte kommer spela igen. Det är få spel som får mig verkligen engagerad och får mig att känna nåt för karaktärerna, och många spel lägger jag ner innan det är ens avklarat då jag tröttnat. Men det fanns alltid något som lockade mig tillbaka till Night City. Och jag har spelat igenom två slut nu och vill ha mer! Jag har spelat igenom hela storyn som Nomad, och vill direkt ha mer info och lore kring Panam och Judy t.ex då jag fann de karaktärerna väldigt intressanta och engagerande. Det är få spel som får mig ens att komma ihåg namnen på karaktärerna...

Jag tror många andra håller med mig här också, och att döma av röstningarna så är det majoriteten uppenbarligen som tycker spelet är så pass bra, trots releaseproblemen, att det förtjänar titeln årets bästa spel.

Medlemmarna har röstat, och resultatet är tydligt!

Grattis CD Projekt RED, och grattis Cyberpunk 2077!

Av din och andras poster att döma är det NI som inte klarar av att många tycker ett visst spel är skräp. Kanske ni som ska "deal"a med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är gamers låga ribba och otålighet som gör att utvecklare kan lansera ofärdigt hype och till och med få pris för det. Helt sinnes.

Vad i spelet har DU stött på som är ofärdig hype?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Demon's Souls, HL:Alyx, Ghost of Tsushima, Ori, Desperados III. Finns även flera titlar som jag inte hunnit testa som jag misstänker skulle komma högre i min lista, TLoU2, Hades, Yakuza, Doom Eternal. Känns bara tråkigt när en utvecklare jag gillat förut gör ett extremt fult spelsläpp på ps4/Xbox. Spelade dock igenom det med ett 3080/5900x, kunde leva med buggarna men spelet under den vackra grafiken var mediokert. Värst är nog gameplay, att köra fordon är under all kritik när man jämför med GTA V. Fick lite flashbacks från när man var tvungen köra Mako i Mass Effect 1. Första biljakten när jag insåg att jag kunde gå AFK och få samma resultat som om jag satte HS hela tiden var första aningen jag fick om att spelet inte skulle vara något speciellt. Sen blir Gameplay loopen gammal väldigt snabbt, mörda dum AI halva tiden och sen spendera resten med att loota gear som jag i 99,99% av fallen säljer till en vendor. Eller Vendor, det var en låda på väggen. Lite utmaning hade uppskattats. Var det en enda bossfight som du hade problem med? Eller som i alla fall kändes som en kul fight? Känns lite som jag spelade Borderlands med bättre story och värld fast med tråkigare vapen, sämre bossar, sämre fordon och utan multiplayer. Även om man ignorerar buggarna som förstör inlevelsen för väldigt många spelare, så finns det en hel del att kritisera. Att ribban läggs så här lågt är bara negativt för oss konsumenter. Men gissar att det blir som med Blizzard, jag får helt enkelt bara sluta spela deras spel och gå vidare med mitt liv. Men att ni har roligt är okej, det hade faktiskt jag också i början.

Som sagt var, har inte spelat än så allt jag säger baserar jag på vad jag läst i recensioner hittills. Utmaning i en RPG är ju annars komplicerat och till stor del en fråga om var man själv sätter ribban. Är det att spela Fallout 2 utan att ha någon erfarenhet av tidigare titlar i serien eller att köra Skyrim på Legendary liksom?

TLOU2 imponerade verkligen inte communityn, många som anser att det är ett pådrivet politiskt budskap och det är framförallt console exclusive vilket i min mening stryker det från att ens ha GOTY-potential. HL Alyx, Valves förnedring av alla som väntat på en riktig uppföljare till HL2 - "här får ni nån cool skit vi har slängt ihop i VR LOL". Min bitterhet över HL3 åsido tycker jag inte att ett VR-spel passar på topplistan heller, helt enkelt ingenting som passar till en bredare skara i sin nuvarande form.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

Vad i spelet har DU stött på som är ofärdig hype?

Avsaknaden på AI, bitvis ihopslarvad story, tusentals buggar, fordonen, utrustning, skilltrees, livlös värld, cybernetics förutom hacking är väldigt tråkiga. Jämför hur det känns när du slår igång berserk i cyberpunk med Spartan rage från God of War, den saknar all Ooomph .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Vad i spelet har DU stött på som är ofärdig hype?

Varför i herrans namn skulle jag lägga ner tid på förklara det? Skulle det få dig att helt plötsligt inte gilla spelet, eller tvärtom? Är 100% subjektivt. Tror däremot att det kan vara åldersrelaterat. Ju äldre man är/blir desto högre "krav"/förväntningar har man baserar på erfarenhet från oräkneliga releaser. Sen säger ju ett flertal att det i princip inte kommit något annat 2020 vilket även det drar ner kraven vare sig man vill erkänna det eller inte.

P.S. Nominerade Msfs 2020 men la däremot ingen röst då jag totalt missade det. Har annat att göra än att sitta på Swec dagarna i ända. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Avsaknaden på AI, bitvis ihopslarvad story, tusentals buggar, fordonen, utrustning, skilltrees, livlös värld, cybernetics förutom hacking är väldigt tråkiga. Jämför hur det känns när du slår igång berserk i cyberpunk med Spartan rage från God of War, den saknar all Ooomph .

Känns inte som vi spelar samma spel men alla tycker ju olika. Har stött på en bugg på 80h spelande, väldigt levande värld med mängder av gömda guldkorn såsom quests utan map-markers, fantastisk detaljrikedom (bara en sån sak att man kan studera ackordföljder på gitarrspelarna), makalösa stories i allt från side quests till main quest....

Men men smaken är som baken. Konstigt bara att du verkar lägga ner så mycket tid om du inte gillar spelet. Måste ju tagit rätt många timmar att hitta tusentals buggar, testa massa fordon, utforska skilltrees, utforska världen, få reda på iohpslarvade stories.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

TLOU2 imponerade verkligen inte communityn, många som anser att det är ett pådrivet politiskt budskap och det är framförallt console exclusive vilket i min mening stryker det från att ens ha GOTY-potential.

Aha är det därför TLOU2 hade så fesljummen metacritic-score? Gick in och tog en titt tidigare för att se vart spelen på listan landat och blev förvånad över betyget, hade fått för mig att det skulle vara rätt uppskattat nämligen!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Som sagt var, har inte spelat än så allt jag säger baserar jag på vad jag läst i recensioner hittills. Utmaning i en RPG är ju annars komplicerat och till stor del en fråga om var man själv sätter ribban. Är det att spela Fallout 2 utan att ha någon erfarenhet av tidigare titlar i serien eller att köra Skyrim på Legendary liksom?

TLOU2 imponerade verkligen inte communityn, många som anser att det är ett pådrivet politiskt budskap och det är framförallt console exclusive vilket i min mening stryker det från att ens ha GOTY-potential. HL Alyx, Valves förnedring av alla som väntat på en riktig uppföljare till HL2 - "här får ni nån cool skit vi har slängt ihop i VR LOL". Min bitterhet över HL3 åsido tycker jag inte att ett VR-spel passar på topplistan heller, helt enkelt ingenting som passar till en bredare skara i sin nuvarande form.

Har följt lite av whinet runt TLoU2, men eftersom jag inte testat det själv är jag fortfarande neutral. Försöker bilda min egen uppfattning där det går. HL:Alyx har fått lika mycket kärlek av utvecklarna som föregångarna, men förstår att det är tråkigt för fans som inte har tillgång till VR. HL2 var ju dock lite samma sak när det släpptes, var ju väldigt få som hade hårdvara det gick spela på. Men tror det var många som spelade det när orange box kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Varför i herrans namn skulle jag lägga ner tid på förklara det? Skulle det få dig att helt plötsligt inte gilla spelet, eller tvärtom? Är 100% subjektivt. Tror däremot att det kan vara åldersrelaterat. Ju äldre man är/blir desto högre "krav"/förväntningar har man baserar på erfarenhet från oräkneliga releaser. Sen säger ju ett flertal att det i princip inte kommit något annat 2020 vilket även det drar ner kraven vare sig man vill erkänna det eller inte.

P.S. Nominerade Msfs 2020 men la däremot ingen röst då jag totalt missade det. Har annat att göra än att sitta på Swec dagarna i ända. 😉

Undrade mest för att många uttrycker en hel del åsikter utan att faktiskt spelat något nämnvärt....
Åldersrelaterat? På vilket sätt? Jag klassas nog som uråldrig på detta forum och gissar jag är äldre än 99.9% av medlemmar.... är det vi gamla som gillar CP2077 menar du?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Av din och andras poster att döma är det NI som inte klarar av att många tycker ett visst spel är skräp. Kanske ni som ska "deal"a med det?

Haha, undrade när den kommentaren skulle komma. Nej, detta var ju faktiskt en artikel om vilket spel som medlemmarna röstade som årets bästa spel, inte det sämsta eller en allmän diskussion om dess problem. Hade det röstats som det sämsta så hade jag ignorerat att svara med "nähä, det är bäst och ni som tycker det är sämst är småbarn utan perspektiv" :). Folk får gärna tycka spelet är kasst, men att kritisera vad folk röstat och börja fantisera om att röstningen är riggad eller att folk är inkompetenta att rösta "rätt" är ju rätt tragiskt. Folket har röstat, så enkelt är det. Och oavsett vad spelet har för problem så visar ju resultatet att spelet, trots sina brister, fortfarande är ett väldigt bra spel som majoriteten tycker väldigt mycket om. Och skulle spelet (som även är en av mina favoriter) inte ha vunnit (jag räknade faktiskt inte med att det skulle vinna pga sina skriverier och problem på äldre konsollerna) så skulle jag knappast ödsla tid med att sitta och gny på forumet om hur röstningen är riggad och att folk är knäppa för att ha röstat på det :).

Ha det bra :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Vad i spelet har DU stött på som är ofärdig hype?

En av transportsätten som visades upp var ju att man kunde åka tåg. Nu har vi tågrälsen kvar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

TLOU2 imponerade verkligen inte communityn, många som anser att det är ett pådrivet politiskt budskap och det är framförallt console exclusive vilket i min mening stryker det från att ens ha GOTY-potential. HL Alyx, Valves förnedring av alla som väntat på en riktig uppföljare till HL2 - "här får ni nån cool skit vi har slängt ihop i VR LOL". Min bitterhet över HL3 åsido tycker jag inte att ett VR-spel passar på topplistan heller, helt enkelt ingenting som passar till en bredare skara i sin nuvarande form.

De jag vet som ogillar spelet (inklusive mig själv) har inget med någon politik att göra, däremot vad som händer i en byggnad i spelet.
Så det är en del av storyn som är helt makalöst jäkla dålig.

Däremot så var det väl ett enkelt sätt att smutskasta de som inte gillade spelet (på grund av vad som hände i den där scenen) att kalla det politiskt budskap.

men förutom det är det ett sjukt bra spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

Känns inte som vi spelar samma spel men alla tycker ju olika. Har stött på en bugg på 80h spelande, väldigt levande värld med mängder av gömda guldkorn såsom quests utan map-markers, fantastisk detaljrikedom (bara en sån sak att man kan studera ackordföljder på gitarrspelarna), makalösa stories i allt från side quests till main quest....

Men men smaken är som baken. Konstigt bara att du verkar lägga ner så mycket tid om du inte gillar spelet. Måste ju tagit rätt många timmar att hitta tusentals buggar, testa massa fordon, utforska skilltrees, utforska världen, få reda på iohpslarvade stories.

Som sagt så är det ju roligt att du har fått en magisk version som inte lider av buggarna vi andra fått. Kanske har en enhörning i garderoben också? Det är väldigt detaljerat bitvis, som skräpet t.ex. Men också väldigt odetaljerat på andra ställen, kolla texturerna på maten, eller hoppa ner i vattnet och kolla hur bottnen ser ut. Jag ville spela ut spelet när jag väl börjat, 102 timmar enligt Steam. Medioker betyder ju inte dåligt, det betyder medelmåttigt. Jag hade roligt bitvis, nog mycket för att varva det. Kommer nog aldrig starta upp det igen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

De jag vet som ogillar spelet (inklusive mig själv) har inget med någon politik att göra, däremot vad som händer i en byggnad i spelet.
Så det är en del av storyn som är helt makalöst jäkla dålig.

Däremot så var det väl ett enkelt sätt att smutskasta de som inte gillade spelet (på grund av vad som hände i den där scenen) att kalla det politiskt budskap.

men förutom det är det ett sjukt bra spel.

Jag har inte spelat det själv så kan verkligen inte göra något påläst utlåtande, det är bara vad jag såg på diverse forum vid release men som vanligt kan man inte alltid lita på internet. När du säger är det är sjukt bra, vad baserar du det på om inte storyn? Det är ju trots allt ett singleplayerspel där spelmekanik i övrigt verkar vara ganska basic.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Undrade mest för att många uttrycker en hel del åsikter utan att faktiskt spelat något nämnvärt....
Åldersrelaterat? På vilket sätt? Jag klassas nog som uråldrig på detta forum och gissar jag är äldre än 99.9% av medlemmar.... är det vi gamla som gillar CP2077 menar du?

Tvärtom, säger däremot inte att högre ålder ger högre krav bara att det generellt kan vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag har inte spelat det själv så kan verkligen inte göra något påläst utlåtande, det är bara vad jag såg på diverse forum vid release men som vanligt kan man inte alltid lita på internet. När du säger är det är sjukt bra, vad baserar du det på om inte storyn? Det är ju trots allt ett singleplayerspel där spelmekanik i övrigt verkar vara ganska basic.

Kan man skriva spoilertags här? Annars vet jag inte hur jag ska berätta vad som händer i spelet utan att spoila det.

edit: nä spoilertags fungerar inte här :/

Men sök på Joel TLOU2 på youtube för spoiler.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Fast enligt utvecklarna så är ju inte Flight Simulator att räkna som ett spel så varför är den med på listan? Det är ju en simulator som används för seriösa ändamål t.o.m av riktiga piloter.

Vad gäller CyberPunk 2077 så visste vi att det skulle bli ett tungdrivet spel men att det skulle vara så pass att man inte ens utan Ray Tracing och på medium inställningar kan spela spelet med nått som är sämre än ett 3060TI eller 2080 Super är skandal (I alla fall inte om man vill ha 60+ fps). Nog måste det gå att optimera spel bättre än så här? De allra flesta spelare världen över är exkluderade från detta spel, de som inte har råd att betala över 5000 Kr för en ny GPU. Detta är bortsett från buggarna den största besvikelsen med spelet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Som sagt var, har inte spelat än så allt jag säger baserar jag på vad jag läst i recensioner hittills. Utmaning i en RPG är ju annars komplicerat och till stor del en fråga om var man själv sätter ribban. Är det att spela Fallout 2 utan att ha någon erfarenhet av tidigare titlar i serien eller att köra Skyrim på Legendary liksom?

Missade din fråga. Absolut är det lite svårt att få till svårighetsgraden, speciellt eftersom det oftast finns builds som är obalanserade. Eftersom det är ett FPS också så behövs det bra AI eller stora mängder fiender för att det ska kännas utmanade. Tror du aldrig får en bra koll på svårighetsgrad av att läsa recensioner, många recensenter föredrar så lätta spel som möjligt. Händer ju till och med att de har en speciell version utskickade som är lättare än det som släpps till konsumenter. Skulle vilja påstå att det är lättare än Skyrim. Men det var ett tag sen jag spelade det utan mods, så svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Som sagt så är det ju roligt att du har fått en magisk version som inte lider av buggarna vi andra fått. Kanske har en enhörning i garderoben också? Det är väldigt detaljerat bitvis, som skräpet t.ex. Men också väldigt odetaljerat på andra ställen, kolla texturerna på maten, eller hoppa ner i vattnet och kolla hur bottnen ser ut. Jag ville spela ut spelet när jag väl börjat, 102 timmar enligt Steam. Medioker betyder ju inte dåligt, det betyder medelmåttigt. Jag hade roligt bitvis, nog mycket för att varva det. Kommer nog aldrig starta upp det igen dock.

Inga enhörningar men inte heller några buggar att tala om, och är inte ensam om det!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CubaCola:

Kan man skriva spoilertags här? Annars vet jag inte hur jag ska berätta vad som händer i spelet utan att spoila det.

edit: nä spoilertags fungerar inte här :/

Jovisst: [spoiler]*texten*[/spoiler]

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Välförtjänt vinst för cyberpunk i mina ögon. Visst är exempelvis LoU2 mer polerat men jag la min röst på det jag har haft roligast att spela och trots lite skavanker är det utan tvekan cyberpunk 2077 för min del. Enormt imponerande stad de byggt upp, bra story och sidouppdrag samt intressanta karaktärer med utmärkta röster.

Och det är inte någon hype jag köpt för även om jag visste att det var på gång har jag inte följt utveckligen så noga. Kanske det som räddat det för mig (och andra). Jag vet inte vad utvecklarna har ”lovat” men mycket nöjd med de spelet vi fick. Trist att det är lite buggit men inte som förstört upplevelsen för mig (på PS4 Pro)

Permalänk
Medlem

Till alla som ondgör sig över att en överhajpad buggfest utnämns till årets spel: Köp aktier i spelbranschen så kan ni i alla fall glädjas lite över att spelkonsumenter är idioter.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

En liknande omröstning där vi får rösta på årets största spelbesvikelse hade ju varit trevligt också för att kontrastera detta..

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Casual gamers på sweclockers confirmed

Ja en i alla fall...

Fast jag är så casual att jag inte spelat ett enda av de nominerade spelen i år så jag röstade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Casual gamers på sweclockers confirmed

Last of us II är ett teknologiskt mästerverk ärligt talat.. att få ett spel att se ok ut på topphårdvara är en sak, men att få Last of us II att se ut som det gör på en konsol ifrån 2013, med redan då lite daterad hårdvara..

Skrivet av CubaCola:

Casual gamer är någon som inte bryr sig så mycket om spelet går i 15fps, eller om det är fullt med buggar och saknar enkla features som borde finnas år 2020.
Typ som min dotter

Du säger det själv "Cp2077 är riktigt bra eller kan bli riktigt bra. Men det är inte klart.".
Nu blev alltså ett spel som inte är klart årets spel på Sweclockers

Spännande, varför kan man inte bara acceptera att många tycker det var årets bästa? Ser likadant ut på fz.se forumet där Cyberpunk också vann.

Varför vill man gå så långt att man påstår att de inte bryr sig om buggar eller hur bra spelet går och indirekt kalla dem för barn?

Har själv inte spelat Cyberpunk än men är av åsikten att alla har rätt att rösta på vad man vill utan att bli kallad för det ena eller andra.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Välförtjänt, jag tycker inte bara det är årets spel. Det är bästa spelet genom tiderna.

Det tvivlar jag starkt på. Det brukar låta sådär innan nyhetens behag har lagt sig. Säger inget om spelet då jag inte testat det, känner inte jag har något intresse av det heller, men bästa spelet genom tiderna tycker jag är väl starkt att säga redan efter bara ett par veckor.

Är det lika lockande att spela om några år och ger samma känsla som idag, då kanske man kan börja ge sådana epitet till det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot att lira vinnaren! Vill ha lite ny hårdvara först dock och spelet har ju lite buggar som behöver åtgärdas även om många verkar sluppit dem så finns de ju där.

Tror det kommer bli en klockren upplevelse när jag väl lirar det

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sjukt förvånad med tanke på vilket magplask Cyberpunk var och hur bra (om än kontroversiellt) The Last of Us 2 var. Men äh, smaken är som baken.