Neonskimmer på förstaplatsen när SweClockers utser 2020 års bästa spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Ja en i alla fall...

Fast jag är så casual att jag inte spelat ett enda av de nominerade spelen i år så jag röstade inte.

Skönt att du tog det på rätt sätt

Skrivet av Fade:

Spännande, varför kan man inte bara acceptera att många tycker det var årets bästa? Ser likadant ut på fz.se forumet där Cyberpunk också vann.

Varför vill man gå så långt att man påstår att de inte bryr sig om buggar eller hur bra spelet går och indirekt kalla dem för barn?

Har själv inte spelat Cyberpunk än men är av åsikten att alla har rätt att rösta på vad man vill utan att bli kallad för det ena eller andra.

Jag hade ingen aning att casual var ett svärord ärligt talat, eller att kalla någon för barn.
Däremot är casual någon som inte bryr sig så mycket om hur ett spel är i mina öron. Lite som mina barn (därmed inte kalla andra för barn).
De bryr sig inte, du ska bara veta hur svårt det är att uppgradera deras dator.. "Men pappa, den fungerar fint" (och vi ser 20fps i en titel som Roblox)

Men ett spel som Sony och Microsoft och Gamestop valt att refunda till sina köpare låter som "årets spel" i dina öron alltså?
Jag tycker själv att spelet känns helt ofärdigt och hade utan tvekan helst sett att de valt att skjuta upp spelet ett år till.
Jag är väldigt besviken på spelet, eller så har jag väl målat upp en orealistisk bild av hur spelet borde ha varit efter 7 års utveckling.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jovisst: [spoiler]*texten*[/spoiler]

aha.. jag försökte med <spoiler>

Men varför jag inte gillade Last of Us 2

Joel som var min gud i Last of Us 1 väljer Naughty Dog att döda i Last of us 2 efter någon timma. Och inte nog med det. Man måste spela som hans mördare i timmar... därför jag inte tycker spelet är något vidare.

Dold text
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Resultatet är definitivt riggat av kineser.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Cyberpunk 2077 för att det är det enda spelet jag lagt ner 50+ timmar på under 2020.
Spelet är väl ok men känns väldigt oklart om jag ska vara ärlig. Spelet är väldigt fint på många ställen.

Storyn följer jag inte så mycket då jag alltid haft svårt för spel med mycket text.

Ai är bedrövlig, bilkörning tycker jag inte heller om. Körde bara bilen jag fick i badlands och sedan gått till fots i staden för det mesta.

Spelet har aldrig kraschat men jag haft ett antal olika buggar under storyn som varit ganska störande och förstört känslan i spelet.
Större fiender som fastnat i dörrar, stolpar mm.. så bara kunnat skjuta på dom utan något motstånd. Hade nån bug med Flickering Red Lights som man fick bort om man drack alkohol. Sprang omkring med den buggen i 2 timmar innan jag förstod att något inte stämde. Även blivit bortkastad (100m bakåt) av räcken som finns på broar. Vapen har slutat fungera, kräver omstart eller att man kastar vapnet på marken. Min brors gubbe ställde sig naken på hojen (roligt dock), fiender har varit osynliga så man inte kunnat göra klart quest, kräver att man startar om questen. Man kan inte byta kamera från första person när man kör bil har hänt för min bror. Även en del konstiga glitchar i scener under storyn som förstört känslan en del. Hittade en stor soptipp i spelet som såg riktigt bedrövligt ut, skräpet låg och flöt i luften på en väldigt stor yta i spelet. Finns säkert mycket mer som inte är lika störande och behöver därför inte nämnas.

Får hoppas på en stor patch i januari och att dom verkligen gör allt för att göra spelet bättre.

Spelar just nu mest bara för att jag tycker spelet är väldigt fint i höga inställningar och kul att leka med i photo mode/nvidias fotoläge.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det tvivlar jag starkt på. Det brukar låta sådär innan nyhetens behag har lagt sig. Säger inget om spelet då jag inte testat det, känner inte jag har något intresse av det heller, men bästa spelet genom tiderna tycker jag är väl starkt att säga redan efter bara ett par veckor.

Är det lika lockande att spela om några år och ger samma känsla som idag, då kanske man kan börja ge sådana epitet till det.

Jag som faktiskt har spelat spelet tycker att det är bästa genom tiderna. Tro mig om några år kommer eventuell uppföljare till cyberpunk bli det nya half-life 3 som alla pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag hade ingen aning att casual var ett svärord ärligt talat, eller att kalla någon för barn.
Däremot är casual någon som inte bryr sig så mycket om hur ett spel är i mina öron. Lite som mina barn (därmed inte kalla andra för barn).
De bryr sig inte, du ska bara veta hur svårt det är att uppgradera deras dator.. "Men pappa, den fungerar fint" (och vi ser 20fps i en titel som Roblox)

Du skriver ju att du tycker en casual gamer är någon som är som inte bryr sig om buggar eller fps, typ din dotter. Antar att hon är ett barn? Du kanske menar annorlunda men lät rätt illa i mina öron men kan ju missuppfattat.

Har själv barn så jag vet mycket väl, dock är min son tonåren nu och då handlar det mer om att det är precis tvärt om, så vänta du bara det ska vara minst 144fps och inget lag / microstutter osv. Dock så till hans försvar så spelar han competetive fps på rätt hög nivå, sköter sig i övrigt och börjat dra in sina egna pengar så han kan bekosta mkt själv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag tycker lite tvärtom vad alla andra verkar tycka här - jag tyckte cyberpunk var rätt trist, men buggarna var ju roliga iaf, vissa rätt meme-worthy.
Så länga buggar inte gör spelet ospelbart (dvs att man inte kan komma vidare osv) så tycker jag definitivt att buggar tillför något kul och överraskningar. Nu har jag inte kört själv men har kollat ett antal timmar på när min fru kört spelet live på twitch, och när det blir någon bug var ju det ändå höjdpunkten på ett annat ganska trist spel, imo.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Testade ny Cyberpunk patch nyligen och Shadowplay spelade in det här som jag tycker passar perfekt i den här diskussionen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z4BXcgSNvKM

Så från mig till er som röstade Cyberpunk som GOTY:
"...?"

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Testade ny Cyberpunk patch nyligen och Shadowplay spelade in det här som jag tycker passar perfekt i den här diskussionen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z4BXcgSNvKM

Så från mig till er som röstade Cyberpunk som GOTY:
"...?"

Du hitta en bugg i ett spel wow....

Jag kan hitta buggar i varenda spel som någonsin har skapats.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta som röstat för Cp77 har spelat på PC som har haft en mer stabil lansering.

Skulle vara trevligt om ett lite mer udda spel skulle krönas till det bästa spelet, någon gång i framtiden.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Testade ny Cyberpunk patch nyligen och Shadowplay spelade in det här som jag tycker passar perfekt i den här diskussionen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z4BXcgSNvKM

Så från mig till er som röstade Cyberpunk som GOTY:
"...?"

Ditt klipp där fick mig mer intresserad av Cyberpunk än någon reklam gjort för någon av de andra spelen på toplistan här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Imponerande när ett spel för 10 lax kniper andraplatsen! Det kan inte vara många procent som haft möjligheten att spela detta..

Half-life alyx kan du spela med en ok dator och ett vr-headset för 3k Men jag förstår din poäng

Permalänk
Medlem

Antar att det här var en lista som började med nummer två då Factorio givetvis tar förstaplatsen.
Att rösta på något annat innebär att man inte testat spelet än.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Många säger att Hades är i toppen på mångas listor.
Jag har inte hört något negativt om det ännu! Är det verkligen så bra? 😱

Hades är hur bra som helst. Gameplay, story och pacing är top notch.

Helt klart värt att spelas!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Tack alla på SweClockers som uppmanar och belönar spelutvecklare att släppa early access som färdiga spel till fullpris. Tack.

Ja det är din åsikt, själv har kag kört ca 50h, nån liten bugg här och där men absolut inget som förstör (några svävande föremål, nån bil som var nersjunken i marken tex) men för övrigt så är spelet bra j**la mycket bättre än det mesta jag spelat och staden känns levande på nått vis.
Sen att spelet vann årets spel tycket jag visar på att vi lever i en tid där den som gnäller mest hörs mest och att folk lätt hoppar på gnälltåget när det väl dragit igång bara för att känna någon slags tillhörighet..

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Ja det är din åsikt, själv har kag kört ca 50h, nån liten bugg här och där men absolut inget som förstör (några svävande föremål, nån bil som var nersjunken i marken tex) men för övrigt så är spelet bra j**la mycket bättre än det mesta jag spelat och staden känns levande på nått vis.
Sen att spelet vann årets spel tycket jag visar på att vi lever i en tid där den som gnäller mest hörs mest och att folk lätt hoppar på gnälltåget när det väl dragit igång bara för att känna någon slags tillhörighet..

Mja, det betyder ju bara att det är mest polułärt. Jag blev inte speciellt förvånad att det vann med tanke på hypen som varit. Gissningsvis är det ingen som röstat som faktiskt spelat allt på listan, eller speciellt många av dem. Finns ju flera som skriver att de röstat Cyberpunk för att de inte spelat några andra spel. Kan ju påstå att vi lever i en tid där marknadsföring hörs mest och folk lätt hoppar på hypetåget när det väl dragit igång bara för att känna någon slags tillhörighet... Skämt åsido så diskuterar jag inte för att det vunnit, jag vill veta hur ni kommer fram till "staden känns levande på nått vis" när de misslyckats totalt med det enligt mig. Det är en väldigt statisk värld med dålig AI och Ubisoft liknande side content(Ubisoft spottar ur sig den här kvalitén på content på ett år). Tänk om de hade haft någon sorts dynamisk gängverksamhet, gängkrig, heists på militech osv. Tänk om fixers hade varit mer än ett irriterande telefonsamtal som inte går ignorera. Tänk om det faktiskt hade varit roligt att köra fordon. Tänk om det hade varit en roligare gameplay loop. Men du kan i alla fall göra fina screenshots Bra för gratis marknadsföring. Tror absolut största anledningen till att det är många som gnäller är att de besvikna på vad det kunde ha varit. Kände likadant med Diablo 3, det var ett steg i fel riktning och nu har jag inget intresse av Blizzards spel längre. Men de tjänar mer pengar än förut så jag gissar att de inte bryr sig ett dugg av att de tappat mig som kund.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Tror absolut största anledningen till att det är många som gnäller är att de besvikna på vad det kunde ha varit.

Här slår du nog huvudet på spiken! Jag gillar spelet men allvarligt talat så hur f*n tänkte de som sitter med makt att släppa spelet??

Har sagt det förut och säger det igen: Man skulle släppt spelet på samma sätt som larian släppte Baldurs Gate 3, dvs säga ”det är inte klart men är ni sugna på att spela det som finns så varsågod”.

Jag hade köpt det ändå och man hade vunnit en massa pluspoäng

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Här slår du nog huvudet på spiken! Jag gillar spelet men allvarligt talat så hur f*n tänkte de som sitter med makt att släppa spelet??

Har sagt det förut och säger det igen: Man skulle släppt spelet på samma sätt som larian släppte Baldurs Gate 3, dvs säga ”det är inte klart men är ni sugna på att spela det som finns så varsågod”.

Jag hade köpt det ändå och man hade vunnit en massa pluspoäng

Samma här, hade nog köpt det och väntat med att spela. Äger BG3 men har inte startat det än för att jag ville vänta tills det är färdigt. Har fullt förtroende för att Larian kommer gjort ett riktigt bra spel innan jag spelar det. Har däremot inget förtroende för CDPR längre. Fulspelet runt ps4/Xbox släppet gör mig irriterad även om jag inte drabbas av det själv. Någon solidaritet för våra gaming bröder kan vi väl ändå visa. Sen att deras marknadsföring drygat sig runt andra spel som släppts i dåligt skick och sagt att CDPR bara släpper spel när det är färdigt lämnar ju lite dålig eftersmak. Att CDPR har gått från den konsumentvänliga indiestudion till det här, är en större besvikelse än spelet i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Många säger att Hades är i toppen på mångas listor.
Jag har inte hört något negativt om det ännu! Är det verkligen så bra? 😱

Skrivet av Gustenrocks:

Ja! Exakt så bra är det, det är ingen hype.

Nu är det förstås svårt att göra en sådan undersökning men jag tror Hades hade platsat högre om fler spelat det. Jag har svårt att se att man sätter något annat högre än det om man faktiskt lirat det.

Tillhör nog den minoritet som inte gillade hades, gav det ett par-tre timmar men tröttnade rätt snabbt varje gång. Tråkigt då jag gillar Supergiant Games tidigare spel.

Skrivet av Novdid:

Om alla hade haft möjlighet att lira HL Alyx så är jag säker på att den tagit hem denna omröstning. Kan inte vara många som spelade igenom hela spelet som lade sin röst på något annat. En makalöst häftig upplevelse.

Körde faktiskt inte genom Alyx, vr headset till trots, spelade några timmar däremot. Det var för många missar i den VR-titeln för att jag skulle kunna njuta av den även om den var bitvis imponerande och välpolerad.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är ganska naturligt att det nyaste spelet vinner en omröstning som denna, främst då det är färskt i minnet för de flesta och särskilt om det är väldigt nytt så många faktiskt spelar det som mest just då.

En dylik omröstning är aldrig rättvis av den anledningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sycrone:

Antar att det här var en lista som började med nummer två då Factorio givetvis tar förstaplatsen.
Att rösta på något annat innebär att man inte testat spelet än.

Factorio kom väl 2016?

Gällde bara spel som släppts under 2020

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Körde faktiskt inte genom Alyx, vr headset till trots, spelade några timmar däremot. Det var för många missar i den VR-titeln för att jag skulle kunna njuta av den även om den var bitvis imponerande och välpolerad.

Utav nyfikenhet, vilka missar menar du?

Permalänk
Medlem

Jag älskar Cyberpunk, håller på med min 4e playthrough. Är bland de roligaste spelen jag spelat på länge med väldigt bra story och härliga karaktärer.
Jag hade dock inte gett det GOTY för 2020, jag ger det det här året iställlet när det kommit fler patchar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Utav nyfikenhet, vilka missar menar du?

För ett spel som är så pass grundat i fysisk interaktion som Half Life, för väntade jag mig att kunna slå bort och ihjäl headcrabs med en kofot eller bräda... Eller kunna slå bort zombies.

Samma sak med pistolen, fastlåst i min hand. Låt mig byta fritt mellan höger och vänster hand med den genom att passa den mellan händerna. Dessutom rör sig Alyx på tok för långsamt i vissa situationer, det höll på att driva mig till vansinne. Sen att inte kunna lägga halvtomma magasin i ditt inventory...

Sen var det lite immersion breaking-stuff som var mer personliga åsikter... Men det är en annan femma.

Det sagt, en del kanske är patchat nu, inte provat på ett tag. Men jag kände mig mer frustrerad över designvalen än något annat när jag körde spelet även om det var otroligt polerat och atmosfären samt stämningen var fenomenal.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

För ett spel som är så pass grundat i fysisk interaktion som Half Life, för väntade jag mig att kunna slå bort och ihjäl headcrabs med en kofot eller bräda... Eller kunna slå bort zombies.

Samma sak med pistolen, fastlåst i min hand. Låt mig byta fritt mellan höger och vänster hand med den genom att passa den mellan händerna. Dessutom rör sig Alyx på tok för långsamt i vissa situationer, det höll på att driva mig till vansinne. Sen att inte kunna lägga halvtomma magasin i ditt inventory...

Sen var det lite immersion breaking-stuff som var mer personliga åsikter... Men det är en annan femma.

Det sagt, en del kanske är patchat nu, inte provat på ett tag. Men jag kände mig mer frustrerad över designvalen än något annat när jag körde spelet även om det var otroligt polerat och atmosfären samt stämningen var fenomenal.

Slå en kofot eller bräda mot sitt huvud? Känns som man själv borde ta skada då om man ej träffar perfekt från sidan av en headcrab, testa svinga en kofot i verkligheten sen säg om du hade vart sugen på att svinga den i närheten av ditt huvud xD Låter bara som en hel hög folk skulle få bulor och förstöra sina kontroller när dem träffar sig själva i skallen om man kunde gjort det i spelet xD

Sen slå bort Zombies så funderar jag på hur hårt man skulle kunna slå bort 70-80KG person med en kofot etc, kroppen skulle nog absorbera mycket av kraften utan att flytta sig något nämnvärt om det inte är helt utsträckta armar och en grym sving men blir ju inte annat än att målet skulle välta möjligtvis flytta sig en bit, inte flyga iväg, så känns ej optimalt för att skingra zombies då man inte är någon hulken som svingar iväg allt runt sig 25 meter vid träff, knuffa däremot som går göra redan. Eller hur menar du?

Får jag fråga varför man skulle vilja växla pistolhanden? Generellt så skjuter man ju fruktansvärt mycket sämre med sin inte dominanta hand om man inte tränat just för skytte med båda händerna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Slå en kofot eller bräda mot sitt huvud? Känns som man själv borde ta skada då om man ej träffar perfekt från sidan av en headcrab, testa svinga en kofot i verkligheten sen säg om du hade vart sugen på att svinga den i närheten av ditt huvud xD Låter bara som en hel hög folk skulle få bulor och förstöra sina kontroller när dem träffar sig själva i skallen om man kunde gjort det i spelet xD

Sen slå bort Zombies så funderar jag på hur hårt man skulle kunna slå bort 70-80KG person med en kofot etc, kroppen skulle nog absorbera mycket av kraften utan att flytta sig något nämnvärt om det inte är helt utsträckta armar och en grym sving men blir ju inte annat än att målet skulle välta möjligtvis flytta sig en bit, inte flyga iväg, så känns ej optimalt för att skingra zombies då man inte är någon hulken som svingar iväg allt runt sig 25 meter vid träff, knuffa däremot som går göra redan. Eller hur menar du?

Får jag fråga varför man skulle vilja växla pistolhanden? Generellt så skjuter man ju fruktansvärt mycket sämre med sin inte dominanta hand om man inte tränat just för skytte med båda händerna.

Hur tänkte du nu egentligen, varför skulle du slå dig i huvudet med en kofot? Självklart ska det vara som i gamla half life att man har möjligheten att slå bort/ihjäl dem i luften när de hoppar eller krälar på backen. Kofot är för övrigt inte direkt svårt att svinga i verkligheten.

Vem har sagt något om att flyga iväg? Allt du behöver göra är väl att träffa en zombie i huvudet för att skada headcraben, borde räcka för en stagger-effekt, eller ytterligare ett par-tre träffar för att ha ihjäl den om det är så. Räcker gott för att få lite distans, ladda om eller vad man nu vill göra. Sedan kan man inte direkt säga att half life är överdrivet verklighetstroget oavsett, då hade Alyx varit tämligen död efter ett par välplacerade 9mm och brist på läkarvård, sedan ska vi inte ens ta upp teleporteringen som game mechanic.

Varför skulle jag inte vilja det? Dels för att det är kul att latja runt i VR, och dels för att ibland vill man använda högern till annat eller helt enkelt sträcka vapnet kring ett vänsterhörn. Är inga problem att sikta med vänstern i VR för min del i alla fall. Var immersion breaker på immersion breaker i Alyx för min del, hela tiden stötte jag på artificiella begränsningar som fick spelet att kännas förlegat. Kul att Half Life kommit tillbaka, men för mig var det en besvikelse i VR.

Du behöver självklart inte hålla med mig, men hade förväntat mig mer innovation.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

och dels för att ibland vill man använda högern till annat

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hur tänkte du nu egentligen, varför skulle du slå dig i huvudet med en kofot? Självklart ska det vara som i gamla half life att man har möjligheten att slå bort/ihjäl dem i luften när de hoppar eller krälar på backen. Kofot är för övrigt inte direkt svårt att svinga i verkligheten.

Självklart är det inte svårt att vifta en kofot i verkligheten (dock snabbt tröttsamt då viktfördelningen är dum). Jag missförstod dig som att du vill slå bort den när den sitter på dig dvs slå mot ditt huvud (headcrabs) med en kofot i spelet dvs vifta mot ens egna huvud med kontrollerna xD

Skrivet av roxkz:

Vem har sagt något om att flyga iväg? Allt du behöver göra är väl att träffa en zombie i huvudet för att skada headcraben, borde räcka för en stagger-effekt, eller ytterligare ett par-tre träffar för att ha ihjäl den om det är så. Räcker gott för att få lite distans, ladda om eller vad man nu vill göra. Sedan kan man inte direkt säga att half life är överdrivet verklighetstroget oavsett, då hade Alyx varit tämligen död efter ett par välplacerade 9mm och brist på läkarvård, sedan ska vi inte ens ta upp teleporteringen som game mechanic.

Samma här, hur du formulerade lät det som du ville slå iväg dem då du skrev slå bort Zombier, ser inte hur jag skulle tolkat det på annat vis. Att ge dem ett slag i huvudet så dem tappar fattningen är däremot något man skulle kunna förvänta sig att det händer (ej alla slag då man måste träffa så pass vitala delar att den reagerar, då man inte vet om den överhuvudtaget har någon känsel om man träffar mjukdelar eller bara blir aggressivare av det, ingen aning om deras anatomi).

Skrivet av roxkz:

Varför skulle jag inte vilja det? Dels för att det är kul att latja runt i VR, och dels för att ibland vill man använda högern till annat eller helt enkelt sträcka vapnet kring ett vänsterhörn. Är inga problem att sikta med vänstern i VR för min del i alla fall. Var immersion breaker på immersion breaker i Alyx för min del, hela tiden stötte jag på artificiella begränsningar som fick spelet att kännas förlegat. Kul att Half Life kommit tillbaka, men för mig var det en besvikelse i VR.

Håller dock inte med där då det känns fruktansvärt onaturligt med en pistol i fel hand, har dock en hel del skjuttimmar i verkligheten så kan bero på det så där får man självklart känna precis hur man vill. Var mer intresserad av att veta varför.

Kan ju passa på att fråga vilket annat actionspel i VR som kändes mindre förlegat och lät dig bolla mer fritt med dina vapen etc?
Behöver lite VR tips nämligen

Skrivet av roxkz:

Du behöver självklart inte hålla med mig, men hade förväntat mig mer innovation.

Nej såklart, smaken är som baken, jag tycker då det var över förväntan

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Självklart är det inte svårt att vifta en kofot i verkligheten (dock snabbt tröttsamt då viktfördelningen är dum). Jag missförstod dig som att du vill slå bort den när den sitter på dig dvs slå mot ditt huvud (headcrabs) med en kofot i spelet dvs vifta mot ens egna huvud med kontrollerna xD

Samma här, hur du formulerade lät det som du ville slå iväg dem då du skrev slå bort Zombier, ser inte hur jag skulle tolkat det på annat vis. Att ge dem ett slag i huvudet så dem tappar fattningen är däremot något man skulle kunna förvänta sig att det händer (ej alla slag då man måste träffa så pass vitala delar att den reagerar, då man inte vet om den överhuvudtaget har någon känsel om man träffar mjukdelar eller bara blir aggressivare av det, ingen aning om deras anatomi).

Håller dock inte med där då det känns fruktansvärt onaturligt med en pistol i fel hand, har dock en hel del skjuttimmar i verkligheten så kan bero på det så där får man självklart känna precis hur man vill. Var mer intresserad av att veta varför.

Kan ju passa på att fråga vilket annat actionspel i VR som kändes mindre förlegat och lät dig bolla mer fritt med dina vapen etc?
Behöver lite VR tips nämligen

Nej såklart, smaken är som baken, jag tycker då det var över förväntan

Boneworks, Blade and sorcery. Men helt ärligt så tycker jag det är bättre de kör på det som funkar bra i ett spel än att det ska vara så verkligt som möjligt. Resultaten blir oftast väldigt janky annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

( ͡° ͜ʖ ͡°)

I see what you did there.

Skrivet av som99:

Håller dock inte med där då det känns fruktansvärt onaturligt med en pistol i fel hand, har dock en hel del skjuttimmar i verkligheten så kan bero på det så där får man självklart känna precis hur man vill. Var mer intresserad av att veta varför.

Kan ju passa på att fråga vilket annat actionspel i VR som kändes mindre förlegat och lät dig bolla mer fritt med dina vapen etc?
Behöver lite VR tips nämligen

Nej såklart, smaken är som baken, jag tycker då det var över förväntan

Får väl se missförstånden som avklarade... Men kan huvudpersonen teleportera och vara halvt skottsäker så tror jag att man kan tillåta vacklande zombies att ta ett par steg tillbaka när de får en 2x4 eller kofot i huvudet.

Har skjutit en del tidigare i livet, men det var länge sedan nu. På senare år har jag mest lekt airsoft med lite polare, och nu i Corona-tider i VR... Blivit en del brukande av vänstern, eller båda händerna ibland, både som övning och för skojs skull. För mig känns det fel att ha vapnet klistrat till handen. Jag vill kunna byta hand, sätta det synligt i ett hölster och liknande...

En hel del VR-titlar, även lite äldre och betydligt mindre sådana tillåter dig mer frihet i den mekaniken. Exempel är H3, Pavlov och Boneworks.. Finns säkert fler, jag förstår att det säkert är gjort för att hålla dig som spelare i handen och det var svårt att implementera. Men det blev en totalmiss för min del där, blev frustrerad varje gång jag ville plocka upp något att försvara mig med eller liknande. Kanske hade lite för höga förväntningar på Valve i detta fallet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.