Samsung smyger bort reklam som driver med Apples uteblivna Iphone-laddare

Permalänk

Tog inte EU och bestämde att alla mobilladdare skulle vara lika? Tycker det är märkligt att detta inte förändrats än.

Tror enda sättet att stoppa planerat åldrande och dylikt är att leasa produkter istället till lägre pris då företaget får tillbaka hårdvaran och kan återvinna mer effektivt. Men att leasa kostar mer än hela telefonen ändå inom loppet av 2-3 år.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Varför spela på telefonen, det är det man har sin dator till

Varför spela på datorn, det har man barn som kan göra åt en.
Nå många har olika dötider rätt som det är, det kan vara resa till och från jobb och skola eller så bara vänta på något. Man tar då fram och pysslar med det som man har i sin ficka och kan slösurfa, spela och annat.
Där själva spelandet slukar batterier. Visst iPhones cpu är mindre strömkrävande, men skärmen i hög uppdateringsfrekvens gör sitt.

Varför sen så många generellt köper mobiler för över 10 000kr som flagskeppen kostar och sedan inte gör något krävande på dem är en bra gåta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Tog inte EU och bestämde att alla mobilladdare skulle vara lika? Tycker det är märkligt att detta inte förändrats än.

Tror enda sättet att stoppa planerat åldrande och dylikt är att leasa produkter istället till lägre pris då företaget får tillbaka hårdvaran och kan återvinna mer effektivt. Men att leasa kostar mer än hela telefonen ändå inom loppet av 2-3 år.

Och det är dom, alla är numera USB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Miljöfråga... hahaha vilket trams!!

Sluta öka på pixlarna varje år. De drar ju mer och mer batteri för varje år. Räcker med 5 mp på kameran. Varför ska man ha 50 mp? Räcker med låg upplösning på skärmen etc. Finns mycket dom kan dra in på.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skratta inte ni kommer göra likadant. Ni har redan gjort något liknande innan, kasta inte sten i glashus.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja laddare och sladdar har man inte ont om sas.

Sant, men RÄTT laddare till de nya generationernas snabbladdning har man inte. Att de nya laddplattorna med nyaste snabbladndningen kräver laddare av senaste generationen för att funka ställer till det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Han kanske tänkte laddare (225) + kabel (250 för 1m)? Det ingick ju 1,5m kabel i Samsung-laddaren du länkade.

Jag tror många är rädda för att använda no-brand laddare från Wish/Alibaba till sina dyra telefoner. De brukar ju pekas ut som brandfarliga.

Klart att ingen privatperson ska köpa laddare från Alibaba, eller något annat för den delen. Aliexpress är tänkt att hantera privatkunder, men Alibaba är trots utseendet huvudsakligen till för företagskunder.

Dessa no-brand laddare är just de som andra företag tar hem, testar och sen sätter sina varumärken på. Det finns givetvis andra vägar OEM att köpa produkter speciellt för så stora företag, men Alibaba är en väg som privatkunder får lite insikt i.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Miljöfråga... hahaha vilket trams!!

Sluta öka på pixlarna varje år. De drar ju mer och mer batteri för varje år. Räcker med 5 mp på kameran. Varför ska man ha 50 mp? Räcker med låg upplösning på skärmen etc. Finns mycket dom kan dra in på.

Fast om du har en fungerande laddare hemma funkar väl den utmärkt? Du använder väl inte två laddare samtidigt? Apple/Samsung borde väl dock sänka priset lite på sina laddare om det nu har med miljön att göra.

Förstår din jämförelse men den är något skev. Klart att företagen ser en vinst i detta men kan det samtidigt gynna miljön så är väl det bara en bra sak? Oavsett om de gör det främst för vinst eller främst för miljön?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och det är dom, alla är numera USB.

Tack för svaret. Är förvånad över att laddarna blivit en sån stor nyhet, för att folk ska bli så upprörda tänker jag det bör finnas en orsak.

Vad jag förstår då så har då laddare usb output, men själva telefonerna har proprietary input, dvs att det är sladden som folk egentligen behöver om de nu inte äger någon iphone sedan innan.

Edit: Läste nu att usb-c till lightning kommer med iphone 12, sååå då är inte det ett problem heller. Fast onödigt kan man tycka att skicka med en kabel i så fall - för om de har en usb-c laddare så lär de även ha en kabel redan.

Permalänk
Medlem

Hur många har 30-100 watt laddare liggande hemma?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag förstår tanken med att ta bort laddaren ur förpackningen av miljösynpunkt och vinstmarginalen, men för en annan som köper en ny telefon vart 5e år är det rätt skönt att det följer med en i förpackningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Oväntat. Som vanligt visar årets iPhone hur nästa års Android-marknad kommer se ut.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Av allt Apple har gjort så är jag glad över att laddaren försvinner. Givetvis behövde de inte byta anslutning i samma generation så folk inte kunde använda gamla transformatorer, men ändå.

Jag har en lite påse med laddare liggande, utöver de jag har anslutna för användning, så jag behöver inga fler. Jag tror det är sant för de flesta kunder.

I år såldes det mer än en miljard telefoner, enligt en snabb googling. Det blir en väldig massa onödiga laddare.

Folk som har iPhone laddare har ju dock bara gamla piss 5W laddaren så det är ju klart man vill ha den nya med i paketet på 18W som iallafall är en decent laddare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Folk som har iPhone laddare har ju dock bara gamla piss 5W laddaren så det är ju klart man vill ha den nya med i paketet på 18W som iallafall är en decent laddare.

Jag har en 18 W laddare som följde med min iphone så det stämmer inte riktigt att det bara är 5 W laddare som har följt med iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har en 18 W laddare som följde med min iphone så det stämmer inte riktigt att det bara är 5 W laddare som har följt med iphone.

Ja för du uppgraderar från förra årets 11 Pro (varför ens???) medan 99% av alla andra som gör det har 5W laddaren just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Fan vad sniket. Hoppas huawei blir sams med USA snart så man kan köpa huawei igen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Givetvis har de då sänkt priset på telefonen jämförbart med vad laddare och lurar kostar i handeln eller??? 🤪🤪

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

De kan lägga av med att lansera nya modeller varje år också när de ändå håller på. Att sälja produkter som blir skrot efter 1-2 år är också ohållbart i längden.

Dom blir inte skrot, för dig blir dom skrot. Alltså är det du som är problemet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja för du uppgraderar från förra årets 11 Pro (varför ens???) medan 99% av alla andra som gör det har 5W laddaren just nu.

Jag har inte tänkt att uppgradera. Jag pekade bara på att du inte var helt rätt ut när du skrev att det bara har följt med 5W laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Dom blir inte skrot, för dig blir dom skrot. Alltså är det du som är problemet.

Det här var det dummaste jag någonsin läst. Du förtjänar inte ens en replik på något så intelligensbefriat.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det här var det dummaste jag någonsin läst. Du förtjänar inte ens en replik på något så intelligensbefriat.

Kanske säljs dem vidare till någon som inte måste ha det senaste?
Märkligt att någon med så imponerande intelligens som dig bara kunde se ett alternativ (att slänga den).

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Kan tyckas konstigt att företag skyller på piratkablar/laddare då telefoner börjar brinna för att sedan skippa laddaren i lådan. Är ju lite kontraproduktivt.
Angående apple så kanske det vara lite fel läge att skippa laddaren? Inte helt säker men de skickade med en usb-c till lightning i lådan? De flesta som köper ny telefon har ju haft sin gamla ett tag och då är ju risken rätt stor att det inte är usb-c på laddaren?

Kan tycka synd om folk med gamla iphonetelefoner också som år 2020 får fortsätta ladda med 5W. Många vet ju inte om att det finns snabbare laddare.

Om en laddare följer med eller inte spelar mig personligen inte någon roll, däremot då dessa företag drar rövarhistorier som att det är för miljöns skull får en att sucka lite extra.
Nästan i klass med att fartkameror är till för att rädda liv, inte för att få in pengar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Kanske säljs dem vidare till någon som inte måste ha det senaste?
Märkligt att någon med så imponerande intelligens som dig bara kunde se ett alternativ (att slänga den).

Även du verkar totalt missa min poäng. Jag vill inte köpa en ny mobil vartannat år men är så illa tvungen på grund av hur tillverkarna utformat sina telefoner. Att du dessutom förutsätter att jag slänger mina tidigare mobiler (vilket jag aldrig har skrivit) ger mig bara mer belägg för att du också verkar föredra en verklighetsfrånvänd tolkning av vad andra skriver.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Känns lite dubbelt om de först skryter med att de skickar med laddare för att sedan sopa det under mattan för att göra samma sak. De borde väntat en generation.

Är det inte så att det finns många standarder på snabbladdare? Hur vet folk att de köper rätt? Skickar de med en riktig laddare så får man känna på hur snabbt den ska ladda och när man behöver en till, slarvat bort originalet osv.

Det här är ett sätt för dem att göra något för miljön samtidigt som det gynnar dem, istället för att som andra åtgärder missgynnar dem. Åtgärder som förlänger livet på telefonen är de inte intresserad av, eller reparationsmöjlighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraXx:

Det här var det dummaste jag någonsin läst. Du förtjänar inte ens en replik på något så intelligensbefriat.

Apple supportar senaste ios på iphone 6s, från 2015 och släpper fortfarande uppdateringar till ännu äldre enheter. Så det sitter ju antingen i huvet eller i plånboken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Apple supportar senaste ios på iphone 6s, från 2015 och släpper fortfarande uppdateringar till ännu äldre enheter. Så det sitter ju antingen i huvet eller i plånboken.

Ah, Apple. Företaget som sänker prestandan på sina äldre telefoner med sina uppdateringar. Och lustigt att ingen nämner det faktum att företagen har gjort det onödigt komplicerat att byta batteriet i telefonerna när det är där som det största problemet ligger.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraXx:

Ah, Apple. Företaget som sänker prestandan på sina äldre telefoner med sina uppdateringar. Och lustigt att ingen nämner det faktum att företagen har gjort det onödigt komplicerat att byta batteriet i telefonerna när det är där som det största problemet ligger.

Om batteriet blivit slitet ja, för att hålla liv i telefonen längre. Det är en skillnad i filosofi från de som kör fullt ös och skickar med en 60W laddare för att kompensera. Visst vore det trevligt om det var enklare att byta batteri, men det är svårt att kombinera med allt annat konsumenterna vill ha; premium-material, NFC, vattentät, smal.. om löstagbar plastbaksida hade efterfrågats av någon hade det sannolikt funnits kvar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om batteriet blivit slitet ja, för att hålla liv i telefonen längre. Det är en skillnad i filosofi från de som kör fullt ös och skickar med en 60W laddare för att kompensera. Visst vore det trevligt om det var enklare att byta batteri, men det är svårt att kombinera med allt annat konsumenterna vill ha; premium-material, NFC, vattentät, smal.. om löstagbar plastbaksida hade efterfrågats av någon hade det sannolikt funnits kvar.

Jag tror du blandar ihop vad som efterfrågas av konsumenter och vad som tas fram på eget initiativ av tillverkaren för att ha argument för att konstant kunna kränga ut nya modeller.

Nu när hållbarhet blivit en så pass stor fråga globalt är det intressant att det första steget som tas är att sluta skicka med laddare som ändå måste köpas separat för att få ut full prestanda.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

De kan lägga av med att lansera nya modeller varje år också när de ändå håller på. Att sälja produkter som blir skrot efter 1-2 år är också ohållbart i längden.

Fast dagens premiummobiler håller ju klart längre än tidigare. Jag brukar byta vartannat år, sedan brukar min äldsta dotter ta över den när hon och så vidare. Sedan när jag får min nya igen så tar den allra yngsta över äldsta dotters lur. Jag har en iPhone 7 som används dagligen av familjen. Min iPhone 6 använder mamma och 6S min pappa.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Skrivet av TraXx:

De kan lägga av med att lansera nya modeller varje år också när de ändå håller på. Att sälja produkter som blir skrot efter 1-2 år är också ohållbart i längden.

Pratar du generellt om datorprylar? Jag själv tycker detsamma om grafikkort. Fast det räcker att de lanserar en ny modell vart 20år. Så att folk hade suttit idag med S3 Virge 2MB. Tänk så mycket skot alla grafikkort som folk byter har orsakat och så mycket ström de nya drar.

Att förespråka att tillverkare ska stanna upp med utvecklingen av produkter och endast sälja gammal dritt är en intressant tanke, undrar vilken ideologi som kommer närmast? Luddism?

Att tillverkare ska höja kvaliten på produkterna är en helt annan sak. Ta biltillverkarna, de säljer en ny bilmodell varje år, marginell skillnad på denna och fjollåretsmodell är det. Men detta har inte så mycket att gör med livslängden på bilen.
Visst man kan argumentera för att när de ändrar saker hela tiden så blir det svårare med reservdelar, men samtidigt löser de problem på de nya.

Om du syftar på laddare som hela tiden kommer nya så är de bakåtkompatibla. Så bara för att nya mobiler klarar av bättre laddare, behöver man inte byta ut alla ens laddare för detta. Det räcker med att man får en i lådan som man har som den primära.