Samsung smyger bort reklam som driver med Apples uteblivna Iphone-laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pratar du generellt om datorprylar? Jag själv tycker detsamma om grafikkort. Fast det räcker att de lanserar en ny modell vart 20år. Så att folk hade suttit idag med S3 Virge 2MB. Tänk så mycket skot alla grafikkort som folk byter har orsakat och så mycket ström de nya drar.

Att förespråka att tillverkare ska stanna upp med utvecklingen av produkter och endast sälja gammal dritt är en intressant tanke, undrar vilken ideologi som kommer närmast? Luddism?

Att tillverkare ska höja kvaliten på produkterna är en helt annan sak. Ta biltillverkarna, de säljer en ny bilmodell varje år, marginell skillnad på denna och fjollåretsmodell är det. Men detta har inte så mycket att gör med livslängden på bilen.
Visst man kan argumentera för att när de ändrar saker hela tiden så blir det svårare med reservdelar, men samtidigt löser de problem på de nya.

Om du syftar på laddare som hela tiden kommer nya så är de bakåtkompatibla. Så bara för att nya mobiler klarar av bättre laddare, behöver man inte byta ut alla ens laddare för detta. Det räcker med att man får en i lådan som man har som den primära.

Ärligt talat förstår jag inte ens vad du vill få fram med detta virrvarr av argument. Det börjar med att du bygger halmgubbar till att du drar jämförelser med en helt annan typ av marknad och avslutar med något mummel om laddare som jag inte ens tagit upp i mitt inlägg.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Ärligt talat förstår jag inte ens vad du vill få fram med detta virrvarr av argument. Det börjar med att du bygger halmgubbar till att du drar jämförelser med en helt annan typ av marknad och avslutar med något mummel om laddare som jag inte ens tagit upp i mitt inlägg.

Bara nyfiken syftade du på laddare eller mobiltelefoner i detta påstående?
"De kan lägga av med att lansera nya modeller varje år också när de ändå håller på."
Att jag citerade dig var att du fick så otroligt många likes 45st nu, vilket är riktigt grymt! Så väldigt många stöder det du skrev och jag blir nyfiken på det.

Och man då blir nyfiken kring resonemanget genom att tillverkare ej ska lansera nya modeller varje år.
Att förbättra kvaliten på mobiler är en helt annan sak som inte har något med att lansera nya modeller varje år att göra. Kvaliten har väl blivit bättre på mobiler om man bortser från batteriet. Där vissa tillverkare förutom att göra dem svåra att byta även lägger in kontroller som försvårar det. https://www.ifixit.com/News/32343/apple-is-locking-batteries-...

Man kan självklart vara emot nya mobiler som är bättre släpps för att folk då byter innan mobilen har gått sönder. Men det är exakt likadant resonemang som emot grafikkorten. Den enda skillnaden är att man själv kanske är en person som prioriterar en viss teknikutveckling mer än annan.

*edit*
Så det jag förespråkar är. Tillverkare ska självklart uppdatera sina mobiler ofta, gärna en gång varje år. De behöver dock inte göra dem annorlunda storleksmässigt utan det är bra att samma skal och liknande passar. -Jag tänker främst på alla osålda skal som kasseras. Sedan bör de förbättra kvalitén. De jobbar varenda år att förbättra glaset och göra dem vattentåliga, kvar är batteriet som bara blir svårare och svårare att byta.

Mjukvarodelen så stöder de flesta appar android 5.0 som kom 2014, utvecklingen går emot att livslängden blir ännu längre. Apple är självklart ett föredömme här, då man ur säkerhetspunkt inte bör köra med ett så gammalt os även om det går.

*edit2*
Som konsument så märker vi av att alla mobiler får olika storlek genom att det är så svårt att få skal till mobilen i vanliga butiker såvida man inte har de mest populära modellerna. Det är som jag tidigare nämnde vansinne att de måste göra om passformen bara för sakens skull. På samma sätt som biltillverkare kan ändra på delar bara för att de måste ändra något för det ska synas att det är en ny årsmodell. En helt annan sak är att ta fram en bättre lösning på något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TraXx:

Jag tror du blandar ihop vad som efterfrågas av konsumenter och vad som tas fram på eget initiativ av tillverkaren för att ha argument för att konstant kunna kränga ut nya modeller.

Nu när hållbarhet blivit en så pass stor fråga globalt är det intressant att det första steget som tas är att sluta skicka med laddare som ändå måste köpas separat för att få ut full prestanda.

Jag inbillar mig att företag av storleken Apple och Samsung har rätt bra koll på vad folk vill köpa och att nuvarande modeller inte ser ut som de gör av en slump. De features jag räknar upp är ändå saker som hängt med i många generationer nu så några tillfälliga gimmickar handlar det inte om.

Och som sagts tidigare i tråden, 99% laddar ändå sin telefon på natten och skiter antagligen i om det är snabbladdare eller inte. Jag vet att jag gör det och då går jag ändå runt med telefonen i ansiktet hela dagarna. Klarar man sig genom dagen och har 100% på morgonen, så är det ”full prestanda” för de flesta användare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara nyfiken syftade du på laddare eller mobiltelefoner i detta påstående?
"De kan lägga av med att lansera nya modeller varje år också när de ändå håller på."
Att jag citerade dig var att du fick så otroligt många likes 45st nu, vilket är riktigt grymt! Så väldigt många stöder det du skrev och jag blir nyfiken på det.

Och man då blir nyfiken kring resonemanget genom att tillverkare ej ska lansera nya modeller varje år.
Att förbättra kvaliten på mobiler är en helt annan sak som inte har något med att lansera nya modeller varje år att göra. Kvaliten har väl blivit bättre på mobiler om man bortser från batteriet. Där vissa tillverkare förutom att göra dem svåra att byta även lägger in kontroller som försvårar det. https://www.ifixit.com/News/32343/apple-is-locking-batteries-...

Man kan självklart vara emot nya mobiler som är bättre släpps för att folk då byter innan mobilen har gått sönder. Men det är exakt likadant resonemang som emot grafikkorten. Den enda skillnaden är att man själv kanske är en person som prioriterar en viss teknikutveckling mer än annan.

Fair point. För att förtydliga så syftade jag på själva telefonen och inte laddaren. Kvaliten på produkter tycker jag går lite upp och ner ärligt talat. Framför allt när det ena året kommer en modell som är vattentät för att i nästa års version inte längre vara det. Det känns alltså inte som att förbättringarna staplas på varandra utan snarare växlas mellan för att kunna användas som argument av företagens marknadsavdelningar.

Skrivet av Aphex:

Jag inbillar mig att företag av storleken Apple och Samsung har rätt bra koll på vad folk vill köpa och att nuvarande modeller inte ser ut som de gör av en slump. De features jag räknar upp är ändå saker som hängt med i många generationer nu så några tillfälliga gimmickar handlar det inte om.

Och som sagts tidigare i tråden, 99% laddar ändå sin telefon på natten och skiter antagligen i om det är snabbladdare eller inte. Jag vet att jag gör det och då går jag ändå runt med telefonen i ansiktet hela dagarna. Klarar man sig genom dagen och har 100% på morgonen, så är det ”full prestanda” för de flesta användare.

Det är en ganska etablerad klyscha att Silicon Valley lägger ett stort fokus på att utveckla funktioner som är coola att använda i marknadsföring istället för att skapa funktioner som det finns ett behov av. Detta gäller såklart inte alla funktioner och framsteg som ger en bättre produkt är alltid välkomna.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Fan vad sniket. Hoppas huawei blir sams med USA snart så man kan köpa huawei igen.

Håller med!

Hoppas de kan införa Google-tjänsterna i sina nya telefoner igen. Då blir det ett givet köp. Otroligt nöjd med min Mate 20 X.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Samsung Sverige

Jag kan inte kommentera sakfrågan (och har faktiskt inte insyn än i exakt hur det blir i nästa generation) men för egen del börjar det ligga många olika laddare i lådor. Jag laddar också de flesta enheterna på samma plats, så det är ytterst sällan mer än en är inkopplad.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Fast dagens premiummobiler håller ju klart längre än tidigare. Jag brukar byta vartannat år, sedan brukar min äldsta dotter ta över den när hon och så vidare. Sedan när jag får min nya igen så tar den allra yngsta över äldsta dotters lur. Jag har en iPhone 7 som används dagligen av familjen. Min iPhone 6 använder mamma och 6S min pappa.

Beror på vad du menar med att hålla. De är ju trots allt enheter som ofta lagrar och utgör våra viktigaste ägodelar i vardagen. Speciellt med tanke på Bankid etc. Hårdvaran kanske håller rent fysiskt, men utan säkerhetsuppdateringar är den helt olämplig attanvända.

Apple tillhör den bättre delen av tillverkare som patchar sina telefoner längst, men det är ingen ursäkt då folk fortfarande sitter på älde hårdvara.

Att plocka bort laddaren är dock superbra ur miljöperspektiv, men företagen skall med bakgrund av ovan endast ses som greenwashare.

Med tanke pö att @Samsung interagerat i tråden får de gärna försvara sitt beteende att sälja telefoner och sedan inte underhålla dem med säkerhetsuppdateringar mer än i bästa fall några år. Det rimmar illa med miljöengagemang.

Permalänk
Medlem

Bästa tillverkarna kan göra för miljön är att säkerhetsuppdatera i flera år. Som windows, du kunde ha Windows 7 i 10 år eller nått sånt.

Nummer två är att ha telefoner som inte går sönder så lätt och inte kostar massor att laga. Och att det är lätt att byta batteri.

Jag uppgraderar sällan för bättre hårdvara numera utan smarare för dessa saker nämnda ovan.

Bra att Samsung ökade från 2 till 3 stora Android uppdateringar dock. Fler Androidtillverkare borde ta efter för Apple är överlägsna gällande uppdateringar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bästa tillverkarna kan göra för miljön är att säkerhetsuppdatera i flera år. Som windows, du kunde ha Windows 7 i 10 år eller nått sånt.

Nummer två är att ha telefoner som inte går sönder så lätt och inte kostar massor att laga. Och att det är lätt att byta batteri.

Jag uppgraderar sällan för bättre hårdvara numera utan smarare för dessa saker nämnda ovan.

Bra att Samsung ökade från 2 till 3 stora Android uppdateringar dock. Fler Androidtillverkare borde ta efter för Apple är överlägsna gällande uppdateringar.

Håller med helt. Det är något media borde lyfta då allmänheten inte är medvetna om den säkerhetsrisk utdaterade telefober innebär. Det är ju det enda som kommer att göra skillnad. Att folk helt enkelt inte köper de mobiler som inte underhålls alternarivt lagstiftning är vad som kan ändra på detta.

Laddare är ett steg men utan uppdateringar är det skenheligt från tillverkarna i bäsra fall. Hade dock nöjd mig med säkerhetspatchar då funktionsuppdateringar inte är kritiska om jag måste välja.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lhugo:

Beror på vad du menar med att hålla. De är ju trots allt enheter som ofta lagrar och utgör våra viktigaste ägodelar i vardagen. Speciellt med tanke på Bankid etc. Hårdvaran kanske håller rent fysiskt, men utan säkerhetsuppdateringar är den helt olämplig attanvända.

Apple tillhör den bättre delen av tillverkare som patchar sina telefoner längst, men det är ingen ursäkt då folk fortfarande sitter på älde hårdvara.

Att plocka bort laddaren är dock superbra ur miljöperspektiv, men företagen skall med bakgrund av ovan endast ses som greenwashare.

Med tanke pö att @Samsung interagerat i tråden får de gärna försvara sitt beteende att sälja telefoner och sedan inte underhålla dem med säkerhetsuppdateringar mer än i bästa fall några år. Det rimmar illa med miljöengagemang.

Från och med tidigare i år har Samsung infört en uppdateringspolicy med tre generationers uppdateringar för ett stort antal modeller. Mer information finns här: https://www.mynewsdesk.com/se/samsung/pressreleases/samsung-e...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Glömde skriva menade nya original laddare man får med när man köper sprillans ny från Apple exp. Men sedan låter dom ligga ett tag innan användningen om det blir någon förändring/sämrimg

Det tror jag inte är några större problem. Kanske om vi pratar om 50 år. Men jag startar ex mina gamla spelkonsoler från 80/90 tal utan att oroa mig för brand.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

miljöfråga eller ett sätt att öka marginalerna/vinsten.

-Vi tog bort laddaren för att spara på miljön.
-Men varför har ni inte sänkt priset?
-Vi har sett att våra kunder gärna bettalar för premium.

Har sett något liknande en gång tidigare, men minns inte vad det gällde för produkt och tillverkare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sant, men RÄTT laddare till de nya generationernas snabbladdning har man inte. Att de nya laddplattorna med nyaste snabbladndningen kräver laddare av senaste generationen för att funka ställer till det.

Jag kan ladda min Samsung-telefon med bärbara datorns (Dell) USB-C laddare på 130W, den betydligt klenare originalladdaren från Samsung laddar dock snabbare. Tyvärr så lämnar implementeringen av Power Delivery standarden en hel del att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Fast om du har en fungerande laddare hemma funkar väl den utmärkt? Du använder väl inte två laddare samtidigt? Apple/Samsung borde väl dock sänka priset lite på sina laddare om det nu har med miljön att göra.

Förstår din jämförelse men den är något skev. Klart att företagen ser en vinst i detta men kan det samtidigt gynna miljön så är väl det bara en bra sak? Oavsett om de gör det främst för vinst eller främst för miljön?

Jo men man vill ha en ny eftersom dom blir utslitna med tiden.

Har man en fungerande telefon funkar den väl utmärkt?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av kesovitch:

Min gissning är att mindre paket är det som gör mest för miljön i detta fallet. Kanske till och med mer än tillverkning av ny laddare.

Ja inte sparar dom många kronor på laddaren, gissar att inköpspriset per laddare är extremt låg, speciellt när apple eller samsung beställer typ några miljoner åt gången. däremot att få in dubbelt så många telefoner i samma 40fots container, win win

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kesovitch:

Min gissning är att mindre paket är det som gör mest för miljön i detta fallet. Kanske till och med mer än tillverkning av ny laddare.

Fast om man, som i fallen ofta är med moderna telefoner, ändå behöver köpa nya kraftfullare USB-C PD-laddare i separata paket, så blir förmodligen miljövinsten _sämre_ med denna "lösningen" med två paket som behöver transporteras från fabrik till kund.

Dock tjänar säkert företagen på att sälja två produkter istället för en.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sen verkar laddare kosta runt 15kr på Alibaba. Så förstår inte hur du kan motivera 500 kronor?

De laddarna skulle jag starkt avråda ifrån att chansa på! ⚡️

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

iPhone är skit, och att dom använder miljö BS visar att dom saknar all moral. och samsung borde driva med dom så länge det går, helst i all framtid

Oftast börjar dock Samsung lite senare med exakt samma sak som de klagar på andra för att göra.

Är väl det som är problemet med Samsung, och det som artikeln refererar till.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför spela på telefonen, det är det man har sin dator till

Jag tycker vi skall få datortillverkare att sluta att skicka med vare sig laddare eller nätagg!

Bättre för miljön!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De laddarna skulle jag starkt avråda ifrån att chansa på! ⚡️

Det är exakt de laddarna som du har fått med från tillverkaren. Givetvis testar tillverkarna laddarna innan på ett sätt som konsumenter inte kan, men inköp från till exempel Alibaba är ett vanligt sätt att köpa in delar och tillbehör.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Fan vad sniket. Hoppas huawei blir sams med USA snart så man kan köpa huawei igen.

De lär (som alltid) kopiera Apple. Innan det händer har de också hunnit att plocka bort den!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bästa tillverkarna kan göra för miljön är att säkerhetsuppdatera i flera år. Som windows, du kunde ha Windows 7 i 10 år eller nått sånt.

Nummer två är att ha telefoner som inte går sönder så lätt och inte kostar massor att laga. Och att det är lätt att byta batteri.

Håller med 100%.

Men det är nog klart dyrare än att ta bort laddaren ur paketen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är exakt de laddarna som du har fått med från tillverkaren.

Nej, så kan man inte säga som du gör. Det finns en rad olika kinesiska laddare av en rad olika kvaliteter. Vissa av väldigt tveksam och farlig kvalitet och konstruktion.

Det är lika dumt som att påstå att alla nätagg till datorer är lika.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/