Permalänk
Lego Master

Hur var det med över-/underdödlighet under corona?
OM det är så att Sverige överrapporterar dödsfall pga covid-19 relativt de andra nordiska länderna så bör vi ha en liknande överdödlighet som de, eller?
Men enligt SCB, https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...
så har vi haft färre dödsfall på sistone jämfört med de senaste åren. Folk dör av corona, ja, men istället dör färre av andra orsaker (eller snarare, de rapporteras som pga covid-19 även om de skulle dött ändå).
Hur ser det ut mot andra länder?

Har myndigheterna skjutit sig själva i foten genom att rapportera för många dödsfall pga covid-19, vilket gör att antalet dödsfall VERKAR högre än det faktiskt är, om man räknar mot ett vanligt år? Jag vet fan inte.

Om vi rapporterade ALLA dödsfall under 2020 som beroende av covid-19 skulle vår dödsratio mot andra länder vara helt horribel, men å andra sidan skulle svenskar se ut att vara odödliga i andra sammanhang, det lirar ju inte i praktiken.
Jag vet faktiskt inte vad som är rimligt här. Det är ju ingen överdrift att säga att det gick dåligt för äldreboendena, men gick det verkligen så dåligt för Sverige som helhet mot övriga länder, om man räknar på snittdödstalen istället för rena rapporterade dödsfall i covid-19?

Detta är en ärlig fråga, jag vill inte förminska lidandet covid-19 orsakat befolkningen, men jag undrar om vi inte själva ställer oss i sämre ljus än nödvändigt i vår iver att rapportera "korrekt"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Hur var det med över-/underdödlighet under corona?
OM det är så att Sverige överrapporterar dödsfall pga covid-19 relativt de andra nordiska länderna så bör vi ha en liknande överdödlighet som de, eller?
Men enligt SCB, https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...
så har vi haft färre dödsfall på sistone jämfört med de senaste åren. Folk dör av corona, ja, men istället dör färre av andra orsaker (eller snarare, de rapporteras som pga covid-19 även om de skulle dött ändå).
Hur ser det ut mot andra länder?

Har myndigheterna skjutit sig själva i foten genom att rapportera för många dödsfall pga covid-19, vilket gör att antalet dödsfall VERKAR högre än det faktiskt är, om man räknar mot ett vanligt år? Jag vet fan inte.

Om vi rapporterade ALLA dödsfall under 2020 som beroende av covid-19 skulle vår dödsratio mot andra länder vara helt horribel, men å andra sidan skulle svenskar se ut att vara odödliga i andra sammanhang, det lirar ju inte i praktiken.
Jag vet faktiskt inte vad som är rimligt här. Det är ju ingen överdrift att säga att det gick dåligt för äldreboendena, men gick det verkligen så dåligt för Sverige som helhet mot övriga länder, om man räknar på snittdödstalen istället för rena rapporterade dödsfall i covid-19?

Detta är en ärlig fråga, jag vill inte förminska lidandet covid-19 orsakat befolkningen, men jag undrar om vi inte själva ställer oss i sämre ljus än nödvändigt i vår iver att rapportera "korrekt"?

Jo det ligger absolut något i det. Man kan inte jämföra döda av Corona rakt av även om alla länder skulle räkna på exakt samma sätt då det finns andra omständigheter som ställer till det ändå. Till exempel kanske vi har bättre sjukvård än många andra länder, så våra gamla lever generellt längre, alltså har vi i så fall fler i riskgrupper jämfört med dom. Det har ju också tagits upp att vi hade en rätt mild influensasäsong förra året jämfört med Norge och Danmark som vi hela tiden ska mäta oss mot. Vilket borde innebära att fler sköra personer klarade sig förra året här jämfört med där och i förlängningen att vi borde ha fler sköra personer än vad de har nu.

Så jag tror man behöver se på dödligheten över tid för att kunna jämföra någorlunda rättvist. Och då tappar man ändå andra aspekter som ifall svenskar i större utsträckning åkte till Alperna på skidresa just när det här bröt ut eller liknande.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jo det ligger absolut något i det. Man kan inte jämföra döda av Corona rakt av även om alla länder skulle räkna på exakt samma sätt då det finns andra omständigheter som ställer till det ändå. Till exempel kanske vi har bättre sjukvård än många andra länder, så våra gamla lever generellt längre, alltså har vi i så fall fler i riskgrupper jämfört med dom. Det har ju också tagits upp att vi hade en rätt mild influensasäsong förra året jämfört med Norge och Danmark som vi hela tiden ska mäta oss mot. Vilket borde innebära att fler sköra personer klarade sig förra året här jämfört med där och i förlängningen att vi borde ha fler sköra personer än vad de har nu.

Så jag tror man behöver se på dödligheten över tid för att kunna jämföra någorlunda rättvist. Och då tappar man ändå andra aspekter som ifall svenskar i större utsträckning åkte till Alperna på skidresa just när det här bröt ut eller liknande.

Man skulle kunna tro att det här är ett mångfacetterat och komplicerat problem, inte alls lika svart eller vitt som vissa försöker få det att verka. Fancy that.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit förkyld samt fått dosen lungvidgande ändrad blev det väldigt hostigt och snuvigt, blev skickad att ta ett nytt covidprov och fick just besked om att jag är negativ fortfarande.

Kändes som att en sten föll från axlarna för bara tanken på att få den här skiten igen gör mig väldigt olycklig. Det är dock lite oroade eftersom det finns i närområdet och det är snart 8 månader sedan jag insjuknade första gången. Håller alla tummar som går för att ha fått någon form av immunitet som sitter i länge nog för att eventuellt få vaccin, om det nu blir så att vi som haft det får vaccin dvs.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Efter 3080-serien samt ps5 releasen så är ju Corona årets mest hypade grej varav det är den jag väljer att titta på.
Men ja, svenskar dör oavsett och utan att kontrollera så förutsätter jag att majoriteten dör av ålder(säkert i kombination med någon sjukdom).

Vad som är intressant tycker jag är bl.a siffrorna som presenterades tidigare i tråden på antalet döda/miljon jämfört med våra grannländer där vi ligger riktigt illa till.
Mot Danmark som ligger på 2:a plats vinner vi med faktor 4. Mot Norge som går bäst är det en faktor 10.
Eller som det står på löpet idag att det har dött fler i Sverige på 2 veckor än det gjort i Norge under hela pandemin.

Ska man gå in på extremfallet kan man kolla på ex. Sydkorea som har betydligt större befolkning och folktäthet, trots detta har de <600 döda i pandemin.

Kontentan är att vi hade kunnat rädda tusentals liv om vi velat men har inte gjort det.
Tyvärr i slutändan så är det pengar som styr och vi Svenskar är inte ”värda” mer än såhär.

Tyvärr tänker du fel. Att vi har högre antal döda med covid är för vi har en högre spridning. Men siffrorna talar för att merparten hade dött iaf oavsett om de fått covid eller inte. På sin höjd ser det ut som 1000st kan ha dött just pågrund av covid spridningen. Sen är det cherry picking att jämföra mot våra grannländer. Detta är vara spekulationer men tror både Finland och Norge har mindre andel alpbesökare än Sverige under veckorna Corona spreds därför hade de mycket färre fall från början och klarade därför att smittspåra i större utsträckning.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Corona sprids fort i Sverige på vissa platser?

Eller rättare sagt så tror jag både publiken och de anställda visste vad de gjorde 17 okt 2020 och var försiktiga/testade. Grattis till avancemang till Super ettan och vi ses kanske i Allsvenskan igen om något år!

startar klippet senare
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"Vaccineringen ska snart börja – då läggs vaccinsystemet ned"
Man håller alltså som bäst på att avveckla journalsystemet som de flesta regioner använder för att journalföra vaccinuppgifterna, utan att det finns en färdig ersättare och dessutom mitt under en pandemi... *suck*

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Efter att ha varit förkyld samt fått dosen lungvidgande ändrad blev det väldigt hostigt och snuvigt, blev skickad att ta ett nytt covidprov och fick just besked om att jag är negativ fortfarande.

Kändes som att en sten föll från axlarna för bara tanken på att få den här skiten igen gör mig väldigt olycklig. Det är dock lite oroade eftersom det finns i närområdet och det är snart 8 månader sedan jag insjuknade första gången. Håller alla tummar som går för att ha fått någon form av immunitet som sitter i länge nog för att eventuellt få vaccin, om det nu blir så att vi som haft det får vaccin dvs.

Har du erbjudits möjligheten att ta antikroppstest? Jag känner en snubbe i Stockholm som jag prata för ett tag sedan som är ca 1,85 meter lång typ 90 kg tung som fick det i mars och sedan gjorde antikroppstest som då visade på antikroppar i maj. Positivt antikroppstest visar att du en gång var positiv för COVID-19 (men ej med säkerhet kan veta när) och under en okänd tid framöver är immun mot det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

På tal om COVID-19:s andra våg(?) här i Sverige så snackade jag med en gymnasieelev på Discord när vi gibba Warzone. Han sa att gymnasiet nu skall köra på distans förutom vissa klasser som man måste komma in och närvara fysiskt? Jag sa att han genast skulle kolla med sin mentor/programansvarig för det verkade ju inte riktigt klokt. Ska vara att det är fysiska labbar som bara får göras under lärares tillsyn. Snubben pluggar elprogrammet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På tal om COVID-19:s andra våg(?) här i Sverige så snackade jag med en gymnasieelev på Discord när vi gibba Warzone. Han sa att gymnasiet nu skall köra på distans förutom vissa klasser som man måste komma in och närvara fysiskt? Jag sa att han genast skulle kolla med sin mentor/programansvarig för det verkade ju inte riktigt klokt. Ska vara att det är fysiska labbar som bara får göras under lärares tillsyn. Snubben pluggar elprogrammet.

Varför är det inte klokt? Klart man måste vara närvarande vid praktiska moment. Finns många gymnasieutbildningar som inte är 100% teoretiska. Dessa elever måste ju få rätt till sin utbildning, utan att tumma på kvaliteten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

På tal om COVID-19:s andra våg(?) här i Sverige så snackade jag med en gymnasieelev på Discord när vi gibba Warzone. Han sa att gymnasiet nu skall köra på distans förutom vissa klasser som man måste komma in och närvara fysiskt? Jag sa att han genast skulle kolla med sin mentor/programansvarig för det verkade ju inte riktigt klokt. Ska vara att det är fysiska labbar som bara får göras under lärares tillsyn. Snubben pluggar elprogrammet.

Ja, vissa lektioner går inte att genomföra på distans. Vad syftar du på?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

På tal om COVID-19:s andra våg(?) här i Sverige så snackade jag med en gymnasieelev på Discord när vi gibba Warzone. Han sa att gymnasiet nu skall köra på distans förutom vissa klasser som man måste komma in och närvara fysiskt? Jag sa att han genast skulle kolla med sin mentor/programansvarig för det verkade ju inte riktigt klokt. Ska vara att det är fysiska labbar som bara får göras under lärares tillsyn. Snubben pluggar elprogrammet.

Jag pluggar gymnasiala kurser på distans på vuxenutbildningen vid sidan av jobbet. Trots att utbildningen är på distans är det krav att vi gör slutproven på plats i sal trots att tekniken med BankID finns upplagd redan. Bara de som går gymnasiet får dock använda onlineproven.

Vi som går vuxenutbildningen ska åka in. No matter what. Även om det är samma kurser.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

"Vaccineringen ska snart börja – då läggs vaccinsystemet ned"
Man håller alltså som bäst på att avveckla journalsystemet som de flesta regioner använder för att journalföra vaccinuppgifterna, utan att det finns en färdig ersättare och dessutom mitt under en pandemi... *suck*

Din artikel bakom en betalvägg så kan inte läsa mer än några rader.
Alla sådana här systemskiften beslutas det om många år i förväg och det är inte alltid man kan förlänga avtal hur som helst.

Enligt svt:s artikel så har regionerna fram till den 15 mars på sig att bestämma hur de ska göra. Jag tolkar det som att Svevac inte kommer att läggas ned då utan att de då ska meddela FHM vilken lösning de valt.

Som en parallell håller 9 regioner i Sverige på att ersätta sina nuvarande föråldrade journalsystem till förmån för FVIS/Visus vilket är ett pågående arbete som ska vara klart om ett par år. Det kan rent hypotetiskt bli samma problem där att om en ny pandemi inträffar då (eller om Cornan hade inträffat då istället) att man står inför ett systemskifte mitt i en pandemi.

https://www.rvn.se/sv/Om-regionen/Aktuellt-i-Region-Vasternor...
https://vardgivare.regionhalland.se/app/uploads/2020/06/FVIS_...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Din artikel bakom en betalvägg så kan inte läsa mer än några rader.
Alla sådana här systemskiften beslutas det om många år i förväg och det är inte alltid man kan förlänga avtal hur som helst.

Enligt svt:s artikel så har regionerna fram till den 15 mars på sig att bestämma hur de ska göra. Jag tolkar det som att Svevac inte kommer att läggas ned då utan att de då ska meddela FHM vilken lösning de valt.

Som en parallell håller 9 regioner i Sverige på att ersätta sina nuvarande föråldrade journalsystem till förmån för FVIS/Visus vilket är ett pågående arbete som ska vara klart om ett par år. Det kan rent hypotetiskt bli samma problem där att om en ny pandemi inträffar då (eller om Cornan hade inträffat då istället) att man står inför ett systemskifte mitt i en pandemi.

https://www.rvn.se/sv/Om-regionen/Aktuellt-i-Region-Vasternor...
https://vardgivare.regionhalland.se/app/uploads/2020/06/FVIS_...

Om du registrerar dig på DN så kan du läsa gratis året ut.

Av artikeln framgår det att systemet, Svevac, utvecklades av Smittskyddsinstitutet 2005 och har sen tagits över ett bolag, Inera, som ägs av Sveriges kommuner och regioner. Systemet används av regionerna för att journalföra vaccineringar i det nationella vaccinationsregistret.

Det beslutades om avveckling 2018. Sen i maj i år ansluts inga nya vårdgivare och i september 2021 kommer systemet enligt plan att vara nedlagt. Inera har inga planer på att utveckla en ersättare utan regionerna hänvisas till andra alternativ. Däremot pågår nu, enligt Inera, en dialog mellan Inera och regionerna om regionernas behov av förlänga användningen av Svevac.

Såvitt jag förstår så finns det idag inga system som ersätter Svevac för att hålla reda på vaccineringar på nationell nivå. FHM ha fått i uppdrag att skapa tekniska möjligheter att registrera vaccinationer mot covid-19 i det nationella vaccinationsregistret. Detta uppdrag ska redovisas 2021-03-15.

Som jag förstått det så har alltså det samägda bolaget meddelat att man lägger ner den tjänst som används utan att presentera ett alternativ och att regionerna idag inte har något gemensamt nationellt alternativ. Man skulle ju kunna tro att man hade det samägda bolaget just för att ha såna gemensamma system, iaf om man ska tro vad Inera själva skriver: Inera skapar förutsättningar för att digitalisera välfärden genom att tillhandahålla en gemensam digital infrastruktur och arkitektur.

Fast ansvaret vilar väl på regionerna och dom kanske inte vill ha ett gemensamt system.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Varför är det inte klokt? Klart man måste vara närvarande vid praktiska moment. Finns många gymnasieutbildningar som inte är 100% teoretiska. Dessa elever måste ju få rätt till sin utbildning, utan att tumma på kvaliteten.

Det håller jag med om samtidigt som det görs utifrån situationen att "extraordinära situationer kräver extraordinära insatser." I värsta fall kan de behöva dra ut på sin praktiska del av utbildningen av hälsosäkerhetsskäl vilket så klart är "orättvist" gentemot andra nya elever som hoppar på utbildningen nästa år som kanske slipper denna icke-angelägenhet.

Om de ogillar "orättvisan" så får de gärna köra Zoomsamtal med personer som blivit varslade under årets gång som gått för att få lära sig livets hårda skola. Alternativt prata med tidigare kustjägare från tidiga 90-talet så de kan få lite förståelse att deras smått tillfälliga "obekväma" sits är rena drömlivet jämfört med vad andra går/gått igenom.

Eleverna har rätt till sin utbildning så länge de inte tummar på livet hos personerna med spetskompetensen som skall ge dem denna utbildning: lärarna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det håller jag med om samtidigt som det görs utifrån situationen att "extraordinära situationer kräver extraordinära insatser." I värsta fall kan de behöva dra ut på sin praktiska del av utbildningen av hälsosäkerhetsskäl vilket så klart är "orättvist" gentemot andra nya elever som hoppar på utbildningen nästa år som kanske slipper denna icke-angelägenhet.

Om de ogillar "orättvisan" så får de gärna köra Zoomsamtal med personer som blivit varslade under årets gång som gått för att få lära sig livets hårda skola. Alternativt prata med tidigare kustjägare från tidiga 90-talet så de kan få lite förståelse att deras smått tillfälliga "obekväma" sits är rena drömlivet jämfört med vad andra går/gått igenom.

Eleverna har rätt till sin utbildning så länge de inte tummar på livet hos personerna med spetskompetensen som skall ge dem denna utbildning: lärarna.

Försöker du låta tuff? Borde inte kustjägarna också stanna hemma då? Alltså självklart ska vi inte sätta en enorm skuld mot den yngre generationen genom att pausa deras liv mer än nödvändigt.

Förövrigt är ditt argument om kustjägare helt irrelevant och tidiga 90-talet likaså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Försöker du låta tuff? Borde inte kustjägarna också stanna hemma då? Alltså självklart ska vi inte sätta en enorm skuld mot den yngre generationen genom att pausa deras liv mer än nödvändigt.

Förövrigt är ditt argument om kustjägare helt irrelevant och tidiga 90-talet likaså.

Jag försöker skapa skinn på näsan hos glasbarn med helikopterföräldrar. Det handlar inte om att skuldsätta, det handlar om att anpassa sig till rådande omständigheter och prioritera. Deras utbildningsliv lär bli längre pausat om "de råkar ha ihjäl" alla personer med spetskompetens på sina gymnasieskolor...

Kustjägare kan överleva utomhus bortom den vanliga civilisationen så de kan "stanna hemma" på så vis. Det var mer ett exempel på att det finns folk som går igenom värre saker än att få sin praktiska del av en gymnasieutbildning uppskjuten ett halvår.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag försöker skapa skinn på näsan hos glasbarn med helikopterföräldrar. Det handlar inte om att skuldsätta, det handlar om att anpassa sig till rådande omständigheter och prioritera. Deras utbildningsliv lär bli längre pausat om "de råkar ha ihjäl" alla personer med spetskompetens på sina gymnasieskolor...

Kustjägare kan överleva utomhus bortom den vanliga civilisationen så de kan "stanna hemma" på så vis. Det var mer ett exempel på att det finns folk som går igenom värre saker än att få sin praktiska del av en gymnasieutbildning uppskjuten ett halvår.

Varför försöker du få det som att det är barnen själva som bestämmer över undervisningen? Sen att det rör sig om ett halvår är befängt.

Jag är väl medveten om vad kustjägare är kapabla till och alla andra specialförband i firman. Försvarsmakten har ju förövrigt inte jobbat hemifrån, ska det inte skjutas på ett halvår för att minska smittspridningen? För den har varit betydande där.

Det är väldigt typiskt att folk som utan problem kan jobba hemifrån tycker att andra ska offra betydligt mer för att minska spridningen. Åk inte kollektivt, träffa inte andra, pausa din utbildning! Det har väsentligt större påverkan på deras levebröd så ditt argument om att ta ett Zoomsamtal med nyligen arbetslösa faller platt.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Om du registrerar dig på DN så kan du läsa gratis året ut.

Av artikeln framgår det att systemet, Svevac, utvecklades av Smittskyddsinstitutet 2005 och har sen tagits över ett bolag, Inera, som ägs av Sveriges kommuner och regioner. Systemet används av regionerna för att journalföra vaccineringar i det nationella vaccinationsregistret.

Det beslutades om avveckling 2018. Sen i maj i år ansluts inga nya vårdgivare och i september 2021 kommer systemet enligt plan att vara nedlagt. Inera har inga planer på att utveckla en ersättare utan regionerna hänvisas till andra alternativ. Däremot pågår nu, enligt Inera, en dialog mellan Inera och regionerna om regionernas behov av förlänga användningen av Svevac.

Såvitt jag förstår så finns det idag inga system som ersätter Svevac för att hålla reda på vaccineringar på nationell nivå. FHM ha fått i uppdrag att skapa tekniska möjligheter att registrera vaccinationer mot covid-19 i det nationella vaccinationsregistret. Detta uppdrag ska redovisas 2021-03-15.

Som jag förstått det så har alltså det samägda bolaget meddelat att man lägger ner den tjänst som används utan att presentera ett alternativ och att regionerna idag inte har något gemensamt nationellt alternativ. Man skulle ju kunna tro att man hade det samägda bolaget just för att ha såna gemensamma system, iaf om man ska tro vad Inera själva skriver: Inera skapar förutsättningar för att digitalisera välfärden genom att tillhandahålla en gemensam digital infrastruktur och arkitektur.

Fast ansvaret vilar väl på regionerna och dom kanske inte vill ha ett gemensamt system.

Det finns system tillgängliga, t.ex. https://www.cambio.se/vi-erbjuder/mittvaccin-journal/.
Sedan är det som du säger att Regionerna är självstyrande (så även kommunerna) och väljer själva (individuellt) vilka system/lösningar de vill använda. För journalsystem finns det i dagsläget 4-5-6 olika system (NCS Cross, Take Care, Cosmic, Melior, Millenium, Skånes digitala vårdsystem. I vissa fall (FVIS/Visus och NCS cross) har flera regioner gått samman (Sussa-samverkan) och gjort upphandlingar/inköp.

I fallet med Svevac framkommer det ju i din artikel att FHM vill ha besked den 15 mars om hur Regioner har tänkt dokumentera vaccinationer i fortsättningen. Det kan bli så att de fortsätta med Svevac lite längre än planerat p.g.a. pandemin och sedan migrerar till ett nya system.

Gällande Inera och " Man skulle ju kunna tro att man hade det samägda bolaget just för att ha såna gemensamma system" är det precis det man har Inera till, t.ex. webbcert, NPÖ, E-tjänsterkortslösningar för vårdgivare/myndigheter.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Varför försöker du få det som att det är barnen själva som bestämmer över undervisningen? Sen att det rör sig om ett halvår är befängt.

Jag är väl medveten om vad kustjägare är kapabla till och alla andra specialförband i firman. Försvarsmakten har ju förövrigt inte jobbat hemifrån, ska det inte skjutas på ett halvår för att minska smittspridningen? För den har varit betydande där.

Det är väldigt typiskt att folk som utan problem kan jobba hemifrån tycker att andra ska offra betydligt mer för att minska spridningen. Åk inte kollektivt, träffa inte andra, pausa din utbildning! Det har väsentligt större påverkan på deras levebröd så ditt argument om att ta ett Zoomsamtal med nyligen arbetslösa faller platt.

Vart har jag fått det till att eleverna skulle bestämma över undervisningen? Det är snarare tvärtom: de får leva med "oturen" att deras årskull får en annorlunda utbildningsperiod än vad de flesta andra kommer att få under sin livstid. Det kunde ha varit värre. Deras föräldrar kunde ha tappat jobbet så att de behövt sälja sitt hus och de tvingats hoppa av gymnasieutbildningen. Finns helt klart värre scenarion än det lilla "obekväma" jag pratar om förlängd praktiska delar/klasser av utbildningen. Olika utbildningar kmr oxå drabbas olika av detta. Superpraktiska som kockarna i hotell- och restaurangutbildningen lär drabbas såväl som elprogrammet som labbar mkt.

Gymnasieeleven jag hade ett snabbt snack med på Discord berättta att det var omfattande för honom att behöva pendla fram och tillbaka bara för att några klasser måste vara på plats. Och då har vi det här med kollektivåkandet igen och alla "onödiga risker" som det innebär. Och inte alla som arbetar hemifrån upplever det positivt - främst sociala biten hos de som tendera att ladda batterierna genom öga mot öga socialiserande. För vissa är det alltså mer "offrande" att behöva arbeta hemifrån än att kunna få vara på jobbet. För vissa "sällskapssjuka" är den enda sociala biten i sina liv sina arbetskollegor på sina arbetsplatser.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det finns system tillgängliga, t.ex. https://www.cambio.se/vi-erbjuder/mittvaccin-journal/.
Sedan är det som du säger att Regionerna är självstyrande (så även kommunerna) och väljer själva (individuellt) vilka system/lösningar de vill använda. För journalsystem finns det i dagsläget 4-5-6 olika system (NCS Cross, Take Care, Cosmic, Melior, Millenium, Skånes digitala vårdsystem. I vissa fall (FVIS/Visus och NCS cross) har flera regioner gått samman (Sussa-samverkan) och gjort upphandlingar/inköp.

När jag skummar i eHälsomyndighetens "Förstudie digitalt vaccinationskort", daterad 2020-06-15, så får jag intrycket av att man beslutat om, och påbörjat avvecklingen av, Svevac innan det är färdigt hur man ska ersätta det eller hantera informationen som lagrats där. Fast jag kan ju givetvis ha fel.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

I fallet med Svevac framkommer det ju i din artikel att FHM vill ha besked den 15 mars om hur Regioner har tänkt dokumentera vaccinationer i fortsättningen. Det kan bli så att de fortsätta med Svevac lite längre än planerat p.g.a. pandemin och sedan migrerar till ett nya system.

Det handlar inte om att regionerna ska rapportera till FHM hur de tänkt sig, utan snarare att FHM ska tillhandahålla det som krävs för regionerna ska kunna utföra detta och det ska vara klart 2021-03-15, se "Uppdrag om att skapa tekniska möjligheter att registrera vaccinationer mot covid-19 i det nationella vaccinationsregistret".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Herregud vad trött jag blir på alla "det finns två sorter".. Det finns massor av sorter. Allt behöver inte vara så polariserat. Om något så är väl detta med Covid-19 ett exempel som belyser faktumet att saker inte är av eller på, det finns rätt mycket gråskala där i mitten.

Jag skrev just "allt" såna saker de säger. De är ju också människor trots sin expertis och kan ändå ha fel. Sen är det tyvärr delvis politiskt (och annat) styrt också. Jag själv tyckte det var inte så svårt att räkna ut detta skulle inte bli bättre i början av året då det började. Ett bra exempel på sistone är Tegnell förklarade att Sverige har mycket "invandring" som är en del av orsaken till större spridning jämfört med våra grannländer men sen tvingades han ta tillbaka det och ändra lite för att det skulle låta bättre. Därför kan jag inte ta såna människor seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja dom ska i fängelse eller nåt, samhället måste stoppa fanatiker som under förespeglingen av att vara medicinska experter ger medicinska råd som påverkar både de enskilda individerna och samhället negativt.

Vaccinationsmotståndaren Linda Karlström tillhör ju den senare kategorin och är ett typexempel på där tankearbetet det gått redigt snett. Dunning-Kruger effekten, misstro och lite fallenhet för konspirationstänk är en farlig cocktail.

Den kategorisering du använder här tycker jag ofta man ser som argument för att man inte ska lita på nånting som kommer från våra myndigheter. Jag tycker mig ofta se att det framförs av folk med extrema åsikter som verkar lida av en stor skopa med Dunning-Kruger och som dessutom menar att de som överhuvudtaget alls lyssnar på något från myndigheterna är sinnesslöa individer som inte begriper bättre.

Nu tror jag inte det är så du menar, men det framstår lätt så när du använder detta uttryck.

Du är helt fri att tycka vad du vill. Jag ville bara framföra min poäng iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja dom ska i fängelse eller nåt, samhället måste stoppa fanatiker som under förespeglingen av att vara medicinska experter ger medicinska råd som påverkar både de enskilda individerna och samhället negativt.

Fängsla medborgare pågrund av deras åsikter? 😳Jag hoppas det bara var ett skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag skrev just "allt" såna saker de säger. De är ju också människor trots sin expertis och kan ändå ha fel. Sen är det tyvärr delvis politiskt (och annat) styrt också. Jag själv tyckte det var inte så svårt att räkna ut detta skulle inte bli bättre i början av året då det började. Ett bra exempel på sistone är Tegnell förklarade att Sverige har mycket "invandring" som är en del av orsaken till större spridning jämfört med våra grannländer men sen tvingades han ta tillbaka det och ändra lite för att det skulle låta bättre. Därför kan jag inte ta såna människor seriöst.

Förstår inte riktigt hur detta relaterar till det jag skrev men ok.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fängsla medborgare pågrund av deras åsikter? 😳Jag hoppas det bara var ett skämt!

Att ge sken av att man är en medicinsk expert och sprida desinformation som "medicinska råd" som är direkt farliga för den enskilde individen och samhället är knappast att ha en åsikt. Så, nej, ägnar man sig åt detta så borde man sanktioneras. Om man ska sanktioneras och i så fall vilken nivå på sanktionen som är lämplig är upp till relevant myndighet, men fängelse finns iaf på straffskalan i patientsäkerhetslagen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är lätt att göra det enkelt för sig, och tolka Sveriges högre dödstal än sina nordiska grannar som en konsekvens av en annorlunda strategi (för vad skulle det annars kunna vara?). Efter nio månader med pandemin har vi lärt oss att den drabbar regioner extremt heterogent; fenomenet kallas klustersmitta och ser i det närmaste ut som en fraktal fördelning av smittspidning från kontinent-nivå ned till individnivå, en skalskillnad på ~1e9. Det är väldigt svårt att korrelera smittskyddsåtgärder med utfall, för verkligheten är inte alltid så enkel, och det finns många faktorer som kan bidra. Här är en intressant artikel som utvärderar möjliga förklaringar till att Sverige har högre dödstal än sina nordiska grannar, bortom Sveriges annorlunda strategi. Från abstract:

What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

  1. the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

  2. Stockholm’s larger population;

  3. Sweden’s higher immigrant population;

  4. in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

  5. Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

  6. Stockholm’s “sport-break” was a week later than the other three capital cities;

  7. Stockholm’s system of elderly care collects especially vulnerable people in nursing homes. Other possible factors are:

  8. the Swedish elderly and health care system may have done less to try to cure elderly COVID patients;

  9. Sweden may have been relatively understocked in protective equipment and sanitizers;

  10. Sweden may have been slower to separate COVID patients in nursing homes;

  11. Sweden may have been slower to implement staff testing and changes in protocols and equipage;

  12. Sweden elderly care workers may have done more cross-facility work;

  13. Sweden might have larger nursing homes;

  14. Stockholmers might travel more to the Alpine regions;

  15. Sweden might be quicker to count a death "a Covid death"

We give evidence for these other 15 possible factors. It is plausible that Sweden’s lighter lockdown accounts for but a small part of Sweden’s higher COVID death rate.

Det finns också en analys av artikeln, skriven av en Stockholms-baserad läkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Att ge sken av att man är en medicinsk expert och sprida desinformation som "medicinska råd" som är direkt farliga för den enskilde individen och samhället är knappast att ha en åsikt. Så, nej, ägnar man sig åt detta så borde man sanktioneras. Om man ska sanktioneras och i så fall vilken nivå på sanktionen som är lämplig är upp till relevant myndighet, men fängelse finns iaf på straffskalan i patientsäkerhetslagen.

Exakt. Det finns goda skäl bakom varför du måste vara legitimerad läkare och inte bara ha skrivit ut någon egen legitimation från din 3D-skrivare hemma. Det finns även goda skäl bakom varför det är olagligt att utge sig att vara polis. Dessa lagar är till för att förhindra just sådana farliga situationer från att uppstå, inte för att "hämma yttrandefriheten".

I rådande tider när det handlar om liv och död är det oerhört viktigt att inte falla för "magkänslan utifrån vad man vill ska vara sant" när man läser info om COVID-19 på grund av vad som står på spel (ens & andras liv). Skeptiskt (vetenskapligt) tänkande är viktigare än någonsin.

När kvacksalveri lyfts fram vilket det alltid ska göra måste en förstå att det är av goda skäl och inte för att "hämma yttrandefriheten". Att få reda på vem som bara talar i nattmössan och vem som är pigg när denne talar är bokstavligen talat livsviktigt i rådande tider.

Jag lyssnar på den som talar om fakta och alltid är redo att ändra sig när nya data/fakta kommer in, inte den som "får mig att känna mig bekväm i mina (van)föreställningar jag har om världen". Här är magkänsla inte pålitligt för det finns många obehagliga fakta som måste nås ut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Det är lätt att göra det enkelt för sig, och tolka Sveriges högre dödstal än sina nordiska grannar som en konsekvens av en annorlunda strategi (för vad skulle det annars kunna vara?). Efter nio månader med pandemin har vi lärt oss att den drabbar regioner extremt heterogent; fenomenet kallas klustersmitta och ser i det närmaste ut som en fraktal fördelning av smittspidning från kontinent-nivå ned till individnivå, en skalskillnad på ~1e9. Det är väldigt svårt att korrelera smittskyddsåtgärder med utfall, för verkligheten är inte alltid så enkel, och det finns många faktorer som kan bidra. Här är en intressant artikel som utvärderar möjliga förklaringar till att Sverige har högre dödstal än sina nordiska grannar, bortom Sveriges annorlunda strategi. Från abstract:

What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

  1. the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

  2. Stockholm’s larger population;

  3. Sweden’s higher immigrant population;

  4. in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

  5. Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

  6. Stockholm’s “sport-break” was a week later than the other three capital cities;

  7. Stockholm’s system of elderly care collects especially vulnerable people in nursing homes. Other possible factors are:

  8. the Swedish elderly and health care system may have done less to try to cure elderly COVID patients;

  9. Sweden may have been relatively understocked in protective equipment and sanitizers;

  10. Sweden may have been slower to separate COVID patients in nursing homes;

  11. Sweden may have been slower to implement staff testing and changes in protocols and equipage;

  12. Sweden elderly care workers may have done more cross-facility work;

  13. Sweden might have larger nursing homes;

  14. Stockholmers might travel more to the Alpine regions;

  15. Sweden might be quicker to count a death

We give evidence for these other 15 possible factors. It is plausible that Sweden’s lighter lockdown accounts for but a small part of Sweden’s higher COVID death rate.

Det finns också en analys av artikeln, skriven av en Stockholms-baserad läkare.

Just äldreomsorgen har jag obekväma fakta om från några i släkten som arbetar nära med det: många som arbetar ute på fältet inom äldreomsorgen (i början av pandemin) såg det som "hysteri" med att bära masker och andra försiktighetsåtgärder för deras bakgrund varifrån de kommer är "detta tramsrisker". Så en viss del hade svårt att följa riktlinjerna och andra struntade i dem för de tyckte att det var "risktrams" som förespråkades på arbetsplatsen.

Sedan så berätta en i släkten för mig för någon vecka sedan att det saknas resurser för smittspårning och att det struntas i att göra det då. Var någon bekräftad någonstans i vårdkedjan som smittats och en smittspårning skulle göras men det saknas både resurser och vilja att göra det så det blev aldrig av. Jag vet inte hur omfattande denna bristfälliga smittspårning är dock i just Västernorrland.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

[li]the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);[/li]

Vad menas ens?