Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Man kan inte själv vara där och trängas och gå runt och vara dömmande av andra😂 du var ju också där och trängdes🤣

Han var ju bara där ett par minuter och upplevde att sådan trängsel som det var i butiken är nog inte bra, och därför gick han ut. Det går väl bra att döma de som inte bryr sig utan fortsätter att trängas.

Dessutom hade han munskydd till skillnad från nästan alla andra.

Skrivet av Dimetikon:

Två saker kan man kan ta med sig efter att följt denna tråden är att folk i stor utsträckning trivs med att leva med nån slags fara runt sig, om det beror på att nått spännande har hänt för första gången i deras liv eller ett litet adrenalin påslag av att döden alltid är närvarande vet jag inte.

Det andra är att om man försöker lugna dessa människor så är man människohatare, faktaförnekare eller bara dum i huvudet.

Faror som sådana är inget nytt och alla kommer att dö någon gång, av ålderdom, sjukdom, trafikolycka, arbetsplatsolycka eller något annat. Jag vet inte om jag trivs med det, men jag känner mig inte heller särskilt obekväm. Men det hade ju varit kul om man fått leva typ 1000 år istället för bara max runt 100, för tiden bara försvinner och jag kommer inte att hinna göra allt som jag vill.

Använd gärna rapporteringsknappen om du ser att folk kallar varandra för dumma saker här på forumet, för personangrepp är inte tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Två saker kan man kan ta med sig efter att följt denna tråden är att folk i stor utsträckning trivs med att leva med nån slags fara runt sig, om det beror på att nått spännande har hänt för första gången i deras liv eller ett litet adrenalin påslag av att döden alltid är närvarande vet jag inte.

Det andra är att om man försöker lugna dessa människor så är man människohatare, faktaförnekare eller bara dum i huvudet.

Kan vara att det finns många som tycker om att överdriva farorna.
Ja precis som du säger att de vill att det ska vara farligare än det egentligen är.
När man påtalar detta så ses man som faktaförnekare...

Edit: Osäker på om du menade samma sak eller tvärtom som jag.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir lite jävla mörkrädd av det man läser om vaccineringen i Sverige nu?
"Vaccin är ingen lösning..." verkar det låta nu från myndigheterna - Jaha, och vad fan är lösningen då?
"Det kommer ta tid att vaccinera..." - Okej, så att Tyskland, GB och andra länder kan ha en vaccineringsstrategi klar och är redo att vaccinera miljoner om typ en vecka, är det lögner eller? Varför arbetar man inte för att få ordning på detta?

Som det känns nu upplevs det mest som att resten av världen kommer att kunna vaccinera och påbörja återgången till ett normalt liv framåt våren, medan vi kommer att få stå på precis samma plats vi är nu om ett år för att myndigheterna bestämt att "vaccin är inte lösningen" precis som de idag säger att "munskydd är inte lösningen"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Är det bara jag som blir lite jävla mörkrädd av det man läser om vaccineringen i Sverige nu?
"Vaccin är ingen lösning..." verkar det låta nu från myndigheterna - Jaha, och vad fan är lösningen då?
"Det kommer ta tid att vaccinera..." - Okej, så att Tyskland, GB och andra länder kan ha en vaccineringsstrategi klar och är redo att vaccinera miljoner om typ en vecka, är det lögner eller? Varför arbetar man inte för att få ordning på detta?

Som det känns nu upplevs det mest som att resten av världen kommer att kunna vaccinera och påbörja återgången till ett normalt liv framåt våren, medan vi kommer att få stå på precis samma plats vi är nu om ett år för att myndigheterna bestämt att "vaccin är inte lösningen" precis som de idag säger att "munskydd är inte lösningen"...

har reagerat på det jag med, man läser om andra länder som förbereder en massvaccination, förbereder vaccinationscenter och all logistik runt det. Inte hört ett ljud om det i Sverige..... Kommer komma som en chock för ansvariga, "Vi såg det inte komma"

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Nej du är inte ensam, det låter helt befängt. Vaccination är inte bara en lösning, det är den enda lösningen så vida vi inte låter naturen ha sin gång.
Vi kommer aldrig att bli av med det här viruset, det är ett faktum. Smittspridningen är alldeles för utrbedd för något annat vid det här laget. Från djur kom den, till djur har vi spridit den vidare och från djur kan den komma tillbaka, då detta virus verkar har det lätt att korsa artbarriärerna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

har reagerat på det jag med, man läser om andra länder som förbereder en massvaccination, förbereder vaccinationscenter och all logistik runt det. Inte hört ett ljud om det i Sverige..... Kommer komma som en chock för ansvariga, "Vi såg det inte komma"

Känns som en "Vi har varit naiva" kommer att komma, i kombination med "Det är regionerna som inte gjort sitt, vi har minsann gjort vad vi kan!"...
Känns faktiskt riktigt jävla tröstlöst, nog första gången den här pandemin som jag känner att jag verkligen börjar totalt tappa förtroendet för myndigheterna.

EDIT:
Börjar nästan mer och mer tro att det kommer att sluta med att vaccinerna godkänns på EU-nivå, medan vi i Sverige ska "utföra egna tester" som kommer att fördröja möjligheten till vaccinering i flera månader - Eller att det helt enkelt inte godkänns allt.

Permalänk
Medlem

Det kan ju återigen bli ett fall av "skylla-på-varandra-moment-22". Mycket tacksamt för alla parter att bara kunna slå ifrån sig till dess att det inte är i ropet längre. För varför lära från testansvarshaveriet i våras - det är bara såhär det fungerar.

Hade det handlat om något som inte är angeläget hela Sveriges befolkning, utan låt säga en minoritet, hade det fungerat utan konsekvenser. Nu kommer det ha politiska implikationer om historien tillåts att upprepa sig, kanske inte på samma sätt regionalt som nationellt. Utan att lägga nån större värdering i det så lär regeringen få ta en stor del av smällen i så fall.

Permalänk
Avstängd

Den här tråden börjar allt mer glida in under "gubbgnäll" tycker jag. Sverige har säkrat vaccindoser till hela befolkningen och mer därtill, så länge vaccinen blir godkända. Att man inte har byggt vaccincenter eller liknande beror väl på att vi anser att vi kan lösa vaccineringen genom vanliga vårdcentraler och så.

Permalänk
Medlem

Vaccination är definitivt lösningen för att knäcka pandemin. Osäkerheten de pratar om borde vara hur länge vaccinerade/insjuknade har antikroppar och hur sjuka de blir ifall de får det en andra gång. OM immuniten inte varar mer än nåt år finns det en risk att det blir återkommande cykler av smitta. men jag vet inte om man vet tillräckligt om detta i nuläget.

Jag håller med om att signalerna om vaccinationerna har varit lite svaga och luddiga, men det beror nog delvis på vaccinationsskepsisen som finns sen svininfluensavaccinationen. https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa...

Jag undrar om de tänker köra ut det i vanliga vårdkedjan utan att göra några speciallösningar för just detta vaccin?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Jaha, då var man med i statistiken om att ha Corona.
Var och testade mig igår och fick svaret idag om att det var positivt. Jag är inte ens sjuk eller ens har varit förutom lite snuva.
Jag testade mig för att sambon legat ett par dagar men också mest med ordentlig nästäppa och ont i bihålorna och hon fick inte komma tillbaka till jobbet förrän hon testat sig, kraftig förkylning sa jag men ack så fel man hade.

Hon är tillbaka till jobbet nu efter att varit hemma i två veckor på en förkylning och jag har kontor hemma så har inte märkt något alls. Nu har jag inte träffat så många människor men räknar inte med att gå ut förrän tidigast på måndag så är jag på säkra sidan.

Denna sjukdom hade varit mycket mindre spridd om alla blev ordentligt sjuka likt en influensa eller något så man iallafall visste att man var smittsam. Nu kan en liten förkylning hos mig vara livsfarlig för en annan medmänniska.
Jag kommer ändå att vaccinera mig när jag väl får chansen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Nu har jag inte läst på mängder om vaccinkandidaterna som är på tapeten, men hur funkar de om man redan har antikroppar? Rekommenderas ändå att man vaccinerar sig, eller räcker antikroppar från en "normalt" genomgången sjukdom? Kan det uppstå komplikationer vid vaccinering trots genomgången sjukdom? Jag vet för lite om vaccin i allmänhet för att ens ha ett hum om dessa frågor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Rekommenderas ändå att man vaccinerar sig

ja

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Baserat på? Snälla ange källa för oss som är nyfikna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nu har jag inte läst på mängder om vaccinkandidaterna som är på tapeten, men hur funkar de om man redan har antikroppar? Rekommenderas ändå att man vaccinerar sig, eller räcker antikroppar från en "normalt" genomgången sjukdom? Kan det uppstå komplikationer vid vaccinering trots genomgången sjukdom? Jag vet för lite om vaccin i allmänhet för att ens ha ett hum om dessa frågor.

Det är lite komplicerat för det finns en del olika metoder. För just covid-19 vet jag att genterapi är populärt. Det innebär att man "bär" på ett defekt covid-19 genom med hjälp av ett ofarligt virus kallat en vektor. Populärt är att använda adenovirus eftersom det är ofarligt och nästan hela populationen har fått det i barndomen och har livslång immunitet. Idéen är att dina celler ska börja uttrycka viruskoden, men eftersom den har gjorts defekt i labb, så kommer den inte vara dödlig, vilket ger immunförsvaret en chans att producera antikroppar mot det så att du får immunitet.

Att du själv har fått covid-19 och blivit frisk innebär att du har immunitet mot covid-19 ja. Dock så kan de finnas lite variation på viruset, vilket är anledningen till att du kan infekteras och bli sjuk flera gånger. Lyckligtvis så har covid-19 en "proof-reading" funktion vilket innebär att vid replikation av virus genomet (enkelsträngat plus-polaritet RNA) så kommer genomet att vara identiskt. Detta att jämföra med virus utan "proof-reading" funktion som gör fel hela tiden och man får en otroligt stor variation av samma virus, vilket är varför man inte kan bli immun mot den vanliga förkylningen (rhinovirus). Vaccinet kommer däremot ge ett skydd åt en otroligt stor mängd människor, utan att de blir sjuka (förhoppningsvis), vilket är bra mycket säkrare och kontrollerbart än att naturligt gå för "herd-immunity" där betydligt fler människor riskerar att dö.

Vacciner kommer som vanligt att först ges till utsatta grupper, det vill säga de äldre, de med nedsatt immunförsvar, gravida etc. Därefter får vi se vad WHO och de andra tycker om vaccinering för resten. Förmodligen blir alla vaccinerade. Om alla har immunitet kommer loaden på sjukhus minska rejält, så de som blir gravt sjuka av covid-19 har stor möjligthet till sjukvård, och då minskar virusets dödligthet. Hoppas du förstår det jag skrev, det är egentligen mycket mer komplext än såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Baserat på? Snälla ange källa för oss som är nyfikna!

Det var nån intervju på tv där de tog upp frågan, minns inte. Men det finns inga officiella rekommendationer ännu, så inget på nån myndighetssida eller liknande. Enda som sagts officiellt i Sverige är att man prioriterar riskgrupper och folk som jobbar i vården.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den här tråden börjar allt mer glida in under "gubbgnäll" tycker jag. Sverige har säkrat vaccindoser till hela befolkningen och mer därtill, så länge vaccinen blir godkända. Att man inte har byggt vaccincenter eller liknande beror väl på att vi anser att vi kan lösa vaccineringen genom vanliga vårdcentraler och så.

Ock man ska inte glömma bort att vi nog är det enda landet (eller ett av få länder) som faktiskt redan provat att massvaccinera en redigt stor del av befolkningen på en kort tid.

Det var en rejäl logistisk apparat med vaccineringen mor svininfluensan och nu har nog nästan alla vårdcentraler personal med erfarenheter (bra eller dåliga) av hur det gjordes förra gången, så jag tror det finns goda förutsättningar för att detta ska kunna flyta på smidigt när väl vi får leveranser i någon kvantitet. Min vårdcentral skötte iaf vaccineringen mot svininfluensan på ett supersmidigt sätt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jaha, då var man med i statistiken om att ha Corona.
Var och testade mig igår och fick svaret idag om att det var positivt. Jag är inte ens sjuk eller ens har varit förutom lite snuva.
Jag testade mig för att sambon legat ett par dagar men också mest med ordentlig nästäppa och ont i bihålorna och hon fick inte komma tillbaka till jobbet förrän hon testat sig, kraftig förkylning sa jag men ack så fel man hade.

Hon är tillbaka till jobbet nu efter att varit hemma i två veckor på en förkylning och jag har kontor hemma så har inte märkt något alls. Nu har jag inte träffat så många människor men räknar inte med att gå ut förrän tidigast på måndag så är jag på säkra sidan.

Denna sjukdom hade varit mycket mindre spridd om alla blev ordentligt sjuka likt en influensa eller något så man iallafall visste att man var smittsam. Nu kan en liten förkylning hos mig vara livsfarlig för en annan medmänniska.
Jag kommer ändå att vaccinera mig när jag väl får chansen.

Var väl typ något sådant jag hade i våras, men fick inte testa mig då. Var hemma i två veckor, kände mig ok en vecka, sedan small det till igen och var hemma två veckor till.
Nu 9 månader senare har jag fortfarande men av skiten... Trött både i hjärna och kropp, knappt inget luktsinne eller smak och kroppen har svårt att temperera sig, så blir svettig så fort man gör något lätt ansträngande.

Har väldigt svårt att förstå de människor som inte verkar bry sig om de smittas eller inte.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Var väl typ något sådant jag hade i våras, men fick inte testa mig då. Var hemma i två veckor, kände mig ok en vecka, sedan small det till igen och var hemma två veckor till.
Nu 9 månader senare har jag fortfarande men av skiten... Trött både i hjärna och kropp, knappt inget luktsinne eller smak och kroppen har svårt att temperera sig, så blir svettig så fort man gör något lätt ansträngande.

Har väldigt svårt att förstå de människor som inte verkar bry sig om de smittas eller inte.......

Då hade du mycket värre än mig och sambon tillsammans skulle jag säga. Sambon sa att hon tappat lukt och smak men det berodde bara på att hon var helt täppt i näsan. Kom tillbaka direkt när det släppte efter ett par dagar.

Själv klarade jag mig väldigt bra men brukar sällan vara sjuk. Är glad att jag slapp vad du fått gå igenom.

Krya på dig och hoppas du blir helt frisk så snart som möjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Då hade du mycket värre än mig och sambon tillsammans skulle jag säga. Sambon sa att hon tappat lukt och smak men det berodde bara på att hon var helt täppt i näsan. Kom tillbaka direkt när det släppte efter ett par dagar.

Själv klarade jag mig väldigt bra men brukar sällan vara sjuk. Är glad att jag slapp vad du fått gå igenom.

Krya på dig och hoppas du blir helt frisk så snart som möjligt.

Det verkar vara ett lotteri, hur sjuk man blir och hur man påverkas i det långa loppet. Hoppas själv bara att det inte blir bestående utan går över någon gång. Hörde någonstans att det kunde ta både ett och två år, innan det förhoppningsvis går över helt..... är en hel del människor som sitter i samma situation som mig.

Tackar!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

har reagerat på det jag med, man läser om andra länder som förbereder en massvaccination, förbereder vaccinationscenter och all logistik runt det. Inte hört ett ljud om det i Sverige..... Kommer komma som en chock för ansvariga, "Vi såg det inte komma"

Artikel (betalvägg) från Barometern 2020-11-26: "Regionen förbereder för massvaccinering mot corona":
https://www.barometern.se/kalmar/regionen-forbereder-for-mass...

Permalänk
Medlem

Ja, och Barometern har visserligen inte så stor publik, men det har även rapporterats av vår statstelevision.

I Sveriges regioner pågår nu en intensiv planering för att få logistiken inför en massvaccinering att gå ihop. SVT 28/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det verkar vara ett lotteri, hur sjuk man blir och hur man påverkas i det långa loppet. Hoppas själv bara att det inte blir bestående utan går över någon gång. Hörde någonstans att det kunde ta både ett och två år, innan det förhoppningsvis går över helt..... är en hel del människor som sitter i samma situation som mig.

Tackar!

Vad jag läst är att blodgruppen verkar spela in beroende på hur sjuk man blir vs inte. Tror dessutom vitamin D brist spelar in en faktor, och självklartv då också underliggande sjukdomar.
Riktigt skumt virus det här.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Är det bara jag som blir lite jävla mörkrädd av det man läser om vaccineringen i Sverige nu?
"Vaccin är ingen lösning..." verkar det låta nu från myndigheterna - Jaha, och vad fan är lösningen då?
"Det kommer ta tid att vaccinera..." - Okej, så att Tyskland, GB och andra länder kan ha en vaccineringsstrategi klar och är redo att vaccinera miljoner om typ en vecka, är det lögner eller? Varför arbetar man inte för att få ordning på detta?

Som det känns nu upplevs det mest som att resten av världen kommer att kunna vaccinera och påbörja återgången till ett normalt liv framåt våren, medan vi kommer att få stå på precis samma plats vi är nu om ett år för att myndigheterna bestämt att "vaccin är inte lösningen" precis som de idag säger att "munskydd är inte lösningen"...

Skrivet av BananaFace:

har reagerat på det jag med, man läser om andra länder som förbereder en massvaccination, förbereder vaccinationscenter och all logistik runt det. Inte hört ett ljud om det i Sverige..... Kommer komma som en chock för ansvariga, "Vi såg det inte komma"

Skrivet av Alexraptor:

Nej du är inte ensam, det låter helt befängt. Vaccination är inte bara en lösning, det är den enda lösningen så vida vi inte låter naturen ha sin gång.
Vi kommer aldrig att bli av med det här viruset, det är ett faktum. Smittspridningen är alldeles för utrbedd för något annat vid det här laget. Från djur kom den, till djur har vi spridit den vidare och från djur kan den komma tillbaka, då detta virus verkar har det lätt att korsa artbarriärerna.

Skrivet av PhaCe:

Känns som en "Vi har varit naiva" kommer att komma, i kombination med "Det är regionerna som inte gjort sitt, vi har minsann gjort vad vi kan!"...
Känns faktiskt riktigt jävla tröstlöst, nog första gången den här pandemin som jag känner att jag verkligen börjar totalt tappa förtroendet för myndigheterna.

EDIT:
Börjar nästan mer och mer tro att det kommer att sluta med att vaccinerna godkänns på EU-nivå, medan vi i Sverige ska "utföra egna tester" som kommer att fördröja möjligheten till vaccinering i flera månader - Eller att det helt enkelt inte godkänns allt.

Skrivet av Eldarion:

Det kan ju återigen bli ett fall av "skylla-på-varandra-moment-22". Mycket tacksamt för alla parter att bara kunna slå ifrån sig till dess att det inte är i ropet längre. För varför lära från testansvarshaveriet i våras - det är bara såhär det fungerar.

Hade det handlat om något som inte är angeläget hela Sveriges befolkning, utan låt säga en minoritet, hade det fungerat utan konsekvenser. Nu kommer det ha politiska implikationer om historien tillåts att upprepa sig, kanske inte på samma sätt regionalt som nationellt. Utan att lägga nån större värdering i det så lär regeringen få ta en stor del av smällen i så fall.

Tycker man har varit väldigt tydlig med att man planerar att dra igång så fort som möjligt och att den troligaste begränsande faktorn kommer att vara leveranserna av vaccin? Samt att man rent logistiskt kommer att luta sig mot erfarenheter från massvaccineringen mot svininfluensan.

Sedan verkar det vara lite svårt att hålla isär vad olika länder kommunicerar, jag uppfattar det som att många länder säger något i stil med att man planerar att vaccinera så fort man kan och att man hoppas kunna påbörja ett närmande mot normalläge till sommaren (dvs man räknar med att kunna BÖRA lätta på restriktioner). Samtidigt så säger svenska representanter att man nog inte kommer att kunna återgå till normalläge förrän tidigast till hösten men troligen inte förrän senare än så (dvs HELT normalt). Skillnaden som jag uppfattar den är att ena parten pratar om när man kan ha ett helt normalt läge medan andra parten pratar om när man kan börja resan mot ett normalläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker man har varit väldigt tydlig med att man planerar att dra igång så fort som möjligt och att den troligaste begränsande faktorn kommer att vara leveranserna av vaccin? Samt att man rent logistiskt kommer att luta sig mot erfarenheter från massvaccineringen mot svininfluensan.

Sedan verkar det vara lite svårt att hålla isär vad olika länder kommunicerar, jag uppfattar det som att många länder säger något i stil med att man planerar att vaccinera så fort man kan och att man hoppas kunna påbörja ett närmande mot normalläge till sommaren (dvs man räknar med att kunna BÖRA lätta på restriktioner). Samtidigt så säger svenska representanter att man nog inte kommer att kunna återgå till normalläge förrän tidigast till hösten men troligen inte förrän senare än så (dvs HELT normalt). Skillnaden som jag uppfattar den är att ena parten pratar om när man kan ha ett helt normalt läge medan andra parten pratar om när man kan börja resan mot ett normalläge.

Jag hoppas du har rätt - Jag tycker dock kommunikationen är otydlig, men det kan ju vara jag som är dålig på att tillgodogöra mig information också.
Som jag läser det som är det mest "Regionerna löser detta" från myndigheternas och vaccinsamordnarens roll, och sedan kommer artiklar som berättar att regionerna saknar information, att man "Väntar på besked" och liknande - Det oroar mig.
Jag förstår att det inte finns klara svar på massor av frågor, men efter debaclet i våras när man fick strunta i att testa folk trots att det en månad tidigare var det viktigaste i världen, då blir man lite orolig - i alla fall jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Vad jag läst är att blodgruppen verkar spela in beroende på hur sjuk man blir vs inte. Tror dessutom vitamin D brist spelar in en faktor, och självklartv då också underliggande sjukdomar.
Riktigt skumt virus det här.

Det med blodgrupper togs upp på något av nyhetsprogrammen igår. Om det sedan var aktuellt/rapport eller på tv 4 kommer jag inte ihåg. Men det var ett klart och tydligt NEJ att blodgrupp hade inget med det att göra. Vet att tidningar roar sig med att slänga ut artiklar om det lite då och då för att jag klick/läsningar men det gör det inte mer sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det med blodgrupper togs upp på något av nyhetsprogrammen igår. Om det sedan var aktuellt/rapport eller på tv 4 kommer jag inte ihåg. Men det var ett klart och tydligt NEJ att blodgrupp hade inget med det att göra. Vet att tidningar roar sig med att slänga ut artiklar om det lite då och då för att jag klick/läsningar men det gör det inte mer sant.

Ahahopp :/ Det var ju trist, hade varit en förklaring till varför vissa blir jätte sjuka medans andra inte.
Nu får vi leva i ovissheten igen

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Det var en undersökning för några månader sen angående blodgrupper som inte var särskilt väl underbyggd, men det har kommit en annan nyligen som är större https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-4511 där nämner de också de tidigare blodgruppsstudier som gjorts.
Jag såg rapporten beskrivas på https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/blood-type-may-slig...

Jag har inte läst den så noga (det är en massa komplikationer med statistiska urvalet och hänsynen till det) men slutsatsen verkar vara att blodgrupp påverkar hur allvarlig covid man får, men i det hela betyder det inte så mycket.
"In conclusion, type O blood may be associated with a lower risk for SARS-CoV-2 infection and severe COVID-19 illness or death. At most, a small proportion of SARS-CoV-2 infection or related illness in the entire population could be prevented by some undetermined property conferred by O blood type and, perhaps, further enhanced by Rh− status."

Sa de på nyheterna att det inte betydde något alls?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det var en undersökning för några månader sen angående blodgrupper som inte var särskilt väl underbyggd, men det har kommit en annan nyligen som är större https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-4511 där nämner de också de tidigare blodgruppsstudier som gjorts.
Jag såg rapporten beskrivas på https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/blood-type-may-slig...

Jag har inte läst den så noga (det är en massa komplikationer med statistiska urvalet och hänsynen till det) men slutsatsen verkar vara att blodgrupp påverkar hur allvarlig covid man får, men i det hela betyder det inte så mycket.
"In conclusion, type O blood may be associated with a lower risk for SARS-CoV-2 infection and severe COVID-19 illness or death. At most, a small proportion of SARS-CoV-2 infection or related illness in the entire population could be prevented by some undetermined property conferred by O blood type and, perhaps, further enhanced by Rh− status."

Sa de på nyheterna att det inte betydde något alls?

Där var det jag hörde om oxå för ett tag sen

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Är det bara jag som blir lite jävla mörkrädd av det man läser om vaccineringen i Sverige nu?
"Vaccin är ingen lösning..." verkar det låta nu från myndigheterna - Jaha, och vad fan är lösningen då?
"Det kommer ta tid att vaccinera..." - Okej, så att Tyskland, GB och andra länder kan ha en vaccineringsstrategi klar och är redo att vaccinera miljoner om typ en vecka, är det lögner eller? Varför arbetar man inte för att få ordning på detta?

Som det känns nu upplevs det mest som att resten av världen kommer att kunna vaccinera och påbörja återgången till ett normalt liv framåt våren, medan vi kommer att få stå på precis samma plats vi är nu om ett år för att myndigheterna bestämt att "vaccin är inte lösningen" precis som de idag säger att "munskydd är inte lösningen"...

Vilka nyheter följer du?

Min region säger sig ha en plan, den verkar gå ut på att börja vaccinera dos 1 i slutet av januari och dos 2 efter "ett par månader". Antar väl att planen bygger på godkända och tillgängliga vaccin.

Permalänk
Medlem

Intressant granskande reportage på ettan just nu: Antivaccinrörelsen.