Permalänk
Medlem

Hmm..

Jag har ofta åsikter och dom står jag för. MEN, jag är inte sämre än att jag erkänner när jag hade fel eller ändrar mig i en fråga. Jag sade hela tiden i våras att "vänta nio månader så ska vi se hur det ser ut för våra grannländer" och min poäng var att det nog skulle jämna ut sig lite med dödsfallen, utbrott och problem inom vården etc.

Men, nu när Sverige skriver över 7000 döda (692 per miljon), Danmark 858 (148 per miljon), Finland 408 (74 per miljon) och Norge 353 (65 per miljon) så inser jag att jag hade fel, väldigt mycket fel dessutom. Jag har ingen aning om vad det beror på och frågan är väl om vi någonsin kommer få ett enhetligt, tydligt och bortom alla tvivel bevisat svar på varför det nu ser ut som det gör.

En sak känner jag dock och det är besvikelse över hur Sverige har klarat av hanteringen av pandemin såhär långt. Jag känner massor av folk (enbart i Stockholm iofs) som inte fått möjlighet att testa sig trots tydliga symptom eftersom testningen inte hans med (är ingen nationalekonom, men ser hur det påverkat min arbetsplats negativt med folk om inte får komma in och jobba förens flera dagar senare eftersom man inte haft möjlighet att testa sig). Jag såg med egna ögon hur först svärfar blev hämtad med ambulans och extremt bra hanterad i början av andra vågen, medan svärmor 1,5 vecka senare inte ens fick plats på sjukhuset och att det verkligen inte fanns tillräckliga resurser att hjälpa henne trots ett väldigt allvarligt läge. Och när nu dödstalen sticker rejält för andra gången kan jag inte låta bli att känna att det borde gått hantera detta bättre. Jag vet inte hur, jag vet inte vem som borde gjort saker annorlunda, men känner att det nog gått lite fel här.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Hmm..

Jag har ofta åsikter och dom står jag för. MEN, jag är inte sämre än att jag erkänner när jag hade fel eller ändrar mig i en fråga. Jag sade hela tiden i våras att "vänta nio månader så ska vi se hur det ser ut för våra grannländer" och min poäng var att det nog skulle jämna ut sig lite med dödsfallen, utbrott och problem inom vården etc.

Men, nu när Sverige skriver över 7000 döda (692 per miljon), Danmark 858 (148 per miljon), Finland 408 (74 per miljon) och Norge 353 (65 per miljon) så inser jag att jag hade fel, väldigt mycket fel dessutom. Jag har ingen aning om vad det beror på och frågan är väl om vi någonsin kommer få en enhetligt, tydligt och bortom alla tvivel bevisat svar på varför det nu ser ut som det gör.

En sak känner jag dock och det är besvikelse över hur Sverige har klarat av hanteringen av pandemin såhär långt. Jag känner massor av folk som inte fått möjlighet att testa sig trots tydliga symptom eftersom testningen inte hans med (är ingen nationalekonom, men ser hur det påverkat min arbetsplats negativt med folk om inte får komma in och jobba förens flera dagar senare eftersom man inte haft möjlighet att testa sig). Jag såg med egna ögon hur först svärfar blev hämtad med ambulans och extremt bra hanterad i början av andra vågen, medan svärmor 1,5 vecka senare inte ens fick plats på sjukhuset och att det verkligen inte fanns tillräckliga resurser att hjälpa henne trots ett väldigt allvarligt läge. Och när nu dödstalen sticker rejält för andra gången kan jag inte låta bli att känna att det borde gått hantera detta bättre. Jag vet inte hur, jag vet inte vem som borde gjort saker annorlunda, men känner att det nog gått lite fel här.

Intressant! Jag är faktiskt tvärtom. Jag tyckte de var mycket synd att så många dog i början och att man inte tog de på allvar.
Men efter alla här inne predikar hur skadligt det är för samhälle att stänga ner och hur det påverkar hälsan och ekonomin så är det helt rätt att vi offrar 7000 liv för att inte stänga ner. Ja menar många var inne på sina sista år och det är ju mest äldre som fått smällen.

Det vi håller på med nu är ett hån mot de som tyvärr strök med i våg 1. Lika bra att öppna skiten, vaccin är ju på väg och så kan vi skratta åt alla andra länder som stängde ner.

Permalänk
Medlem

I våras ropade alla på testning. ”Varför testar vi inte fler?”, ”Vi måste få upp testkapaciteten”. Nu testar vi mångdubbelt fler än i våras, men har det hjälpt? Nja.

Nu är det istället munskydd som är i ropet. ”Varför använder vi inte munskydd i Sverige? Alla andra länder har ju det”. Och hur mycket hjälpte det med munskydd då? Kanske ungefär lika mycket som med utökad testning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Intressant! Jag är faktiskt tvärtom. Jag tyckte de var mycket synd att så många dog i början och att man inte tog de på allvar.
Men efter alla här inne predikar hur skadligt det är för samhälle att stänga ner och hur det påverkar hälsan och ekonomin så är det helt rätt att vi offrar 7000 liv för att inte stänga ner. Ja menar många var inne på sina sista år och det är ju mest äldre som fått smällen.

Det vi håller på med nu är ett hån mot de som tyvärr strök med i våg 1. Lika bra att öppna skiten, vaccin är ju på väg och så kan vi skratta åt alla andra länder som stängde ner.

På mitt arbete har hälften fått Covid och de flesta orkar inte gör sitt bästa när de kommit tillbaka. Jag har klarat mig än så länge (testad). Så tycker inte det bara är att öppna skiten och hoppas på det bästa.

Angående dödstalen i Sverige så undrar jag om inte Norge, Danmark och Finland satsar mer på äldrevården. Hittar ingen statistik på det om löner, utbildning om personalomsättning mm. Vet bara att i Norge får de 100% i sjukersättning från dag 1.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av josi:

I våras ropade alla på testning. ”Varför testar vi inte fler?”, ”Vi måste få upp testkapaciteten”. Nu testar vi mångdubbelt fler än i våras, men har det hjälpt? Nja.

Nu är det istället munskydd som är i ropet. ”Varför använder vi inte munskydd i Sverige? Alla andra länder har ju det”. Och hur mycket hjälpte det med munskydd då? Kanske ungefär lika mycket som med utökad testning?

hahahaha du har en poäng. Man har misslyckats dimensionera efter vilken faktor som betyder mest. Har vi begränsad testkapacitet kan vi inte tillåta att folk rör sig helt fritt. Då kommer test och smittspårning inte hinna med. Det är verkligen synd att man aldrig tänker nästa steg och alla här inne som skriker vetenskap och inte tar hänsyn till mänskliga faktorn som gång på gång är 1 steg efter.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

På mitt arbete har hälften fått Covid och de flesta orkar inte gör sitt bästa när de kommit tillbaka. Jag har klarat mig än så länge (testad). Så tycker inte det bara är att öppna skiten och hoppas på det bästa.

Angående dödstalen i Sverige så undrar jag om inte Norge, Danmark och Finland satsar mer på äldrevården. Hittar ingen statistik på det om löner, utbildning om personalomsättning mm. Vet bara att i Norge får de 100% i sjukersättning från dag 1.

Jag driver bara, jag lider verkligen med alla som jobbar inom vård, så hemskt att behöva slita och se andras nonchalans. Om de kände att de inte räckte till innan corona, tänk nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller inte med dig. Såna här personer är farliga. Till vilken grad det kommer påverka vaccinering mot sars-cov-2 är svårt att veta, men dom har redan nu påverkat saker som vaccinering mot mässlingen. Vilka skäl såna här fanatiska människor har att sprida sin propaganda/falska information är svårt att veta, men att det är farligt att dom gör det är uppenbart.

Vänta bara. Du kommer se att många nog tar vaccin och om det verkligen fungerar kommer allt bli ganska bra efter en tid.

edit:
Min poäng var att oavsett vad du skriver om så kommer det inte stoppa fanatiker. Ska nån sätta dom i fängelse eller nåt? Då kan man ifrågasätta myndigheter som gör så och annat. Nä, det kommer inte hjälpa något så låt dom fortsätta för det kommer inte hindra väldigt många att ta vaccinet med tanke på all påfrestning de är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm..

Jag har ofta åsikter och dom står jag för. MEN, jag är inte sämre än att jag erkänner när jag hade fel eller ändrar mig i en fråga. Jag sade hela tiden i våras att "vänta nio månader så ska vi se hur det ser ut för våra grannländer" och min poäng var att det nog skulle jämna ut sig lite med dödsfallen, utbrott och problem inom vården etc.

Men, nu när Sverige skriver över 7000 döda (692 per miljon), Danmark 858 (148 per miljon), Finland 408 (74 per miljon) och Norge 353 (65 per miljon) så inser jag att jag hade fel, väldigt mycket fel dessutom. Jag har ingen aning om vad det beror på och frågan är väl om vi någonsin kommer få ett enhetligt, tydligt och bortom alla tvivel bevisat svar på varför det nu ser ut som det gör.

En sak känner jag dock och det är besvikelse över hur Sverige har klarat av hanteringen av pandemin såhär långt. Jag känner massor av folk (enbart i Stockholm iofs) som inte fått möjlighet att testa sig trots tydliga symptom eftersom testningen inte hans med (är ingen nationalekonom, men ser hur det påverkat min arbetsplats negativt med folk om inte får komma in och jobba förens flera dagar senare eftersom man inte haft möjlighet att testa sig). Jag såg med egna ögon hur först svärfar blev hämtad med ambulans och extremt bra hanterad i början av andra vågen, medan svärmor 1,5 vecka senare inte ens fick plats på sjukhuset och att det verkligen inte fanns tillräckliga resurser att hjälpa henne trots ett väldigt allvarligt läge. Och när nu dödstalen sticker rejält för andra gången kan jag inte låta bli att känna att det borde gått hantera detta bättre. Jag vet inte hur, jag vet inte vem som borde gjort saker annorlunda, men känner att det nog gått lite fel här.

Var flera inklusive jag som ifrågasatte agerandet. Det finns två sorter, ena litar på allt storebror säger och de som tänker själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Var flera inklusive jag som ifrågasatte agerandet. Det finns två sorter, ena litar på allt storebror säger och de som tänker själva.

Finns två sorter: de som litar på experterna och inser att sin egen kunskap är begränsad och sen finns det de som tror de kan allt och lyssnar på ingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Finns två sorter: de som litar på experterna och inser att sin egen kunskap är begränsad och sen finns det de som tror de kan allt och lyssnar på ingen...

Håller med i sak, men det kompliceras när experter oberoende av varandra kommer fram till olika saker, vem eller vilka ska man då lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja menar många var inne på sina sista år och det är ju mest äldre som fått smällen.

Fundera på den ett tag till...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Håller med i sak, men det kompliceras när experter oberoende av varandra kommer fram till olika saker, vem eller vilka ska man då lita på.

Absolut, borde väl lagt till att ett binärt synsätt gynnar ingen.

Edit: för lite kaffe och snabb på att svara.
Det är ju ett problem när dessa "ecperter" går ut och talar emot varandra.
Plus att vara binär gynnar ingen var mer rätt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Vänta bara. Du kommer se att många nog tar vaccin och om det verkligen fungerar kommer allt bli ganska bra efter en tid.

edit:
Min poäng var att oavsett vad du skriver om så kommer det inte stoppa fanatiker. Ska nån sätta dom i fängelse eller nåt? Då kan man ifrågasätta myndigheter som gör så och annat. Nä, det kommer inte hjälpa något så låt dom fortsätta för det kommer inte hindra väldigt många att ta vaccinet med tanke på all påfrestning de är i.

Ja dom ska i fängelse eller nåt, samhället måste stoppa fanatiker som under förespeglingen av att vara medicinska experter ger medicinska råd som påverkar både de enskilda individerna och samhället negativt.

Skrivet av Mateush:

Var flera inklusive jag som ifrågasatte agerandet. Det finns två sorter, ena litar på allt storebror säger och de som tänker själva.

Vaccinationsmotståndaren Linda Karlström tillhör ju den senare kategorin och är ett typexempel på där tankearbetet det gått redigt snett. Dunning-Kruger effekten, misstro och lite fallenhet för konspirationstänk är en farlig cocktail.

Den kategorisering du använder här tycker jag ofta man ser som argument för att man inte ska lita på nånting som kommer från våra myndigheter. Jag tycker mig ofta se att det framförs av folk med extrema åsikter som verkar lida av en stor skopa med Dunning-Kruger och som dessutom menar att de som överhuvudtaget alls lyssnar på något från myndigheterna är sinnesslöa individer som inte begriper bättre.

Nu tror jag inte det är så du menar, men det framstår lätt så när du använder detta uttryck.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Herregud vad trött jag blir på alla "det finns två sorter".. Det finns massor av sorter. Allt behöver inte vara så polariserat. Om något så är väl detta med Covid-19 ett exempel som belyser faktumet att saker inte är av eller på, det finns rätt mycket gråskala där i mitten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Herregud vad trött jag blir på alla "det finns två sorter".. Det finns massor av sorter. Allt behöver inte vara så polariserat. Om något så är väl detta med Covid-19 ett exempel som belyser faktumet att saker inte är av eller på, det finns rätt mycket gråskala där i mitten.

Helt rätt!
Det verkar vara ett symptom i hela världen. Det är svart eller vitt, rött eller blått osv.
Acceptansen för att andra tycker olika är låg och ingen lyssnar på vad den andra vill säga. Speciellt inte på sociala medier/internet när du inte ser människan du pratar med.

Permalänk
Medlem

Den här presskonferensen gjorde mig glad - Tydliga besked från regeringen om vilka som ska vaccineras, och hur status ser ut.
Jag är fortfarande orolig över att det ska bli kaos för regionerna, men jag tycker dagens presskonferens var direkt nödvändig för att visa att Regeringen faktiskt gör någonting och tar någon form av ansvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Den här presskonferensen gjorde mig glad - Tydliga besked från regeringen om vilka som ska vaccineras, och hur status ser ut.
Jag är fortfarande orolig över att det ska bli kaos för regionerna, men jag tycker dagens presskonferens var direkt nödvändig för att visa att Regeringen faktiskt gör någonting och tar någon form av ansvar...

Länk: https://www.svtplay.se/video/29347212/nyheter-direkt/presstra...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Fundera på den ett tag till...

Ja det är väl äldre och riskgrupper som tyvärr avlidit eller? Vad tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Ja det är väl äldre och riskgrupper som tyvärr avlidit eller? Vad tänker du?

Ja, det lät på dig som att dom ändå levt ett bra liv och kan offras för näringsliv och social välfärd under pandemin. Men jag kanske misstolkade...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Den här kolumnen om dagens presskonferens gillar jag. Tycker Oisín sammanfattar det bra, även om det var en onödigt klickbaitig rubrik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/jB3a5e/coron...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Ja, det lät på dig som att dom ändå levt ett bra liv och kan offras för näringsliv och social välfärd under pandemin. Men jag kanske misstolkade...

Nej du tolkade faktiskt helt rätt även om jag måste förklara att det inte är min egna åsikt.
Ett av argumenten som jag fick när jag ville ha lockdown, var att antalet döda ändå skulle vara lika. Så nu efter Jumpcuts inlägg såg jag en chans att dela ut en liten känga.

Så sen när grannländernas ekonomi är körd i botten och en massa självmord, så kommer jag få en känga att ha lockdown var helt onödigt och mer skadligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Den här presskonferensen gjorde mig glad - Tydliga besked från regeringen om vilka som ska vaccineras, och hur status ser ut.
Jag är fortfarande orolig över att det ska bli kaos för regionerna, men jag tycker dagens presskonferens var direkt nödvändig för att visa att Regeringen faktiskt gör någonting och tar någon form av ansvar...

Ska bli intressant att se när de tar ansvar för de ca 7000 svenskarna som dött hittills.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En helt ovetenskaplig fundering:

Coronavirusets ursprung verkar ju vara Kina och östasien. Kan det vara så att befolkningen där har högre naturlig immunitet då de utsatts för liknande virus i många år (från djurmarknader, vilda fladdermöss, husdjur och så vidare)? En orsak till att de inte har lika hög smittspridning kanske har att göra med att befolkningen har en högre immunitet från tidigare? Vi har ju även SARS och MERS som härjade i dessa trakter även om inte lika många människor drabbades då. Hur stor andel äldre har de i befolkningen? Populationer med få äldre lär ju inte drabbas lika hårt av det här viruset sett till antal döda och svårt sjuka. Kan finnas många orsaker till skillnaderna.

Jo, jag tror det kan vara så, äter man regelbundet tex fladdermöss så bygger det kanske upp immuniteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Ska bli intressant att se när de tar ansvar för de ca 7000 svenskarna som dött hittills.

Eller de 73000 som dött av annat än covid eller de 74000 som dog förra året eller de 77000 som dog varje år 2015-2018. Vem tar ansvar för detta!

Du vet att det dör ca 77000 svenskar varje år?
Så om du vill påstå att 7000 dött pga våra politiker borde du även hylla dem för att ha räddat 3000 förra året samt räddat 3000 andra än de 7000 som dog av covid i år.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Varför ska någon ta ansvar? Sjukdomar är en del av människans naturliga existens, vi har bara levt så bekvämt och priviligerat i de sista decennierna att vi har glömt det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se och följa eventuella regionala skillnader i vaccinhanteringen.

Min upplevelse vad gäller testning för allmänheten med symtom i alla fall:

I min region/stad fick man boka och hämta upp testkit (ej antikropp) via 1177. Person utan symtom måste hämta åt person som avser testas, vilket är fullständigt rimligt. Men detta på ett trångt apotek där min sambo hamnade bakom person i kön som visade sig vara där för att försöka hämta åt sig själv. Hål i huvudet. Alla kanske inte har någon som frisk som kan hämta, men man torde ju förstå att man utsätter andra för risk? Personen blev genast förvisad därifrån, men det var en företeelse som tydligen hände dagligen enligt personal.

I en annan stad i en annan region förstod jag det som att det hela var organiserat utomhus och att man kunde plocka upp test utan bokad tid eller identifikation.

Det här med att boka en tid för att hämta upp och lämna in test via 1177 torde vara mer generellt utbrett antar jag? Alltså nationellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eldarion:

Det blir intressant att se och följa eventuella regionala skillnader i vaccinhanteringen.

Min upplevelse vad gäller testning för allmänheten med symtom i alla fall:

I min region/stad fick man boka och hämta upp testkit (ej antikropp) via 1177. Person utan symtom måste hämta åt person som avser testas, vilket är fullständigt rimligt. Men detta på ett trångt apotek där min sambo hamnade bakom person i kön som visade sig vara där för att försöka hämta åt sig själv. Hål i huvudet. Alla kanske inte har någon som frisk som kan hämta, men man torde ju förstå att man utsätter andra för risk? Personen blev genast förvisad därifrån, men det var en företeelse som tydligen hände dagligen enligt personal.

I en annan stad i en annan region förstod jag det som att det hela var organiserat utomhus och att man kunde plocka upp test utan bokad tid eller identifikation.

Det här med att boka en tid för att hämta upp och lämna in test via 1177 torde vara mer generellt utbrett antar jag? Alltså nationellt.

I Västra Götaland har vi inte hemtester. Jag testade mig för några veckor sedan och fick boka tid på min VC och där stod det två sjuksköterskor med typ en husvagn utanför byggnaden och full skyddsmundering som genomförde testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I Västra Götaland har vi inte hemtester. Jag testade mig för några veckor sedan och fick boka tid på min VC och där stod det två sjuksköterskor med typ en husvagn utanför byggnaden och full skyddsmundering som genomförde testet.

Finns skillnader inom VG med, vi har drop in tester på vardagar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Finns skillnader inom VG med, vi har drop in tester på vardagar.

Jo, det verkar vara lite upp till vårdcentralen hur de vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eller de 73000 som dött av annat än covid eller de 74000 som dog förra året eller de 77000 som dog varje år 2015-2018. Vem tar ansvar för detta!

Du vet att det dör ca 77000 svenskar varje år?
Så om du vill påstå att 7000 dött pga våra politiker borde du även hylla dem för att ha räddat 3000 förra året samt räddat 3000 andra än de 7000 som dog av covid i år.

Efter 3080-serien samt ps5 releasen så är ju Corona årets mest hypade grej varav det är den jag väljer att titta på.
Men ja, svenskar dör oavsett och utan att kontrollera så förutsätter jag att majoriteten dör av ålder(säkert i kombination med någon sjukdom).

Vad som är intressant tycker jag är bl.a siffrorna som presenterades tidigare i tråden på antalet döda/miljon jämfört med våra grannländer där vi ligger riktigt illa till.
Mot Danmark som ligger på 2:a plats vinner vi med faktor 4. Mot Norge som går bäst är det en faktor 10.
Eller som det står på löpet idag att det har dött fler i Sverige på 2 veckor än det gjort i Norge under hela pandemin.

Ska man gå in på extremfallet kan man kolla på ex. Sydkorea som har betydligt större befolkning och folktäthet, trots detta har de <600 döda i pandemin.

Kontentan är att vi hade kunnat rädda tusentals liv om vi velat men har inte gjort det.
Tyvärr i slutändan så är det pengar som styr och vi Svenskar är inte ”värda” mer än såhär.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...