Veckans fråga: Vad har du för ljusstyrka på skärmen?

Permalänk
Medlem

Ubuntu night light fixar biffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

50% kontrast, 100% ljusstyrka.
165Hz, TN-panel, G-Sync (ASUS VG278, min PG278Q gick upp i rök..).

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Cirka 1/3 upp på min Lenovo Legion-laptop i ett rum med halvdämpad belysning. Justeras löpande beroende på allmänbelysningen (lyckligtvis väldigt enkelt på den här datorn).

Är optiker med Synergonomiutbildning så detta har jag både koll på och pratar om nästan dagligen i jobbet.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har man inte mätutrustning kan man kolla upp tester av skärmar där de går igenom hur ljusstarkt skärmen i nits på en viss inställning. Det finns skärmar som med 0 på reglaget ändå lyser med 160 nits och de som med 0 på reglaget är nere i 10 nits. Jag ser detta som en viktig info om handhavandet i tester.

80 nits är nog för belysta rum med lampan nära skrivbordet eller en TV i ett mysbelyst rum
120 nits är typisk allroundnivå, något ljusstarkare än ett (bättre) bildrör/CRT och passar hemmakontor.
200 nits är mer en kontorsniå
300–400 nits kan fungera när det är dagsljus och fönster inblandat
700–1000 nits används för skärm som kör utomhusreklam

≈ 2 500 nits: Fullmånen en molnfri natt
≈ 3 000 nits: Himlen vid mulet väder
≈ 10 000 nits: Ett lysrör, ≈10 Watt
≈ 10 000–25 000 nits: ett vitt papper eller snö i solsken
≈ 1 500 000 000 nits: närmaste fusionsbollen

Tack för det detaljerade inlägget! Kan du länka här eller i PM till sådana tester? Jag har kört sådan bildkalibrering förut men det var många år sedan.

Permalänk

40/100 och automatiskt nattläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

20% eftersom allt över det bränner fan hål på näthinnorna. Mörkt tema på allt samt Dark Reader på eftersom vissa sidor inte har mörkt tema.

Stort tack för tipset om Dark reader. testar den nu för Edge. passar mig perfekt då jag är en nattsurfare av rang!

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Osäker på ljusstyrkan.
En sak är klar, skulle vilja ha som på laptops ett sätt att enkelt öka och sänka med tangentbordet.
När man jobbar nätter och sen är ledig, vill man enklare kunna anpassa efter tiden på dygnet.
Inställningen på skärmen är 45 av 100. Tycker just nu det är för ljust, men det behövs på morgonen, och är inte så sugen på att ändra via kontrollpanelen på skärmen hela tiden.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Bägge skärmarna är kalibrerade till 250cd/m2. (61 respektive 72%)
Redigerar mestadels bilder eller spelar vid datorn och det är i absolut mörkaste laget för min del. Kommer nog kalibrera om med högre ljusstyrka. Är lite för mörkt just nu.

Kan inte köra mörkare då kan jag inte urskilja detaljer i bilderna då på samma sätt. Samma i spel, även i ett mörkt rum. Men så använder jag aldrig solglasögon heller, då blir det samma sak fast överallt

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Osäker på ljusstyrkan.
En sak är klar, skulle vilja ha som på laptops ett sätt att enkelt öka och sänka med tangentbordet.
När man jobbar nätter och sen är ledig, vill man enklare kunna anpassa efter tiden på dygnet.
Inställningen på skärmen är 45 av 100. Tycker just nu det är för ljust, men det behövs på morgonen, och är inte så sugen på att ändra via kontrollpanelen på skärmen hela tiden.

Går att göra med DDC/CI.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571933-styr-skarmens-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har min på nivå 74, vilket enligt detta test borde vara 250-ish nits, även om såklart variationer från enhet till enhet förekommer. Möjligen något ljust för att de flesta ska tycka det är bekvämt, men jag är synsvag så jag behöver lite extra ljus för att kunna se bilden optimalt. Kan fortfarande se 0 och 254 med ljusstyrkan på 0, så kontrasten är kanon, men blir ändå mer vilsamt för ögonen med lite extra ljus tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Samsung G7
1% på morgonen
5% på eftermiddagen
10% om taklampan är tänd
20% when game
0% efter 21.00

Hur orkar du ställa om den så ofta??? Har du någon slags knapp för varje inställning?
för mig tar det nån månad till jag ställer om eller läser här att det inte är så bra med ljus skärm, tills dess 2-3 månader senare att jag klagar på att jag står i ett för mörkt rum på något spel, så nån annan dödar mig som ser bra...

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Brightness 46 på min main primära och mina andra 2 är det max för att det ska bli lika ljust, då dom är rätt mörka.
Är Benq Esport skärmar, 240Hz och äldre 144hz.
Min 35" Svive har jag ca 40% med då den är riktigt ljus.

Permalänk
Medlem

Sitter i en ganska mörkt rum så jag har väldigt låg Brightness

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Med ljusstyrkan en del här verkar ha på sina skärmar så kan man ju fundera på om det är såhär det ser ut hemma hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Bägge skärmarna är kalibrerade till 250cd/m2. (61 respektive 72%)
Redigerar mestadels bilder eller spelar vid datorn och det är i absolut mörkaste laget för min del. Kommer nog kalibrera om med högre ljusstyrka. Är lite för mörkt just nu.

Kan inte köra mörkare då kan jag inte urskilja detaljer i bilderna då på samma sätt. Samma i spel, även i ett mörkt rum. Men så använder jag aldrig solglasögon heller, då blir det samma sak fast överallt

250 nits? Sitter du utomhus i dagsljus?

Permalänk
Medlem

20% dock har jag ECO mode på det mörkaste. Vet inte vad det blir då.
ECO mode ändrade tydligen ljusstyrkan så 20% alltså

Permalänk
Medlem

100% om jag får in solsken, även ganska lite räcker.
50-80 oftast på dagen
25-40 på natten. Har någon Benq BL series.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ber:

Hur orkar du ställa om den så ofta??? Har du någon slags knapp för varje inställning?
för mig tar det nån månad till jag ställer om eller läser här att det inte är så bra med ljus skärm, tills dess 2-3 månader senare att jag klagar på att jag står i ett för mörkt rum på något spel, så nån annan dödar mig som ser bra...

Det finns program som kan ändra på många skärmar. Med ett klick eller rent av baserat på tid.
T ex Monitorian, ClickMonitorDDC.

Surt nog så funkar de inte på min nya skärm (funkade dock på min gamla Dell U2414H) då den ignorerar brightness-ändringar den vägen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hur kan en se ljusstyrkan i cd/m2. Alla snackar om % men det säger väl väldigt lite om du inte vet hur starkt i CD/m2 skärmen kan gå?. Samt även om du har 100% brightness så kan det väl skilja med kontrast lite samt andra inställningar? Någon kunnig får gärna förklara, eller länka...

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem

Kör mina skärmar med det som matchar omgivningen, eller skönt för ögonen kort och gott.
Ändrar flera gånger om dagen. Kör med ClickMonitorDDC och sedan WIN+ALT+SCROLL up/down för mer eller mindre ljus

Permalänk
Medlem

100%! Det ska bränna ordentligt i ögonen, men så är jag en riktig man som dricker klorin och badar i kungsvatten också!

Skämt åsido så ligger det kring 50% på båda skärmarna, men har alltid ett hyffsat upplyst rum när jag sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kör sRGB på min AOC 24G2U så 90%, då ljus-styrkan gråas ut och ej kan ändras i sRGB läge...

Permalänk

Jag har oftast skämen avstängd då ljuset stör mig. Men ibland slår jag på den för att kolla vad jag egentligen gör.
Sedan slår jag av den igen och hoppas på det bästa.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Brightness 10%, Adobe RGB läget

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör Acer XF240H med ljusstyrkan på 50%. Har alltid taklampan tänd annars skulle det vara för hög ljusstyrka. Höll på att kalibrera fram och tillbaka tidigare. Men att sitta i ljus gör att jag blir mindre trött. 50% och upplyst rum ger upplevelsen av djupare svärta än nedsläckt rum och typ 10-20% ljusstryka. Åtminstone med min skärm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har samsung CRG90 som har 1000 nits max brightness. Kör den på 100 brightness med local dimming av vilket blir någonstans runt 600 nits. Har oftast mörkt i rummet också

Permalänk
Medlem

Har inställningarna på "out-of-the-box". 20 står brightness på. Tror det innebär procent.

Permalänk
Medlem

Sketna tn paneler brukar jag ställa på max, bra ips paneler o dylikt klarar sig mycket bättre runt medel

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Vad är det för trams, skulle jag ha för hög ljusstyrka... Sitter 40cm ifrån en 43" Dell Ultrasharp med 100% och en 24" med 100% i ett nattsvart rum. Sänkte båda till 50% och det känns nu lite mindre som att någon kastat in en flashbang-granat i rummet.

Bra tips, börjar redan få lite nedsatt syn så förhoppningsvis hjälper det här lite. Har även lite svårt att somna, säkert också relaterat.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?