Permalänk
Medlem

Precis fått hem min nya dator som jag har lekt med i några timmar... ändrat lite minimaliskt i bios till 5ghz på 10900k all cores
https://imgur.com/a/S0ZFHAh

Verkar ända vara rätt okej kyler den med en 360m corsair h150i. Tanken är väll att landa nånstans mellan 5.0 - 5.2 ghz stabilt med så låg vcore som möjligt.

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Inaktiv

Fick min replacement CPU från Intel nu. Satte i den och nu turbo boostar den upp till 5.3GHz på en kärna dom andra ligger och pendalr mellan 5.0-5.1GHz.
Riktigt skönt Kör som sagt Intel Stock. Testade att köra alla cores på 4.9GHz för att se stabiliteten på CPUn och då kom jag upp till 90-95c vilket var förväntat har en Noctua D15s men ja. Det blir svårt för den att orka med trycket. Har inga tankar på att OC CPU heller så för mig kvittar det.

Men idle temp ligger ca 2c över den tidigare som byttes ut men nu går TB till 5.3 som sagt
Mina RAM Minnen går inte lika varma heller ligger på ca 45c tidigare låg dom på 50-51c säkerligen beroende på CPUn som var defekt.

Edit:
Detta har inget med OC att göra men tänkte bara rapportera in vilken skillnad det kan vara från en trasig CPU till en som fungerar. Jag upptcäkte att den var trasig då jag fick WHEA error i loggen som dock reparerades men det är ändå inge bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fick min replacement CPU från Intel nu. Satte i den och nu turbo boostar den upp till 5.3GHz på en kärna dom andra ligger och pendalr mellan 5.0-5.1GHz.
Riktigt skönt Kör som sagt Intel Stock. Testade att köra alla cores på 4.9GHz för att se stabiliteten på CPUn och då kom jag upp till 90-95c vilket var förväntat har en Noctua D15s men ja. Det blir svårt för den att orka med trycket. Har inga tankar på att OC CPU heller så för mig kvittar det.

Men idle temp ligger ca 2c över den tidigare som byttes ut men nu går TB till 5.3 som sagt
Mina RAM Minnen går inte lika varma heller ligger på ca 45c tidigare låg dom på 50-51c säkerligen beroende på CPUn som var defekt.

Edit:
Detta har inget med OC att göra men tänkte bara rapportera in vilken skillnad det kan vara från en trasig CPU till en som fungerar. Jag upptcäkte att den var trasig då jag fick WHEA error i loggen som dock reparerades men det är ändå inge bra.

Vad fick du för fel på din förra processor? och hur upptäckte du detta?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Vad fick du för fel på din förra processor? och hur upptäckte du detta?

Jag märkte att den microlaggade en sekund och då gick jag in i event viewer och kollade där fann jag WHEA error som stod beroende på CPU.
Öppnade ett ärende hos Intel dom begärde kort på CPU och kvitto. Sen sa dom: Tyvärr är våra EU/USA modeller slut och vi vet inte när vi får in den men vi kan skicka en från China. Ända skillnaden är att det står på kinesiksa på kartongen.
Okej kör på det sa jag och så bad jag om en Advanced RMA dvs dom skickar en ny först och när jag fått den retunerar jag den gamla och det sa dom okej på. Dom reserverade inte ens pengar på mitt kort.

Om ni har OC tänk på att dom kör ett system test med en mjukvara som plockar ut denna info så nollställ BIOS först detta gäller även XMP. Som att jag inte OC så berörde det inte mig. Tycker det är lite fel av Intel att sälja en enhet som "unlocked" men att då finns inte garantin kvar om man OC.

Permalänk

Hej,

Jag kör min 10900k med sp 87 i 5.3ghz all core på 1.41v llc 6. Moderkortet är ett maximus xii extreme. custom loop bestående av ek coolstream xe 360 och ek quantum magnitude full nickel.
Den ligger stabilt här och toppar 83 grader när jag kör benchmarks.
Det jag ogillar är att vcoren känns lite hög.. samtidigt så tror jag att den klarar 5.4ghz all core med bara lite vcore till.
Efter några timmars spelade så är vattentempen uppe kring 40 grader med en rumstemp kring 25 så känns som att kylningen hänger med änsålänge.
Vad säger ni andra? Bör jag sänka vcoren eller det är bara att köra?

Jag har även ett system till så det gör inget om jag dödar cpun men känns lite onödigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattiswanstadius:

Hej,

Jag kör min 10900k med sp 87 i 5.3ghz all core på 1.41v llc 6. Moderkortet är ett maximus xii extreme. custom loop bestående av ek coolstream xe 360 och ek quantum magnitude full nickel.
Den ligger stabilt här och toppar 83 grader när jag kör benchmarks.
Det jag ogillar är att vcoren känns lite hög.. samtidigt så tror jag att den klarar 5.4ghz all core med bara lite vcore till.
Efter några timmars spelade så är vattentempen uppe kring 40 grader med en rumstemp kring 25 så känns som att kylningen hänger med änsålänge.
Vad säger ni andra? Bör jag sänka vcoren eller det är bara att köra?

Jag har även ett system till så det gör inget om jag dödar cpun men känns lite onödigt.

Jag hade sänkt vcore tills den inte längre är stabil för att optimera vcore så att säga.
Att köra onödigt hög vcore är ju onödigt som sagt.

Tror gränsen för vcore är 1.5 på 10900k har ett vagt minne att jag har läst det någonstans.

Permalänk
Medlem

Hej alla. Hur kan man med ett Z490-F Gaming få min 10900 att tex max lägga sig på 1.35Vcore med Offset/Adaptive settings? Det känns som jag inte kan styra den rakt av och den blir mer än vad jag vill... Har ställt in alla core på 5ghz men får tex max vcore på 1.440.

Adaptive har ju som minimum 0.250 extra volt vilket är skyhögt i min smak?

Jag har ställt in den manuellt på 1.360Vcore nu och den håller sig stabilt... men hur kan jag få denna voltage att bli "taket" på adaptive? så den blir auto.

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Precis fått hem min nya dator som jag har lekt med i några timmar... ändrat lite minimaliskt i bios till 5ghz på 10900k all cores
https://imgur.com/a/S0ZFHAh

Verkar ända vara rätt okej kyler den med en 360m corsair h150i. Tanken är väll att landa nånstans mellan 5.0 - 5.2 ghz stabilt med så låg vcore som möjligt.

Har min på 5Ghz för tillfället på 1.235V på alla cores och uncore på 4,7Ghz så tror du möjligtvis kan få den stabil på ännu lägre spänning.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Hej,

Jag kör min 10900k med sp 87 i 5.3ghz all core på 1.41v llc 6. Moderkortet är ett maximus xii extreme. custom loop bestående av ek coolstream xe 360 och ek quantum magnitude full nickel.
Den ligger stabilt här och toppar 83 grader när jag kör benchmarks.
Det jag ogillar är att vcoren känns lite hög.. samtidigt så tror jag att den klarar 5.4ghz all core med bara lite vcore till.
Efter några timmars spelade så är vattentempen uppe kring 40 grader med en rumstemp kring 25 så känns som att kylningen hänger med änsålänge.
Vad säger ni andra? Bör jag sänka vcoren eller det är bara att köra?

Jag har även ett system till så det gör inget om jag dödar cpun men känns lite onödigt.

Vad är din vcore under load? Skulle vara bra ifall ni som anger vcore skulle ange den under load då alla moderkortstillverkare har olika inställningar för LLC => Asus level 6 kanske inte motsvarar level 6 på MSI t.ex..

Rekommenderar att alla kollar igenom denna som klockar:

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har min på 5Ghz för tillfället på 1.235V på alla cores och uncore på 4,7Ghz så tror du möjligtvis kan få den stabil på ännu lägre spänning.

Jag tycker denna processor är mer komplicerad att förstå än min gamla 4790k men börjar förstå lite. Just nu har ställt in Vcore manuellt 1.360 i bios men jag får inte det värdet?
https://ibb.co/ZdnvnWZ <-- En bild från mina inställningar just nu.

Den säger 1.341 i CPU-z
Recent maximum i XTU: 1.295?
Avg: 1.253?

AVG temp när jag spelar path of exile 46 och maximum 67 vilket är riktigt trevligt.

Så om XTU rapporterar korrekt så är jag under 1.3 Vcore på 5.0ghz all cores?

MVH Daniel.

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Hej alla. Hur kan man med ett Z490-F Gaming få min 10900 att tex max lägga sig på 1.35Vcore med Offset/Adaptive settings? Det känns som jag inte kan styra den rakt av och den blir mer än vad jag vill... Har ställt in alla core på 5ghz men får tex max vcore på 1.440.

Adaptive har ju som minimum 0.250 extra volt vilket är skyhögt i min smak?

Jag har ställt in den manuellt på 1.360Vcore nu och den håller sig stabilt... men hur kan jag få denna voltage att bli "taket" på adaptive? så den blir auto.

MVH

Om du kollar mitt inlägg tidigare i tråden (första sidan tror jag) kan du se vilka inställningar du måste ställa in för att adaptive ska fungera. Jag har själv ett Asus Z490-F.
Kom ihåg att du kan välja + eller - för adaptive. Så om Adaptive är inställd på 1.35 med en offset på - 0.05 så får du 1.30 i load. MEN, det är inte så enkelt då fler parametrar påverkar den faktiska volten. Använda CPU-Z för att se vilken vcore du når upp till under load. Anpassa sedan offset värdet därefter tills du hamnar där du vill

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om du kollar mitt inlägg tidigare i tråden (första sidan tror jag) kan du se vilka inställningar du måste ställa in för att adaptive ska fungera. Jag har själv ett Asus Z490-F.
Kom ihåg att du kan välja + eller - för adaptive. Så om Adaptive är inställd på 1.35 med en offset på - 0.05 så får du 1.30 i load. MEN, det är inte så enkelt då fler parametrar påverkar den faktiska volten. Använda CPU-Z för att se vilken vcore du når upp till under load. Anpassa sedan offset värdet därefter tills du hamnar där du vill

Har börjat pilla med min 10900k och asus Maximus hero. Tänkte försöka landa på en stabil 5.1ghz 24/7 oc för spelande. Hur rekomenderar du att man stress testar? Och vilken LLC borde man sikta på?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Har börjat pilla med min 10900k och asus Maximus hero. Tänkte försöka landa på en stabil 5.1ghz 24/7 oc för spelande. Hur rekomenderar du att man stress testar? Och vilken LLC borde man sikta på?

Tack på förhand

LLC level 5-7 är väl vanligast. Börja med 5 eller 6. Jag kör 6.
Jag testar med OCCT, Prime95 och realbench. Sedan några spel som har inbyggd benchmark. Shadow of the tomb raider, Borderlands 3 och Division 2 är trevliga.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om du kollar mitt inlägg tidigare i tråden (första sidan tror jag) kan du se vilka inställningar du måste ställa in för att adaptive ska fungera. Jag har själv ett Asus Z490-F.
Kom ihåg att du kan välja + eller - för adaptive. Så om Adaptive är inställd på 1.35 med en offset på - 0.05 så får du 1.30 i load. MEN, det är inte så enkelt då fler parametrar påverkar den faktiska volten. Använda CPU-Z för att se vilken vcore du når upp till under load. Anpassa sedan offset värdet därefter tills du hamnar där du vill

Bra inlägg från din sida jag har kopierat in liknande inställningar. Bootade upp datorn med 1.300 på Adaptive och - 0.005 på offset. Ska se hur låg Vcore 5.0ghz på 10900k blir. Mitt mål är att hitta en stabil 24-7 klock

Edit: Testade ett 20 minuters test med avx2 i XTU inga problem alls! max temp blev 76 grader. Det kanske går att få ner några volt till så det ska vi testa lite senare ska testa spela lite på inställningarna också.

mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Lite uppdateringar med 10900k @ 5ghz all cores.
Den verkar klara Stresstest med avx med 1.250Vcore(adaptive) och Offset - 0.050
Temp 69 grader bara.

Har jag fått ett relativt bra chip? Det känns som det just nu. Lite kul hur långt utvecklingen har gått att kunna köra 20 cores så här.
Lite tidigt att säga om den är 100% stabil här men den har kört 1 timme i stresstest.

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Har testat lite på 5.1 idag.
10900k Asus Maximus 12 Hero
Kört med @ronz intsällningar ifrån första sidan.

5.1ghz - 1.340 Vcore

1.323 idle
1.243 Realbeench
1.234 prime 95 no avx (small)
Temp MAX 84c

Verkar stabil 15 min tester. Ska köra mer i morgon efter jobbet.

Några synpunkter på vad jag borde göra? Är ganska ny på OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Har testat lite på 5.1 idag.
10900k Asus Maximus 12 Hero
Kört med @-ronz intsällningar ifrån första sidan.

5.1ghz - 1.340 Vcore

1.323 idle
1.243 Realbeench
1.234 prime 95 no avx (small)
Temp MAX 84c

Verkar stabil 15 min tester. Ska köra mer i morgon efter jobbet.

Några synpunkter på vad jag borde göra? Är ganska ny på OC

Prova hitta en OK volt för 5.2ghz

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Prova hitta en OK volt för 5.2ghz

Ska jag stanna kvar på LLC 6 eller gå upp till LLC 7?

Permalänk

bråkar lite i tråden: Stock 10600K vs normal OC'd 10600K i spel med kraftig GPU, vad ser ni för skillnad i 1080/1440p? Kommer jag upp i samma fps med normal OC'd 9600K?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Ska jag stanna kvar på LLC 6 eller gå upp till LLC 7?

Prova stanna kvar. Får du det inte stabilt kan du gå upp till LLC 7

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Dåligt med 10600k resultat så här kommer mitt.
(Sitter inte vid datorn så alla benämningar kanske inte blir helt korrekta)

5,1 GHz @ 1.35 Vcore
Ring ratio - 48
3200 cl14 flare x överklockade till 3600mhz cl14
Temps - ca 75 grader vid full load ( h150i PRO)
Cinebench r20 - 4040pt

Känns väldigt stabilt, spelar 1 timme utan problem och kört cinebench rundor.

Kommer fortsätta imorgon.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering med min 10900k. Riktigt monster till processor minst sagt.

5.0 ghz @ 1.208 Vcore. (bluescreen vid 1.195 och 1.200)
xmp @ 3600mhz
temps sätt max 69 grader

Cinebench: 6438 och 512 single core

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniboy:

Lite uppdatering med min 10900k. Riktigt monster till processor minst sagt.

5.0 ghz @ 1.208 Vcore. (bluescreen vid 1.195 och 1.200)
xmp @ 3600mhz
temps sätt max 69 grader

Cinebench: 6438 och 512 single core

MVH

vilken LLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

vilken LLC?

LLC är inställd på 6 just nu har inte testat något annat
mvh

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Nya resultat med 10900k @ 5.1ghz tycker den går varmt i Cinebench.
Vcore 1.323 i Cinebench 1.288Vcore i Intel extreme tuning utility med LLC 6 - Klarat sig från bluescreen 10 vändor med cindebench men har sätt temps upp mot 96-98 på cores. Mycket lägre temps med XTU, max sätt 80 temp.

Daglig användning och spel blir givetvis mycket lägre temps också.

Cinebench: 6595 bästa resultat med temps på 98 som max på 1 av cores. Package på 93.
Xmp 1 profil all cores 51 Max Vcore med cinebench är på: 1.323.
Adaptive voltage 1.250 med offset -0.070

Förslag på förbättringar verkar få 5.1 all cores stabilt med låga temps vid spelande osv, bara högt vid cinebench.

Tack på förhand!

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

Riktar en liten fråga till @Webhallen

Har beställt en Corsair H150i Elite Capellix / iCUE-RGB / 360mm utav er.
(Art nr: 323145 )
Finns det någon info att gå på kring dessa nu? Har nämnt den tidigare och vet att du sa då att ni vill använda dem i kommande Config modeller så jag hoppas på att det finns lite ny info.

Kan verkligen inte vänta på att få hemma denna slutna vattenkylning så jag kan överklocka järnet ur min 10850k

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Zeddius:

Riktar en liten fråga till @Webhallen

Har beställt en Corsair H150i Elite Capellix / iCUE-RGB / 360mm utav er.
(Art nr: 323145 )
Finns det någon info att gå på kring dessa nu? Har nämnt den tidigare och vet att du sa då att ni vill använda dem i kommande Config modeller så jag hoppas på att det finns lite ny info.

Kan verkligen inte vänta på att få hemma denna slutna vattenkylning så jag kan överklocka järnet ur min 10850k

Holy moly, kollade min backlog rapport från igår och vi har fått tilldelning

Det ska skeppas till oss en liten första batch (täcker allt som ligger nu) så de landar i slutet av nästa vecka om det går för sig, sen kommer ett monsterlass i början av december

/(Patrol

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Holy moly, kollade min backlog rapport från igår och vi har fått tilldelning

Det ska skeppas till oss en liten första batch (täcker allt som ligger nu) så de landar i slutet av nästa vecka om det går för sig, sen kommer ett monsterlass i början av december

/(Patrol

Så otroligt bra nyheter om det stämmer men är lite orolig!

Ser nu att den försenats på min order och står nu som Beräknat leveransdatum är Måndag 2020-11-30.
Blev tilldelningen stulen av ett par trädgårdstomtar ? @Webhallen

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Zeddius:

Så otroligt bra nyheter om det stämmer men är lite orolig!

Ser nu att den försenats på min order och står nu som Beräknat leveransdatum är Måndag 2020-11-30.
Blev tilldelningen stulen av ett par trädgårdstomtar ? @Webhallen

Jag skyller helt och hållet på trädgårdstomarna här och säger att de har stoppat in fel siffror i systemet (läs jag som bekräftade en leverans med fel förväntat datum)

Satte 12e for good measure nu men troligen innan det då leveransen lämnade någon terminal i helsingborg idag.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag skyller helt och hållet på trädgårdstomarna här och säger att de har stoppat in fel siffror i systemet (läs jag som bekräftade en leverans med fel förväntat datum)

Satte 12e for good measure nu men troligen innan det då leveransen lämnade någon terminal i helsingborg idag.

/Patrik

Hahhah de var då nå klåfingriga trädgårdstomtar det 🤣

Låter helt amazing det! Örnen landade dock inte igår så misstänker att idag eller imorgon är dagen D.
Mycket för lagerpersonalen att göra just nu med alla releases😅

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW