Permalänk
Medlem

10600K/10700K/10900K - Överklockning

Nu när Intels tioende generation Core-processorer är släppta är det dags att överklocka
Posta gärna era resultat här och diskutera!

Jag har pillat lite under dagen och fått fram en enkel överklockning som än så länge verkar stabil.
CPU: 10700K
MHz: 5000mhz (Sync All Cores)
VCore: 1.275 (Manual)
AVX Offset: 0
LLC: Level 6 (Asus)
Maxtemp: 79°C Realbench (Quiet Fläktkurva)
Moderkort: Asus Z490-F
Kylare: Corsair H150i

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Ska bli spännande att följa 10:e generationen (även om jag sitter kvar med 9:e). Men ... vad får du för resultat i tex: CB R20?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Detta ska följas med spänning! hehe

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

@-ronz: Ska bli spännande att följa 10:e generationen (även om jag sitter kvar med 9:e). Men ... vad får du för resultat i tex: CB R20?

/MM

Körde en runda nu och fick 5129pts

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jämfört med liknande trådar så verkar ju denna serie inte vara så populär
Men kanske inte så oväntat då det inte är mycket nytt.
Jag är väldigt imponerad över temperaturen iallafall.
Min gamla 6700K kunde nå 85c vid 4.5ghz. Denna 10700k med 8C/16T når 79c vid 5.0 ghz!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Misstänker att det inte är någon som har fått sin 10900K än? Ska bli riktigt spännande att se vad den går för.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Körde en runda nu och fick 5129pts

Fick 5258 med min 9900K i 5,1 Ghz för en stund sedan, men det varierar och ligger oftast strax över 5200. Likvärdiga prestanda med din 10700K (eller din är kanske något vassare ...).

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Blir helt galen av alla BIOS-inställningar som har tillkommit sedan jag sist överklockade min gamla 4790K. Om det finns någon vänlig själ som kan anteckna de inställningar som skall ställas in för ett 10900K på en Asus-bräda så blir jag oerhört tacksam.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Blir helt galen av alla BIOS-inställningar som har tillkommit sedan jag sist överklockade min gamla 4790K. Om det finns någon vänlig skäl som kan anteckna de inställningar som skall ställas in för ett 10900K på en Asus-ROGStrixbräda så blir jag oerhört tacksam.

De vanligaste inställningar att ändra är detta har jag kommit fram till. Allt annat på Auto eller orört. Någon får gärna rätt mig om något är fel

Under fliken AI Tweaker
AI Overclock Tuner: XMP II (så att dina minnen körs i standard XMP profil)
Asus MultiCore Enhancement: Disable - Enforce All Limits (ger dig mer kontroll om vilka inställningar som ändras och är aktiverade)
SVID Behavior: Best-Case Scenario (Behåller Vcore på mer rimlig nivå för att underlätta Manual/Adaptive Vcore inställningar)
AVX Instructions Core Ratio: 0 till -2 (Sänker hastigheten under AVX load/stress om du får instabilitet. Jag kör 0)
CPU Core Ratio: Sync All Cores (För att synca alla cores till samma hastighet under Turbo)
All-Core Ratio Limit: 50-53 (Alternativt ännu högre om man vill klocka mer. Eller lägre för att underklocka. Detta är din hastighet i Turbo mode. Tex så är 50 = 5000mhz)
CPU CVID Support: Disabled (Enable om du vill köra Adaptive Vcore)
CPU Core/Cache Voltage: Manual Mode eller Adaptive Mode. (Börja med Manual för att prova dig fram. 1.275 eller 1.280 verkar vara en bra startpunkt. Öka sedan med 0.05 vid instabiltet. Eller minska för att hitta lägsta möjliga vid önskad överklockningsfrekvens.
Om du sedan vill gå över till Adaptive Mode sätter du Additional Turbo Mode CPU Core Voltage till ditt önskade värde. Tex 1.275. Sedan måste du använda Offset Voltage för att nå den faktiska Vcore du önskar. Jag har satt adaptive på 1.275 med Negativ Offset på 0.050. Då når jag ganska exakt 1.275 i Turbo Load. Hoppas du förstår)

Sedan under DIGI+ VRM Menyn dessa inställningar;
CPU Load-line Calibration: Vanligast är Level 5-7. (Jag kör Level 6 som känns bra. Googla om du vill lära dig mer om detta. Förvirrande ämne)
Synch ACDC Loadline with VRM Loadline: Enabled
CPU Current Capability: 170% (max)

Sedan under Internal CPU Power Management menyn;
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Ovanstående 5 inställningar är så att processorn "låser upp strömbudgeten" och tillåter Turbo under hela belastningsperioden
IA AC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)
IA DC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)

Jag är absolut ingen expert på ämnet men hoppas detta hjälper

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Fantastiskt och underbart! Ska ge mig på allt det du har skrivit ikväll när jag kommer hem från jobbet Trevlig helg!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nu när Intels tioende generation Core-processorer är släppta är det dags att överklocka
Posta gärna era resultat här och diskutera!

Jag har pillat lite under dagen och fått fram en enkel överklockning som än så länge verkar stabil.
CPU: 10700K
MHz: 5000mhz (Sync All Cores)
VCore: 1.275 (Manual)
AVX Offset: 0
LLC: Level 6 (Asus)
Maxtemp: 79°C Realbench (Quiet Fläktkurva)
Moderkort: Asus Z490-F
Kylare: Corsair H150i

Hej! Bra guide! Några frågor:

1) Har du möjligen testat att köra med auto+offset mode (vet inte vad det heter exakt i ditt moderkort) och sett hur Asus Z490-F hanterar spänningen? Jag har några Asrock moderkort med 9:gen och den hanterar spänningen väl med offset mode upp till 4.9-5.0GHz, och jag har då bara satt en offset på -0,03V så det blir lite svalare men ändå stabilt. Däremot, går jag upp till 5.0-5.1 så är det bara fixed med flat LLC som ger stabilitet. Det är ju bra om auto+offset fungerar bra så att spänningen går ner vid låglast.

2) Har du testat att höja cache ratio till exempelvis 4.7 eller 4.8 och sett ifall det möjligen ger någon prestandaökning?

3) Har du testat att höja frekvensen (och kanske även spänningen något) för minnena och sett vilken prestandaökning det ger?

Gamers Nexus har testat 2 och 3 för i5-10600K med intressant framgång:
https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Hej! Bra guide! Några frågor:

1) Har du möjligen testat att köra med auto+offset mode (vet inte vad det heter exakt i ditt moderkort) och sett hur Asus Z490-F hanterar spänningen? Jag har några Asrock moderkort med 9:gen och den hanterar spänningen väl med offset mode upp till 4.9-5.0GHz, och jag har då bara satt en offset på -0,03V så det blir lite svalare men ändå stabilt. Däremot, går jag upp till 5.0-5.1 så är det bara fixed med flat LLC som ger stabilitet. Det är ju bra om auto+offset fungerar bra så att spänningen går ner vid låglast.

2) Har du testat att höja cache ratio till exempelvis 4.7 eller 4.8 och sett ifall det möjligen ger någon prestandaökning?

3) Har du testat att höja frekvensen (och kanske även spänningen något) för minnena och sett vilken prestandaökning det ger?

Gamers Nexus har testat 2 och 3 för i5-10600K med intressant framgång:
https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs

  1. Jag har bara provat manual mode och adaptive, inte offset mode

  2. Nope, inte än!

  3. Nope! Men är sugen, ska se videon!

Önskar jag köpte snabbare minne. Vet inte vad jag tänkte med 3200/16

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak. om man stänger av hyperthreading på tex en 10900k, kommer man då få svalare temperaturer? Säger inte att man bör göra detta men kommer resultatet bli en lägre temp?

Min 9700k har betydligt lägre temps än min fd 9900k och om man vill byta upp sig till intels 10-kärninga processor endast, och inte har något behov av HT, så borde man kunna stänga av det och få lägre temperaturer antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wael:

Innan jag börjar vill jag ställa en fråga. Har du en bil radiator? 😄

Hur menar du nu?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Han undrar nog om du har en sådan här ... https://www.sweclockers.com/galleri/7262-vattenkylning-bilrad...

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

Mjo, men varför

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wael:

Innan jag börjar vill jag ställa en fråga. Har du en bil radiator? 😄

Om du menar/tror att en 10900k går varm så kolla gärna på denna

https://www.youtube.com/watch?v=H5BN_Y7fF2I

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur menar du nu?

Ingen fara. Ännu en ovetande ryzenägare utan något annat att göra. Det börjar bli en meme av det hela vid detta lag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Inte lika lyckat försök på min i7 10700K.

Inställningar:

MCE Lets's bios optimise
Core Ratio 50
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)

Allt annat på Auto (Även Vcore)

Körde igång Prime95 max belastning 16 trådar

Den pågick i ca 5 minuter därefter fick jag BSOD och datorn startade om.

Han med att utläsa lite siffror i HW:

Watt på CPU: 235w
CPU package temp 95 grader.

Antar att CPU fick tillräckligt med spänning när den var i Auto ändå blev det BSOD i Prime vilket borde betyda att den behöver mer spänning? Då tempen var 95 grader kan jag inte höja Vcore mer för då slår den i taket.

På stock rullar den på utan problem i Prime95 med 4,7Ghz all core och max temp på 79 grader samt 189watt på CPU:n.

Min kylare NH-D15S pallar helt enkelt inte med att kyla 5Ghz i Prime95. Det gäller alltså att ha extremt bra kylning på dessa CPU:er

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran_01:

Inte lika lyckat försök på min i7 10700K.

Inställningar:

MCE Lets's bios optimise
Core Ratio 50
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)

Allt annat på Auto (Även Vcore)

Körde igång Prime95 max belastning 16 trådar

Den pågick i ca 5 minuter därefter fick jag BSOD och datorn startade om.

Han med att utläsa lite siffror i HW:

Watt på CPU: 235w
CPU package temp 95 grader.

Antar att CPU fick tillräckligt med spänning när den var i Auto ändå blev det BSOD i Prime vilket borde betyda att den behöver mer spänning? Då tempen var 95 grader kan jag inte höja Vcore mer för då slår den i taket.

På stock rullar den på utan problem i Prime95 med 4,7Ghz all core och max temp på 79 grader samt 189watt på CPU:n.

Min kylare NH-D15S pallar helt enkelt inte med att kyla 5Ghz i Prime95. Det gäller alltså att ha extremt bra kylning på dessa CPU:er

Jag skulle prova med MCE på disabled och sätta en manuell Vcore, börja med 1.30v

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag skulle prova med MCE på disabled och sätta en manuell Vcore, börja med 1.30v

Tack, ronz. Tror jag skall ge det ett försök till med de inställningarna. Kanske även sätta CPU Load Line till 4-6.

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag skulle prova med MCE på disabled och sätta en manuell Vcore, börja med 1.30v

...och som @ronz stresstesta med Realbench som ger mer verklighetsnära belastning. Hitta högsta stabila frekvens all core med fixed vcore och max 80 grader temp. Sätt sedan AVX offset -3 (vid 5.0 GHz all core, eller -4 vid 5.1), och då kan du testa med Prime 95 med AVX utan att det överhettar. Vid 5.0 GHz all core hade jag sedan testat med autoläge med offset för vcore (vad det nu heter i ditt UEFI) och alltså sänkt vcore mha offset så långt det ner går för stabilitet. Kanske offset med -0,030V. Om det inte blir nämnvärt varmare i det läget så är det ju trevligt att spänningen sjunker vid idle.

Permalänk
Medlem

Härlig tråd!

Är sugen på att klocka cpun snart, så man kan se vad custom loopen går för. Får läsa på lite om instälnningarna och vad man bör ändra på

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

CPU: 10700K
MHz: 5200mhz (Sync All Cores)
VCore: 1.250 (Manual)
Maxtemp: ca 85°C
Moderkort: Asus Z490-P
Kylare: Noctua NH-D14

Av någon anledning så är min vcore mycket lägre än vad den egentligen är, så tex 1.1 kan vara 1.3 i bios. Antar att jag har fått ett bra chip.

Permalänk
Medlem

Kan inte beskriva hur mycket jag experimenterat senaste veckan Riktigt kul överklockningsplatform. Taskigt dock att ökar man volten minsta lilla så slår värmeutvecklingen i taket

Jag kör just nu dessa inställningar på en 10900K med SP 63 (average chip quality) med NH-D15
Adaptive Volt (auto/auto)
LLC4
SVID Behavior Trained
AI Predictions maxxad (150)
VF-point curve med -0.035v offset på 4900-5300 clocks. Har tänkt att tweaka denna kurvan när min vattenkylning (arctic liquid freezer II 360) kommer hem från RMA.
Uppskruvade powerlimits både VRM och CPU

Kortfattat går chippet i stock med fullt fungerande C-States och "tweakade settings". Fick ner temps ca 10-15C och har konstant TVB 3.0

Bästa cinebench R20 (med ovanstående settings ):
multi 6419
single 549
max temp 84C -> 10 rundor cine r20 i rad

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Kan inte beskriva hur mycket jag experimenterat senaste veckan Riktigt kul överklockningsplatform. Taskigt dock att ökar man volten minsta lilla så slår värmeutvecklingen i taket

Jag kör just nu dessa inställningar på en 10900K med SP 63 (average chip quality) med NH-D15
Adaptive Volt (auto/auto)
LLC4
SVID Behavior Trained
AI Predictions maxxad (150)
VF-point curve med -0.035v offset på 4900-5300 clocks. Har tänkt att tweaka denna kurvan när min vattenkylning (arctic liquid freezer II 360) kommer hem från RMA.
Uppskruvade powerlimits både VRM och CPU

Kortfattat går chippet i stock med fullt fungerande C-States och "tweakade settings". Fick ner temps ca 10-15C och har konstant TVB 3.0

Bästa cinebench R20 (med ovanstående settings ):
multi 6419
single 549
max temp 84C -> 10 rundor cine r20 i rad

Nice! Jag "fastnade" för stunden på 5,1Ghz All-core och 1,38V... 86 grader men får inte mer än ~6200 i Cinebench R20. LL 5 tror jag att jag kör. (Sitter på jobbet så kan inte kolla nu) Men ska mecka lite och se hur lågt jag kan få ner volten. Tror inte jag direkt har vunnit på silikonlotteriet då det krävs så mkt volt för 5,1Ghz. (Custom-loop med 2x240mm EK Coolstream PE rads som även kyler ett klockat 2080 ti kort, så inte de bästa radsen direkt)

Däremot så ÄLSKAR mina minnen Z490 plattformen och mitt MSI MEG Z490-i Unify moderkot! Ett par G.Skill Trident Z 3600Mhz CL 16 kör jag nu i 4000Mhz CL 14! Inte alls illa får jag nog säga!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Nice! Jag "fastnade" för stunden på 5,1Ghz All-core och 1,38V... 86 grader men får inte mer än ~6200 i Cinebench R20. LL 5 tror jag att jag kör. (Sitter på jobbet så kan inte kolla nu) Men ska mecka lite och se hur lågt jag kan få ner volten. Tror inte jag direkt har vunnit på silikonlotteriet då det krävs så mkt volt för 5,1Ghz. (Custom-loop med 2x240mm EK Coolstream PE rads som även kyler ett klockat 2080 ti kort, så inte de bästa radsen direkt)

Däremot så ÄLSKAR mina minnen Z490 plattformen och mitt MSI MEG Z490-i Unify moderkot! Ett par G.Skill Trident Z 3600Mhz CL 16 kör jag nu i 4000Mhz CL 14! Inte alls illa får jag nog säga!

5.1GHz är inte dåligt för 24/7 med den LLCn. Över 5.2GHz upplever jag, utifrån andras OCs, att man måste köra på LLC 6-7 samt högre vCore. Och det är på dom bättre chippen! Hög OC, hög vCore med kassa transients .... njaaeee

Skrivet av kena91:

CPU: 10700K
MHz: 5200mhz (Sync All Cores)
VCore: 1.250 (Manual)
Maxtemp: ca 85°C
Moderkort: Asus Z490-P
Kylare: Noctua NH-D14

Av någon anledning så är min vcore mycket lägre än vad den egentligen är, så tex 1.1 kan vara 1.3 i bios. Antar att jag har fått ett bra chip.

Det går inte att se korrekt utmätning av vCore. Den funktionen finns bara på Maximus-brädorna... vi andra får leva i ovissheten! Sen kommer din vCore alltid vara lägre än i bios pga LLC. Den sänker spänningen på vCore beroende på hur många ampere cpun matas.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som har gett sig på att överklocka en 10600K? Är sugen på en sån till kommande riggen, kan vara kul att veta lite vad man kan förvänta sig när det kommer till temperaturen vid 5ghz och om en NH-D15 räcker som kylning.

Permalänk
Skrivet av ronz:

De vanligaste inställningar att ändra är detta har jag kommit fram till. Allt annat på Auto eller orört. Någon får gärna rätt mig om något är fel

Under fliken AI Tweaker
AI Overclock Tuner: XMP II (så att dina minnen körs i standard XMP profil)
Asus MultiCore Enhancement: Disable - Enforce All Limits (ger dig mer kontroll om vilka inställningar som ändras och är aktiverade)
SVID Behavior: Best-Case Scenario (Behåller Vcore på mer rimlig nivå för att underlätta Manual/Adaptive Vcore inställningar)
AVX Instructions Core Ratio: 0 till -2 (Sänker hastigheten under AVX load/stress om du får instabilitet. Jag kör 0)
CPU Core Ratio: Sync All Cores (För att synca alla cores till samma hastighet under Turbo)
All-Core Ratio Limit: 50-53 (Alternativt ännu högre om man vill klocka mer. Eller lägre för att underklocka. Detta är din hastighet i Turbo mode. Tex så är 50 = 5000mhz)
CPU CVID Support: Disabled (Enable om du vill köra Adaptive Vcore)
CPU Core/Cache Voltage: Manual Mode eller Adaptive Mode. (Börja med Manual för att prova dig fram. 1.275 eller 1.280 verkar vara en bra startpunkt. Öka sedan med 0.05 vid instabiltet. Eller minska för att hitta lägsta möjliga vid önskad överklockningsfrekvens.
Om du sedan vill gå över till Adaptive Mode sätter du Additional Turbo Mode CPU Core Voltage till ditt önskade värde. Tex 1.275. Sedan måste du använda Offset Voltage för att nå den faktiska Vcore du önskar. Jag har satt adaptive på 1.275 med Negativ Offset på 0.050. Då når jag ganska exakt 1.275 i Turbo Load. Hoppas du förstår)

Sedan under DIGI+ VRM Menyn dessa inställningar;
CPU Load-line Calibration: Vanligast är Level 5-7. (Jag kör Level 6 som känns bra. Googla om du vill lära dig mer om detta. Förvirrande ämne)
Synch ACDC Loadline with VRM Loadline: Enabled
CPU Current Capability: 170% (max)

Sedan under Internal CPU Power Management menyn;
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Ovanstående 5 inställningar är så att processorn "låser upp strömbudgeten" och tillåter Turbo under hela belastningsperioden
IA AC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)
IA DC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)

Jag är absolut ingen expert på ämnet men hoppas detta hjälper

Bugar o bockar för detta! Precis vad jag letat efter!
Sitter och försöker pressa min 10600k men får bumpa volten till 1.4 för att den ska vara stabil med 5ghz...
Några tips kring detta? Eller är det så att i5an behöver mer kräm för att orka?
Sen kanske en ytterst dum fråga, har för tillfället endast 8 pin i moderkortet för processorn, finns en 4 pin jag inte kopplat in ännu,kan detta göra skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De vanligaste inställningar att ändra är detta har jag kommit fram till. Allt annat på Auto eller orört. Någon får gärna rätt mig om något är fel

Under fliken AI Tweaker
AI Overclock Tuner: XMP II (så att dina minnen körs i standard XMP profil)
Asus MultiCore Enhancement: Disable - Enforce All Limits (ger dig mer kontroll om vilka inställningar som ändras och är aktiverade)
SVID Behavior: Best-Case Scenario (Behåller Vcore på mer rimlig nivå för att underlätta Manual/Adaptive Vcore inställningar)
AVX Instructions Core Ratio: 0 till -2 (Sänker hastigheten under AVX load/stress om du får instabilitet. Jag kör 0)
CPU Core Ratio: Sync All Cores (För att synca alla cores till samma hastighet under Turbo)
All-Core Ratio Limit: 50-53 (Alternativt ännu högre om man vill klocka mer. Eller lägre för att underklocka. Detta är din hastighet i Turbo mode. Tex så är 50 = 5000mhz)
CPU CVID Support: Disabled (Enable om du vill köra Adaptive Vcore)
CPU Core/Cache Voltage: Manual Mode eller Adaptive Mode. (Börja med Manual för att prova dig fram. 1.275 eller 1.280 verkar vara en bra startpunkt. Öka sedan med 0.05 vid instabiltet. Eller minska för att hitta lägsta möjliga vid önskad överklockningsfrekvens.
Om du sedan vill gå över till Adaptive Mode sätter du Additional Turbo Mode CPU Core Voltage till ditt önskade värde. Tex 1.275. Sedan måste du använda Offset Voltage för att nå den faktiska Vcore du önskar. Jag har satt adaptive på 1.275 med Negativ Offset på 0.050. Då når jag ganska exakt 1.275 i Turbo Load. Hoppas du förstår)

Sedan under DIGI+ VRM Menyn dessa inställningar;
CPU Load-line Calibration: Vanligast är Level 5-7. (Jag kör Level 6 som känns bra. Googla om du vill lära dig mer om detta. Förvirrande ämne)
Synch ACDC Loadline with VRM Loadline: Enabled
CPU Current Capability: 170% (max)

Sedan under Internal CPU Power Management menyn;
CPU Core/Cache Current Limit Max: 255.75 (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 448 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Ovanstående 5 inställningar är så att processorn "låser upp strömbudgeten" och tillåter Turbo under hela belastningsperioden
IA AC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)
IA DC Load Line: 0.01 (endast om du kör Adaptive Vcore, då är det ett måste)

Jag är absolut ingen expert på ämnet men hoppas detta hjälper

Hatten av för denna. Grymt bra förklarat. Måste klistras någonstans på SWEC av admin tycker jag.