Permalänk
Medlem

Yrke: IT-Support Analyst
Lön: 29500 (forutom årlig bonus)
Erfarenhet: 30 År
Utbildning: Business School + Kommunikation + Animation
Förmåner: Årsbonus + Tjänstepension + Friskvårdsbidrag + Arbetstyg + Kan arbeta hemifrån + 15% på alla varor + Livsförsäkring + 30 minuter betald fika inkl. gratis morgonfika + Företagsvård
Ålder: 52 År
Ort: Älmhult

Faktakoll
Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ser att jag fått en räcka svar av folk som tvivlar på att jag som statlig forskare & projektledare inom ett naturvetenskapligt fält tjänar 34500.

Medianlönen för statligt anställda forskare på nivå 4 (näst högsta nivån) inom naturvetenskapliga fält är 37700, så jag ligger under medianen, och det beror på att för att byta arbetsplats måste folk i mitt fält söka sig utomlands eller sluta forska. Vi är en välkänd institution, men det finns helt enkelt inga andra i Sverige som gör vad vi gör.

Beskrivningen för nivå 4 forskare är:
Medverkar i avancerad forsknings-, utvecklings- och undersökningsverksamhet, t.ex. tillämpar, värderar och jämför vedertagna metoder och deras resultat. - Planerar och kontrollerar prover eller forskningsresultat. Väljer självständigt analysmetod och utrustning. - Gör komplicerade diagnostiska undersökningar. - Utvecklar analysmetoder och -instrument. - Författar/medverkar i författandet av vetenskapliga publikationer. - Medverkar i grund- och/eller forskarutbildning. - Följer forskningsutvecklingen, tolkar och värderar forskningsresultat. - Leder projekt/innehar projektansvar. BESTA-kod: 1442.

(Det som skiljer mot Nivå 5 är att jag har statsanslag, och därför inte behöver söka forskningsmedel)

Statliga forskare vid universitet och inom medicin tjänar mycket bättre pga att där finns det större möjligheter att höja sin lön genom att byta arbetsplats.

Nu har jag inte kollat tråden, men vad är det folk tvivlar på? Att du har hög eller låg lön som statligt anställd?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Samma här

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Samma här

Får besked i början av november är vad vi har hört än så länge. De har dock anställt folk under tiden som detta har pågått så vette fan.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

De flesta, det bestämdes centralt att förlänga avtalen och förhandlingarna har nyligen börjat igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Jag fick 3% som del i den vanliga årliga potten men den extra löneökningen på ca 8% specifikt för mig som diskuterats samt ett nytt mer givmilt bonusprogram för alla verkar ha skjutits på pga oro på högre nivå. Lite irriterande faktiskt då det var lite av ett krav från min sida, vi får se om det får mig att byta jobb eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Inte besked ännu, men ser väl inte superpositivt ut. Jag jobbar med IT-support mot sjukvården och Regionen vill frysa lönerna för både oss och sjukvårdspersonalen. Personligen hade jag gärna sett att de i alla fall gav sjukvårdspersonalen högre lön.

Det är sjukt, att jag utan någon som helst utbildning tjänar lika mycket som en sjuksköterska som gått 3 år på högskola/universitet.

Permalänk
Medlem

Yrke: Systemutvecklare
Lön: 47.000
Erfarenhet: 10 år
Förmåner: Aktiesparprogram (Tidigare ca 100k/år), mobil, friskvård, massage på jobbet. Rätt fria tider, jobba hemifrån med mera. Har aldrig bytt jobb, trivs bra här. Behöver inte resa i jobbet eller jobba övertid. Väldigt lugnt jobb, passar mitt liv bra. Lyckades pricka in två anställningsbonusar i år med, +60k där var fint! 30 dagars semester har jag också ja, flextid och väldigt fritt att ta ut semester och föräldraledighet. Väldigt flexibelt hur man disponerar sin tid bara man passar möten samt inte kommer för långt ner i flex.
Ålder: 37
Ort: Skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Min (förra) arbetsgivare frös allting: "tills December 2020". Det beskedet kom emellertid efter att jag skrivit på för en ny arbetsgivare; så jag fick mig en löneökning i Juli iaf.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-Konsult (support, infra)
Lön: 37000 + 4800kr bonus/mån
Erfarenhet: 8 År
Utbildning: Gymnasie
Förmåner: Jobblur och dator (Ingen prisgräns, får välja det jag behöver), 30kr/mil i milersättning. Betald utbildning/certifiering vid behov.
Ålder: 27 År
Ort: Stockholm

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Det gjorde nog de flesta =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ny titel, ny lön och nya ansvarsområden:
Verksamhetschef inom utbildning på kommun i Stockholmsregionen
69 500:-/mån
Erfarenhet: lärare, bitr rektor, rektor, avdelningschef. Totalt 10 år
Ålder 40

Permalänk
Medlem

Går från konsult till direktanställd som Team Lead, blir dock linjechef nu också.

Lön: 37500
Förmåner: Gratis gym, simhall, 37 semesterdagar, bonus en gång om året på ca en månadslön.
Ålder: 25
Utbildning: vadå utbilndning?

Permalänk

Titel:
QA Manager
Lön:
40000:- + sommarbonus på 45k

Utbildning:
2 år på YH (teknisk testare)

Förmåner
30 dagars semester + arbetstidsnedsättning med 65 minuter i veckan, blir ca 1.5 vecka extra ledigt på ett år.
Jobba hemifrån så mycket man vill.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

Titel:
QA Manager
Lön:
40000:- + sommarbonus på 45k

Utbildning:
2 år på YH (teknisk testare)

Förmåner
30 dagars semester + arbetstidsnedsättning med 65 minuter i veckan, blir ca 1.5 vecka extra ledigt på ett år.
Jobba hemifrån så mycket man vill.

Hur gammal och när tog du examen?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Hur många av era arbetsgivare har frusit löneökningen det här året p.g.a Corona? Min gjorde det.

Trodde de skulle göra det eftersom vi är privata utan kollektivavtal eller facklig organisation vilket är normen i branschen.
Dock så kom det från klar himmeln en generell ökning för samtliga på 2% utan förhandling och utan individuella justeringar varken för eller emot. Det hjälpte ändå motivationen i dessa tider och hatar (tydligen) jobba hemifrån så, alltid nåt.

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Hur gammal och när tog du examen?

Jag är 32. Tog examen i december 2019, blev anställd i februari.
jobbade först som konsult för 35k, men blev överrekryterad och fick ökad lön.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Tangerar snart 1 års arbetslöshet men idag blev det klart:
650.000 årslön, 10-20% av årslönen i årlig prestationsbonus, aktier och aktieutdelning i företaget.

Har inte fått alla detaljer om övrig bonus, men arbetstelefon, dator, friskvårdsbidrag, extra försäkringar ska också ingå.

Närmare 20 års erfarenhet av IT-branschen men detta är min första position med projektledare som officiell titel.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Karriären fortsätter i februari.

Titel: AT-läkare
Lön: 35 000kr (cirka, ej färdigförhandlat än). Löneökning vid 12 samt 18 månader, upp mot cirka 38 000 - 39 000kr skulle jag tro.
Förmåner: De vanliga samt jourkomp (är ju dock en typ av lön). Betalda utbildningsdagar ca 10st.
Utbildning: Läkarprogrammet på Karolinska Institutet (5,5 år)
Erfarenhet: 8 månader som underläkare

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Yrke
Callcenter (värvare av månadsgivare för hjälporganisationer)
Lön:
21600kr (brutto)

Utbildning:
Magisterexamen inom Ekonomi Management 4 år

Förmåner
Flexibla arbetstider
5 min promenad till jobbet.

Ålder : 30 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Yrke
Callcenter (värvare av månadsgivare för hjälporganisationer)
Lön:
21600kr (brutto)

Utbildning:
Magisterexamen inom Ekonomi Management 4 år

Förmåner
Flexibla arbetstider
5 min promenad till jobbet.

Ålder : 30 år

Vad har du i provision om man får fråga, antar att den drar upp lönen lite? Å vart ser du din utbildning leda dig till sen (om du inte ser detta som ett permanent jobb)?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Vad har du i provision om man får fråga, antar att den drar upp lönen lite? Å vart ser du din utbildning leda dig till sen (om du inte ser detta som ett permanent jobb)?

0 i provision

Vet inte faktiskt försöker hitta ett relavant jobb men känns lite som ett luftslott, utbildningen.

Permalänk
Medlem

Yrke: Inköpare
Lön: 38k
Utbildning:gymnasium el/data
Erfarenhet: ~15 år
Förmåner: 30 semesterdagar + 7 dagar arbetstidsförkortning som man kan ta ut hur man vill.
Ålder: 34
Ort: Helsingborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Karriären fortsätter i februari.

Titel: AT-läkare
Lön: 35 000kr (cirka, ej färdigförhandlat än). Löneökning vid 12 samt 18 månader, upp mot cirka 38 000 - 39 000kr skulle jag tro.
Förmåner: De vanliga samt jourkomp (är ju dock en typ av lön). Betalda utbildningsdagar ca 10st.
Utbildning: Läkarprogrammet på Karolinska Institutet (5,5 år)
Erfarenhet: 8 månader som underläkare

Norra Sverige? Hur håller du förhandlingen öppen? Antar du accepterat tjänsten?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Yrke: Rörläggare
Lön: 42k
Utbildning:gymnasium
Erfarenhet: ~15 år
Förmåner: 25 dagar sem. 40timmar arbetstidsförkortning
Ålder: 37
Ort: Uddevalla

Permalänk
Skrivet av niklasjh:

Yrke
Callcenter (värvare av månadsgivare för hjälporganisationer)
Lön:
21600kr (brutto)

Utbildning:
Magisterexamen inom Ekonomi Management 4 år

Förmåner
Flexibla arbetstider
5 min promenad till jobbet.

Ålder : 30 år

Hur kan du få så lite med den utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Hur kan du få så lite med den utbildningen?

Jag tog examen nyss och inte hittat ett relevant jobb.

Har spretig cv och haft avbrott på utbildningen så nog inte den bästa kombinationen. Förhoppningsvis är arbetet tillfälligt och jag hittar något.

Tänkte någon kunde skriva lite mindre lyckade exempel där en hög utbildning inte behöver leda till höga löner.

Dock ska man komma ihåg att jag har ingen relevant erfarenhet.

Borde inte tackat nej till extra jobb inom bank när jag studerade 🤦

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Jag tog examen nyss och inte hittat ett relevant jobb.

Har spretig cv och haft avbrott på utbildningen så nog inte den bästa kombinationen. Förhoppningsvis är arbetet tillfälligt och jag hittar något.

Tänkte någon kunde skriva lite mindre lyckade exempel där en hög utbildning inte behöver leda till höga löner.

Dock ska man komma ihåg att jag har ingen relevant erfarenhet.

Borde inte tackat nej till extra jobb inom bank när jag studerade 🤦

Nix. Det är både inkomst och erfarenhet. Men en lärdom jag hoppas du drar nytta av framöver.

Jag hoppas att du söker runt bland t.ex. juniorpositioner och enklare ekonomijobb. För call center låter alltid som en levande mardröm när jag hör historier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Yrke: Patentingenjör (Certifierad European Patent Attorney)
Lön: 54 000 kr/mån + ca 2 000 kr/mån i bonus
Utbildning:Civilingenjör (5 år)
Erfarenhet: 5 år
Förmåner: 30 dagar semester. 3000 kr friskvård, Rikskort lunch, förtroendearbetstid (ca 38h arbetsvecka), möjlighet att bli delägare. Betald utbildning och 30 dagars "ledighet" för att skriva prov för certifiering inom yrket.
Ålder: 31
Ort: Stockholm

Svarar gärna på frågor från er som vill veta mer om branschen.

Hej! roligt med en civilingenjör, tycker det är ganska få här i tråden. Jag har några frågor:
Vilken Civilingenjörsinriktning har du gått? Har du bytt jobb mycket under dina första fem år?
Hur viktigt upplever/tror du att betygen är för lönen eller "häftiga" företag/positioner, jag tänker speciellt vid de första jobben efter examen.

Tack!