Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Är svensk, lyckades vinna greencard lotteriet på första försöket för några år sedan, sa upp mig från ett bra jobb i Sverige och flyttade till Chicago utan att ha ett jobb uppradat eller några kontakter. Det gick bra ändå

Nu är du ju ung och förhoppningsvis frisk men har du gjort någon uträkning på vad skillnaden i levnadskostnad osv blir?
Tänker mindre socialt skyddsnät, dyrare sjukvård etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Även om jag förstår att en professor/doktorand har en högre kunskapsnivå och är viktiga kan man ju ändå fundera på om inte en grundskole/gymnasielärare har större impact och bidrar till större nytta i samhället. Bara filosoferar lite

Jo, fast lön sätts av tillgång/efterfrågan snarare än samhällsnytta. Men klart att en duktig grundskolelärare kan ju under sin karriär hinna utbilda hundra, om inte tusentals elever som i sin tur kan skapa ytterligare samhällsnytta.

Permalänk
Skrivet av izcho:

Nu är du ju ung och förhoppningsvis frisk men har du gjort någon uträkning på vad skillnaden i levnadskostnad osv blir?
Tänker mindre socialt skyddsnät, dyrare sjukvård etc.

Min fru och jag bodde i en liten stad i Sverige (10 000 invånare) så det är lite svårt att jämföra helt och hållet - självklart är en stor stad som Chicago mycket dyrare än en småländsk by.

De största fördelarna rent ekonomiskt utöver lönen jag kan komma på, på rak arm är:
-Inkomstskatten - ligger enbart på 19%. Går även att göra sjukt mycket avdrag på skatten, är ej super insatt för det är företag som gör det åt mig men får ofta tillbaka väldigt mycket pengar på skatten.
-Moms är 10% istället för 25%
-Bensinpriset är motsvarande 6:-/L (finns inte heller någon fordonsskatt men det vägs upp av olika registreringsavgifter som motsvarar typ 3000:- om året. Är dock billigare utanför en stad som Chicago)
-Många tjänster och prylar är billigare än i Sverige. För mycket att lista men tror du förstår.
-Företag är mycket mer avslappnade med utgifter på ett företagskort, det är middagar med alkohol, resor, prylar och annat som ingen klagar på. I Sverige var det betydligt striktare.
-Sjukt bra kreditkort, jag kör flera olika för att maximera bonusar men får minst tillbaka 1,5% på alla köp men upp till 6% på matbutiker, när jag tankar, parkerar, streamingtjänster osv osv.

De största nackdelarna..
-Försäkringskostnader överlag. Vi har väldigt bra försäkringar men betalar ungefär 4000:- i månaden för bil, hem och sjukvård. I runda slängar 3000:- är sjukvårdsförsäkring. Trots att vi har denna försäkring så måste vi betala 25 000:- för min frus förlossning t.ex.. Sen om något händer som kräver sjukhusbesök så är kostnaderna helt beroende på skadan, ibland betalar man en viss procent, andra gånger är det ett fast belopp. Ärligt talat har jag inte koll till 100% för det är för mycket att tänka på. Sjukvården är dock mycket bättre än vad jag är van vid i Sverige, så det är alltid något.
-Avgifter, avgifter och avgifter. Detta gäller verkligen allt, man tvingar in avgifter på saker jag inte trodde var möjligt.
-Mat är betydligt dyrare, vår veckohandling är runt 1/3 dyrare än i Sverige. Restauranger är dyrare också, men återigen så är det svårt att jämföra Chicago och en liten småländsk stad.
-Inget vi behöver tänka på just nu men dagis kostar från 10 000:- i månaden per barn, upp till 40-50 000:-. Min fru kommer gå hemma till en början.
-Fastighetsskatten är över 2%, blir några tusen varje månad.. Samt att ett bolån måste vara helt betalt inom MAX 30 år. Räntorna är också högre, vi har 3.875% till exempel på vår bostad.

Fråga på om det är något du undrar över, det är intressant att jämföra! Det är iaf sant att man måste tjäna mycket pengar för att leva ett normalt liv här i USA, man behöver mycket mindre för att leva drägligt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

-Mat är betydligt dyrare, vår veckohandling är runt 1/3 dyrare än i Sverige. Restauranger är dyrare också, men återigen så är det svårt att jämföra Chicago och en liten småländsk stad.

Varierar det där mycket mellan stater?
Upplevde det precis tvärtom när jag var över till North Carolina ofta med jobbet, särskilt restauranger.
Nu jämför jag visserligen med göteborg här istället för småland.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Absolut, men den större delen av den semester (allt över 5v) kommer ju från att lärare har 45 timmar arbetstid i veckan. Sen kan du så klart jobba mindre än det om du är väldigt effektiv men de flesta jag känner lägger nog ner mer än 45/h i veckan i snitt.

OT: Men 5h * 40v (52-12v sem) = 200h/40h = 5 veckor, så inte hela förklaringen till 12v (och är det bara 12? Sommarlov, Jullov, Sportlov, Påsklov och Höstlov) Men men, har haft denna diskussion med bekanta som är lärare, när man pressar lite så kryper det fram att absolut, de la mycket tid de första två åren typ med att förbereda lektioner, prov o.s.v., därefter återvinns detta år efter år med viss justering förstås men det finns gott om tid över till detta inom normala 40h/vecka eftersom lärare oftast har 20-25h lektionstid per vecka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Yrke: Kvalitetstekniker
Lön: 29 200/mån
Erfarenhet: 12 år
Förmåner: 3000kr/år friskvård, 2500kr/år glasögonbidrag
Ålder: 38
Län: Gävleborg
Nackdelar: Låg lön

Vad gör en kvalitetstekniker? Sysslar du något med OFP eller är det mer åt QA hållet?

Jobbar själv inom OFP som tredje part. Trivs bra med jobbet men det är en ganska snäv bransch med få aktörer vilket gör det svårare att pressa upp lönerna. Känner att jag måste leta runt i liknande branscher för att få en meningsfull höjning.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Varierar det där mycket mellan stater?
Upplevde det precis tvärtom när jag var över till North Carolina ofta med jobbet, särskilt restauranger.
Nu jämför jag visserligen med göteborg här istället för småland.

Det varierar enormt mycket mellan delstater och städer, NC är generellt sett mycket billigare än IL. Restauranger vill jag dock påstå är betydligt dyrare här överlag, även i jämförelse mot Göteborg. Du kanske skippade att dricksa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Det varierar enormt mycket mellan delstater och städer, NC är generellt sett mycket billigare än IL. Restauranger vill jag dock påstå är betydligt dyrare här överlag, även i jämförelse mot Göteborg. Du kanske skippade att dricksa?

Kom ihåg att dricksa
Lunch var nog generellt lite dyrare om man inte tog McD eller liknande, men middag med ett par öl och dricks gick ju lätt att hitta under 30 dollar, det täcker ju knappt ölen i göteborg

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Kom ihåg att dricksa
Lunch var nog generellt lite dyrare om man inte tog McD eller liknande, men middag med ett par öl och dricks gick ju lätt att hitta under 30 dollar, det täcker ju knappt ölen i göteborg

Ölen är helt klart billigare här men tror nog middagar är billigare i NC än downtown Chicago

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Två år efter examen har jag nu 45.000kr i grundlön som gymnasielärare i matematik. Förutom lön är det inga direkta förmåner förutom nån tusenlapp i friskvård och 12 veckor semester.

"Lärare får för dåligt betalt!"

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Men 5h * 40v (52-12v sem) = 200h/40h = 5 veckor, så inte hela förklaringen till 12v (och är det bara 12? Sommarlov, Jullov, Sportlov, Påsklov och Höstlov) Men men, har haft denna diskussion med bekanta som är lärare, när man pressar lite så kryper det fram att absolut, de la mycket tid de första två åren typ med att förbereda lektioner, prov o.s.v., därefter återvinns detta år efter år med viss justering förstås men det finns gott om tid över till detta inom normala 40h/vecka eftersom lärare oftast har 20-25h lektionstid per vecka.

Jag jobbar ju också i skolan och det är kul att höra att det finns de som lägger sina 45h i veckan, upplevelsen annars är väl att man ska vara glad om de ens får in 35h med tanke på hur det skarvas med tider och "kompas ut".

Tyvärr leder det ofta till väldigt skev arbetsbelastning då det finns andra som ser behov hos eleverna och går in för att täcka upp, de jobbar väl snarare 55h/v.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Vad gör en kvalitetstekniker? Sysslar du något med OFP eller är det mer åt QA hållet?

Jobbar själv inom OFP som tredje part. Trivs bra med jobbet men det är en ganska snäv bransch med få aktörer vilket gör det svårare att pressa upp lönerna. Känner att jag måste leta runt i liknande branscher för att få en meningsfull höjning.

Mer åt QA hållet. Provning av produkter innan leverans. Industrilla elprylar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Yrke: Logistikutvecklare
Lön: 36 000 kr/mån
Erfarenhet: 0 år (nyexad)
Förmåner: 1 500 kr/år friskvård
Ålder: 25
Län: Skåne
Nackdelar: Måste pendla till jobbet (dock inte under pandemin)

Permalänk
Medlem

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 27 500 kr/mån
Erfarenhet: 2 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvård, valfri jobblaptop, valfri jobbtelefon, enterprise utrustning som t.ex. brandvägg, switch och accesspunkter till hemmet, studiematerial samt labbutrustning.
Ålder: 30
Län: Stockholm

Vet dock inte hur jag ligger till lönemässigt, men vill definitivt upp i +30k ranget och jag satsar stenhårt på att ta fler nätverkscert.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 27 500 kr/mån
Erfarenhet: 2 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvård, valfri jobblaptop, valfri jobbtelefon, enterprise utrustning som t.ex. brandvägg, switch och accesspunkter till hemmet, studiematerial samt labbutrustning.
Ålder: 30
Län: Stockholm

Vet dock inte hur jag ligger till lönemässigt, men vill definitivt upp i +30k ranget och jag satsar stenhårt på att ta fler nätverkscert.

En datapunkt är lönestatistik hos Unionen, där spannet är väldigt brett på 34 000 - 45 00 kronor/mån. Andra platser visar också på cirka 40 000 kr/mån. Men då gissar jag på att detta inkluderar många anställda som har diverse certifikat där lönen studsar upp en del.

Ser att det finns en äldre tråd där man diskuterar rollen och lönesättning lite grann. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488763-lon-natverkstekniker

Håller tummarna att det ökar framöver. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 27 500 kr/mån
Erfarenhet: 2 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvård, valfri jobblaptop, valfri jobbtelefon, enterprise utrustning som t.ex. brandvägg, switch och accesspunkter till hemmet, studiematerial samt labbutrustning.
Ålder: 30
Län: Stockholm

Vet dock inte hur jag ligger till lönemässigt, men vill definitivt upp i +30k ranget och jag satsar stenhårt på att ta fler nätverkscert.

I Stockholm så är det hyfsat dåligt, om du nu är utbildad nätverkstekniker och faktiskt anställd som nätverkstekniker och inte typ "IT-Nisse" som bara förväntas göra det jobbet.

I konsultbolagen jag varit på så har alla nätverkstekniker haft 40k+/månad.

Som exempel så betalar stora konsultbolag i Stockholm runt 28-33k för en 1st line supportare, runt 35k för 2nd line, så du har något att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Tack, det var en väldigt informativ tråd.

Skrivet av GuuFi:

Jag skulle nog säga att jag är en "utbildad" nätverkstekniker (dock har jag inte så många cert, men är på god väg - har redan planer att skriva ett innan julledigheten), samt är jag anställd som nätverkstekniker i ett företag som enbart sysslar med B2B-miljöer.

Jag tackar så mycket att ni tagit er fritid att kommentera om min situation, ger mig lite kött på bena vad jag kan begära i mitt nästa lönesamtal.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag jobbar ju också i skolan och det är kul att höra att det finns de som lägger sina 45h i veckan, upplevelsen annars är väl att man ska vara glad om de ens får in 35h med tanke på hur det skarvas med tider och "kompas ut".

Tyvärr leder det ofta till väldigt skev arbetsbelastning då det finns andra som ser behov hos eleverna och går in för att täcka upp, de jobbar väl snarare 55h/v.

Det beror definitivt på vilken tid på året, skulle tro att jag snittar runt mina 45 iaf. Men det är klart att mitt i terminerna när det inte är några prov så är det mindre. Men desto fler vid betygsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det beror definitivt på vilken tid på året, skulle tro att jag snittar runt mina 45 iaf. Men det är klart att mitt i terminerna när det inte är några prov så är det mindre. Men desto fler vid betygsättningen.

45h/5= Klocka 8:00 till 18:00 med entimmes lunch. Alla vardagar. Verkligen? Testa att skriva ner all tid start-stop du jobbar och summera då det är jättevanligt att folk överskattar antalet timmar de faktiskt arbetar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Yrke: Administratör och projektutvecklare
Lön: 32 000 / mån
Erfarenhet: 0 år i yrket
Förmåner:

Då jag jobbat på företaget men via bemanningsfirma har jag inte full detaljmässig koll på förmånerna än.

  • 3600kr/år friskvård.

  • Gratis hälsokontroll. Även patientavgiften täcks och man kan gå till VC under betald arbetstid.

  • Gruppförsäkring - Behöver kolla vilka som ingår eftersom jag ska teckna.

  • Arbetstidsförkortning.

  • Rabatt på glasögon, linser, och solglasögon.

  • Flyttbidrag om man byter stad.

  • Flextid.

Ålder: 35
Län: Stockholm
Nackdelar: I perioder är det hög arbetsbelastning och generellt är det verkligen en position där "många bollar i luften" stämmer väldigt bra. Det är väldigt höga krav på personlig organisation. Sen är inte karriärstegen särskilt tydlig.

---

Jag har skrivit om det förr i tråden, men 2019 var ett tufft år då jakten på arbete med ett förhållandevis fattigt CV var en enorm uppförsbacke. Livserfarenheterna och kompetensen var det inget fel på, men tyvärr var det inga poster man kunde dra nytta av i arbetsgivares ögon. Utöver det kom jag från en arbetsplats där jag tyvärr inte uppskattades, eller behandlades rent illa, av ledningen. (Detta är avstämt med kollegor som håller med. Det var tydligen inte bara mitt perspektiv på saken.)

Så kommer jag då in i ett företag där alla, verkligen alla, välkomnar en på arbetsplatsen. Folk känner en vid namn, hälsar, och är i stort lösningsorienterade och samarbetsvilliga. Jag få en gedigen introduktion och det står klart från första början vilka krav man har, hur jag kommer stöttas för att växa in i rollen, och hur behovet ser ut på arbetsplatsen. Det hjälper sen också att strukturen för att ta sig an arbetsuppgifter är förhållandevis plan och flytande, så jag kastar mig gärna på det mer komplicerade eller omfattande för att lära mig saker.

Kollegorna är härliga och varierande i sina personligheter. Cheferna är otroligt hjälpsamma med resurserna de har, och tydliga med vad som behövs eller förväntas.

Efter att ha fått bemanningstiden förlängd två gånger p.g.a anställningsstopp och ovisshet skrevs så kontraktet på i oktober. Man har alltså levt lite i fruktan och haft hoppet samt sin arbetsvilja och snabbt växande kompetens som tröst.

Det är som att ha vandrat blind i natten och äntligen börjar gryningsljuset nalkas vid horisonten. Äntligen har jag hittat en första trygghet.

Permalänk
Medlem

Nya löneavtal tydligen klara nu. Ingen retroaktiv löneökning, undra hur de blir med tanke på att min arbetsgivare sagt att de blir retroaktivt. Och jag förväntar mig ett par tusen extra så de blir lite pengar på ~7 månader...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Ja, det var tråkigt att de inte fick igenom retroaktivt.
Men det är ju kravställningen som sattes nu. Sen är det väll upp till vardera företag att erbjuda det.

Så jag hoppas att min arbetsgivare väljer att vara "snälla" och betalar ut retroaktivt då företaget tuffat på och gjort ett kanonår, trots corona.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Är timanställd med ackord (min arbetsgivare är dock schysst och har ordnat tjänstepension och sex månaders varsel) och denna månad kommer jag nog upp i 60t före skatt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Yrke: ST-läkare
Ålder: 28 år
Månadslön: 44 600 kr (brutto). Efter jourtillägg genomsnittligen 50 800 kr/månad (brutto).
Erfarenhet: 1 år som ST-läkare. Legitimerad hösten 2019.
Förmåner: 1200 kr/år friskvård (men i år 3000 kr pga pandemin).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Yrke: Anställd som IT Infrastrukskonsult (Nätverk,server och lösnings topologi) även egenföretagare där jag underkonsultar åt 2 andra bolag än min normala arbetsgivare samt direkt mot kund. säljer även endel molntjänster,backup och mfa mm.
Anställningsnivå: 80%
Ålder:30
Erfarenhet: 8 år.
Lön: 32 Brutto + 12k som faktureras från mitt bolag till arbetsgivaren(80% anställning). Baserat på heltid 40+15.

Utöver lönen faktureras alla timmar över 80% till arbetsgivaren vilket oftast är 40 timmar & har ca 60 timmar per månad fakturerat mot andra bolag.
Siktar på att kliva ner till 60% och köra mer eget.

Jag ligger oftast 240-260 arbetstimmar i månaden så 100 Brutto är ofta möjligt men tar ALDRIG ut över 42,5 brutto.

För de med möjligheten att ställa krav kan jag starkt rekommendera liknade upplägg.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Yrke: Anställd som IT Infrastrukskonsult (Nätverk,server och lösnings topologi) även egenföretagare där jag underkonsultar åt 2 andra bolag än min normala arbetsgivare samt direkt mot kund. säljer även endel molntjänster,backup och mfa mm.
Anställningsnivå: 80%
Ålder:30
Erfarenhet: 8 år.
Lön: 32 Brutto + 12k som faktureras från mitt bolag till arbetsgivaren(80% anställning). Baserat på heltid 40+15.

Utöver lönen faktureras alla timmar över 80% till arbetsgivaren vilket oftast är 40 timmar & har ca 60 timmar per månad fakturerat mot andra bolag.
Siktar på att kliva ner till 60% och köra mer eget.

Jag ligger oftast 240-260 arbetstimmar i månaden så 100 Brutto är ofta möjligt men tar ALDRIG ut över 42,5 brutto.

För de med möjligheten att ställa krav kan jag starkt rekommendera liknade upplägg.

du är anställd som 80% men jobbar typ 180% ? var försiktig så du inte bränner ut dig, pengar är inte allt.
säger inte arbetstidslagen typ 200h max per år? du matar ju igenom det på 3 månader liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

du är anställd som 80% men jobbar typ 180% ? var försiktig så du inte bränner ut dig, pengar är inte allt.
säger inte arbetstidslagen typ 200h max per år? du matar ju igenom det på 3 månader liksom

Som egen företagare får man jobba hur mycket man vill. Då arbetstidslagen inte gäller för egna bolag.

Men visst det är inte bra att jobba för mycket. Men har en kollega som har sitt jobb som hobby. Han gör i snitt 60-70h/v.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Som egen företagare får man jobba hur mycket man vill. Då arbetstidslagen inte gäller för egna bolag.

Men visst det är inte bra att jobba för mycket.

okej det visste jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Från en fellow sopgubbe som kommer från norr så är det intressant att få läsa folk som har samma yrke men även andra olika yrken som folk i tråden har skrivit om. En fråga, 27180kr är det före i skatt? Mvh

Ps. Håller med dig gällande det positiva samt negativa i yrket!

27180 kr är före skatt. Med premiekomp på 5kr/h landar jag på 28060kr/mån före skatt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Yrke: projektledare inom elnät
Anställd på 100% men jag jobbar säkert 140%
Förmåner är telefon, dator 3000kr friskvård väldigt billig massage
Lön 37000 brutto

Funderar starkt på att bli tekniker igen då jag tjänar nästan lika mycket som projektledare och kag får jobba med kroppen och får se ett helt annat resultat av jobbet.