Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus lyfte bladet från munnen och säger att 3e parts reviews kommer släppas den 17e alltså dagen innan embargot för FE och samma dag som 3080 släpps.

Källa : https://www.youtube.com/watch?v=dXIM0_kCnak

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Daz:

Är det någon mer än jag som är sugen på att se nya testsviten minst lika mycket som jag vill se 3080 resultaten?

Skrivet av medbor:

Skrev dom inte en artikel om det redan?

Kanske inte var slutgiltigt med alla val då?

@JonasT? Detta kan ju knappast vara under embargo iaf?

Kommer alla 3 korten testas förresten eller bara 3080 först (det kortet släpps ju först...)

Nejdå, det är inte under embargo!

Förra året hade vi mer tid att förbereda sviten, vilket innebar att vi kunde köra ut en artikel på den innan den användes skarpt i en faktisk recension. Tänkte att det blir roligare att se den i sin helhet sen när recensionen rullar ut, men den består i alla fall i sin grund på tolv spel (med tolv olika grafikmotorer) varav hälften är nya tillskott medan resten fick leva kvar från gamla sviten (som Battlefield V).

Embargot på onsdag gäller endast RTX 3080.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet när man får se tester på 3070 och 3090?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Nejdå, det är inte under embargo!

Förra året hade vi mer tid att förbereda sviten, vilket innebar att vi kunde köra ut en artikel på den innan den användes skarpt i en faktisk recension. Tänkte att det blir roligare att se den i sin helhet sen när recensionen rullar ut, men den består i alla fall i sin grund på tolv spel (med tolv olika grafikmotorer) varav hälften är nya tillskott medan resten fick leva kvar från gamla sviten (som Battlefield V).

Embargot på onsdag gäller endast RTX 3080.

Det blir siffror från Battlefield V *med* raytracing hoppas jag.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kriistoffer:

Det blir siffror från Battlefield V *med* raytracing hoppas jag.

Jupp! Både med och utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Någon som vet när man får se tester på 3070 och 3090?

Med tanke på att 3080 testerna släpps 1-3 dagar innan release (det var 3 men ändrades till 1) blir det gissningsvis samma för de andra korten. RTX 3090 relase 24 september, RTX 3070 release 15 oktober.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Nyfiken fråga, får ni behålla korten ni testar?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon242437:

Någon som vet när man får se tester på 3070 och 3090?

3090 i slutet av denna månad, 3070 andra halvan av Oktober.

edit @Fulci har bättre koll än jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thursday:

@JonasT: Nyfiken fråga, får ni behålla korten ni testar?

Vanligtvis får vi ha kvar referenskorten från Nvidia och AMD i testlabbet för att ha med i framtida tester. Partnertillverkarnas kort går oftast i retur rätt kort inpå recensionen har publicerats.

Permalänk
Medlem

Undrar om förseningen bara beror på frakt, eller om det varit problem att få fram chip med tillräckligt hög prestanda?
* De bäst binnade (fåtal) chipen går till FE för att säljas till pris lägre än självkostnad.
* De bästa FE går till recensenterna för att få recensioner som visar (5-10%) bättre prestanda (och pris) än vad kunderna sedan kommer uppleva.
källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Undrar om förseningen bara beror på frakt, eller om det varit problem att få fram chip med tillräckligt hög prestanda?
* De bäst binnade (fåtal) chipen går till FE för att säljas till pris lägre än självkostnad.
* De bästa FE går till recensenterna för att få recensioner som visar (5-10%) bättre prestanda (och pris) än vad kunderna sedan kommer uppleva.
källa

Fast det där är ingen källa, det där är spekulationer utan några relevanta referenser alls. (Finns några länkar längst ner i blogginlägget, och de saknar antingen grund, påvisar inte kausalitet eller är inte relevanta.)

Med andra ord - precis som mycket annat kring Ampere just nu är det inte väl underbyggd fakta. Hur mycket ger det att spä på dessa egentligen?
Vore inte fel att samla alla konspirationsteorier av varierande sannolikhetsgrad (sen kan det förvisso vara underhållande i sig att spåna spännande teorier ibland) i en egen tråd, så dessa inte riskerar blandas ihop med vad som faktiskt är känt och tillkännagivet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Undrar om förseningen bara beror på frakt, eller om det varit problem att få fram chip med tillräckligt hög prestanda?
* De bäst binnade (fåtal) chipen går till FE för att säljas till pris lägre än självkostnad.
* De bästa FE går till recensenterna för att få recensioner som visar (5-10%) bättre prestanda (och pris) än vad kunderna sedan kommer uppleva.
källa

Hur ofta har Moore's Law is Dead haft rätt? Är det en av tio gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur ofta har Moore's Law is Dead haft rätt? Är det en av tio gånger?

Säger man tillräckligt mycket så har man ju rätt ibland... han är bara jobbig att lyssna på tycker jag, känns som att han bara är en klick-aggregator

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Säger man tillräckligt mycket så har man ju rätt ibland... han är bara jobbig att lyssna på tycker jag, känns som att han bara är en klick-aggregator

Ja, sen är det mycket som ska låta sensationellt och konspiratoriskt. Det är ju liksom mycket möjligt att det kommer råda brist på 30-serien i början men det betyder ju inte att Nvidia har en elak plan av att trissa upp priserna genom att skapa en artificiell brist.

Att Nvidia binnar chipen är väl annars givet. Det är ju inte som en ny grej. Skillnaden nu tycks bli att tredjepartstillverkarna inte får binnade chip, med anledning av att det inte funkade så bra för Turing. De får försöka binna själva istället. Det är ju dock något som främst är intressant för den som tänkt överklocka. FE-korten har även tidigare varit de som funkat bäst med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur ofta har Moore's Law is Dead haft rätt? Är det en av tio gånger?

Av det jag hört och senare kunnat validera ligger träffarna runt 90%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

20 min kvar.

Det är uppskjutet till onsdag kl 15.

Permalänk
Medlem

@Fulci: såg det så besviken =(

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Av det jag hört och senare kunnat validera ligger träffarna runt 90%.

Hur räknar du klassikern av att backa på det som tidigare sagts med att "XXX har prioriterat om" för att sen slutligen få rätt när det finns riktiga läckor ute?

Permalänk
Medlem

Nu hade man med spänning suttit och läst recensionen...men nej. Jävla försening

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Är det nån som vet vad är de för skillanad rent prestandamässigt mellan 3080 TUF och 3080 Strix? Är intresserad av en Strix men är det stor skillnad gentemot TUF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinguHEHE:

Är det nån som vet vad är de för skillanad rent prestandamässigt mellan 3080 TUF och 3080 Strix? Är intresserad av en Strix men är det stor skillnad gentemot TUF?

Direkt skillnad borde vara boost klockan från fabrik (även om specs för OC versionerna inte är släppt och Strix samt TUF vanliga versioner är klockade likadant) och indirekt skillnad är ju Strix kylaren som är större och biffigare = lägre temps = högre boost. Sen spelar alltid kvalitén på chippet stor roll mao kan en TUF med ett bättre chip teoretiskt sett boosta högre än ett Strix med sämre chip.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, sen är det mycket som ska låta sensationellt och konspiratoriskt. Det är ju liksom mycket möjligt att det kommer råda brist på 30-serien i början men det betyder ju inte att Nvidia har en elak plan av att trissa upp priserna genom att skapa en artificiell brist.

Att Nvidia binnar chipen är väl annars givet. Det är ju inte som en ny grej. Skillnaden nu tycks bli att tredjepartstillverkarna inte får binnade chip, med anledning av att det inte funkade så bra för Turing. De får försöka binna själva istället. Det är ju dock något som främst är intressant för den som tänkt överklocka. FE-korten har även tidigare varit de som funkat bäst med vattenkylning.

Jag tror dock det är lite blandat. Asus ska ju köra rabatt/kampanj/lock-pris första månaden medan tillgängligheten uppskattas vara dålig till exempel, så jag tror det utnyttjas en del för att få bra recensioner. 7825 låter mycket bättre än 8999 eller vad priset blir sen...

Vi får se, men det är alltid roligt att ha foliehatten på ibland

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Hur ofta har Moore's Law is Dead haft rätt? Är det en av tio gånger?

Sammtidigt finns det bara 1stk kort av 3070 och 3080 til MSRP på komplett, alla andra är dyrare, och samtliga har vanlig 3-fläkts design utan att ens blåsa luften ut där bak. Det ligger bilder på blecken och ingen ser ut att ens försöka.

Permalänk
Medlem

@Kriistoffer: Jag ser inget lagersaldo på komplett på 3070, 3080 etc.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

@Kriistoffer: Jag ser inget lagersaldo på komplett på 3070, 3080 etc.

Nej men det står ju priser. Samt det är bilder på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

känns som att han bara är en klick-aggregator

Du skrev det innan mig, men jag tänkte exakt detta i förmiddags när en av hans videos kom upp som rekommendation på YouTube. Det är en kanal som formligen lever på att ösa ut massa vilda spekulationer med clickbait-mässiga rubriker, och försöker spela ut olika tillverkare mot varandra för att ge det hela ett trovärdighetens skimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Sammtidigt finns det bara 1stk kort av 3070 och 3080 til MSRP på komplett, alla andra är dyrare, och samtliga har vanlig 3-fläkts design utan att ens blåsa luften ut där bak. Det ligger bilder på blecken och ingen ser ut att ens försöka.

ZOTAC, Asus, MSI och Gigabyte har ju kort för MSRP. Resterande tillverkare har ju inte satt sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Sammtidigt finns det bara 1stk kort av 3070 och 3080 til MSRP på komplett, alla andra är dyrare, och samtliga har vanlig 3-fläkts design utan att ens blåsa luften ut där bak. Det ligger bilder på blecken och ingen ser ut att ens försöka.

Skrivet av Kriistoffer:

Nej men det står ju priser. Samt det är bilder på korten.

Skrivet av joakim99:

@Kriistoffer: Jag ser inget lagersaldo på komplett på 3070, 3080 etc.

Inte alla kort som har pris satt, antingen är det inget pris alls eller så är det en placeholder (99 999).
Edit: Slog mig med en halvminut, @wargreymon

Ser för övrigt inga FE-kort hos varken Inet, Webhallen, Komplett, Elgiganten eller Netonnet.
Har det med ev. embargo att göra, eller är det inga allokerade kort?

Tack @kabex, missade att FE-korten bara säljs direkt av nVidia.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av wargreymon:

ZOTAC, Asus, MSI och Gigabyte har ju kort för MSRP. Resterande tillverkare har ju inte satt sina priser.

Och kylarna ser ut att vara lika välgjorda som FE för samma pris?

Alltså jag bara påpekar att jag tycker dom ser billiga ut i jämförelse och jag blev rejält besviken när jag såg designen där inte ens det dyraste kortet verkar ha nån skillnad på kylningen, och jag personligen skulle hellre ha ett FE för samma pris då jag gärna vill få ut luften från lådan på ett effektivt sätt men jag menar inte att bråka om något, om alla andra är nöjda så är det helt fint.

Håller med om att flera kort inte ens har pris så vi får se den 17. kan ju vara flera som t.o.m ligger under MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Nej men det står ju priser. Samt det är bilder på korten.

Jag missförstod ditt inlägg, jag trodde du menade lagersaldot, inte antalet olika kort. Ber om ursäkt för detta.