Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Spekulationer brukar jag hålla mig till moores law, notanapplefan (småtokig irländare) o redgamingtech. Brukar vara vettig info från dem som brukar ligga nära sanningen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Aleshi

Otroligt bra svar, första delen om RX 358 lägger jag mig platt på, hade noll koll på det men de andra bitarna förstår jag givetvis och har haft livliga diskussioner med vänner som inte riktigt hänger med.

Bra utförligt svar, tack så mycket för det.

Vill ändå slå ett slag för spekulationerna vilket jag tycker är roligt att kika på, inte sagt att det ligger någon sanning alls i det eller så är det kanske till och med i underkant och BN/AMD visar upp någonting otroligt revolutionerande som kastar nVidia tillbaka till stenåldern i prestation, det är det jag finner kul, även om det är liten chans.

Vill faktiskt jämföra bilindustrin mot tesla, Elon gick ensam medans i stort sett alla skrattade, kul att se vad han/de lyckats med och vart tekniken är idag, trots att alla skrattade (kanske en dålig jämförelse men kan inte beskriva det på ett bättre vis).

Ja jag tycker det är kul att spekulera. Det är ju halva nöjet i väntan på en ny serie produkter. Typ därför jag hänger här. Men om folk lyssnar och litar på en så är det bäst om man spekulerar lite bra också.

Permalänk
Medlem

NVIDIA och AMD mäter perf/watt på helt annorlunda sätt. NVIDIA säger att de har 1,9X bättre prestanda per watt, som är mycket bättre än AMDs påstådda 1,5X perf/watt. De mäter dock ett okänt 2080,2080 super eller 2080ti på 240W mot ett 3080 klockat till 130W.

Hur NVIDIA mäter

Det är en helt ok jämförelse, men problemet är ju att det inte finns ett 3080 med 760GB/s med en förbrukning på 130W, utan 320W. Hade vi mätt båda vid 240W så hade vi fått 90FPS för Ampere och 60 FPS för Turing, dvs en 50% ökning i prestanda per watt. Hade vi mätt som AMD brukar med riktiga produkter utan modifiering, så hade vi fått 3080/"turing"= (106/320) / (60/240) = 1,325 , alltså ungefär 32,5% mer perf/watt. Utöver det så bör det nämnas att 50% siffran från AMD är en uppskattning , oklart om den gjordes 1 Juni eller senare . För de som kommer ihåg Zen så uppskattade de IPC-ökningen till 40%, för att sedan öka det till 52% när de väl släppte den. Kom ihåg att det här var 8 månader innan släppet av Zen… Om de gör samma sak här så bådar det gott.

Hur AMD mäter: Jämförelser med riktiga kort. Sedan så kan man ju diskutera om de jämfört med rätt eller fel kort. Verkar som att de tar kortet som har närmast prisklass. Varför jämförelsen mot 590 blir ganska överdriven är eftersom RX590 redan är ett högt klockat kort för polaris, medan 5600XT är ett lågt klockat kort för navi

Ska dock nämnas att 50% förbättring i prestanda per watt mot 5700XT behöver inte gälla samtliga RDNA2 produkter, utan de behöver bara plocka en RDNA2-produkt för att de ska uppfylla uppskattningen. De kan tumma på prestanda per watt för t.ex 80CU RDNA2 för att få ut mer prestanda.

Även om RDNA2 skulle vara kasst så kan de lägga ut bundles som de gjorde med Zen+Vega. Många planerar att uppgradera PC:n och om AMD kan erbjuda en Zen3+RDNA2 combo så lär det bli ett riktigt bra erbjudande hur man än vrider och vänder på det.

Utöver det tänker jag lägga fram en teori. En teori som är så galen, att den kanske skulle kunna fungera. Jag har snackat om det åtminstone 6 gånger redan, så jag tänker nog hålla mig rätt så kortfattad. Jag kommer därför att behöva ett extra inlägg för det.

Permalänk
Medlem

@Radolov

Mycket nyfiken på din teori. Ut med det!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Borde väl vara idag då han twittrade "igår" amerikansk tid. Hmm. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Borde väl vara idag då han twittrade "igår" amerikansk tid. Hmm. 🤔

Det stämmer nog, jag var lite yrvaken när jag skrev. 😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Borde väl vara idag då han twittrade "igår" amerikansk tid. Hmm. 🤔

Blir väl inatt då svensk tid, spännande!

Edit: Det enda som talar emot att det är Big Navi som ska avtäckas är väl hänvisningen till solen? Jag drar kopplingen till Ryzen-loggan där:

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Blir väl inatt då svensk tid, spännande!

Edit: Det enda som talar emot att det är Big Navi som ska avtäckas är väl hänvisningen till solen? Jag drar kopplingen till Ryzen-loggan där: https://pisces.bbystatic.com/image2/BestBuy_US/images/products/6356/6356277_sd.jpg;maxHeight=640;maxWidth=550

Det som talar för Radeon är att det är Frank Azor som går ut med det. Han är ju "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing".

Brukar väl vara Robert Hallock som gör denna typen av utannonseringar för CPU-divisionen?

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Blir väl inatt då svensk tid, spännande!

Edit: Det enda som talar emot att det är Big Navi som ska avtäckas är väl hänvisningen till solen? Jag drar kopplingen till Ryzen-loggan där: https://pisces.bbystatic.com/image2/BestBuy_US/images/products/6356/6356277_sd.jpg;maxHeight=640;maxWidth=550

"Tomorrow, tomorrow!
I love ya tomorrow!
You're always
A day
Away!
""

Jag tycker det låter som att de skjuter på detta in i evigheten?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

"Tomorrow, tomorrow!
I love ya tomorrow!
You're always
A day
Away!
""

Jag tycker det låter som att de skjuter på detta in i evigheten?

Hahaha. Ja kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

"Tomorrow, tomorrow!
I love ya tomorrow!
You're always
A day
Away!
""

Jag tycker det låter som att de skjuter på detta in i evigheten?

Känns som att de inte kan vänta längre. Bara en vecka kvar till lanseringen av 3080 och alla som blivit hajpade åt det gröna hållet måste nu konverteras till mot det röda AMD har en del att göra nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det som talar för AMD Big Navi denna gång är att Nvidia gick på Samsungs 8nm och inte TSMC 7nm+, TSMC är överlägsen i detta fallet. Dock verkar det som att Nvidia kör på Samsungs senaste 8nm LPU-process som ska addera 10% densitet på föregående 8nm. Alltså cirka 68 MT/mm2 istället för 61.2 MT/mm2 i tabellen nedan men jag har för mig att den drar mer ström än TSMC 7nm(HPC). Jag hoppas verkligen AMD lagt sig på TSMC’s 7nm+ EUV nod med 115.8 MT/mm2.

Det kan ju vara så att AMD cementerat sin position hos TSMC och köpt upp all ledig produktionskapacitet för 5nm EUV och 7nm+ EUV eftersom de varit en stor och trogen kunde med bl.a. Ryzen-serien.

1 TSMC’s 5nm EUV (RDNA3, ZEN4) 171.3
2 TSMC’s 7nm+ EUV (RDNA2?, ZEN3) 115.8
4 Intel’s 10nm 100.8*
5 TSMC’s 7nm (Mobile) 96.5
6 Samsung’s 7nm EUV 95.3
6.5 Samsung’s 8nm LPU (Ampere?) 68
7 TSMC’s 7nm (HPC) (RDNA1) 66.7
8 Samsung’s 8nm (Ampere?) 61.2
9 TSMC’s 10nm 60.3
10 Samsung’s 10nm 51.8
11 Intel’s 14nm 43.5
12 Nvidia's Turing 34-38
13 GlobalFoundries 12nm 36.7
14 TSMC’s 12nm 33.8
15 Samsung / GlobalFoundries 14nm (GCN5.0/GP107) 32.5
16 TSMC’s 16nm (Pascal) 28.2

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som att de inte kan vänta längre. Bara en vecka kvar till lanseringen av 3080 och alla som blivit hajpade åt det gröna hållet måste nu konverteras till mot det röda AMD har en del att göra nu.

Exakt! Har de ett ess i rockärmen så är det nu de ska dra det och inte i oktober när alla early adopters redan köpt ett 3080 eller 3090!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det som talar för AMD Big Navi denna gång är att Nvidia gick på Samsungs 8nm och inte TSMC 7nm+, TSMC är överlägsen i detta fallet. Dock verkar det som att Nvidia kör på Samsungs senaste 8nm LPU-process som ska addera 10% densitet på föregående 8nm. Alltså cirka 68 MT/mm2 istället för 61.2 MT/mm2 i tabellen nedan men jag har för mig att den drar mer ström än TSMC 7nm(HPC). Jag hoppas verkligen AMD lagt sig på TSMC’s 7nm+ EUV nod med 115.8 MT/mm2.

Det kan ju vara så att AMD cementerat sin position hos TSMC och köpt upp all ledig produktionskapacitet för 5nm EUV och 7nm+ EUV eftersom de varit en stor och trogen kunde med bl.a. Ryzen-serien.

1 TSMC’s 5nm EUV (RDNA3, ZEN4) 171.3
2 TSMC’s 7nm+ EUV (RDNA2?, ZEN3) 115.8
4 Intel’s 10nm 100.8*
5 TSMC’s 7nm (Mobile) 96.5
6 Samsung’s 7nm EUV 95.3
6.5 Samsung’s 8nm LPU (Ampere?) 68
7 TSMC’s 7nm (HPC) (RDNA1) 66.7
8 Samsung’s 8nm (Ampere?) 61.2
9 TSMC’s 10nm 60.3
10 Samsung’s 10nm 51.8
11 Intel’s 14nm 43.5
12 Nvidia's Turing 34-38
13 GlobalFoundries 12nm 36.7
14 TSMC’s 12nm 33.8
15 Samsung / GlobalFoundries 14nm (GCN5.0/GP107) 32.5
16 TSMC’s 16nm (Pascal) 28.2

Om det stämmer att RDNA2 kommer upp i densiteten som du listar så betyder det en helt monstruös krets. Det betyder att de kan trycka in nästan 60 miljarder transistorer på 500mm². Som jämförelse har Ampere 28 miljarder transistorer på 628mm² vilket ger ca 45 MT/mm². GA104 i 3070 har liknande densitet.

Jag ställer mig lite skeptisk sådana siffror.

Edit: RDNA 1 kommer upp i 61% av teoretisk maxdensitet av TSMC 7nm. Om RDNA2 kommer med något liknande så är det strax över 35 miljarder transistorer. Rätt mycket mer än GA102.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Om det stämmer att RDNA2 kommer upp i densiteten som du listar så betyder det en helt monstruös krets. Det betyder att de kan trycka in 60 miljarder transistorer på 500mm². Som jämförelse har Ampere 28 miljarder transistorer på 628mm² vilket ger ca 45 MT/mm². GA104 i 3070 har liknande densitet.

Jag ställer mig lite skeptisk sådana siffror.

Är sällan man kan jämföra så rakt av. Kanske om ett företag (Nvidia eller AMD) hade släppt två GPU:er, där en är TSMC 7nm och en är Samsung 8nm (specialversion för Nvidia btw), så kanske man skulle kunna se att TSMC 7nm drar iväg. Men nu är det Nvidia vs AMD det handlar om, så det kommer i slutänden avgöras av andra faktorer skulle jag säga. För att inte nämna priset på produkterna.

Jag är ingen expert, men tror dessutom att det inte handlar om att man kan trycka ut en massa mer prestanda från TSMC 7nm, utan det handlar mer om att Nvidia får en väldigt hög TDP för att få ut den prestanda de vill ha (som vi kan se). Det behöver inte vara ett massivt problem direkt.

Vi ska också komma ihåg att RDNA 1 använde TSMC 7nm också, så jag vet inte varför det helt plötsligt heter att AMD kommer vinna för att de använder det igen.

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Exakt! Har de ett ess i rockärmen så är det nu de ska dra det och inte i oktober när alla early adopters redan köpt ett 3080 eller 3090!

Finns också teorier kring att de väntar till alla Nvidia-fans beställt ett founders. För ska vi vara ärliga kommer nog de som är sålda på Nvidia köpa ett sådant kort i vilket fall som helst, more or less. Då smäller ATI till med liknande prestanda och lägre pris.
Förstå kaoset och uppståndelsen hos alla som köpt ett kort om Nvidia paniksänker priserna en vecka efter försäljning. Refunds deluxe. Kan bli oreda så att det räcker och blir över i alla fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Är sällan man kan jämföra så rakt av. Kanske om ett företag (Nvidia eller AMD) hade släppt två GPU:er, där en är TSMC 7nm och en är Samsung 8nm (specialversion för Nvidia btw), så kanske man skulle kunna se att TSMC 7nm drar iväg. Men nu är det Nvidia vs AMD det handlar om, så det kommer i slutänden avgöras av andra faktorer skulle jag säga. För att inte nämna priset på produkterna.

Jag är ingen expert, men tror dessutom att det inte handlar om att man kan trycka ut en massa mer prestanda från TSMC 7nm, utan det handlar mer om att Nvidia får en väldigt hög TDP för att få ut den prestanda de vill ha (som vi kan se). Det behöver inte vara ett massivt problem direkt.

Vi ska också komma ihåg att RDNA 1 använde TSMC 7nm också, så jag vet inte varför det helt plötsligt heter att AMD kommer vinna för att de använder det igen.

Det snackas om att RDNA 2 kommer använda TSMC 7nm+ med EUV som tydligen ökar densiteten kraftigt ställt mot den nod som RDNA 1 är på. Om det stämmer så kan det göra en enorm skillnad i vad som är möjligt sett till antal transistorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det snackas om att RDNA 2 kommer använda TSMC 7nm+ med EUV som tydligen ökar densiteten kraftigt ställt mot den nof som RDNA 1 är på. Om det stämmer så kan det göra en enorm skillnad i vad som är möjligt sett till antal transistorer.

Skulle vara mer tydlig i vad jag menade.

Jag vet att det är en förbättrad version av 7nm som de kommer använda, men AMD har inte hotat Nvidia (i alla fall inte i övre segmentet) på väldigt länge, och Turing hade en transistor densitet på 33.8 medans RDNA 1 hade 66.7.

Så min poäng var att AMD redan hade ett stort övertag på den fronten med RDNA 1, men det gjorde ingen skillnad då, så varför ska det göra det nu.

Säger inte att AMD inte kan konkurrera, jag hoppas de kan, men det finns inget som tyder på att AMD bara ska helt plötsligt ha något som slår ut Nvidia.

Dessutom har Nvidia garanterat ett antal kort som de kommer släppa som svar mot vad nu AMD kommer visa. De kan helt fritt sätta pris på 3060, 3070 super/ti, 3080 super/ti etc. efter vad AMD har att visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Är sällan man kan jämföra så rakt av. Kanske om ett företag (Nvidia eller AMD) hade släppt två GPU:er, där en är TSMC 7nm och en är Samsung 8nm (specialversion för Nvidia btw), så kanske man skulle kunna se att TSMC 7nm drar iväg. Men nu är det Nvidia vs AMD det handlar om, så det kommer i slutänden avgöras av andra faktorer skulle jag säga. För att inte nämna priset på produkterna.

Jag är ingen expert, men tror dessutom att det inte handlar om att man kan trycka ut en massa mer prestanda från TSMC 7nm, utan det handlar mer om att Nvidia får en väldigt hög TDP för att få ut den prestanda de vill ha (som vi kan se). Det behöver inte vara ett massivt problem direkt.

Vi ska också komma ihåg att RDNA 1 använde TSMC 7nm också, så jag vet inte varför det helt plötsligt heter att AMD kommer vinna för att de använder det igen.

Skrivet av Novdid:

Det snackas om att RDNA 2 kommer använda TSMC 7nm+ med EUV som tydligen ökar densiteten kraftigt ställt mot den nod som RDNA 1 är på. Om det stämmer så kan det göra en enorm skillnad i vad som är möjligt sett till antal transistorer.

Densiteten är ju en sak, men det viktigaste för mig just nu är prestanda/Watt då jag kör ett ITX-system och där ligger ju TSMC 7nm+ med EUV bäst till(bortsett från 5nm EUV). Oavsett vem som vinner prestandakriget denna generation så hoppas jag att AMD vinner TDP-kriget och släpper svala och effektiva kort(vilket de inte varit kända för). Det är ju helt sjukt att vi är uppe i 3st 8-pins strömkontakter för att driva ett grafikkort 2020!

Sen är det ju så att oavsett hur bra tillverkningstekniken är så måste ju RDNA2 vara en bra GPU för att leverera oavsett tillverkningsteknik. En sminkad gris är fortfarande en gris o.s.v.

Ska erkänna att jag köpt Nvidia grafikkort sedan TNT2-tiden, men för första gången är jag på riktigt sugen att testa det röda laget, om Big Navi levererar på energieffektivitet! (Edit: samt att de levererar en stabil och buggfri mjukvara/drivrutiner som inte driver trogna användare galna)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Skulle vara mer tydlig i vad jag menade.

Jag vet att det är en förbättrad version av 7nm som de kommer använda, men AMD har inte hotat Nvidia (i alla fall inte i övre segmentet) på väldigt länge, och Turing hade en transistor densitet på 33.8 medans RDNA 1 hade 66.7.

Så min poäng var att AMD redan hade ett stort övertag på den fronten med RDNA 1, men det gjorde ingen skillnad då, så varför ska det göra det nu.

Säger inte att AMD inte kan konkurrera, jag hoppas de kan, men det finns inget som tyder på att AMD bara ska helt plötsligt ha något som slår ut Nvidia.

Dessutom har Nvidia garanterat ett antal kort som de kommer släppa som svar mot vad nu AMD kommer visa. De kan helt fritt sätta pris på 3060, 3070 super/ti, 3080 super/ti etc. efter vad AMD har att visa.

Du har en poäng, och det är rimligt. Men det finns en hake: Navi med 10,3 miljarder transistorer konkurrerade mycket framgångsrikt med TU104 med 10,8 miljarder transistorer. Visst har inte RDNA något kisel alls för RT eller ML men konkurrera gjorde RDNA väl mot Turing. Dagarna med GCN är historia nu och förhoppningsvis kan AMD vara mer konkurrenskraftiga nu när Koduri dragit vidare till Intel med sitt kraftiga computefokus.

Nu ska AMD släppa något som det ryktas om ska göra sig av med legacy GCN-rester som fortfarande finns i RDNA1 (effektivare arkitektur), på en bättre nod med en kretsyta på ca 500mm2. Rykten givetvis och inget är bekräftat. AMD kan krascha här som så många gånger förut men det finns goda tecken på att det faktiskt kan vara något väldigt bra som kommer.

Permalänk
Medlem

@Hevin:

Vill också peka på mitt tillägg till det ursprungliga inlägget du svarade på:

Skrivet av Novdid:

Edit: RDNA 1 kommer upp i 61% av teoretisk maxdensitet av TSMC 7nm. Om RDNA2 kommer med något liknande så är det strax över 35 miljarder transistorer. Rätt mycket mer än GA102.

Densiteten är sekundär, det är antalet transistorer jag vill komma åt. Och stämmer det att densiteten är hög samtidigt som vi vet att RDNA är en arkitektur som är effektivare än GCN sett till transistorbudget och en större kretsyta (500mm2) så kan det bli bra. Vi får väl se.

Permalänk
Medlem

Sen känns det kittlande med TSMC’s 5nm EUV (RDNA3, ZEN4) 171.3 MT/mm2 som troligtvis kommer 2021 eller 2022. Man kan ju hoppas att RDNA3(eller RDNA2) gjort en Ryzen och kombinerar flera mindre kärnor till en GPU och är sammankopplade via AMD Infinity Architecture, borde vara effektivare än en monolitisk stor krets:

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du har en poäng, och det är rimligt. Men det finns en hake: Navi med 10,3 miljarder transistorer konkurrerade mycket framgångsrikt med TU104 med 10,8 miljarder transistorer. Visst har inte RDNA något kisel alls för RT eller ML men konkurrera gjorde RDNA väl mot Turing. Dagarna med GCN är historia nu och förhoppningsvis kan AMD vara mer konkurrenskraftiga nu när Koduri dragit vidare till Intel med sitt kraftiga computefokus.

Nu ska AMD släppa något som det ryktas om ska göra sig av med legacy GCN-rester som fortfarande finns i RDNA1 (effektivare arkitektur), på en bättre nod med en kretsyta på ca 500mm2. Rykten givetvis och inget är bekräftat. AMD kan krascha här som så många gånger förut men det finns goda tecken på att det faktiskt kan vara något väldigt bra som kommer.

Jag hoppas du har rätt. Oavsätt vilket grafikkort man köper, så vinnar man på att de konkurrerar.

Skulle tro att vi får svar på några av frågorna senare idag/natt. AMD visar något idag, men om det är RDNA2, Zen 3 eller båda vet vi inte.

En sak är jag ganska säker på. Om de inte visar upp RDNA2 idag, med prestanda siffror och pris, så kommer de inte konkurrera med 3080 i alla fall. De måste vara helt korkade om de låter Nvidia släppa sina kort innan de ens visar något, om de tänker släppa ett kort som konkurrerar med 3080. Det är AMD som behöver bevisa något, Nvidia har redan otroligt många som är beredda att köpa den 17:e om inte AMD ger dem en anledning att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jag hoppas du har rätt. Oavsätt vilket grafikkort man köper, så vinnar man på att de konkurrerar.

Skulle tro att vi får svar på några av frågorna senare idag/natt. AMD visar något idag, men om det är RDNA2, Zen 3 eller båda vet vi inte.

En sak är jag ganska säker på. Om de inte visar upp RDNA2 idag, med prestanda siffror och pris, så kommer de inte konkurrera med 3080 i alla fall. De måste vara helt korkade om de låter Nvidia släppa sina kort innan de ens visar något, om de tänker släppa ett kort som konkurrerar med 3080. Det är AMD som behöver bevisa något, Nvidia har redan otroligt många som är beredda att köpa den 17:e om inte AMD ger dem en anledning att inte göra det.

Här har du helt rätt. AMD måste visa (helst igår) att de är med i matchen, annars blir det tufft även denna generation.

Permalänk
Medlem

Framför allt måste AMD släppa drivrutiner till de nya kortet som inte har samma barnsjukdomar som de varit tidigare vilket gjort att många lämnat AMD kort och kört Nvidia, bara en sådan liten detalj kan göra att AMD får problem, men först och främst vill man se speccsen och se hur prestandan kommer vara gentemot Nvidia! Skall bli kul att följa!

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Här har du helt rätt. AMD måste visa (helst igår) att de är med i matchen, annars blir det tufft även denna generation.

Nej då. Det kommer bli bra det här!

"Finns också teorier kring att de väntar till alla Nvidia-fans beställt ett founders. För ska vi vara ärliga kommer nog de som är sålda på Nvidia köpa ett sådant kort i vilket fall som helst, more or less. Då smäller ATI till med liknande prestanda och lägre pris.
Förstå kaoset och uppståndelsen hos alla som köpt ett kort om Nvidia paniksänker priserna en vecka efter försäljning. Refunds deluxe. Kan bli oreda så att det räcker och blir över i alla fall. "

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Borde väl vara idag då han twittrade "igår" amerikansk tid. Hmm. 🤔

Det är 9 timmar sen han twittra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm