Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

@ottoblom:

Och 9 timmar sedan så var det tisdag i USA. Då han är baserad i Kalifornien så var klockan ca 20 på kvällen när han la ut Twitterinlägget. Då bör "imorgon" vara idag.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

@ottoblom:

Och 9 timmar sedan så var det tisdag i USA. Då han är baserad i Kalifornien så var klockan ca 20 på kvällen när han la ut Twitterinlägget. Då bör "imorgon" vara idag.

Imorgon är idag igår!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

8:e Oktober är för Zen 3 dock. RDNA 2 är 28:e Oktober.

Det är ärligt talat över en månad för sent enligt mig. Tror inte de har något att visa som ser bra ut mot Nvidia helt ärligt. Annars hade de i alla fall visat något litet innan Nvidia släpper sina kort. Detta är inte bara efter 17:e September, utan de kommer visa (betyder inte att man kan köpa något då) korten över en månad för sent.

Jag kommer i alla fall inte vänta så länge på något som kanske kan bli något. Speciellt inte eftersom det förmodligen är ont om Ampere-kort, så jag vill snabbt köpa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

8:e Oktober är för Zen 3 dock. RDNA 2 är 28:e Oktober.

Det är ärligt talat över en månad för sent enligt mig. Tror inte de har något att visa som ser bra ut mot Nvidia helt ärligt. Annars hade de i alla fall visat något litet innan Nvidia släpper sina kort. Detta är inte bara efter 17:e September, utan de kommer visa (betyder inte att man kan köpa något då) korten över en månad för sent.

Jag kommer i alla fall inte vänta så länge på något som kanske kan bli något. Speciellt inte eftersom det förmodligen är ont om Ampere-kort, så jag vill snabbt köpa ett.

Yes. Tweeten jag skrev var den första som dök upp. Den nämnde bara 8/10. Tror det är försent för mig med. Skall nog försöka knipa ett Nvidia kort om det inte släpps något som får mig att tänka om innan dom släpps.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Får vi inga siffror på hur RDNA 2 presterar i färdiga produkter och priser innan den 28:e oktober så är det alldeles försent

Permalänk
Medlem

AMD ser ut att kunna få det tufft då Nvidia får en bra start med sin försäljning utav RTX 3000 serien.
Sedan så kommer det att finnas en hel del utav RTX 2000 serien på begagnat marknaden, till detta så kommer man säkert att rea ut en del under Black Friday.
AMD behöver få ut korten relativt snart, och inte i november eller december.

Permalänk
Medlem

Lite mer info om RDNA2. Redgamingtech.
Pratar om att 6700 kommer nästa år och den ska slåss med 3070. 6800 och 6900 ska slåss med de högre korten från Nvidia.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1JUNBAXusA

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Lite mer info om RDNA2. Redgamingtech.
Pratar om att 6700 kommer nästa år och den ska slåss med 3070. 6800 och 6900 ska slåss med de högre korten från Nvidia.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1JUNBAXusA

Så det är 6700 som ska konkurrera mot 3070? Och den släpps nästa år ?
Detta skulle betyda att inget RDNA2 överhuvudtaget innan 2021?
AMD har definitivt sålt 2020 till Sony och Microsoft. Känns som det är baserat på det, att ge dessa några månader förskott på sig, eftersom AMD lär tjäna "mer" per pengar på detta än att sälja kort själva.

Nej tack, mina pengar får ni inte AMD

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Så det är 6700 som ska konkurrera mot 3070? Och den släpps nästa år ?
Detta skulle betyda att inget RDNA2 överhuvudtaget innan 2021?
AMD har definitivt sålt 2020 till Sony och Microsoft. Känns som det är baserat på det, att ge dessa några månader förskott på sig, eftersom AMD lär tjäna "mer" per pengar på detta än att sälja kort själva.

Nej tack, mina pengar får ni inte AMD

Nej. 6800 och 6900 kommer nog presenteras 28e okt. Och troligen tillgängliga en vecka därpå enl rykten. De 2 korten ska slåss mot Nvidias toppkort enl Redgamingtech som förövrigt brukar ha bra källor. Så han menar att 6800 ska vara någonstans kring 3800 och 6900 ovanför i prestanda. Gissar att AMD kommer tillåta en del läckor nu för att ge teasers på prestanda för att få en del icke die hard Nvidia att vänta lite. Vad jag är nästan bergsäker på är att de kommer vara energieffektivare än Nvidia. AMD har antytt flertalet ggr att de kommer med RDNA2 ha energieffektiva kort. Det har stor betydelse, för att slå in sig ordentligt på laptopmarknaden tillsammans med deras nästa generation Laptop cpus.. Gissningsvis siktar de på att kunna erbjuda komplett "system" på bärbara med energieffektivitet och prestanda där de står för både CPU och GPU.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Så det är 6700 som ska konkurrera mot 3070? Och den släpps nästa år ?
Detta skulle betyda att inget RDNA2 överhuvudtaget innan 2021?
AMD har definitivt sålt 2020 till Sony och Microsoft. Känns som det är baserat på det, att ge dessa några månader förskott på sig, eftersom AMD lär tjäna "mer" per pengar på detta än att sälja kort själva.

Nej tack, mina pengar får ni inte AMD

Jag tror du missförstår här:
Xbox Series X är bekräftad till November
PS5 är väntad i princip samtidigt
Båda dessa kör AMD RDNA2 GPUer
RDNA2 grafikkort ska släppas nära samtidigt
RDNA2 ska presenteras oktober 28
Först släpps 6900/6800 som ska konkurrera med 3090/3080
Andra vågen är 6700 som släpps någon/några månader efter (precis som för Nvidia 3070)

Permalänk

Prestanda

Om man enbart extrapolerar siffrorn från ett tänkt 60xxXT med 80 CU ser det ju ändå ut som att vi kommer snudda vid 3080-prestanda.

https://imgshare.io/images/2020/09/10/6800XT.jpg

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Om man enbart extrapolerar siffrorn från ett tänkt 60xxXT med 80 CU ser det ju ändå ut som att vi kommer snudda vid 3080-prestanda.

https://imgur.com/a/Lpp40s4
https://i.imgur.com/iqbBBuo.jpeg

https://imgshare.io/images/2020/09/10/6800XT.jpg

Lägg på 20% högre klocka som fås från den högre effektiviteten också

Permalänk
Skrivet av medbor:

Lägg på 20% högre klocka som fås från den högre effektiviteten också

Det är en konservativ modell, men med det sagt...
Högre energieffektivitet kan ju också användas i syfte att utöka antal CU's medan man håller antalet watt i schack. om nu 5700xt drog 275W och du dubblar antalet CU så kan vi snabbt konstatera att något måste ha gjorts för att 6000-serien inte skall dra 550W.
Visst verkar 52CU klocka väl, men vart taket går och hur mycket energi 80CU drar vid exempelvis 1900MHz är svårt att säga utan vidare insyn.

Men om AMD släpper ett kort som ovan, då hade jag varit supernöjd, så länge priset inte är för högt...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@Novdid: Försent för vem?

Tillgången hos AMD för grafikkort vid launch är mindre än vad antal köpare är. Samma situation har Nvidia med lanseringen av 3000-serien. Men det är inget nytt så är det i princip vid varje lansering av GPU/CPU och en del andra grejer t.ex. Teslas bilar...

Hursomhelst AMD har dock kontrakt som måste fyllas till Sony och Microsoft. Just att AIB kommer sälja kort först efter nyår handlar nog om det. Alltså början på low-midrange och high-midrange går in i Sony och Microsofts spelkonsoler nu. Det enda AMD kan lansera är Big Navi. Läckor runt Big Navi är nästan icke-existerande vilket tyder på att AIB inte har tillgång till kortet. Och jag skulle gissa på att det kommer vara så tills den 28:e oktober. Det underliga är att AIB verkar inte ens ha tillgång till N22 och N23 heller, så lite officiell information har läckt. Att den egentliga substantiella informationen har enbart dataminats på få håll och är från linux-kernel uppdateringar. Vilket personligen jag tycker är grymt bra ur informationshantering, högst professionellt.

Mindre bra är väl den här biten om Fortnight-banan och "hypen" från det, men roligt för fortnight-gamers.

Fördelen med att vänta in launchen är att man hinner förbereda den ordentligt med allt i från drivare till funktioner, kan vi hoppas. Sedan önskar man så klart alltid något nytt igår

PS. Det är sjukt skönt att slippa RTG:s tidigare marketing som mest var en rökridå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

8:e Oktober är för Zen 3 dock. RDNA 2 är 28:e Oktober.

Det är ärligt talat över en månad för sent enligt mig. Tror inte de har något att visa som ser bra ut mot Nvidia helt ärligt. Annars hade de i alla fall visat något litet innan Nvidia släpper sina kort. Detta är inte bara efter 17:e September, utan de kommer visa (betyder inte att man kan köpa något då) korten över en månad för sent.

Jag kommer i alla fall inte vänta så länge på något som kanske kan bli något. Speciellt inte eftersom det förmodligen är ont om Ampere-kort, så jag vill snabbt köpa ett.

Se mitt föregående inlägg. Sedan är det inte alls omöjligt att vi får en liten teaser i Zen 3 lanseringen. Det har hänt förr att företag, AMD också, gett ifrån sig 3-4 slides om nästa presentation helt i slutet av ett event om något som ska presenteras om några veckor till två-tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Se mitt föregående inlägg. Sedan är det inte alls omöjligt att vi får en liten teaser i Zen 3 lanseringen. Det har hänt förr att företag, AMD också, gett ifrån sig 3-4 slides om nästa presentation helt i slutet av ett event om något som ska presenteras om några veckor till två-tre månader.

Jag tror att de flesta har en första känsla av FOMO när det gäller Nvidias kort, men jag tror man ska komma över den känslan och ha is i magen om nu inte ens grafikkort havererat och man väljer mellan ett nytt grafikkort och en svart skärm

Finns ju alltid barnsjukdomar i tidiga produkter så bara av den anledningen är troligtvis batch 2+ bättre än batch 1 av grafikkort oavsett märke. Sen så är det väl nästan 100% säkert att Nvidia kommer försöka kontra AMD´s grafikkort, med brasklappen att de är konkurrenskraftiga, med antingen fler modeller av Ampere (mer Vram?) och/eller prissänkningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

@Kraeshok

Jag kommer vänta. Men en anledning varför Nvidia har så mycket mind share är för att AMD i lansering efter lansering ligger efter. Om de vänder trenden kan det gå fort åt andra hållet. I konkurrensen mot Intel har de legat före ett antal generationer nu och har en helt annan position i sinnet bland lite sämre insatta köpare av komponenter samt systembyggare. Systembyggare som idag endast ser till Nvidias produkter och förr endast såg åt Intel.

AMD behöver komma i fas med Nvidias lanseringar om de vill åt det där så efterfrågade mind share som saknas bland GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@Novdid: Försent för vem?

Tillgången hos AMD för grafikkort vid launch är mindre än vad antal köpare är. Samma situation har Nvidia med lanseringen av 3000-serien. Men det är inget nytt så är det i princip vid varje lansering av GPU/CPU och en del andra grejer t.ex. Teslas bilar...

Hursomhelst AMD har dock kontrakt som måste fyllas till Sony och Microsoft. Just att AIB kommer sälja kort först efter nyår handlar nog om det. Alltså början på low-midrange och high-midrange går in i Sony och Microsofts spelkonsoler nu. Det enda AMD kan lansera är Big Navi. Läckor runt Big Navi är nästan icke-existerande vilket tyder på att AIB inte har tillgång till kortet. Och jag skulle gissa på att det kommer vara så tills den 28:e oktober. Det underliga är att AIB verkar inte ens ha tillgång till N22 och N23 heller, så lite officiell information har läckt. Att den egentliga substantiella informationen har enbart dataminats på få håll och är från linux-kernel uppdateringar. Vilket personligen jag tycker är grymt bra ur informationshantering, högst professionellt.

Mindre bra är väl den här biten om Fortnight-banan och "hypen" från det, men roligt för fortnight-gamers.

Fördelen med att vänta in launchen är att man hinner förbereda den ordentligt med allt i från drivare till funktioner, kan vi hoppas. Sedan önskar man så klart alltid något nytt igår

PS. Det är sjukt skönt att slippa RTG:s tidigare marketing som mest var en rökridå...

Missar jag något nu, eller vad?! Båda konsolerna är väl monolitiska APU med integrerad GPU, inte ett löst chip som kan säljas som grafikkort... det är allt jag har hört i alla fall...

Det såg ut lite som att PS5 kanske var mer uppdelad, men ingen har visat det och det skulle ju vara negativt för cpu-latens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Kraeshok

Jag kommer vänta. Men en anledning varför Nvidia har så mycket mind share är för att AMD i lansering efter lansering ligger efter. Om de vänder trenden kan det gå fort åt andra hållet. I konkurrensen mot Intel har de legat före ett antal generationer nu och har en helt annan position i sinnet bland lite sämre insatta köpare av komponenter samt systembyggare. Systembyggare som idag endast ser till Nvidias produkter och förr endast såg åt Intel.

AMD behöver komma i fas med Nvidias lanseringar om de vill åt det där så efterfrågade mind share som saknas bland GPUer.

Instämmer helt. Kan ju vara så att de med RDNA3 på 5nm kanske är före Nvidia med en ny GPU, den som lever får se. Man kan ju hoppas att GPU avdelningen börjar trumma på som Ryzen med stabila och frekventa förbättringar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Missar jag något nu, eller vad?! Båda konsolerna är väl monolitiska APU med integrerad GPU, inte ett löst chip som kan säljas som grafikkort... det är allt jag har hört i alla fall...

Det såg ut lite som att PS5 kanske var mer uppdelad, men ingen har visat det och det skulle ju vara negativt för cpu-latens...

Antalet wafers som AMD har allokerat hos TMSC, där Ryzen och Sony samt MS Xbox har förtur. Av AMDs grafikkort är det nog bara de översta korten som ger intryck på PC marknaden samt har bättre marginaler (förutom Vega VII).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Antalet wafers som AMD har allokerat hos TMSC, där Ryzen och Sony samt MS Xbox har förtur. Av AMDs grafikkort är det nog bara de översta korten som ger intryck på PC marknaden samt har bättre marginaler (förutom Vega VII).

Nu var det inta alls det jag svarade på. Det jag förstod ur andra inlägget var att AMD på något sätt skulle kunna återanvända chip från PS5/XSX för att bygga grafikkort. Den delen tror jag inte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu var det inta alls det jag svarade på. Det jag förstod ur andra inlägget var att AMD på något sätt skulle kunna återanvända chip från PS5/XSX för att bygga grafikkort. Den delen tror jag inte på

Hade faktiskt inte koll på att xbox series x apu die var bekräftad som monolithic. Sonys APU är ryktesvis chiplet design.

Syftes fel av mig, nej jag menade inte att AMD skulle återanvända chip. Det jag menar är antalet Wafers som AMD har går till produkter som är under kontrakt eller av högre marginaler går före i produktion av mid och low range.

Permalänk
Medlem

Efter ha kollat på PS5 detaljer så är det nog väldigt säkert att PS5 är chiplet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Efter ha kollat på PS5 detaljer så är det nog väldigt säkert att PS5 är chiplet:
https://i.imgur.com/sncNzBK.jpg

Bekräftat vet jag inte men troligt än 0% i alla fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det såg ut lite som att PS5 kanske var mer uppdelad, men ingen har visat det och det skulle ju vara negativt för cpu-latens...

Om någonting är "uppdelat" så är det XbSeX, då denna tydligen har två minneskontrollers, en för primärt GPU-bruk och en för primärt CPU. Men mer uppdelat än så blir det inte.

Skrivet av Kraeshok:

Efter ha kollat på PS5 detaljer så är det nog väldigt säkert att PS5 är chiplet:

Det där är bara en grafisk illustration, inte en planritning över hur hårdvaran ser ut. IO-komplexet är en del av SoC, det sägs rent ut av Cerny i presentationen och kommer inte att vara en egen chiplet bara för att den särbildas på en powerpoint-sida. Så de andra särbildade komponenterna kommer också vara integrerade på den faktiska kiselbrickan. Värt att notera, PS5 ska ju ha 16MB L3 likt andra mobila versioner av Zen 2; chiplet-Zen 2 har 32MB L3 för att motverka ökade latenser, så det tyder på att hela konsollen kommer att vara integrerad.

Ingen större idé att kapa upp kretsen när den ändå blir fysiskt mindre än den i SeX, för övrigt... Detta kan jag äta en hatt på att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Om någonting är "uppdelat" så är det XbSeX, då denna tydligen har två minneskontrollers, en för primärt GPU-bruk och en för primärt CPU. Men mer uppdelat än så blir det inte.

Det där är bara en grafisk illustration, inte en planritning över hur hårdvaran ser ut. IO-komplexet är en del av SoC, det sägs rent ut av Cerny i presentationen och kommer inte att vara en egen chiplet bara för att den särbildas på en powerpoint-sida. Så de andra särbildade komponenterna kommer också vara integrerade på den faktiska kiselbrickan. Värt att notera, PS5 ska ju ha 16MB L3 likt andra mobila versioner av Zen 2; chiplet-Zen 2 har 32MB L3 för att motverka ökade latenser, så det tyder på att hela konsollen kommer att vara integrerad.

Ingen större idé att kapa upp kretsen när den ändå blir fysiskt mindre än den i SeX, för övrigt... Detta kan jag äta en hatt på att det stämmer.

Det var exakt den bilden jag refererade till med ’uppdelad’. Det är kanske en hint om chiplets, men jag har svårt att se att det är bästa vägen för en konsol. Kanske kan dom dock få den extremt billig eftersom alla ’dåliga’ delar kan säljas till pc, men känns faktiskt ändå inte rimligt...

Iofs kan de då enklare byta ut delarna till nya tillverkningsnoder eller Zen3 eller så, men känns som det är precis sånt en konsol inte vill göra (splittra till många olika konsoler med olika spec). Förutom MS alltså... vilket skämt hela deras lansering är...

Men vi får ju se om två månader lite drygt och ämnet är inte så intressant att spåna om som andra saker enligt mig...

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt intressant info om RDNA2 från redgamingtech. De brukar ha bra o pålitlig information. Verkar peka åt att 6000 serien kommer vara riktigt bra!
https://youtu.be/RYV4muLkbss

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Riktigt riktigt intressant info om RDNA2 från redgamingtech. De brukar ha bra o pålitlig information. Verkar peka åt att 6000 serien kommer vara riktigt bra!
https://youtu.be/RYV4muLkbss

Bara en sammanfattning av innehållet:

De slog 50% perf/watt , närmare 60%. Detta p.g.a personer som de tog in från processorsidan för att göra optimeringar.

Ingen HBM2 för 6000-serien (alltså gaming GPUs). Under 512-bitars , high-end har 16GB.

Infinity cache på 128MB… ”Hjälper med avsaknaden av bandbredd”. Kanske därför vi sett 256-bitars kort med 16GB läcka? Låter som en rambo cache?

AMD gissade rätt var Ampere skulle ligga. 6700 är ungefär som 3070. Funderar på om det ska vara billigare eller till samma pris. Vet inte om de ska vara snabbare eller långsammare i de flesta spel. Får vänta och se. I vissa leder AMD, och i andra NVIDIA . 6800 slåss mot 3080, 6800XT slåss mot 3080ti. 6900 lite snabbare än 3080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Bara en sammanfattning av innehållet:

De slog 50% perf/watt , närmare 60%. Detta p.g.a personer som de tog in från processorsidan för att göra optimeringar.

Ingen HBM2 för 6000-serien (alltså gaming GPUs). Under 512-bitars , high-end har 16GB.

Infinity cache på 128MB… ”Hjälper med avsaknaden av bandbredd”. Kanske därför vi sett 256-bitars kort med 16GB läcka? Låter som en rambo cache?

AMD gissade rätt var Ampere skulle ligga. 6700 är ungefär som 3070. Funderar på om det ska vara billigare eller till samma pris. Vet inte om de ska vara snabbare eller långsammare i de flesta spel. Får vänta och se. I vissa leder AMD, och i andra NVIDIA . 6800 slåss mot 3080, 6800XT slåss mot 3080ti. 6900 lite snabbare än 3080ti.

Tack för sammanfattningen. Kollade videon men det var tufft. Killen var väldigt tråkig att lyssna på. Synd då han verkade ha många kontakter industrin.