Hjälp med förstärkare i denna jungel

Permalänk
Medlem

Hjälp med förstärkare i denna jungel

Tjenare!
Har tänkt att köpa nya högtalare, ett 2.1 system. Har tänkt att koppla in dom i tv’en samt lyssna på musik.
Har i princip bestämt mig för dessa högtalare från hifiklubben:
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-alto5-mk2-kompakt-hogt...

Samt denna bas:
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-bass10-mk2-subbas/argb...

På hifiklubben rekommenderade dom denna förstärkare för min budget:
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-forstarkare-med-bl...

Det enda ”problemet” jag ser med den förstärkaren är att man endast kan styra ljudkälla och volym, jag hade gärna sett att det fanns en EQ så man kan dra ner och höja basen, ibland vill man fläska på med basen och ibland dra ner den så man inte stör grannarna lika mycket. Vet att det går att göra i Spotify appen men när man tex kollar film eller så blir det bökigt om man ska fram till baslådan och pilla fram och tillbaka...

Finns det några andra bra alternativ på förstärkare inom samma prisklass eller billigare som har det jag söker? Eller är det bara ett litet skitproblem som jag antagligen inte kanske stöter på om jag ställer in basen bra? Jag har verkligen ingen super hörsel utan kommer bli jäkligt nöjd med ljudet oavsett då jag i dags läget knappt har några bra högtalare.

Tack!

Permalänk
Skrivet av Primary:

Det enda ”problemet” jag ser med den förstärkaren är att man endast kan styra ljudkälla och volym, jag hade gärna sett att det fanns en EQ så man kan dra ner och höja basen, ibland vill man fläska på med basen och ibland dra ner den så man inte stör grannarna lika mycket. Vet att det går att göra i Spotify appen men när man tex kollar film eller så blir det bökigt om man ska fram till baslådan och pilla fram och tillbaka...

Finns det några andra bra alternativ på förstärkare inom samma prisklass eller billigare som har det jag söker?

Det borde inte vara något problem att få tag på en hemmabioförstärkare med några år på nacken för de pengarna. Alla nya format och features* leder till en ganska rask värdeminskning på äldre produkter. Leta efter features som parametrisk EQ eller "night mode" för att kunna anpassa

Tyvärr kommer en hemmabioförstärkare även med en del negativa egenskaper; storlek, värmeutveckling (de kräver i typfallet betydligt mer effekt på tomgång än en förstärkare som bara hanterar ljud), handhavande (ofta krävs en ansluten skärm för att kunna konfigurera alla features, fjärrkontrollen är ett myller av knappar som aldrig används)

Skrivet av Primary:

Eller är det bara ett litet skitproblem som jag antagligen inte kanske stöter på om jag ställer in basen bra? Jag har verkligen ingen super hörsel utan kommer bli jäkligt nöjd med ljudet oavsett då jag i dags läget knappt har några bra högtalare.

Jag hade nog valt ungefär samma förstärkare som dig och nöjt mig med att pillra på subbasen om jag ville spela musik eller kolla på TV sent.
* Atmos, 3D, 4K, ännu fler K, ny manick för automatisk kalibrering av ljudet, smartphone-app i stället för fjärrkontroll, stöd för olika strömningstjänster etc etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det borde inte vara något problem att få tag på en hemmabioförstärkare med några år på nacken för de pengarna. Alla nya format och features* leder till en ganska rask värdeminskning på äldre produkter. Leta efter features som parametrisk EQ eller "night mode" för att kunna anpassa

Tyvärr kommer en hemmabioförstärkare även med en del negativa egenskaper; storlek, värmeutveckling (de kräver i typfallet betydligt mer effekt på tomgång än en förstärkare som bara hanterar ljud), handhavande (ofta krävs en ansluten skärm för att kunna konfigurera alla features, fjärrkontrollen är ett myller av knappar som aldrig används)
Jag hade nog valt ungefär samma förstärkare som dig och nöjt mig med att pillra på subbasen om jag ville spela musik eller kolla på TV sent.
* Atmos, 3D, 4K, ännu fler K, ny manick för automatisk kalibrering av ljudet, smartphone-app i stället för fjärrkontroll, stöd för olika strömningstjänster etc etc etc.

Ah har funderat på att köpa begagnat också, men känner att jag har alldeles för dålig koll för att lita på mig själv vid dom köpen..

hittade dock en pioneer https://www.sumo.se/sv/artiklar/pioneer-sx-10ae-svart.html som verkar lovande, den tar ju större plats, men det kan jag ta. någon som har någon erfarenhet kring denna?

Annars klickar jag nog hem en sån istället, lite billigare också

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du läser på lite om Yamaha wxa-50. Jag bytte själv för några år sedan ner mig i storlek från en större reciever till denna och är väldigt nöjd! Helt klart godkänt ljud och där finns equalizer, Spotify connect, appstyrning, möjlighet till synkroniserad multiroomspelning med andra "musiccast" - enheter.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |