Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det kan jag tycka, men samtidigt är problemet som jag förstår det att just PS5 har en speciell implementering* som vi inte än har tillgång till på PC som gör att nuvarande bästa PC implementation fortfarande kan vara en flaskhalls... Som jag förstår det, inte 100% insatt då jag inte är så insatt i de kommande konsollerna.

*Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Frågan är hur det ens skulle kunna göras på PC?
Skall grafikkortet ha en NTFS drivrutin för att förstå vad som finns på SSD:n utan att behöva gå via CPU:n?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Som tangerats tidigare är inte en SATA SSD inte nödvändigtvis så pass mycket snabbare att det skulle vara meningsfullt att ha som krav. NVMe är något för nytt än så länge för att det skulle gå att ha som krav, men kanske om fem år eller så.

Permalänk
Medlem

För oss som lirar star citizen så är redan SSD:n ett tvång, dvs om du inte vill lira lagg citizen 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Den dagen gemene man kan köpa en liknande SSD-lösning som nya konsolerna har, till ett pris som dagens SATA-SSD:er i samma storlek, då är det fullt möjligt att kräva detta. Innan dess kommer det aldrig funka. Åtminstone inte i någon större utsträckning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. man kan ha SSD på dom stora spelen men dom som är mindre typ tar max 10 GB så tycker det är ok att köra på HHD.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det kan jag tycka, men samtidigt är problemet som jag förstår det att just PS5 har en speciell implementering* som vi inte än har tillgång till på PC som gör att nuvarande bästa PC implementation fortfarande kan vara en flaskhalls... Som jag förstår det, inte 100% insatt då jag inte är så insatt i de kommande konsollerna.

*Om jag kommer ihåg rätt direkt tillgång till SSD via GPU samt HW accelererad komprimering?

Tycker man kan vänta och se hur stor skillnad detta gör i praktiken innan man börjar prata om det som en flaskhals för alla andra system än PS5. Får också tänka på att PS5 har marknant svagare GPU än Xbox Series X, vilket kan göra att PS5 special-SSD inte får någon större betydelse om GPU blir flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att både PS5 och Series X har SSD så känns det som en lågoddsare att SSD kommer bli ett krav till ett flertal spel under nästa generation, vilket enligt mig är på tiden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Personligen så ser inte jag något användnings område för vanliga mekaniska hårddiskar längre mer än för lagring i en NAS.
Just nu kör jag med en salig röra med hårddiskar. PCIe, Sata SSD samt mekaniska HDD. Dock kör jag alla spel på en SSD. En 860 EVO.

Nästa dator bygge kommer endast att ha SSD enheter. Får se om jag tom endast går på M2. Fast förmodligen inte alla PCIe.
Oavsett så tycker jag själv att SSD idag är ett måste. Och med tanke på hur billigt det är med SSD så är det knappt värt med vanlig HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att både PS5 och Series X har SSD så känns det som en lågoddsare att SSD kommer bli ett krav till ett flertal spel under nästa generation, vilket enligt mig är på tiden.

Vad skulle speltillverkarna tjäna på att göra SSD till krav?

Permalänk
Medlem

@jehuty: HDD:n är död, länge leve SSD:n

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Ja SSD har ju varit standard sedan mer än 5 år i (spel) datorer, så det känns rimligt

Permalänk
Hjälpsam

Mitt svar är nej.
1. För många titlar är det helt onödigt.
2. I vissa fall av Multiplayer kan man använda matchmaking i stället.
3. En SSD på PC kommer ändå inte i närheten av en SSD för nästa generation konsoller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad skulle speltillverkarna tjäna på att göra SSD till krav?

Det utökar gränserna för vad de kan göra utan att spelupplevelsen förstörs av långa laddningstider. Både Sony och Microsoft har visat spel som inte skulle vara möjligt med en mekanisk disk då de inte kan ladda innehållet tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Undrar hur många det är som endast har hdd. Kan väl inte vara så många?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har bara ssd i mina datorer förutom på servern som har både ssd & hd, folk har blivit riktigt förvirrade av konsollernas marknadsföring, datorn / konsollen blir inte snabbare av ssd n utan laddningstider boot tider blir snabbare. Nu verkar folk tro att det kommer göra skillnad i prestanda på helheten den stora vinsten är laddningstid att det går fortare att läsa från ssd mot en hd. Är fantastiskt hur lättlurade folk är även sonys så kallade fantastiska lösning är en vanlig ssd Stödet med grafikkort finns även i Ampere & AMDS kommande rxxx2 kort men nu blir det påhopp igen hur kan man kritisera eller ifrågasätta konsollernas hype fy på mig. (kommer gå fort att ladda kanske tom flytande så det ej blir laddningstid utöver under spelande men inte mer än så)
p.s sen hur ska det räcka med 700gb nåt på sonyn & 1tb på x boxen blir dyrt fort.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mattias10:

Undrar hur många det är som endast har hdd. Kan väl inte vara så många?

SSD för mitt OS och vissa mindre program, HDD för allt annat, inklusive spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nej. Det vore att skjuta sig själv i foten.

Alla sådana här förslag kommer från privilegierade människor. "Jag har råd därför är det en bra idé"

Dom flesta spelar faktiskt på en potatis och så kommer det vara en lång tid framöver.
Det är för dyrt att uppgradera ute i världen. Även för många i vårt land.

Se längre än era egna plånböcker tack.

(Att det är en bra idé är en helt annan sak)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Grejen med PS5 är ju inte bara att det är en snabb SSD, utan det är en specialgjord SSD kontroller också. Tex har de byggt in dekomprimeringsmetoden ”Kraken” många spel använder i den för att få snabbare dekomprimering och de behöver inte använda CPUn för det.

Tanken med det och resten av deras system är att man mer eller mindre ska kunna använda SSDn som RAM.

(Detta gås igenom i Road to PS5 presentationen)

Så för att få detta på PC antar jag vi måste få instickskort, moderkort eller nya CPUer med dessa funktioner.
Eller bara en jäkla massa RAM fungerar också kanske?

Men iaf, tycker inte det borde bli ett krav på PC med SSD. Det fina med PC är ju att det är flexibelt. Man kan spela samma spel på en dator som kostade någon tusenlapp som på en dator som kostade flera 10tkr. Hur upplevelsen blir är därefter

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det utökar gränserna för vad de kan göra utan att spelupplevelsen förstörs av långa laddningstider. Både Sony och Microsoft har visat spel som inte skulle vara möjligt med en mekanisk disk då de inte kan ladda innehållet tillräckligt snabbt.

Optimera för SSD kan speltillverkarna göra utan att ha SSD som krav.
Långa laddtider är tråkiga, men sällan eller aldrig något som hindrar folk från att spela spelet. Möjligt undantag är väl om spelet mer eller mindre konstant laddar från disk, men i sådana fall är merparten av SSDer som sitter i PC idag ändå för långsamma för att klara det på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Fick bli en lite större SSD när jag spelade GTA V för laddningstiderna var helt bedrövliga. Så jag skulle vilja säga ja!

Permalänk
Medlem

Har man för höga minimikrav tappar man kunder!
Det är helt okej om det kan visas att programmet fungerar (acceptabelt) med HDD, men ger en bättre upplevelse med SSD. Tror dock att det kan vara en bit innan vi är där ens tekniskt.

Min egen upplevelse är att spel startar snabbare med SSD, men väl inne i spelet begränsas laddningstiderna av att CPU ska packa upp data.
Om data lagrades okomprimerat skulle samma spel kräva mycket mer lagringsutrymme, men ladda snabbare.
Ett alternativ är att operativsystemet kan låta en (snabb) SSD-partition agera "L2 RAM". Då kan mjukvara som körs dekomprimera större arkiv och lagra dessa på detta utrymme under tiden som programmet körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. Det vore att skjuta sig själv i foten.

Alla sådana här förslag kommer från privilegierade människor. "Jag har råd därför är det en bra idé"

Dom flesta spelar faktiskt på en potatis och så kommer det vara en lång tid framöver.
Det är för dyrt att uppgradera ute i världen. Även för många i vårt land.

Se längre än era egna plånböcker tack.

(Att det är en bra idé är en helt annan sak)

Kan inte hålla med där, spela på PC är dyrt, alla är medvetna om att det är en dyr hobby. Men skulle man sätta SSD som ett krav hade det ändå varit det billigaste på listan. Man kan få en SSD för 300kr. Kanske inte den bästa ssdn på matknande men det går att köpa billigt.

Hade diskussionen varit att vi skulle ha tex en geforce 2070 som minimum hade jag vart på din sida.

Permalänk
Master of Overkill

Skulle aldrig få för mig ha spel på hdd går ap långsamt
Bara körd ssd sedan första revodrive

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@lambdan: Har för mig att det vimmlar av custom made kontrollers för ssd er så hype igen, teoretisk hastighet är en sak verklig hastighet är ofta en annan. Inväntar oberoende tester & fakta inte reklam. (i nuläget så ger inte ens pci-e4 någon förbättring mot pci-e3 ssd er så lär väl dröja nåt år till & då ä det pci-e 5 som gäller.) (ett ä istället för e så man inte låter som en stockholmare hela tiden)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Den dagen gemene man kan köpa en liknande SSD-lösning som nya konsolerna har, till ett pris som dagens SATA-SSD:er i samma storlek, då är det fullt möjligt att kräva detta. Innan dess kommer det aldrig funka. Åtminstone inte i någon större utsträckning.

Det kommer antagligen redan på GeForce 30-serien, i form av NVCache. Länk längre ner till tråden som förklarar NVCache.

Skrivet av Ratatosk:

3. En SSD på PC kommer ändå inte i närheten av en SSD för nästa generation konsoller.

Det är nog inte längre bort än vid releasen av GeForce 30-serien som vi kommer börja se något liknande för PC, genom NVCache. I dagsläget är dock Intel hopplöst efter genom att fortfarande inte ha en plattform som erbjuder PCIe 4.0, likt AMD X570, tråd om detta här.

Skrivet av lambdan:

Grejen med PS5 är ju inte bara att det är en snabb SSD, utan det är en specialgjord SSD kontroller också. Tex har de byggt in dekomprimeringsmetoden ”Kraken” många spel använder i den för att få snabbare dekomprimering och de behöver inte använda CPUn för det.

GeForce 30-serien verkar komma med något som kallas Tensor Memory Compression, och använder Tensor-kärnorna för kompression av data istället för CPU.

Skrivet av lambdan:

Tanken med det och resten av deras system är att man mer eller mindre ska kunna använda SSDn som RAM.

Ja, verkligen revolutionerande teknik som såg ut att lämna PC på efterkälken för en tid framöver. Teknologin finns dock garanterat hos AMD (som ligger bakom konsolplattformarna), och det skulle förvåna mig om de inte hade en plan för PC. Nvidia har jobbat med att låta GPUn ha direktaccess till RAM/primärlagring på deras beräkningskort för att kunna hantera dataset som är för stora för att kunna laddas till RAM. Istället strömmar de data direkt till GPU utan att blanda in CPU.

Det verkar som att GeForce 30-serien har något derivat av den teknologin. Jag gjorde en tråd där jag försökte sammanfatta allt detta, samt förklara NVCache/Tensor Memory Compression, bidra gärna där.
Det märkvärdiga med PS5/Xbox Series X och framtiden för PC-spelande

Skrivet av lambdan:

Så för att få detta på PC antar jag vi måste få instickskort, moderkort eller nya CPUer med dessa funktioner.

Svårt att bedöma i nuläget men ska verkligen bli intressant att se vad Nvidia kokat ihop.

Skrivet av lambdan:

Eller bara en jäkla massa RAM fungerar också kanske?

Det blir nog inte ekonomiskt görligt för privatpersoner att kompensera med RAM.

Skrivet av Erik_T:

men sällan eller aldrig något som hindrar folk från att spela spelet. Möjligt undantag är väl om spelet mer eller mindre konstant laddar från disk, men i sådana fall är merparten av SSDer som sitter i PC idag ändå för långsamma för att klara det på ett bra sätt.

Det är nog framförallt inte långa laddtider utan att spelvärlden segmenteras på olika sätt genom att det finns "passager" avataren måste igenom för att komma till en annan del av kartan, typiskt portaler/hissar/portar/filmsekvenser som inte går att skippa eftersom det finns en reell laddtid mellan kartorna.

Tänk hur det är i Witcher 3 exempelvis, om du har spelat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan inte hålla med där, spela på PC är dyrt, alla är medvetna om att det är en dyr hobby. Men skulle man sätta SSD som ett krav hade det ändå varit det billigaste på listan. Man kan få en SSD för 300kr. Kanske inte den bästa ssdn på matknande men det går att köpa billigt.

Visst, det finns billiga SSD att skaffa, men de billigaste SSD är inte tillräckligt snabba för att speltillverkarna skulle ha någon större nytta av att sätta dem som krav.
Skall speltillverkarna dra nytta av SSD på ett sätt som gör att det faktiskt är rimligt att SSD som ett krav och inte bara en rekommendation, då är det nog snabba NVME diskar som krävs och inte vilken SSD som helst.

Permalänk
Medlem

Har kört exklusivt med SSD i över 10 år, låt komma.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Nu är ju det ingen större skillnad i faktisk överföringshastighet ens mellan en sata ssd & en m.2 med betydligt högre teoretisk hastighet eller mellan pci-e3 eller pci-e4 ssd er så tror det fungerar precis lika bra med en billig ssd som den dyraste största vinsten med en ssd är i stort sett ingen söktid.(+ överföringshastighet vid väldigt stora filer som filmer, stora datafiler osv.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som använder en HDD år 2020 som primär spel disk? Jag plockade ur min sista HDD för fyra
år sedan som endast användes för lagring av bilder och liknande... Har kört med SSD sedan 2012 primärt.

Nu kör jag med M.2 diskar, nu har jag SSD som lagring. Skönt med M.2 diskar så slipper man massa kablar i burken.

Däremot tycker jag SSD/HDD hybrider borde fått större bredd än vad de fick om man vill ha stora diskar men som kan vara snabba när det behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Erik_T: Nu är ju det ingen större skillnad i faktisk överföringshastighet ens mellan en sata ssd & en m.2 med betydligt högre teoretisk hastighet eller mellan pci-e3 eller pci-e4 ssd er så tror det fungerar precis lika bra med en billig ssd som den dyraste största vinsten med en ssd är i stort sett ingen söktid.(+ överföringshastighet vid väldigt stora filer som filmer, stora datafiler osv.)

För normalt användande så stämmer det ju bra, men nu var tanken att speltillverkarna skulle skriva om kod för att verkligen utnyttja högre överföringshastigheter, och då kan de högre teoretiska överföringshastigheterna faktiskt komma till nytta.
Se de kommande konsollerna och deras lagringslösningar som i mångt och mycket är närmare långsamt RAM än snabb disk.