Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så du räknar inte med externa diskar? Externa diskar känns ju som det naturliga valet för backup.

Samtliga mina mekaniska externa diskar som var köpta under en period mellan 2005-2012 (totalt 5-6 st) har idag gett upp efter att ha legat i flyttlådor och varit med ett par flyttar, så mekaniska diskar är även de långt ifrån optimala som backup. Ska du ha säker backup är det enligt mig enbart att köpa en onlinelösning som gäller.

On topic: min senaste burk som byggdes i höstas har enbart SSDs, en större 2gb sata för äldre spel och 2 st nvme diskar för OS och nyare spel. Efter uppgraderingen inser jag hur mycket segare min mekaniska disk i gamla burken gjorde mitt spelande, ser helst att spelen nu enbart utvecklas med åtminstone sata SSD som minimikrav och ser det inte som märkligare än att kravet på mängden RAM-minne har ökat med tiden. Väntar med spänning på vad spelutvecklare kan hitta på när en av de största begränsningarna i dagens konsoler (och PCs) försvinner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av meanh:

Samtliga mina mekaniska externa diskar som var köpta under en period mellan 2005-2012 (totalt 5-6 st) har idag gett upp efter att ha legat i flyttlådor och varit med ett par flyttar, så mekaniska diskar är även de långt ifrån optimala som backup. Ska du ha säker backup är det enligt mig enbart att köpa en onlinelösning som gäller.

On topic: min senaste burk som byggdes i höstas har enbart SSDs, en större 2gb sata för äldre spel och 2 st nvme diskar för OS och nyare spel. Efter uppgraderingen inser jag hur mycket segare min mekaniska disk i gamla burken gjorde mitt spelande, ser helst att spelen nu enbart utvecklas med åtminstone sata SSD som minimikrav och ser det inte som märkligare än att kravet på mängden RAM-minne har ökat med tiden. Väntar med spänning på vad spelutvecklare kan hitta på när en av de största begränsningarna i dagens konsoler (och PCs) försvinner.

Det är inte yttre åverkan som dödat dem då för du skriver att de legat i flyttlådor och varit med om ett par flyttar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Samtliga mina mekaniska externa diskar som var köpta under en period mellan 2005-2012 (totalt 5-6 st) har idag gett upp efter att ha legat i flyttlådor och varit med ett par flyttar, så mekaniska diskar är även de långt ifrån optimala som backup. Ska du ha säker backup är det enligt mig enbart att köpa en onlinelösning som gäller.

Jag har 2 externa diskar, av vilken 1 av de har jag stoppat in i stationära datorn för mer än 5 år sedan båda fungerar bra, men den jag stoppade in i stationära datorn har en körtid på mer än 1800 dagar och har inte ens en dålig sektor. Det är en WD Green 1TB. Fick den för 11 år sedan imorgon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte yttre åverkan som dödat dem då för du skriver att de legat i flyttlådor och varit med om ett par flyttar ?

Avstängda (parkerade läshuvuden) så ska diskar tåla extremt mycket och är inte känsliga för vibrationer, men har man tappat dom rakt i betong är det ju en annan fråga... jag kommer ihåg första diskarna jag köpte efter översvämningen i Thailand, de rasade efter bara några månader och bytesdiskarna gjorde det med...

Permalänk
Inaktiv

La om COD MW 2019 och rainbow six på min pcie SSD och jag märker skillnad från min SATA SSD.

Blir till att köpa en 2TB pcie nvme SSD för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, en vanlig ssd innebär inte en så stor föränsdring att det är värt det på nått sätt

Vad har du rökt egentligen? T.o.m en "dålig" SSD är en sjuk uppgradering gentemot en hdd....

Permalänk
Medlem

Sen man för flera år sedan fick in spelen på en SSD så har det bara varit det som gäller, punkt!

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte yttre åverkan som dödat dem då för du skriver att de legat i flyttlådor och varit med om ett par flyttar ?

Mycket möjligt, men de har varit (enligt mig) väl inpackade och jag har alltid varit försiktig med mina flyttkartonger. Min poäng (möjligen något dåligt uttryckt) är att som extern backup (tänker då på de man köper i små "separata" chassin, ej olika typer av serverlösningar) är inte mekaniska hårddiskar optimala då man kan anta att en sådan flyttas längre, oftare och kanske sämre skyddat än en intern disk.

De enda användningarna som mekaniska diskar som jag kan tycka är befogat som privatperson idag är lagring i en hemmaserver eller dator av spel som inte spelas, mediabibliotek och eventuell annan större datamängd som används till hobbys.
En annan sak värd att betänka är att de datorer som i dagsläget inte har någon SSD förmodligen börjar bli så gamla att andra komponenter som CPU, GPU och RAM förmodligen även dessa skulle hindra dem från att köra framtida spel med krav på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Mycket möjligt, men de har varit (enligt mig) väl inpackade och jag har alltid varit försiktig med mina flyttkartonger. Min poäng (möjligen något dåligt uttryckt) är att som extern backup (tänker då på de man köper i små "separata" chassin, ej olika typer av serverlösningar) är inte mekaniska hårddiskar optimala då man kan anta att en sådan flyttas längre, oftare och kanske sämre skyddat än en intern disk.

De enda användningarna som mekaniska diskar som jag kan tycka är befogat som privatperson idag är lagring i en hemmaserver eller dator av spel som inte spelas, mediabibliotek och eventuell annan större datamängd som används till hobbys.
En annan sak värd att betänka är att de datorer som i dagsläget inte har någon SSD förmodligen börjar bli så gamla att andra komponenter som CPU, GPU och RAM förmodligen även dessa skulle hindra dem från att köra framtida spel med krav på SSD.

Ssd diskar skulle också tapp data om de ligger långtidsförvarade som dina diskar gjort. Helt enkelt minnescellerna som informationen finns i tappar data över tid

Permalänk
Medlem

Ssdns påverkan på prestanda är så sjukt överdriven. Finns ingen anledning att sätta det som krav. Ska man låsa spel från att fungera med mekaniska diskar? Vad vore vitsen med att sätta ssd som krav inte rekommendation?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0lfis:

Vad har du rökt egentligen? T.o.m en "dålig" SSD är en sjuk uppgradering gentemot en hdd....

Är det ditt svar på:

Skrivet av mrqaffe:

Nej, en vanlig ssd innebär inte en så stor föränsdring att det är värt det på nått sätt, men nått likt Sonys lösning i ps5 kan vara en möjlig väg att utvecklas men även Intel har ju en del spännande serverlösningar som är mest likt nån blandning av ssd och ram.
Annars vore det väl på tiden att börja använda ram, mycket ram, sätta minimigränsen till 64 Gbyte och se till att verkligen använda det.

Haru slut på rökat? Med tanke på frågan`...

Där är uppriktigt en poäng med mycket Ram som cache...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ssd diskar skulle också tapp data om de ligger långtidsförvarade som dina diskar gjort. Helt enkelt minnescellerna som informationen finns i tappar data över tid

Det där är ett väldigt överdrivet problem, särskilt på magnetiska medier, där t.o.m. disketter kan klara sig flera decennier. Hårddiskarna har sannolikt gått sönder av något annat skäl, t.ex. korrosion på kontrollerkorten p.g.a. felaktig förvaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det där är ett väldigt överdrivet problem, särskilt på magnetiska medier, där t.o.m. disketter klarar sig flera decennier. Hårddiskarna har sannolikt gått sönder av något annat skäl, t.ex. korrosion på kontrollerkorten p.g.a. felaktig förvaring.

Jag menade SSD inte klarar långtidslagring. Hårddiskar borde gå bra om inget mekaniskt havererar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Avstängda (parkerade läshuvuden) så ska diskar tåla extremt mycket och är inte känsliga för vibrationer, men har man tappat dom rakt i betong är det ju en annan fråga... jag kommer ihåg första diskarna jag köpte efter översvämningen i Thailand, de rasade efter bara några månader och bytesdiskarna gjorde det med...

Ja, dom vattenskadade. Antagligen.
Det var ingen kul period.

Sen så finns det en del konstiga fel som kan uppkomma när hårddiskar står stilla en längre tid.
Kommer ihåg tiden när vi gick från 5" till 3" hårddiskar, en lokal firma sålde först in datorer med Seagate 5" diskar och åkte sen ut och servade dom efter var semester och jul uppehåll.

Diskarna hade på den tiden en axel som var synlig på undersidan, mot den satt ett jordbleck. Och när diskarna stått stilla i mer än två veckor så kärvade axeln så skivorna roterade inte.

Han tog initialt 750kr för ett servicebesök som bestod i att peta till axeln med en liten mejsel, efter det så fungerade allt till nästa uppehåll

En säker inkomst!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade SSD inte klarar långtidslagring. Hårddiskar borde gå bra om inget mekaniskt havererar

De gör de säkert inte, men det är inte ett sådant problem som det ryktats om här, där flashminnen tappar minnet om man glömmer ladda batteriet på laptopen i några månader. Jag har haft flera generationer av SSDs mellan 40-240 GB som legat strömlösa i åratal, och haft intakt data efter att de blivit strömsatta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, dom vattenskadade. Antagligen.
Det var ingen kul period.

Sen så finns det en del konstiga fel som kan uppkomma när hårddiskar står stilla en längre tid.
Kommer ihåg tiden när vi gick från 5" till 3" hårddiskar, en lokal firma sålde först in datorer med Seagate 5" diskar och åkte sen ut och servade dom efter var semester och jul uppehåll.

Diskarna hade på den tiden en axel som var synlig på undersidan, mot den satt ett jordbleck. Och när diskarna stått stilla i mer än två veckor så kärvade axeln så skivorna roterade inte.

Han tog initialt 750kr för ett servicebesök som bestod i att peta till axeln med en liten mejsel, efter det så fungerade allt till nästa uppehåll

En säker inkomst!

Det var inte bara Seagate-diskar som hade den 'issue' - Miniscribe, Micropolis mfl. - ja många diskar som hade sina läshuvuden parkerade vid navet när de var avstängda lite för länge och i grunden var det att smörjmedlet som använde närmast navet där huvudena landade börja klibba med tiden och motorn orkade inte rycka loss dem längre vid start.

Det är lite samma problem som när beläggningen börja lossna och bli kletiga på kassettband, videoband och databand på början/mitten av 1980-talet och mycket arkiv och orginal-inspelningar förlorades för alltid den vägen (samma problem med biofilm baserad på nitrocellulosa, och kamferolja som mjukmedel på 60 och 70-talet av filmer som spelades in i början av 1900-talet) - berodde på att bandtillverkarna hade bytt ut bindemedlet för magnetbeläggningen till en polyuretanbaserad dito.

- de flesta av er lite äldre har säker råka på plast/gummi som blir kletigt på bara några månaders tid och det inte går att tvätta bort eller att det bara smular sig plötsligt - har råkat på just polyuretan med kemisk klocka för sin förstörelse - oftast inte avsiktligt men minsta lilla felblandning vid tillverkningen av plasten/elasten så går det endera mot klet och det smälter och kladdar som varm tuggummi (remmar i bandspelare, upphängningar i högtalarkoner, transportbandband i kassetter, gummihjul i bandspelare) eller så blir det skört och smular sig.

---

Moderna diskar har man inget sådan smörjmedel i och med huvudparkering på brygga - där är största problemet flash-minnena i själva kontrollerkortet och kalibreringsparametrar lagrad i flash på kontrollerkortet och de börja ha samma usla flash som man använder i SSD etc. - så länge det skickades ut på en EEPROM i en separat krets så var det inte så stort bekymmer - men nu lagras sådan på firmware-flash i ARM-propparna och det är inte samma sorts lagring som klassiska 4Kbytes EEPROM av NOR-typ som definitivt håller +10 år även i mycket varm miljö.

Skall det hålla över tiden så måste det fortfarande vara SLC-minne eller NOR-celler i (E)EPROM-kvalitet och med tanke på att diskar kan ligga i 50 graders C värme i 10år i sträck - så måste dessa vara av bra kvalitet och/eller skrivas om men jämna mellanrum - då pratar jag om diskarna egna firmware och bootstrap-kod....

Men oavsett så är snurrdiskar mycket bättre alternativ för offline-lagring än någon SSD med TLC och QLC-minnen i sig då dessa kan börja ha korrupta data inom något år (TLC) till antal veckor/enstaka månad (QLC-SSD) om de förvaras varmt. SLC-minne är fortfarande sådan som håller mycket länge och hittas främst i produkter 2010 och äldre - sedan kom MLC och TLC kort efter - så det är helt korrekt att gamla diskar och USB-stickor från den tiden håller bra - men försök inte tänka så med dagens flashmedia - för så kommer det bli dataförluster inom ganska kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

De gör de säkert inte, men det är inte ett sådant problem som det ryktats om här, där flashminnen tappar minnet om man glömmer ladda batteriet på laptopen i några månader. Jag har haft flera generationer av SSDs mellan 40-240 GB som legat strömlösa i åratal, och haft intakt data efter att de blivit strömsatta igen.

jovisst - men det var säkert gamla SLC och MLC-SSD - de är mycket mer tåliga för tidens tand än TLC och nu QLC-minnen

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för nostalgitrippen

Gummifötter sega som smält vingummi, det var tider
---

Ja! elektroniken är nog den största felfaktorn med tanke på media, EEPROM eller EPROM är stabilare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Men oavsett så är snurrdiskar mycket bättre alternativ för offline-lagring än någon SSD med TLC och QLC-minnen i sig då dessa kan börja ha korrupta data inom något år (TLC) till antal veckor/enstaka månad (QLC-SSD) om de förvaras varmt. SLC-minne är fortfarande sådan som håller mycket länge och hittas främst i produkter 2010 och äldre - sedan kom MLC och TLC kort efter - så det är helt korrekt att gamla diskar och USB-stickor från den tiden håller bra - men försök inte tänka så med dagens flashmedia - för så kommer det bli dataförluster inom ganska kort tid.

Istället för att sprida skrämselpropaganda så kanske det är bättre att komma med något konkret exempel?

Det är ingen som förvarar sina dataprylar i 50+ grader, så det är nog ett helt meningslöst exempel. Har haft en Samsung 850 strömlös i nästan två år utan dataförlust eller korruption. Sen skulle jag inte heller rekommendera någon att försöka långtidslagra något på SSD, och det är knappast ett media som ämnats för det heller.

Idag är det antagligen fortfarande optisk media som gäller för privatpersoner om det ska kosta så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

jovisst - men det var säkert gamla SLC och MLC-SSD - de är mycket mer tåliga för tidens tand än TLC och nu QLC-minnen

Som sagt, länka gärna något exempel på hur detta undersökts på något sätt som inte involverar att utsätta enheterna för att vara med inne i bastun.

Permalänk
Medlem

Det finns de gamla klassiska Intel-pappren för MLC-minnen där det är allt ifrån > 10 år till 2 veckor beroende på värmen när datat skrevs och temperaturen den förvaras i - detta på MLC-tiden och detta har inte blivit bättre med tiden!

skrivs varm och förvaras kall = lång lagringstid tid

skrivs kall och förvaras varm = kort tid

Hur vet du hur varm din flash var just när datat skrevs eller när sista klustret på $MFT och $MFTmirr skrevs när du stängde ned disken ??? - jag vet i alla fall vad som händer när början av $MFT och $MFTmirr inte går att läsa - sedan spelar det ingen roll om all annan data skrev när flashen var varm och skön. Fel sektor som inte går att läsa vid fel tillfälle och du har förlorat hela filsystemet

Själv har jag egen erfarenhet med en sandisk 128 GB (har skrivit om det tidigare) som började visa läsfel redan efter 11 månader i skrivbordslådan och dessutom börja hänga sig hårt med power off/on för att komma igång igen vid läsförsök med ddrescue med endast 4 skrivcykler på lagringen - det var en disk som togs ur en nyköpt laptop för en större SSD och vet tämligen exakt att det var just 11 månader och inget ström på denna under hela den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Undrar hur många det är som endast har hdd. Kan väl inte vara så många?

Skulle inte förvåna mig om de flesta fortfarande har HDDer till spel och en SSD som system disk.
Inte alla som har råd att köpa stora SSD diskar medans en HDD på 1tb kostar väl 500kr?

Permalänk
Medlem

@xxargs: Den nyaste TLC-enheten jag låtit ligga var en 128 GB Sandisk X300 från min Asus ROG-laptop, tvivlar på att den var att betrakta som "kall" under drift. Tog ut den efter en dryg veckas användning våren 2016, återmonterade den våren 2018 dagen innan jag sålde laptopen... närmare två år senare. Förvarades i en antistatpåse i översta skrivbordslådan. Funkade helt problemfritt.

Permalänk
Medlem

Skannade du hela disken ??? - dvs läste varenda sektor ?? eller vart fall varenda fil?

Själv upptäckte jag det först med SSDReadSpeedtester och sedan bekräftades med 'dd' och senare ddrescue. disken som krånglade var en SanDisk SD7SB3Q128G och verkar inte ha ett spår av någon soft ECC på samma sätt som samsungdiskarna har, utan klarar inte Die:n sin egna felrättning on-chip på minneskapseln så var det krash.

Sådana saker måste läsas för att hittas - letar man inte efter sådan så ser man det inte och detta är också sådant som försvinner när tex. filen med trasiga filkroppen skrivs om med ny data

det som krashat var en .dll fil för windows med IO/CRC-fel när windows själv försökte läsa filen och en fil som fanns redan i den första installationen av OS.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Eftersom jag gjorde en image av innehållet för manuell systemåterställning så utgår jag ifrån att det gick att läsa allt på den. Antingen är datan korrupt eller så är den inte det, finns inget mellanting mellan de två tillstånden.

Annars blir det lite som att diskutera remanens på magnetiska medier, somliga högljudda påstår att det existerar, trots att ingen lyckats återskapa överskriven data på något så enkelt som bandet med bevismaterial som President Nixons sekreterare spelade över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Istället för att sprida skrämselpropaganda så kanske det är bättre att komma med något konkret exempel?

Det är ingen som förvarar sina dataprylar i 50+ grader, så det är nog ett helt meningslöst exempel. Har haft en Samsung 850 strömlös i nästan två år utan dataförlust eller korruption. Sen skulle jag inte heller rekommendera någon att försöka långtidslagra något på SSD, och det är knappast ett media som ämnats för det heller.

Idag är det antagligen fortfarande optisk media som gäller för privatpersoner om det ska kosta så lite som möjligt.

Har du checksummat hela den disken? Troligen inte... hur kan du vara säker att några bits inte fallerat? Hela poängen med denna typ av förlust är att det är just slumpmässiga bits som ändrar värde. Nästan helt omöjligt att upptäcka. Disken kommer med största sannolikhet vara läsbar, samma med filsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du checksummat hela den disken? Troligen inte... hur kan du vara säker att några bits inte fallerat? Hela poängen med denna typ av förlust är att det är just slumpmässiga bits som ändrar värde. Nästan helt omöjligt att upptäcka. Disken kommer med största sannolikhet vara läsbar, samma med filsystemet

Därför att checksummorna inte hade stämt, precis som alla andra gånger när man får datakorruption.

Jag råkade ut för att diskkontrollern på moderkortet gick sönder för ett antal år sedan, där blev det hela tydligt. Jag lyckades rädda merparten av datan, la ner ett enormt jobb den gången på att testa varje fil individuellt samt få tag på de som var korrupta från andra källor, så jag har någon aning om vad som kan hända.

Permalänk
Rekordmedlem

Samsung 840 ssderna är ett bra exempel på hur dåliga cellerna i moderna konsumentssder är, de stora läsproblemen visade sig väldigt fort och de hade från början ingen mjukvara som internt rättade till det så problemet blev väldigt synligt även på "utsidan" av enheten.
Det är väl iofs ett ickeproblem för spel och annan liknade "skräpdata" som är lätt att återskapa men tillförlitligheten är ju katastrofalt dålig nu som då även om ssderna döljer problemen mot utsidan. Och pratar man pc så är ju även NTFS en tickande bomb och prestandabroms som borde bytts ut för länge sedan, MS trycket ju mycket på att ReFS skulle bli standard iom win 8 i snacket innan det kom ut på riktigt men så blev det inte, hursomhelst så behöver de verkligen ta tag i att byta filsystem till nått modernare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Samtliga mina mekaniska externa diskar som var köpta under en period mellan 2005-2012 (totalt 5-6 st) har idag gett upp efter att ha legat i flyttlådor och varit med ett par flyttar, så mekaniska diskar är även de långt ifrån optimala som backup. Ska du ha säker backup är det enligt mig enbart att köpa en onlinelösning som gäller.

On topic: min senaste burk som byggdes i höstas har enbart SSDs, en större 2gb sata för äldre spel och 2 st nvme diskar för OS och nyare spel. Efter uppgraderingen inser jag hur mycket segare min mekaniska disk i gamla burken gjorde mitt spelande, ser helst att spelen nu enbart utvecklas med åtminstone sata SSD som minimikrav och ser det inte som märkligare än att kravet på mängden RAM-minne har ökat med tiden. Väntar med spänning på vad spelutvecklare kan hitta på när en av de största begränsningarna i dagens konsoler (och PCs) försvinner.

Skulle tro det är mekanisk påverkan som dödat diskarna om du inte packat dom riktigt bra. På den tiden man hade IDE-diskar i kassetter man kunde flytta data med (innan usb var vanligt), de var i storleksordningen 40 GB och de höll inte länge även om man tycket man var mycket försiktig med att flytta runt dem. De som sitter fast monterade i datorn har det inte varit mycket problem med.
Tre diskar i min huvud-nas har passerat 86000 drifttimmar, dvs snart 10 år. Enda jag gjort är att skriva över en disk med 0:or då den hade läsfel på en sektor. Dock inga omallokerade sektorer på totalt 4 diskar. (en har bara gått 51000 timmar --- behövde lite mer plats efter ett tag )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, dom vattenskadade. Antagligen.
Det var ingen kul period.

Sen så finns det en del konstiga fel som kan uppkomma när hårddiskar står stilla en längre tid.
Kommer ihåg tiden när vi gick från 5" till 3" hårddiskar, en lokal firma sålde först in datorer med Seagate 5" diskar och åkte sen ut och servade dom efter var semester och jul uppehåll.

Diskarna hade på den tiden en axel som var synlig på undersidan, mot den satt ett jordbleck. Och när diskarna stått stilla i mer än två veckor så kärvade axeln så skivorna roterade inte.

Han tog initialt 750kr för ett servicebesök som bestod i att peta till axeln med en liten mejsel, efter det så fungerade allt till nästa uppehåll

En säker inkomst!

Jodå, dom diskarna kommer jag ihåg. Huvudena hade en tendens att kladda fast mot skivorna så motorn orkade inte starta. Hade en maskin på jobbet med en sån disk... lösningen var att borra ett hål i chassit så man kom åt med en skruvmejsel för att peta igång disken när maskinen varit avstängd ett tag.
Även en del nyare diskar utan utgående axel hade problemet. Då fick man knacka med en skruvmejsel på sidan på disken under start, hårdare o hårdare tills man hörde motorn spinna upp. Hade man inte bra backup på datat så var det läge att ta det då.

on-topic: Kör mest linux, och har maskinen varit igång ett tag så funkar det rätt OK med mekanisk HDD, men prova tex win10 så inser man problemet