Är det dags för SSD som krav för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den officiella siffran för Xbox Series X verkar vara 4,8 GB/s läshastighet. Med tanke på att Seagate är Microsofts partner för primärlagringen, och att de redan har PCIe 4.0-enheten Firecuda 520 med snarlik läshastighet så är det nog inte omöjligt att det är ett derivat av den modellen.

Komprimerad data, annars är det 2,5GB/s.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad tycker ni? Är det dags att slänga ut gamla HDD's och välkomna SSD's?

Håller med, det har fungerat bra tills nu men det börjar bli alltmer uppenbart att en vanlig hårddisk är en flaskhals för en god spelupplevelse. Nu menar jag inte att det ska vara en tvingande funktion annat än möjligtvis i vissa multiplayerspel, däremot att det kan hamna som ett minimum systemkrav.

Permalänk
Medlem

Definetiv på tiden. Kan Inte komma en dag för tidigt. Dax att låta HDD för gaming att dö ut!
Hyllar både MS och Sony för going all in SSD's!

Permalänk
Medlem

Har inte haft en mekanisk disk inne i datorn på minst tio år. Jag har några externa mekaniska, men då slipper man oljudet eftersom de bara kopplas in när de behövs.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ett rekommenderat krav absolut. Men inte som ett minimumkrav.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Tveksamt om det är "många" som fortfarande använder HDD, det måste antingen vara ren lathet eller inga krav på snabbare laddtider. Men men alla har olika krav.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

@Erik_T: Tveksamt om det är "många" som fortfarande använder HDD, det måste antingen vara ren lathet eller inga krav på snabbare laddtider. Men men alla har olika krav.

Det är nog inte så många som enbart använder HDD längre, men jag tror det är många som använder en HDD för program och filer som inte används så ofta. Inte av lathet eller låga krav, utan för att en HDD fortfarande har mycket lägre pris/GB än en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Dock har inte xbox samma snabba lagring vad jag minns, utan 3.5GB/s dvs samma som en samsung m.2 evo.
hastigheten på ps5-lagring lär ju inte sättas som pre-req för något rent tekniskt som då utesluter det att fungera på xbox, kanske någon udda ps5-exklusiv titel.
Förutom lagringen har ju de nya konsolerna en svag cpu, 1Ghz lägre klockad än nuvarande desktop-ryzen, med en medioker gpu. Ser inte sannolikt ut att lagringen magiskt skulle bli en kritisk komponent i ett övrigt svagt budget-system.

Att kalla 2080ti-liknande prestanda för medioker är nytt för mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Behöver inte kosta mer än en spelkonsol, och spelen till PC är ofta lite billigare.

Att spelen till den ser ut som skit bortser vi ifrån, förstås.

Än värre blir det om samma låda ska köra det vi pratar om här, next-gen spel, och inte nått gammalt esports junk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Hjemrdeil:

Eller bara avinstallera spelen man inte använder för stunden?

Dessutom kommer ju alla nu existerande spel fortfarande fungera med hårddiskar, det är spel som är minst 2-5år bort som börjar sin utveckling för nya konsolerna som kanske kan ens tänka på det.

Avinstallera spel är aldrig en lösning, särskilt inte om det tar många timmar att ladda ner igen (tack Steams nedladdningsservrar som inte orkar med). Spel jag kör kräver i princip redan SSD sedan många år, men det är som sagt (Edit: Inga jäkla konsolportar till spel som jag spelar alltså.) - väldigt dyrt att få in 300GB+ data på en vettig SSD. Har testat med div. budget SSDer och det har varit snabbare med HDD i alla lägen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga?

Jag köpte min första SSD, https://www.anandtech.com/show/2808 2009, har inte kört mekaniskt i min work/game-station sen dess.
Ser SSD lika självklart som en CPU eller RAM numera.

Permalänk
Medlem

Jag använder både SSD:er och HDD. Vissa spel behöver inte SSD hastighet, går lika bra på HDD.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hjälpsam

Har lina på 100 Mbit/s, det tar tre timmar att ladda ned ett spel på 100 GB, om nedladdningen går för fullt.
Har 340 Steamspel, även om jag inte har alla installerade är det inte vettigt att ens försöka lägga allt på SSD.

Läs också vad @Fluf skrev om typiska kunder, er verklighet är inte den som de flesta spelara lever i.
#18556891

Diskussionen påminner lite om att fråga, "skall vi förbjuda bilar som inte klarar 200 km/timmen på motorvägen?".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Har 1TB pcie nvme disk som c: , en vanlig SSD 1TB och i september blir det att beställa en 2TB pcie nvme disk för spel.
Sen är min Gaming rigg komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Diskussionen påminner lite om att fråga, "skall vi förbjuda bilar som inte klarar 200 km/timmen på motorvägen?".

Ja, eller som att inte tillåta folk som sitter på Windows 95 att spela.

Permalänk
Avstängd

Fast ska spelen vara 100GB eller mer vill jag gärna inte se krav på SSD-lagring, i alla fall inte för offlinespel. Spelar mest på en maskin utan internet så jag laddar ner så många spel som möjligt i de olika tjänsterna när jag kan. De kostar fortfarande flera gånger mer än hårddiskar. För 2TB SSD kan jag skaffa 8TB HDD.

Permalänk
Medlem

M.2 kort/diskar kan komma upp i +3GB/s i både läs och skrivhastigheter men pga att spel ofta måste kompressas för HDDs så ser man inte mycket skillnad, om någon alls, mellan en SSD med 300MB/s och en M.2 mad 3GB/s när det kommer till spel eftersom hur snabbt datorn kan de-kompressa algoritmen blir den ledande faktorn.
Vi (Spelare/Gamers) har länge varit hållna till konsolers föråldrade teknologi, att säga att PC användare nu skulle hålla tillbaka konsoler är rent absurt!
Förutom det, så kan lätt en ny 3.5" HDD komma upp i run 200MB/s nu för tiden så att förvänta sig +300MB/s är inte för mycket att begära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Eller bara avinstallera spelen man inte använder för stunden?

Då tappar man ju verkligen hela vitsen med "snabb start", när det kan ta en timme eller mer att ladda ner och installera program med DLC och moddar. (Hämtas från server som kraftigt begränsar nedladdningshastigheten.)

Skrivet av ipac:

Att spelen till den ser ut som skit bortser vi ifrån, förstås.
Än värre blir det om samma låda ska köra det vi pratar om här, next-gen spel, och inte nått gammalt esports junk.

"Esports junk" som senaste Far Cry, Assassin's Creed och Tomb Raider?
Grafiken upplevs inte heller så illa om man inte aktivt letar efter detaljer att klaga på. Grafiken ska i första hand upplevas funktionell, absolut utseende och detaljer är oftast sekundärt.

Skrivet av Morugano:

... pga att spel ofta måste kompressas för HDDs ...

???
Komprimeringen sker väl (nu för tiden) främst för att distributionen inte ska bli ohemul.
Sekundärt för att lagringsutrymmet (efter installation) inte ska bli för stort. Där är det ju specifikt SSD och inte HDD som skapar en de facto begränsning, just på grund av att SSD är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att kalla 2080ti-liknande prestanda för medioker är nytt för mig i alla fall

Av de läckorna och specs som finns så ser det inte ut som det når upp dit. Nya toppmodellen på rdna2 påstås vara jämn i prestanda +- med 3080ti/3090 med ett 72cu chip. Det som skall i konsolerna är 36cu, så ca 75% av en 2080ti, löst ryktes-räknat.
När de nya konsolerna släpps, så kommer ju nvidia 3000 redan vara släppt, och prestandan kommer ligga i linje med ett current gen medelklasskort (därav "medioker").

Om de mot förmodan skulle klara att skrämma fram en ny arkitektur som har så massiv prestanda för $2-300 eller vad nu budgeten för en konsol-gpu är så vore det smått fantastiskt - och vi behöver nog bara vänta tills 31:e augusti för att få veta, när nvidia gör sin 3000-lansering så kommer de kontra med konkreta siffror, om prestandan finns. Annars tappar man mycket försäljning till nvidia.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Normgivaren:

Ja, eller som att inte tillåta folk som sitter på Windows 95 att spela.


Det är inte tillåtet, med hästdroskor på motorvägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Av de läckorna och specs som finns så ser det inte ut som det når upp dit. Nya toppmodellen på rdna2 påstås vara jämn i prestanda +- med 3080ti/3090 med ett 72cu chip. Det som skall i konsolerna är 36cu, så ca 75% av en 2080ti, löst ryktes-räknat.
När de nya konsolerna släpps, så kommer ju nvidia 3000 redan vara släppt, och prestandan kommer ligga i linje med ett current gen medelklasskort (därav "medioker").

Om de mot förmodan skulle klara att skrämma fram en ny arkitektur som har så massiv prestanda för $2-300 eller vad nu budgeten för en konsol-gpu är så vore det smått fantastiskt - och vi behöver nog bara vänta tills 31:e augusti för att få veta, när nvidia gör sin 3000-lansering så kommer de kontra med konkreta siffror, om prestandan finns. Annars tappar man mycket försäljning till nvidia.

Ps5 har 36cu, XSX ska ha 52 aktiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ett rekommenderat krav absolut. Men inte som ett minimumkrav.

Problemet med att inte kräva det av alla tvingar utvecklare att fortsätta att utveckla spelen efter användare med HDD's.

Vi förlorar saker som folk nämner i tråden som tex spel som kräver mindre lagring.

Vi förlorar världar som vi aldrig skulle få med en HDD, kolla på tex Ratchet and Clank så kan man se vad vi kommer få med ett spel utvecklat med SSD.

Jag är ingen expert på spel utveckling men kolla på senaste gameplay från Cyberpunk 2077. Det har problem med pop-ins och jag tror att sånt skulle försvinna helt och hållet om dom bara hade utvecklat till SSD's.

Permalänk
Medlem

Finns det de som fortkörande kör hhd för program och spel? Gissar att de är få.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jehuty:

Problemet med att inte kräva det av alla tvingar utvecklare att fortsätta att utveckla spelen efter användare med HDD's.

Vi förlorar saker som folk nämner i tråden som tex spel som kräver mindre lagring.

Vi förlorar världar som vi aldrig skulle få med en HDD, kolla på tex Ratchet and Clank så kan man se vad vi kommer få med ett spel utvecklat med SSD.

Jag är ingen expert på spel utveckling men kolla på senaste gameplay från Cyberpunk 2077. Det har problem med pop-ins och jag tror att sånt skulle försvinna helt och hållet om dom bara hade utvecklat till SSD's.

Låt de som kör med HDD få mer popup än de med SDD då.
Jag kör med det och har inga problem, önskar dock att spelen kunde använda mer arbetsminne, till att lagra texturer.
OBS inget krav, bara att vi som har skapligt med minne, kunde få lite mer nytta av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Typ så

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låt de som kör med HDD få mer popup än de med SDD då.
Jag kör med det och har inga problem, önskar dock att spelen kunde använda mer arbetsminne, till att lagra texturer.
OBS inget krav, bara att vi som har skapligt med minne, kunde få lite mer nytta av det.

Fylla ett större arbetsminne med HDD hastigheter skulle ta smärtsamt lång tid, jag ifrågasätter nog mer ifall vi ens behöver RAM längre ifall vi har snabb lagring och sådant som behöver extremt snabb access körs på VRAM istället.

Dom som inte vill ladda ner alla spel som dom tar bort från sina snabba SSD:er skulle kunna ha en USB HDD lösning med automatisk RIAD0 för 2-3 diskar istället, det skulle nog fungera bra för att swappa spel emellan.

Jag skulle väldigt gärna vilja se ett test av Star Citizen med HDD RAID0(2-5 HDD) vs SATA SSD, bara för att se hur mycket access tiden verkligen påverkar, skulle RAID0 också fungera bra eller handlar det mest om access tiderna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag skulle väldigt gärna vilja se ett test av Star Citizen med HDD RAID0(2-5 HDD) vs SATA SSD, bara för att se hur mycket access tiden verkligen påverkar, skulle RAID0 också fungera bra eller handlar det mest om access tiderna där?

Problemet är att det tar mer än hundra gånger längre tid för en hårddisk att hitta och läsa det minsta datablocket (4 KB) som ditt system använder sig av.

Det leder till att en modern 4-6 TB 7200 RPM hårddisk har ca 80 IOPS (0,32 MB/sek) medan en vanlig SATA-ansluten 500 GB Samsung 850 Evo har ca 10000 IOPS (40 MB/sek) vid 4 KB QD1.

Det hjälper alltså inte om accesstiden så skulle bli en femtedel på en sån hårddisk-array.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Problemet med att inte kräva det av alla tvingar utvecklare att fortsätta att utveckla spelen efter användare med HDD's.

Vi förlorar saker som folk nämner i tråden som tex spel som kräver mindre lagring.

Vi förlorar världar som vi aldrig skulle få med en HDD, kolla på tex Ratchet and Clank så kan man se vad vi kommer få med ett spel utvecklat med SSD.

Jag är ingen expert på spel utveckling men kolla på senaste gameplay från Cyberpunk 2077. Det har problem med pop-ins och jag tror att sånt skulle försvinna helt och hållet om dom bara hade utvecklat till SSD's.

Pop ins kan också komma av att man utvecklar för lägre directX, som inte har möjligheten att visa massa trianglar utan det uppstår problem.
SSD och bra API är kombinationen som man vill ha.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att det tar mer än hundra gånger längre tid för en hårddisk att hitta och läsa det minsta datablocket (4 KB) som ditt system använder sig av.

Det leder till att en modern 4-6 TB 7200 RPM hårddisk har ca 80 IOPS (0,32 MB/sek) medan en vanlig SATA-ansluten 500 GB Samsung 850 Evo har ca 10000 IOPS (40 MB/sek) vid 4 KB QD1.

Det hjälper alltså inte om accesstiden så skulle bli en femtedel på en sån hårddisk-array.

Så du menar alltså att även ifall läs och skrivhastigheten blir densamma med ca 5st HDD i RAID0 som 1st SATA SSD så är accesstiden så viktig att det bör knappt vara någon skillnad emellan en enkel HDD och 5st HDD i RAID0, när det kommer till spel?
Skulle ändå vara intressant att se ett test för att få det på svart och vitt hur stor skillnad det är i praktiken.

Obs. access tiden blir inte bättre i raid0, bara överföringshastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du menar alltså att även ifall läs och skrivhastigheten blir densamma med ca 5st HDD i RAID0 som SATA SSD så är accesstiden så viktig att det bör knappt vara någon skillnad emellan en enkel HDD och 5st HDD i RAID0, när det kommer till spel?
Skulle ändå vara intressant att se ett test för att få det på svart och vitt hur stor skillnad det är i praktiken.

Obs. access tiden blir inte bättre i raid0, bara överföringshastigheten.

Men läs- och skrivhastigheten kan inte bli densamma, det är en konsekvens av accesstiden.

Annars får man öka upp hårddiskarnas rotationshastighet till 500K+ RPM för att kompensera accesstiden, och då får man nog en del andra problem som skulle vara svåra att lösa inom fysikens ramar.