Fast jag håller inte med om detta. Visst, du kanske inte behöver bry dig om tankning den absoluta majoriteten av dagarna. Men 99 av 100 låter dock lite väl optimistiskt då det alltså skulle betyda att man endast 3 dagar per år har en resa som är längre än batteriets räckvidd eller man inte övernattar hemma.
Tja, jag försökte väl tänka mig ett snitt. För mig så hade det varit från noll till max en dag per år som jag behövde ladda på vägen, om jag hade möjlighet att ladda hemma på natten, och då rör jag mig ändå rätt långt jämfört med de flesta. Att inte sova hemma behöver inte vara ett problem heller om man inte närapå tömmer batteriet dagen innan förstås, men en aning framförhållning får man förstås ha. Ska man åka hyfsat långt "imorgon" och kanske sova borta så får man se till att komma ihåg att sätta i laddsladden helt enkelt. Men det är klart att det kommer att finnas personer som hade behövt snabbladda varje dag, jag tror bara inte de är särskilt många. Arbetsfordon exkluderat förstås. Det är alltid en väldig massa personer i alla elbilsdiskussioner som pendlar 20 mil per dag, gärna med ett båtsläp, och liknande, men jag tror att de är en väldigt liten (men högljudd) minoritet.
Att man sedan alla andra dagar sparar rätt mycket tid är ju en rätt så kraftig överdrift. De flesta tankar sin bil max 1 eller 2 gånger i månaden. De allra flesta passerar dessutom en bensinstation i sitt vardagliga liv (då det är väldigt välutbyggt tank-nät). Så vi pratar alltså en tidsåtgång på uppskattningsvis 5-10 minuter i månaden för att tanka sin bil. Uppskattningsvis är det lika mycket tid som man bara lägger på att endast koppla i och ur kontakten i sin elbil och rulla ihop kablarna om man gör det på någorlunda daglig basis.
Jo det är inga större tidsmängder man sparar förstås. Men kör man hyfsat normalt, och inte har en supersnål diesel med jättetank, så tankar man åtminstone varje månad eller varannan vecka, så det är ett antal stopp på fem-tio minuter per år som man slipper. Att rulla ihop laddkabeln kan förstås ta lite tid också, men det gör man väl sällan hemma utan där har man den där man behöver den. Det man förlorar är att man behöver stanna en halvtimme eller så var trettionde eller fyrtionde mil på långresa, vilket man ändå borde göra, för kroppens skull inte minst.
För att få lite perspektiv på det hela så kan vi ju testa att kasta om förutsättningarna. Om vi ponerar att man imorgon lanserade en helt ny typ av elbil, där räckvidden är över 100 mil och den kan linjärt laddas upp från 0 till 100% på 3-4 minuter i ett rikstäckande nät av tankstationer (dock med nackdelen att det inte går att ladda hemma). Hur många tror du då ärligt talat hade föredragit den existerande elbils-tekniken, där man visserligen kan ladda hemma och således får en bekväm vardagspendling, men där långresor kan innebära 1, 2 eller kanske till och med 3 laddstopp á 20, 30, 40 eller 50 minuter över denna nya, revolutionerande teknik?
Tja jag tror det hade blivit en kostnadsfråga för ganska många, andra hade föredragit det ena eller det andra beroende på situation. Föredrar du att ladda din telefon eller att köpa nya (teoretiska) batterier till den som håller flera gånger längre än de laddningsbara? De flesta vill nog ha en laddbar telefon som får ny energi på natten till en låg kostnad när man ändå inte använder den, för andra beror det kanske på kostnaden för engångsbatterierna.
Det känns bara som om räckviddsproblemet är så sjukt överskattat. Det finns el överallt i princip. Ska du åka och hälsa på en kompis som bor 30 mil bort så lär det gå att lösa, antingen bor kompisen i en lägenhet i en tätort och då finns det publika laddare, kanske inte precis utanför men i närheten, eller så bor den i ett hus och då finns det sannolikt ett eluttag i närheten av parkeringen som du kan låna/hyra. Finns inget av det så får du se till att ladda vid en snabbladdare på vägen, det tar inte så lång tid och det är inte så jobbigt. Käka, ta en promenad, gå på toa, handla en present till den du ska besöka eller kolla på någon serie i din (luftkonditionerade och bekväma) bil, det är bara ett problem om man kräver att allt ska fungera exakt som idag. Jag säger inte att det inte är en nackdel, för det är klart att det är, det är bara en ganska liten nackdel som man får tillsammans med alla fördelar som en elbil ger.
Jag sitter i alla fall hellre i min bekväma och ventilerade läderklädda stol och kollar på TV en halvtimme då och då än står utomhus i alla väder med bensinångor omkring sig och får skitiga händer varannan vecka även om det bara är fem minuter per gång.