Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast jag håller inte med om detta. Visst, du kanske inte behöver bry dig om tankning den absoluta majoriteten av dagarna. Men 99 av 100 låter dock lite väl optimistiskt då det alltså skulle betyda att man endast 3 dagar per år har en resa som är längre än batteriets räckvidd eller man inte övernattar hemma.

Tja, jag försökte väl tänka mig ett snitt. För mig så hade det varit från noll till max en dag per år som jag behövde ladda på vägen, om jag hade möjlighet att ladda hemma på natten, och då rör jag mig ändå rätt långt jämfört med de flesta. Att inte sova hemma behöver inte vara ett problem heller om man inte närapå tömmer batteriet dagen innan förstås, men en aning framförhållning får man förstås ha. Ska man åka hyfsat långt "imorgon" och kanske sova borta så får man se till att komma ihåg att sätta i laddsladden helt enkelt. Men det är klart att det kommer att finnas personer som hade behövt snabbladda varje dag, jag tror bara inte de är särskilt många. Arbetsfordon exkluderat förstås. Det är alltid en väldig massa personer i alla elbilsdiskussioner som pendlar 20 mil per dag, gärna med ett båtsläp, och liknande, men jag tror att de är en väldigt liten (men högljudd) minoritet.

Citat:

Att man sedan alla andra dagar sparar rätt mycket tid är ju en rätt så kraftig överdrift. De flesta tankar sin bil max 1 eller 2 gånger i månaden. De allra flesta passerar dessutom en bensinstation i sitt vardagliga liv (då det är väldigt välutbyggt tank-nät). Så vi pratar alltså en tidsåtgång på uppskattningsvis 5-10 minuter i månaden för att tanka sin bil. Uppskattningsvis är det lika mycket tid som man bara lägger på att endast koppla i och ur kontakten i sin elbil och rulla ihop kablarna om man gör det på någorlunda daglig basis.

Jo det är inga större tidsmängder man sparar förstås. Men kör man hyfsat normalt, och inte har en supersnål diesel med jättetank, så tankar man åtminstone varje månad eller varannan vecka, så det är ett antal stopp på fem-tio minuter per år som man slipper. Att rulla ihop laddkabeln kan förstås ta lite tid också, men det gör man väl sällan hemma utan där har man den där man behöver den. Det man förlorar är att man behöver stanna en halvtimme eller så var trettionde eller fyrtionde mil på långresa, vilket man ändå borde göra, för kroppens skull inte minst.

Citat:

För att få lite perspektiv på det hela så kan vi ju testa att kasta om förutsättningarna. Om vi ponerar att man imorgon lanserade en helt ny typ av elbil, där räckvidden är över 100 mil och den kan linjärt laddas upp från 0 till 100% på 3-4 minuter i ett rikstäckande nät av tankstationer (dock med nackdelen att det inte går att ladda hemma). Hur många tror du då ärligt talat hade föredragit den existerande elbils-tekniken, där man visserligen kan ladda hemma och således får en bekväm vardagspendling, men där långresor kan innebära 1, 2 eller kanske till och med 3 laddstopp á 20, 30, 40 eller 50 minuter över denna nya, revolutionerande teknik?

Tja jag tror det hade blivit en kostnadsfråga för ganska många, andra hade föredragit det ena eller det andra beroende på situation. Föredrar du att ladda din telefon eller att köpa nya (teoretiska) batterier till den som håller flera gånger längre än de laddningsbara? De flesta vill nog ha en laddbar telefon som får ny energi på natten till en låg kostnad när man ändå inte använder den, för andra beror det kanske på kostnaden för engångsbatterierna.

Det känns bara som om räckviddsproblemet är så sjukt överskattat. Det finns el överallt i princip. Ska du åka och hälsa på en kompis som bor 30 mil bort så lär det gå att lösa, antingen bor kompisen i en lägenhet i en tätort och då finns det publika laddare, kanske inte precis utanför men i närheten, eller så bor den i ett hus och då finns det sannolikt ett eluttag i närheten av parkeringen som du kan låna/hyra. Finns inget av det så får du se till att ladda vid en snabbladdare på vägen, det tar inte så lång tid och det är inte så jobbigt. Käka, ta en promenad, gå på toa, handla en present till den du ska besöka eller kolla på någon serie i din (luftkonditionerade och bekväma) bil, det är bara ett problem om man kräver att allt ska fungera exakt som idag. Jag säger inte att det inte är en nackdel, för det är klart att det är, det är bara en ganska liten nackdel som man får tillsammans med alla fördelar som en elbil ger.

Jag sitter i alla fall hellre i min bekväma och ventilerade läderklädda stol och kollar på TV en halvtimme då och då än står utomhus i alla väder med bensinångor omkring sig och får skitiga händer varannan vecka även om det bara är fem minuter per gång.

Permalänk
Medlem

Slut med dieselmotorer i Volvo XC40
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2020...

Säkert för att pusha deras Elbilar så har man gjort denna åtgärd och tills 2023 så ska inga diesel bilar via Volvo säljas längre

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Inget lyckat drag i min bok. Att köra en suv med bensinmotor är ju en mardröm förbrukningsmässigt men aja det är väl lättare att göra bensinhybrider än dieselhybrider.

Permalänk
Medlem

Försöker bli klok på om advanced paketet till E tron för 85k är värt pengarna. Panoramatak är ju trevligt. Sen är det mest smådetaljer tycker jag. Har dock inte blivit riktigt klok på vad ” Audi virtual cockpit plus” egentligen innebär, endast att man kan justera bildskärmarna mer?
Något annat revolutionerande jag missat?

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått vitsen med panoramatak. Blir varmt så in i h-vete om det inte är fördraget och enormt störande när man kör och har solen ovanför sig.
Samt att innertaket blir lägre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Har aldrig förstått vitsen med panoramatak. Blir varmt så in i h-vete om det inte är fördraget och enormt störande när man kör och har solen ovanför sig.
Samt att innertaket blir lägre.

Det är skillnad för de som sitter bak, bilen känns mer öppen, än om det varit ett helt plåttak.
Men det är väl allt positivt med det.

Permalänk
Medlem

Det här med att tanka vs. ladda hemma kommer så småningom bli en kostnadsfråga också med högre drivmedelspriser och kilometerbeskattning. Ingen som är direkt skulle bli förvånad om vi har pumppris närmare 30kr/l på macken år 2030, kilometerskatt på det på några kronor per mil, och antagligen en relativt hög fordonskatt för utsläppen kommer göra den gamla hederliga fossila drivlinan mycket dyr i drift.

Minns väl miljödiesel eran där större delen av allmänheten som mer eller mindre avskydde dieselbilar gick på ett år eller två till att avguda dieselbilen som började då komma som standard med turbo och commonrail och mycket förmånliga skatt och miljöbilsbonus och låga förmånsvärden för förmånsbilar via jobbet, då var även mackpumppriset för diesel relativt lågt. Jag minns så väl vissa bekanta som var diesel-motståndarna från den tiden som idag kör - dieselbil...

Allmänhets acceptans och plånbok korrelerar för det mesta. Nu är ju förvisso elbilarnas inköpspris fortfarande högt, men trenden är ju att priserna sjunker och förmånerna ökar, nånstans når vi en brytpunkt där alla kommer tycka eldrift är det bästa som finns efter skivat bröd eftersom man kan ladda hemma för en struntsumma när en fulltank på macken till en vanlig bil kanske kostar 1500kr 10år in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Inget lyckat drag i min bok. Att köra en suv med bensinmotor är ju en mardröm förbrukningsmässigt men aja det är väl lättare att göra bensinhybrider än dieselhybrider.

Av folk jag vet som jobbat med just utveckling av motorer på Volvo så har jag hört att det inte är ekonomiskt försvarbart att prova utveckla en motor som klarar EU kraven på riktigt. Även om Volvo inte åkte dit så hårt i diesel gate så la de direkt ner utvecklingen av sina diesel motorer då. Så Volvo personbilar ska har varit utan utveckling av diesel motorer i flera år redan.

Så det var ganska väntat att de slutar sälja diesel bilar snart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det här med att tanka vs. ladda hemma kommer så småningom bli en kostnadsfråga också med högre drivmedelspriser och kilometerbeskattning. Ingen som är direkt skulle bli förvånad om vi har pumppris närmare 30kr/l på macken år 2030, kilometerskatt på det på några kronor per mil, och antagligen en relativt hög fordonskatt för utsläppen kommer göra den gamla hederliga fossila drivlinan mycket dyr i drift.

Minns väl miljödiesel eran där större delen av allmänheten som mer eller mindre avskydde dieselbilar gick på ett år eller två till att avguda dieselbilen som började då komma som standard med turbo och commonrail och mycket förmånliga skatt och miljöbilsbonus och låga förmånsvärden för förmånsbilar via jobbet, då var även mackpumppriset för diesel relativt lågt. Jag minns så väl vissa bekanta som var diesel-motståndarna från den tiden som idag kör - dieselbil...

Allmänhets acceptans och plånbok korrelerar för det mesta. Nu är ju förvisso elbilarnas inköpspris fortfarande högt, men trenden är ju att priserna sjunker och förmånerna ökar, nånstans når vi en brytpunkt där alla kommer tycka eldrift är det bästa som finns efter skivat bröd eftersom man kan ladda hemma för en struntsumma när en fulltank på macken till en vanlig bil kanske kostar 1500kr 10år in i framtiden.

Frågan är väl vad elen kommer att kosta om tio år eller när bilflottan består av flest elbilar. Vår el-konsumtion går ju inte direkt ner och sen måste staten (vägverket?) få in pengar för underhåll och drift av infrastruktur av t ex vägar.
Rent ekonomiskt tror jag det är strunt samma i längden för det finns inga gratis luncher, men däremot hoppas jag inte det är samma för klimatet och miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Frågan är väl vad elen kommer att kosta om tio år eller när bilflottan består av flest elbilar. Vår el-konsumtion går ju inte direkt ner och sen måste staten (vägverket?) få in pengar för underhåll och drift av infrastruktur av t ex vägar.
Rent ekonomiskt tror jag det är strunt samma i längden för det finns inga gratis luncher, men däremot hoppas jag inte det är samma för klimatet och miljön.

Personligen så tror jag inte att övergången till elbilar kommer att ha någon som helst effekt på klimatet, det är inte något vi kommer kunna ändra på.

Det positiva med elbilar är att de lokala utsläppen nästan försvinner.

Permalänk
Medlem

Fast klimatet och miljön har ju ekonomiska effekter för oss också, utsläpp leder till rätt många förtida dödsfall i Sverige vad jag läst, så finns väl pengar att spara på att vi går över till eldrift. Så man kan ju hoppas att man inte behöver täcka upp intäcktsbortfallet helt, men så tänker väl oftast inte politker.

Permalänk
Medlem

@ajn: rent krasst beror det väl på vad förtida är? Innan pension eller efter pension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Personligen så tror jag inte att övergången till elbilar kommer att ha någon som helst effekt på klimatet, det är inte något vi kommer kunna ändra på.

Det positiva med elbilar är att de lokala utsläppen nästan försvinner.

Positiva med Elfordon är vi får en bättre luftkvalité i städerna inget buller från fordon som lastbilar. bussar, bilar och inga avgaser som orsakar hälsoproblem för oss människor.

Avgaser är inte bra för människan och lär alla märkt om man går på gatan där många bilar kör och blir väldigt öppenbart för mig som kör en elmoped blanda alla bilar i staden och hoppas verkligen att detta kan gå fort fram för att förbättra min närmiljö.

Tänk också va tysta Svenska städer skulle bli med denna förändring.

Vi människor behöver se en direkt förändring och att det är öppenbart och enkelt att förstå att dessa faktorer har ett sammanhang.

Jag är helt säker att alla fossila fordon har en påverkan på klimatet och om alla världens fordon var fossilfria så skulle det vara positivt för klimatet också.

Men detta är mina personliga åsikter och tankar om detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Studiebesök hos BYD i Kina och vad dom tillverkar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Av folk jag vet som jobbat med just utveckling av motorer på Volvo så har jag hört att det inte är ekonomiskt försvarbart att prova utveckla en motor som klarar EU kraven på riktigt. Även om Volvo inte åkte dit så hårt i diesel gate så la de direkt ner utvecklingen av sina diesel motorer då. Så Volvo personbilar ska har varit utan utveckling av diesel motorer i flera år redan.

Så det var ganska väntat att de slutar sälja diesel bilar snart.

Volvo har väl aldrig varit stora på diesel direkt (för personbilar i alla fall). Den enda egenutvecklade dieselmotorn på ganska lång tid har ju varit dieselvarianten av deras femcylindriga motor, D5, 2,4D och vad den nu har hetat. Sen har de använt Fordmotorer och PSA mestadels.

Men dieselmarknaden dippade ju rejält efter skandalen så alla tillverkare rör sig ju bort från det, och för att nå EU-krav utan så mycket dieslar så måste man elektrifiera.

Permalänk
Medlem

Vi är inne på vår andra elbil. Först hade vi en Leaf med litet batteri. Perfekt för pendling. Att ladda hemma gjorde nästan att det jämnade ut sig mot att köra en billigare diselbil.
Nu har vi en E-niro som går längre och används till alla resor, korta som långa, förutom när släpet ska med. Då tar vi vår andra bil. Men så fort det är möjligt för oss så blir det en elbil till, fast med dragkrok.

Rätt skönt att slippa åka och tanka när 95% av laddningen görs hemma.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sp0de:

God poäng, men långt ifrån alla har ju möjlighet att ladda hemma. Har för mej att antalet hushåll som bor i flerbostadshus i Stockholms län är någonstans mellan 65% och 70% där majoriteten inte kan ladda hemma och om inget radikalt sker så lär det förbli på det sättet. Ca 1/3 av nybilsregistreringarna är i Stockholms län.

Jo, det är ju det stora problemet med elektrifiering. Jag kan inte heller ladda hemma, men det finns publika (långsamma) laddare hyfsat nära. Det blir inte så billigt jämfört med egen el, men mycket billigare än bensin. Jag kan ladda på jobbet med men då får jag betala 16 kronor i timmen för parkeringen utöver kostnaden för elen så det blir ganska dyrt.

Citat:

Jag är en av ovanstående men har tur att ha laddningsmöjlighet på jobbet!

Folk är i snitt lata av sig, har svårt att se framför mej att dessa skulle ta sig till ett separat ställe för att ladda bilen under 20 minuter samt resetid utöver detta, kanske dubbelt upp då det börjar bli fler bilar och köer till stationerna. Dessutom är det ju inte precis gratis på dessa ställen heller. Hoppas det blir som alla säger, snabbare laddningar och fler ställen att ladda på.

Jo precis. Men de flesta, speciellt stadsbor, kör ju inte så långt. För att igen ta mig själv som exempel så är det bara enstaka gånger per år som jag kör mer än 30 mil på en vecka, så att parkera vid långsamma laddare lite längre bort (för mig har jag laddare på tre ställen inom en kilometer så det är inte jättelångt) en natt i veckan hade ju inte varit några större problem. Men det bästa hade ju varit om staden, eller staten, införde att man exempelvis satte laddare vid åtminstone var femte plats på gatan eller så, kanske som krav när man lägger ny asfalt, ny gata, nya bostäder eller så. Det borde bli ungefär vid varje gatlampa så då har man ju el som inte hör till en fastighetsägare framdraget och så.

Citat:

Jag kör laddhybrid och klarar av t/r till jobbet med en laddning, så det passar mej perfekt! Nästa bil blir nog en elbil, hoppas bara att farhågorna med allt för få laddplatser löser sig snabbt, vilket det absolut inte verkar som.

Jo, har man billig laddning (och parkering) på jobbet så är det ju ett smidigt val i dagsläget. För mig hade det inte passat så bra, antingen hade jag kört den som en bensinbil större delen av tiden eller så hade jag behövt leta laddning typ varannan dag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Står och väger lite vad nästa bil blir, ska byta till våren.

Laddhybrid eller vågar man gå rakt på en el? Stora frågan...

Har spanat lite på Polestar2 med öhlinspaketet på. Nackdelen är väl att jag behöver stanna och ladda för resor Stockholm-Göteborg. Brukar flyga den sträckan men det har varit en aning svajigt senaste tiden kan man säga.. (Fördel flyg, tor samma dag)

Har haft ögonen på diverse laddställen längs vägen senaste tiden men inte helt sällan är de upptagna och hur kul är det att stå och vänta på sin tur. Nej tack! Någon som kan dela erfarenheter kring det?

Tänker annars BMW 330e och då i kombiutförande som kompromiss. Nya sedanen tilltalar inte.. är egentligen inte behov av kombi och frugan skyr det som pesten Nya trean är ganska trevlig annars. Speciellt med m-paket och justerbart chassi. Nya 4-serie gc lär inte dyka upp som hybrid och förmodligen så blir elvarienten för dyr samt att de klantat sig nåt fruktansvärt med grillen..

Så som alltid så kompromiss, kompromiss kompro.....

Ändra förslag samt tankar kring längs-vägen laddning mottages gärna.

(Vet att Tesla har bäst laddnärverk men de går bort av andra skäl)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Volvo har väl aldrig varit stora på diesel direkt (för personbilar i alla fall). Den enda egenutvecklade dieselmotorn på ganska lång tid har ju varit dieselvarianten av deras femcylindriga motor, D5, 2,4D och vad den nu har hetat. Sen har de använt Fordmotorer och PSA mestadels.

Men dieselmarknaden dippade ju rejält efter skandalen så alla tillverkare rör sig ju bort från det, och för att nå EU-krav utan så mycket dieslar så måste man elektrifiera.

Fast alla dieslar som suttit i en Volvo de senaste 8 åren är ju Volvos egna (så vitt jag vet). De gick under arbetsnamnet VEA (Volvo Engine Architecture) där alla motorer har samma fyrcylindriga motorblock (alltså ett för dieslarna och ett för bensinarna), men förses med turbo, kompressor, etc. för att ge dem olika karaktär och effektuttag. Så jag skulle nog vilja påstå att Volvo är ganska stora på dieslar, även för personvagnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Står och väger lite vad nästa bil blir, ska byta till våren.

Laddhybrid eller vågar man gå rakt på en el? Stora frågan...

Har spanat lite på Polestar2 med öhlinspaketet på. Nackdelen är väl att jag behöver stanna och ladda för resor Stockholm-Göteborg. Brukar flyga den sträckan men det har varit en aning svajigt senaste tiden kan man säga.. (Fördel flyg, tor samma dag)

Har haft ögonen på diverse laddställen längs vägen senaste tiden men inte helt sällan är de upptagna och hur kul är det att stå och vänta på sin tur. Nej tack! Någon som kan dela erfarenheter kring det?

Tänker annars BMW 330e och då i kombiutförande som kompromiss. Nya sedanen tilltalar inte.. är egentligen inte behov av kombi och frugan skyr det som pesten Nya trean är ganska trevlig annars. Speciellt med m-paket och justerbart chassi. Nya 4-serie gc lär inte dyka upp som hybrid och förmodligen så blir elvarienten för dyr samt att de klantat sig nåt fruktansvärt med grillen..

Så som alltid så kompromiss, kompromiss kompro.....

Ändra förslag samt tankar kring längs-vägen laddning mottages gärna.

(Vet att Tesla har bäst laddnärverk men de går bort av andra skäl)

Finns en bra app för såna funderingar. A better rout planner.
Jag la in Polestar 2 och skrev in Stockholm-Göteborg. 17min laddning i Linköping är allt som krävs, det är mindre tid än det tar stanna och äta lunch.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

Finns en bra app för såna funderingar. A better rout planner.
Jag la in Polestar 2 och skrev in Stockholm-Göteborg. 17min laddning i Linköping är allt som krävs, det är mindre tid än det tar stanna och äta lunch.

Men frågan är om ABRP tar med i beräkningen att Polestar 2 har en 20-30% högre förbrukning än Tesla Model 3? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Blir en sjujäkla skillnad i kostnad om man jämför min V90 T8 bensinhybrid mot den nya Mercedes Diesel hybriden om du hänger på en husvagn och kör en semester. Min lär dra det dubbla mot mercan.

Dessutom ett helt annat bottendrag i mercan med hängare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Står och väger lite vad nästa bil blir, ska byta till våren.

Laddhybrid eller vågar man gå rakt på en el? Stora frågan...

Har spanat lite på Polestar2 med öhlinspaketet på. Nackdelen är väl att jag behöver stanna och ladda för resor Stockholm-Göteborg. Brukar flyga den sträckan men det har varit en aning svajigt senaste tiden kan man säga.. (Fördel flyg, tor samma dag)

Har haft ögonen på diverse laddställen längs vägen senaste tiden men inte helt sällan är de upptagna och hur kul är det att stå och vänta på sin tur. Nej tack! Någon som kan dela erfarenheter kring det?

Ionity är typ aldrig fullt vad jag sett, visst kostar det lite men det laddar snabbt och de flesta mil behöver man ju inte ladda där.

För en sådan sträcka skulle jag inte oroa mig alls då det handlar om 15-20 min i en Polestar 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men frågan är om ABRP tar med i beräkningen att Polestar 2 har en 20-30% högre förbrukning än Tesla Model 3? 🤔

Du kan lägga in hastighet, förbrukning, start procenten och min värde vid laddaren m.m.

Så av dom tester jag sett brukar ABRP stämma riktigt bra med olika Elbilar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast alla dieslar som suttit i en Volvo de senaste 8 åren är ju Volvos egna (så vitt jag vet). De gick under arbetsnamnet VEA (Volvo Engine Architecture) där alla motorer har samma fyrcylindriga motorblock (alltså ett för dieslarna och ett för bensinarna), men förses med turbo, kompressor, etc. för att ge dem olika karaktär och effektuttag. Så jag skulle nog vilja påstå att Volvo är ganska stora på dieslar, även för personvagnarna.

Glömde VEA-motorn, men ändå, två egenutvecklade dieselmotorer (som dessutom bygger på bensinmotorer) på typ trettio år.

Men det är ju inte jättekonstigt att Volvo inte är så stora på dieslar, de har inte varit särskilt populära här i Sverige förrän ganska nyligen och i USA, som ju är deras största marknad efter Sverige, så är dieselandelen av personbilsmarknaden i princip obefintlig.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aktsu:

Ionity är typ aldrig fullt vad jag sett, visst kostar det lite men det laddar snabbt och de flesta mil behöver man ju inte ladda där.

För en sådan sträcka skulle jag inte oroa mig alls då det handlar om 15-20 min i en Polestar 2.

Ska hålla utkik på de stolparna, ska faktiskt åka den sträckan imorgon. Tack för tipset!

Spelar faktiskt inte så stor roll om det kostar en slant vid stolpen. Blir någon sådan resa per månad. Normalfallet är det hemmaladdning som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ska hålla utkik på de stolparna, ska faktiskt åka den sträckan imorgon. Tack för tipset!

Spelar faktiskt inte så stor roll om det kostar en slant vid stolpen. Blir någon sådan resa per månad. Normalfallet är det hemmaladdning som gäller.

https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Där kan du se var Ionity har sina stationer ifall du vill hålla lite extra utkik, skall vara minst 4 st på varje plats.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@sirfalk:

Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Du kan lägga in hastighet, förbrukning, start procenten och min värde vid laddaren m.m.

Så av dom tester jag sett brukar ABRP stämma riktigt bra med olika Elbilar

Jo jag vet jag använder ABRP själv. Men som sagt frågan är om den går på förbrukningen på pappret som ska vara likvärdig med Tesla Model 3 eller verkliga förbrukning som enligt de tester jag sett legat 20-30% över. Svårt att veta när Polestar 2 är såpass ny bil? Du vet nog inte heller tolkar jag det som?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men frågan är om ABRP tar med i beräkningen att Polestar 2 har en 20-30% högre förbrukning än Tesla Model 3? 🤔

Dem få gånger jag testat har den visat sig vara ganska bra. Jag vet inte om förbrukningen stämmer till 100% på den bilen men jag tror den är nära nog. Sen kan man laborera med förbrukningen i appen för se vad som händer med laddtider osv. En bra app med många inställningar.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2