Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är väl tyska staten som subventionerar €3480 och inget som tillverkaren drar av?

6000 Euro är från Tyska staten medans 3480 Euro är direkt från tillverkaren av bilen och fått denna information från flera Tyska Youtubers som även utnyttjat detta och köpt en bil.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tack, jag läste och tolkade följande fel:

” If the measures of the economic stimulus package that have been announced in Volkswagen’s home country but not yet come into force are included, the price continues to fall. On the one hand, only 16 instead of 19 per cent value-added tax is now payable, which means that the manufacturer’s share of the total is falling to 3,480 euros. For this, the state adds a total of 6,100 euros”

Men jag har svårt att tro att man vid import får ta del av de i detta fall Tyska subventionerna.

I Sverige har vi ju liknande problem med ”fusk” att man har lagt fram förslag om återbetalningsskyldighet vid vidareexport av bilen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200814/n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack, jag läste och tolkade följande fel:

” If the measures of the economic stimulus package that have been announced in Volkswagen’s home country but not yet come into force are included, the price continues to fall. On the one hand, only 16 instead of 19 per cent value-added tax is now payable, which means that the manufacturer’s share of the total is falling to 3,480 euros. For this, the state adds a total of 6,100 euros”

Men jag har svårt att tro att man vid import får ta del av de i detta fall Tyska subventionerna.

I Sverige har vi ju liknande problem med ”fusk” att man har lagt fram förslag om återbetalningsskyldighet vid vidareexport av bilen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200814/n...

Statliga stödet kan du inte utnyttja i Tyskland & kräver att bilen är skriven i Tyskland i minst 6 månader från en bofast enligt en tysk som jag frågade.

Detta är dom 6000 Euro som jag nämnde.

Men 3480 Euro från biltillverkaren dras av direkt på priset när man köper bilen i Tyskland för att öka försäljningen inom Tyskland & hjälpa den inhemska marknaden men antar att det är helt omöjligt att veta förrens man frågar en handlare där.

Men du kan nyttja den Svenska miljöpremien på 60 000 Sek på en ny bil om den aldrig varit påställd och intagen i registret.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Statliga stödet kan du inte utnyttja i Tyskland & kräver att bilen är skriven i Tyskland i minst 6 månader från en bofast enligt en tysk som jag frågade.

Detta är dom 6000 Euro som jag nämnde.

Men 3480 Euro från biltillverkaren dras av direkt på priset när man köper bilen i Tyskland för att öka försäljningen inom Tyskland & hjälpa den inhemska marknaden men antar att det är helt omöjligt att veta förrens man frågar en handlare där.

Men du kan nyttja den Svenska miljöpremien på 60 000 Sek på en ny bil om den aldrig varit påställd och intagen i registret.

Klart man inte kan komma åt tyska statens subvention om €6100, som jag skrev så tolkade jag det fetstilta fel.

Men jag tror inte att man vid import kommer åt den tyska miljörabatten heller, vilken tydligen var på €3570 före sänkningen från 19% till 16% moms.

Men du kan väl beställa en och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Klart man inte kan komma åt tyska statens subvention om €6100, som jag skrev så tolkade jag det fetstilta fel.

Men jag tror inte att man vid import kommer åt den tyska miljörabatten heller, vilken tydligen var på €3570 före sänkningen från 19% till 16% moms.

Men du kan väl beställa en och testa

Om jag inte planerar och beställa så är det väll mycket enklare att fråga en bilhandlare där och få ett svar direkt tillbaka.

Men just det du ställer inga frågor till bilfirman du antar att andra ska svara på frågorna och gissa sig till svaren.

Har denna strategi funkat bra vid dina tidigare bilköp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Om jag inte planerar och beställa så är det väll mycket enklare att fråga en bilhandlare där och få ett svar direkt tillbaka.

Men just det du ställer inga frågor till bilfirman du antar att andra ska svara på frågorna och gissa sig till svaren.

Har denna strategi funkat bra vid dina tidigare bilköp

Jag riktar viss frågeställning till dig iom du ”tipsar” om så många Kina-bilar och senast även anser det vara logiskt att man vid import få ta del av tyska miljöpremier.

Det känns väldigt olämpligt att tipsa om saker som med största sannolikhet inte är applicerbart i Sverige.

Har två bilar, så måste aäga att mina förhandlingar har fungerat väldigt väl. Men tack som frågar.

Och din moped rullar bra?

Permalänk
Medlem

Aiways U5 63 Kwh har börjat säljas i Tyskland via Euronics.

37 990 Euro för standard versionen
40 990 Euro för premium versionen.

Liknande storlek som Volvo XC60 lär märkas när fler marknader får denna bilen.

https://www.euronics.de/aiways-u5/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Aiways U5 63 Kwh har börjat säljas i Tyskland via Euronics.

37 990 Euro för standard versionen
40 990 Euro för premium versionen.

Liknande storlek som Volvo XC60 lär märkas när fler marknader får denna bilen.

https://www.euronics.de/aiways-u5/

Istället för att enbart spamma priser i Euro kanske du kan utveckla inläggen med mer information som faktiskt har något direkt värde.

Har du någon som helst egen erfarenhet av modellerna? Hur är kvalitet och möjlighet för service av en bil importerad via en tysk ”el-lada”?

Har de åtgärdat nackdelarna med exempelvis bromsarna?

Räknas Euronics som en registrerad handlare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Istället för att enbart spamma priser i Euro kanske du kan utveckla inläggen med mer information som faktiskt har något direkt värde.

Har du någon som helst egen erfarenhet av modellerna? Hur är kvalitet och möjlighet för service av en bil importerad via en tysk ”el-lada”?

Har de åtgärdat nackdelarna med exempelvis bromsarna?

Räknas Euronics som en registrerad handlare?

Aiways är en Kinesiskt tillverkare och detta är deras första bil på marknaden så lite svårt att göra en bedöming av varumärket kvalité över tid.

Den är byggd på en Elektriskt plattform och finns enbart som Elbil och dom gissar 100 Kw Dc hastighet som max.

Nackdelen jag sett är deras Krocktester som dom ska åtgärdat lite men fortfarande har lite att jobba med och länka detta i en video också.

410 Km Räckvidd Wltp står också på länken jag skickade.

Självklart kollar jag alla videos som jag länkar innan jag delar dom och denna bilen har jag haft koll på ett tag men svårt att få rätt uppfattning på förproduktions serier.

Euronics är en registrerad återförsäljare via Aiways Eu och hade du sökt eller gått in på deras hemsida så hade du fått reda på detta finns tester på denna bil från tidigare i år från Tyskland.
https://www.ai-ways.eu/

Deras servicepartner i Tyskland är ATU.
https://www.atu.de/shop

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Aiways är en Kinesiskt tillverkare och detta är deras första bil på marknaden så lite svårt att göra en bedöming av varumärket kvalité över tid.

Den är byggd på en Elektriskt plattform och finns enbart som Elbil och dom gissar 100 Kw Dc hastighet som max.

Nackdelen jag sett är deras Krocktester som dom ska åtgärdat lite men fortfarande har lite att jobba med och länka detta i en video också.

410 Km Räckvidd Wltp står också på länken jag skickade.

Självklart kollar jag alla videos som jag länkar innan jag delar dom och denna bilen har jag haft koll på ett tag men svårt att få rätt uppfattning på förproduktions serier.

Euronics är en registrerad återförsäljare via Aiways Eu och hade du sökt eller gått in på deras hemsida så hade du fått reda på detta finns tester på denna bil från tidigare i år från Tyskland.
https://www.ai-ways.eu/

Deras servicepartner i Tyskland är ATU.
https://www.atu.de/shop

https://youtu.be/hI5rGbDOpCg

https://youtu.be/k0mwCwcW4K4

Så du har egentligen ingen aning om det du ”tipsar” om utan vill bara spamma ut om billiga elbilar?

Och då Euronics inte är en registrerad yrkesmässig importör i Sverige (ej utländsk fordonstillverkares representant i Sverige och har inte heller importerat större antal fordon) så krävs även ursprungskontroll av den som ska stå som ägare till fordonet.
Är väl förhoppningsvis inga konstigheter...

Sedan har vi det här med säkerheten.

Så det är ju inte ”bara” att importera bilen och se glad ut.

Permalänk

Är väl trevligt om det kommer billiga elbilar om inte annat för att få ner begagnatpriserna på befintliga. Men tycker det tar väldigt lång tid. Svenskutvecklade och snygga Lync & Co 01 tex känns som om den aldrig kommer säljas här.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Kan vi hålla tråden på en trevlig och lugn nivå?
Jag är här för att läsa om elbilar och saker som har med det att göra. Passar det inte så sluta följ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan vi hålla tråden på en trevlig och lugn nivå?
Jag är här för att läsa om elbilar och saker som har med det att göra. Passar det inte så sluta följ...

Kan man inte diskutera och ställa motfrågor?

Vem som helst kan googla efter elbilar och posta priser från andra länder och kalla det ”tips”. Men vad nytta gör det när dessa kanske inte ens går att registrerings- eller kontrollbesiktiga i Sverige?

Vad spelar det för roll att man trycker ner en elmotor i en konservburk i Kina och säljer som elbil i Lichtenstein för €9998? Blir det ett intressant tips?

Vettiga bilar samt diskussioner kring dessa och hur man på ett enkelt sätt kan införa (inom EU) eller importera (utanför EU) dem är dock högintressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan man inte diskutera och ställa motfrågor?

Vem som helst kan googla efter elbilar och posta priser från andra länder och kalla det ”tips”. Men vad nytta gör det när dessa kanske inte ens går att registrerings- eller kontrollbesiktiga i Sverige?

Vad spelar det för roll att man trycker ner en elmotor i en konservburk i Kina och säljer som elbil i Lichtenstein för €9998? Blir det ett intressant tips?

Vettiga bilar samt diskussioner kring dessa och hur man på ett enkelt sätt kan införa (inom EU) eller importera (utanför EU) dem är dock högintressant.

Varför gå över ån efter vatten när du kan hitta den här ? aiways.

å andra sidan om du köper en eu godkänd bil i tex tyskland så varken kan eller får dom neka dig att registrera bilen i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan man inte diskutera och ställa motfrågor?

Vem som helst kan googla efter elbilar och posta priser från andra länder och kalla det ”tips”. Men vad nytta gör det när dessa kanske inte ens går att registrerings- eller kontrollbesiktiga i Sverige?

Vad spelar det för roll att man trycker ner en elmotor i en konservburk i Kina och säljer som elbil i Lichtenstein för €9998? Blir det ett intressant tips?

Vettiga bilar samt diskussioner kring dessa och hur man på ett enkelt sätt kan införa (inom EU) eller importera (utanför EU) dem är dock högintressant.

Det är högintressant för dig men kanske inte för andra. Vi är alla här av olika anledningar.
Sen får du gärna diskutera hur mycket du vill men du är väldigt dryg i hur du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan man inte diskutera och ställa motfrågor?

Vem som helst kan googla efter elbilar och posta priser från andra länder och kalla det ”tips”. Men vad nytta gör det när dessa kanske inte ens går att registrerings- eller kontrollbesiktiga i Sverige?

Vad spelar det för roll att man trycker ner en elmotor i en konservburk i Kina och säljer som elbil i Lichtenstein för €9998? Blir det ett intressant tips?

Vettiga bilar samt diskussioner kring dessa och hur man på ett enkelt sätt kan införa (inom EU) eller importera (utanför EU) dem är dock högintressant.

Nu är det så att alla Elbilar inom Europa måste bli godkända innan dom får börja säljas här och är väll ganska logiskt och därför dom anpassas till Europa av tillverkaren.

Aiways har dock satsat att först lansera denna bilen för Europa så här finns inga tvivel att den är byggd för våran marknad.

Men som alltid när något är nytt så är folk skeptiska kolla Japan på 80 talet när Toyota började alla sa att Japanska bilar bara är skit, sedan kom Koreanerna och samma trend igen att Hyundai & Kia bara är skitbilar och nu 3 vågen är Kinesiska bilar och samma sak återupprepas.

Men det roliga är att dessa nya aktörer oftast kommer bland dom bilar med minst fel i statistiken om du kollar idag så är Kia & Hyundai dom med minst fel.

För att få konkurrans och prispress så är det oftast nya aktörer som står för denna delen för dom kan inte begära samma priser som etablerade märken och eftersom höjer dom priserna istället.

Etablerade märken kan ta ett högre pris för att folk känner en trygghet med dessa.

Är väll bra att det kommer nya företag som skapar nya jobb och pressar ner priserna ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roysan:

Varför gå över ån efter vatten när du kan hitta den här ? aiways.

å andra sidan om du köper en eu godkänd bil i tex tyskland så varken kan eller får dom neka dig att registrera bilen i sverige.

Det är iofs inte jag som jagar på andra sidan ån

Men sedan så ska ju samtliga bilar som förs in eller importeras genomgå registrerings- och ev. kontrollbesiktning innan något är ristat i sten.

En sak som var kul att läsa på den svenska sidan var

Citat:

Bilarna till bilmässan i Frankfurt 2018 körde vi dit för egen maskin.
Med två st fossildrivna medelstora bilar hade vi släppt ut 5 700 ton koldioxid. (Beräknat enl Naturvårdsverkets riktlinjer)

Man skriver självfallet inget om de fyra följebilarna och generatorn (vilken även behövde användas i Kazakstan) man ”släpade” med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nu är det så att alla Elbilar inom Europa måste bli godkända innan dom får börja säljas här och är väll ganska logiskt och därför dom anpassas till Europa av tillverkaren.

Aiways har dock satsat att först lansera denna bilen för Europa så här finns inga tvivel att den är byggd för våran marknad.

Men som alltid när något är nytt så är folk skeptiska kolla Japan på 80 talet när Toyota började alla sa att Japanska bilar bara är skit, sedan kom Koreanerna och samma trend igen att Hyundai & Kia bara är skitbilar och nu 3 vågen är Kinesiska bilar och samma sak återupprepas.

Men det roliga är att dessa nya aktörer oftast kommer bland dom bilar med minst fel i statistiken om du kollar idag så är Kia & Hyundai dom med minst fel.

För att få konkurrans och prispress så är det oftast nya aktörer som står för denna delen för dom kan inte begära samma priser som etablerade märken och eftersom höjer dom priserna istället.

Etablerade märken kan ta ett högre pris för att folk känner en trygghet med dessa.

Är väll bra att det kommer nya företag som skapar nya jobb och pressar ner priserna ?

Tydligen så är Aiways U5 den första kinesiska elbil att klara kraven
https://www.china-certification.com/en/the-first-chinese-made...

Vet man varför de ändrat strategi från att enbart leasa ut dem till att nu sälja dem?
Står inte mycket information på den skandinaviska sidan.

Självfallet är det bra att det kommer fler tillverkare på marknaden, det gynnar konkurrensen och ger självfallet ett större urval.

Men att tro att samtliga elbilar som presenteras är bra och hör hemma på europeiska vägar är... Naivt?
Kina tillverkar mycket skit och det har uppenbarligen tagit dem många år att lyckas anpassa sig till ”vår” marknad.

Permalänk
Medlem

@Otori

Det är det som kallas range extender

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roysan:

@Otori

Det är det som kallas range extender

😂

Permalänk
Medlem

Finns även massa Elektriska alternativ som kommit som denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tydligen så är Aiways U5 den första kinesiska elbil att klara kraven
https://www.china-certification.com/en/the-first-chinese-made...

Gammal artikel & första Kinesiska elbilen är MG ZS Ev på Europeiska marknaden som finns i mest länder också,2:a JAC E-S2,3:a Xpeng G3, 4:a Aiways U5, 5:a Gely Geometry A & 6:a Byd Tang Ev & 2021 Xpeng P7 & Byd Han Ev.

Har faktiskt inte sett att Kina tagit hit någon av deras lägst prissatta bilar som Wuling eller liknande så enbart dom lite mer påkostade bilarna som kommit till Europa och har säkert som du säger med att våra krav är högre här.

Har inte hört någon kommentar om strategin enbart Leasing och ej försäljning men antar att båda är möjligt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Gammal artikel & första Kinesiska elbilen är MG ZS Ev på Europeiska marknaden som finns i mest länder också,2:a JAC E-S2,3:a Xpeng G3, 4:a Aiways U5, 5:a Gely Geometry A & 6:a Byd Tang Ev & 2021 Xpeng P7 & Byd Han Ev.

Har faktiskt inte sett att Kina tagit hit någon av deras lägst prissatta bilar som Wuling eller liknande så enbart dom lite mer påkostade bilarna som kommit till Europa och har säkert som du säger med att våra krav är högre här.

Har inte hört någon kommentar om strategin enbart Leasing och ej försäljning men antar att båda är möjligt.

Jo, såg att artikeln var från 2019. Varför skulle den ljuga om att Aiways är första godkända?

Men söker jag på de modeller du nämner så hittar jag inget om Certificate of Conformity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jo, såg att artikeln var från 2019. Varför skulle den ljuga om att Aiways är första godkända?

Men söker jag på de modeller du nämner så hittar jag inget om Certificate of Conformity.

China Compulsory Certification är tydligen att produkten testas i Kina och att man har rätt att exportera varan.
https://www.china-certification.com/en/what-is-ccc/

Med tanke att dom andra bilarna lanserats i Kina före och även exporterats hit antar jag att dom har detta.

Artikel rubriken säger:
"The first Chinese-made electric vehicle launches in Europe"

Artikelrubriken stämmer inte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

China Compulsory Certification är tydligen att produkten testas i Kina och att man har rätt att exportera varan.
https://www.china-certification.com/en/what-is-ccc/

Med tanke att dom andra bilarna lanserats i Kina före och även exporterats hit antar jag att dom har detta.

Artikel rubriken säger:
"The first Chinese-made electric vehicle launches in Europe"

Artikelrubriken stämmer inte.

Jo, jag vet vad CCC är.
Och det verkar som att artikelrubriken stämmer:

https://insights.tuv.com/blog/aiways-u5-granted-eu-wvta-certi...

https://enmobile.prnasia.com/releases/apac/tuv-rheinland-chin...

Finns massa liknande länkar från olika delar av världen ang. Aiways, men inget om de andra modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jo, jag vet vad CCC är.
Och det verkar som att artikelrubriken stämmer:

https://insights.tuv.com/blog/aiways-u5-granted-eu-wvta-certi...

https://enmobile.prnasia.com/releases/apac/tuv-rheinland-chin...

Finns massa liknande länkar från olika delar av världen ang. Aiways, men inget om de andra modellerna.

Hittade en väldigt oftopic tråd men tydligen är Kanadensiska Magna inblandade i drivlinan på Volkswagen Meb & kommer direkt från CCC hemsida. Saic motors är huvudägare till denna fabrik som tillverkar drivlinan. Men sedan har Saic motors också haft kontraktstillverkning länge till VW så ingen nyhet direkt.
https://www.china-certification.com/en/magna-opens-new-plant-...

Försökte googla Saic motors & CCC & hittade detta.

CCC är krav för att exportera varan utanför Kina.
"You will need the obligatory China Compulsory Certification (CCC), for which we will be happy to advise you."

Från CCC Magna artikeln.
"Experts expect further continous growth for the Chinese market of electric vehicles"

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Porshe Taycan har bättre räckvidd en specifikaton.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Porshe Taycan har bättre räckvidd en specifikaton.

https://youtu.be/VB24iJbusgQ

Ja, det ger mig hopp om Audi E-tron GT faktiskt. Hade gärna tagit en Taycan men med det större batteriet och lite vettig utrustning ligger man på drygt 1.3 mille efter miljöbonus för den svagaste varianten. Det tycker jag är lite för mycket att lägga, speciellt när man får en Model S för 400 tkr mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, det ger mig hopp om Audi E-tron GT faktiskt. Hade gärna tagit en Taycan men med det större batteriet och lite vettig utrustning ligger man på drygt 1.3 mille efter miljöbonus för den svagaste varianten. Det tycker jag är lite för mycket att lägga, speciellt när man får en Model S för 400 tkr mindre.

800 Volt kommer vara framtiden eller högre för detta ger så mycket bättre laddhastigheter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

800 Volt kommer vara framtiden eller högre för detta ger så mycket bättre laddhastigheter.

https://youtu.be/9BhDiwHxa94

Undrar vart gränsen går för att räddningstjänsten ska vägra komma fram till en kraschad elbil...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD