Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det inte appar till stolparna? Kort känns ju inte så 2020? Även om kort till exempel underlättar på en poolbil

Jo det finns appar också, men kort går oftast snabbare för att starta/stoppa laddningen tycker jag. Sen vet man ju aldrig om datatrafiken dött någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Har haft min Tesla Model 3 Long range i snart ett år.
Det är lätt att det blir lite smått religiöst när man pratar dels elbil/hybrid/fossil, samt märken Tesla mot resten när det gäller rena elbilar, men jag ska försöka vara sansad.
Jag har Teslan som tjänstebil, nettokostnad ca 4200:- per månad. Har laddbox hemma (Easee/Tibber) så behöver endast ladda publikt/supercharge på långresa. Alla kan ju inte ha tjänstebil, men det finns bra dealar även på privatleasing.

Nu har jag kört ca 2000 mil, och min totala "bränsle"-kostnad är dryga kronan per mil i snitt enligt elräkning och superchargerkvitton, trots ett antal längre resor och trots att jag får betala för min laddning hos Tesla på långresor. (har dock inte räknat med elnätsavgiften på elabonnemanget, så det tillkommer nåt litet där men lite svårt att uppskatta)

Ingen obligatorisk servicekostnad whatsoever för att garantin ska gälla (tror detta än så länge bara gäller Tesla). Jag har rätt många kollegor som har samma bil, vissa privat och andra som tjbil, och ingen har haft större problem än kassa torkarblad vad jag hört, så det är ingen direkt tillkommande kostnad där heller, även om jag skulle ägt den privat. De rapporter man kan läsa om att det är så mycket problem med lack och allt möjligt har i alla fall inte jag stött på. Vi är en familj med två barn och lastkapaciteten räcker till fint. Och så har den dragkrok vilket är trevligt när man har 400+ hästar på hjulaxlarna. Får dock inte dra mer än 1000 kg.

Hybrider går helt bort i min behovsvärld, att ha både en fossil och en elektrisk drivlina är enligt mig att be om trubbel med service och tillförlitlighet säger min kompis Murphy. Jag kan naturligtvis ha fel.

Angående räckviddsångest, så kom den på skam rätt fort för min del, det funkar jättebra även om jag några gånger i onödan oroat mig i förväg. Det har alltid hittills funnits möjlighet att ladda där man behöver, och jag har kommit längre än vad bilen sagt, även med 4 pers plus packning.. Men räckvidd kan jag förstå blir ett problem om man konstant långpendlar nånstans där det inte finns tillgång till åtminstone trefasladdning. Fossilbil blir det nog aldrig mer om jag inte måste.

Så Ja, Tesla och andra elbilar kan låta dyra i inköp men TCO (total ägandekostnad) är inte speciellt hög om man räknar på det. Kolla och jämför olika bilar (även fossila) på teslakalkylen.se.

De nackdelar jag samlat på mig efter ett år är tex att eftersom motorn är typ knäpptyst hör man vindbrus och vägljud ganska tydligt framför allt på motorväg, även om det aldrig är värre än att man kan föra en normal konversation. Detta tror jag att tex Polestar, Audi och Mercedes är något bättre på. En annan nackdel är begränsningen på dragvikt på 1000 kg, där är Audi och Polestar något bättre.

Jag hoppas själv mycket på Polestar 2, skulle vara kul om den gick bra. Eller vilken elbil som helst för den delen.
Min nästa bil är också en elbil, förmodligen en Tesla den med, kanske en 3:a igen eller model Y. Nu fattas bara solceller på taket hemma. Än så länge har Tesla enligt mig ganska långt försprång mot konkurrenterna på de flesta områden som betyder nåt för mig. Och så är den helt sjukt rolig att köra, det spelar ju in lite... Cheers.

Hej!

Mycket trevlig recension av dig!
Alltid bra att läsa av någon som har egna riktiga erfarenheter, men vore intressant att veta lite vad försäkring/skatt kostar och din ålder såklart som spelar roll Eller räknar du in skattt/fsk i dina 4200?

/atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

@mbryngelsson: Håller med dig i det mesta och när det gäller prisvärdhet och kostnader. Funderade själv på en sådan du har, men för mig var den för liten.

De flesta jag pratat med fastnar på själva inköpspriset och ser inte hela totalkostnaden på bilen. Vissa har till och med sagt att de inte bryr sig om totalkostnaden, bara vad bilen kostar att köpa hos "bilhandlaren".
Det är så mycket kostnader som försvinner när man går över till elbil och den enda kostnaden som har ökat för mig är försäkringen. Men i och med att de andra kostnaderna minskat så mycket, så blir det ändå väldigt mycket billigare bilägande, än om jag skulle haft kvar min Volvo och kört samma miltal.
Det är där folk bör titta istället. Kör man mycket, så tjänar man på att gå över till elbil, även om bilen är dyrare att köpa.. inget snack.

Har kollat upp lite tjänstebilar och fårmånsbilar på jobbet som personalen ska ha. Tesla Model 3 standard range blir i princip lika dyr som en hybrid för 400k. Tar man det extrema andra-handsvärdet i kalkylen så är den betydligt bättre affär. Ser man på den privata kostnaden för förmånstagaren så är förmånsbeskattningen väldigt bra på Tesla Model 3 och driftskostnaden för de som kan ladda hemma obefintlig. De flesta tankar ju för i alla fall 1000-2000kr i månaden.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

De flesta jag pratat med fastnar på själva inköpspriset

Fast tänker man lite bredare (eller snarare mindre) så finns det elbilar som inte spräcker plånboken också.

Exempelvis:

Skoda Citigoe-IV för 268 400:- sen bjuder staten på 60000:-
då är vi nästan nere på 200K jämt för en sprillans ny elbil.

2021 kommer Dacia Spring som troligen kommer ligga under Skoda Citigoe IV i pris.
Länk till Teknikens Världs artikel om Dacia Spring

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast tänker man lite bredare (eller snarare mindre) så finns det elbilar som inte spräcker plånboken också.

Exempelvis:

Skoda Citigoe-IV för 268 400:- sen bjuder staten på 60000:-
då är vi nästan nere på 200K jämt för en sprillans ny elbil.

2021 kommer Dacia Spring som troligen kommer ligga under Skoda Citigoe IV i pris.
Länk till Teknikens Världs artikel om Dacia Spring

Sedan kan du lätt pruta ner Skoda 20K på ny priset när man hört folk som köpt dessa så så hamnar du på 188 400 Sek när den lanserades var det en kampanj på 240K så detta är ett möjligt pris.

Sedan finns Mg ZS Ev för 219 999 DK och denna kan du importera in i Sverige och få Svenska premien på enligt transportstyrelsen när jag ställde frågan direkt till dom.

Då får du en bil i Kia E Niro storlek för 244 450 Sek efter miljöpremien efter 6 månaders ägande undrar om någon tagit över någon eller orkar inte folk med import idag?

Hade jag haft ekonomin idag hade jag köpt Mg känns oslagbar i sin prisklass med CCS, Vätskekylt batteri och bra standard utrustning

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har kollat upp lite tjänstebilar och fårmånsbilar på jobbet som personalen ska ha. Tesla Model 3 standard range blir i princip lika dyr som en hybrid för 400k. Tar man det extrema andra-handsvärdet i kalkylen så är den betydligt bättre affär. Ser man på den privata kostnaden för förmånstagaren så är förmånsbeskattningen väldigt bra på Tesla Model 3 och driftskostnaden för de som kan ladda hemma obefintlig. De flesta tankar ju för i alla fall 1000-2000kr i månaden.

Jo, de kan se dyra ut.. Men räknar man in allt vad en bil kostar/månad eller år, så blir de rätt billiga att äga. Om de utnyttjas...
Själv tankade jag för det i veckan.. Mitt tankkort med 10k gick i botten ganska ofta...

Skrivet av Anonymous FTW:

Fast tänker man lite bredare (eller snarare mindre) så finns det elbilar som inte spräcker plånboken också.

Exempelvis:

Skoda Citigoe-IV för 268 400:- sen bjuder staten på 60000:-
då är vi nästan nere på 200K jämt för en sprillans ny elbil.

2021 kommer Dacia Spring som troligen kommer ligga under Skoda Citigoe IV i pris.
Länk till Teknikens Världs artikel om Dacia Spring

Det kommer fler och fler modeller och även Tesla ska komma med en mindre billigare modell. Problemet med dessa är räckvidden, men klarar man sig med den, så varför inte. Som stadsbilar fungerar de perfekt, men ska man längre sträckor skulle jag i så fall hyrt en annan bil, om jag haft en sådan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är lite intresserad av den nya Rav4 PHEV. Ska tydligen komma 75km på batteri (18,1kwh). Det vi eftersträvar är främst rymligheten. Vi är två vuxna å snart två barn och tycker att det är lite trångt i vår Audi A4.
Enligt Toyota kommer nya Rav4 gå lös på runt 500k.

Ser ni någon annan bil i prisklassen som man även bör snegla på? Jag är lite intresserad av Tesla model Y men 700k känns lite mastigt. Å andra sidan kanske andrahandsvärdet innebär lägre kreditförlust med Teslan i slutändan? Hur resonerar vi?

Kan tilläggas att vi avser att köpa, inte leasa bilen, ffa med hänsyn till det onormala slitage som kan uppnås med småbarn.

Är tacksam för synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Är lite intresserad av den nya Rav4 PHEV. Ska tydligen komma 75km på batteri (18,1kwh). Det vi eftersträvar är främst rymligheten. Vi är två vuxna å snart två barn och tycker att det är lite trångt i vår Audi A4.
Enligt Toyota kommer nya Rav4 gå lös på runt 500k.

Ser ni någon annan bil i prisklassen som man även bör snegla på? Jag är lite intresserad av Tesla model Y men 700k känns lite mastigt. Å andra sidan kanske andrahandsvärdet innebär lägre kreditförlust med Teslan i slutändan? Hur resonerar vi?

Kan tilläggas att vi avser att köpa, inte leasa bilen, ffa med hänsyn till det onormala slitage som kan uppnås med småbarn.

Är tacksam för synpunkter.

Kia E Niro 64 Kwh & Aiways U5 65Kwh är också bilar i Suv klassen runt 450-500K klassen & Kia börjar också dyka upp på begagnat marknaden om du vill få den runt 380K för 2019 årsmodell

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Intressant hur olika man kan uppleva bilar. Jag tycker att både Model S och Polestar 2 är betydligt mycket roligare att köra än Audi e-tron.

E-tron kändes inte ens som en elbil utan det kunde lika gärna suttit någon diesel i den. Gammaldags på flera sätt. De största fördelarna är väl att den gick riktigt tyst och är rymlig. Dock minst prisvärd av dem alla. Hopplöst efter Tesla på allt som har med drivlinan, batteri och laddning att göra.

Hur Audi e-tron kan vara så mycket dyrare än Polestar 2 är en gåta för mig.

Det var en Model S 2019 som jag provkörde. Istället som standard 19" så hade denna 21" vilket såklart bidrar till en mer "sportig" och ej så komfortabel färd. Läder/skinnklädsel är tyvärr något som jag inte är sådär speciellt väl inställd till, det är inte bekvämt på något sätt, dock finns ju inget alternativ hos Tesla.

Vad gäller interiör/instrumentering i övrigt så är det väl något man kan vänja sig vid. Sedan så kanske man också är lite petig, men tycker det kan vara motiverat, med en bil som kostar nästan en miljon i grundutförande... då kan man ställa rejäla krav.

Tycker Teslan är en riktigt bra bil i grunden, speciellt då med tanke på drivlinan. Där har den ett enormt försprång.

Jag har trots det blivit mer och mer lockad att faktiskt införskaffa en, men priset hindrar mig.

7831 kr/mån enligt Teslas finansiering om jag väljer 200 000 kr i kontantinsats och 1500 mil/år.

Där tillkommer sedan kostnaden för halvförsäkringen som blir ca 1546 kr/mån hos Folksam, vilka ger mig det lägsta priset... av dem jag frågat hos iallafall. Det är ju helt sanslöst, men som sagt inte så konstigt med tanke på bilens värde. Tyvärr är ju även de begagnade modellerna värda nästan lika mycket... och då måste man dessutom välja en HELförsäkring som väl säkert går på en sisådär 5000 kr/månad.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Det var en Model S 2019 som jag provkörde. Istället som standard 19" så hade denna 21" vilket såklart bidrar till en mer "sportig" och ej så komfortabel färd. Läder/skinnklädsel är tyvärr något som jag inte är sådär speciellt väl inställd till, det är inte bekvämt på något sätt, dock finns ju inget alternativ hos Tesla.

Vad gäller interiör/instrumentering i övrigt så är det väl något man kan vänja sig vid. Sedan så kanske man också är lite petig, men tycker det kan vara motiverat, med en bil som kostar nästan en miljon i grundutförande... då kan man ställa rejäla krav.

Tycker Teslan är en riktigt bra bil i grunden, speciellt då med tanke på drivlinan. Där har den ett enormt försprång.

Jag har trots det blivit mer och mer lockad att faktiskt införskaffa en, men priset hindrar mig.

7831 kr/mån enligt Teslas finansiering om jag väljer 200 000 kr i kontantinsats och 1500 mil/år.

Där tillkommer sedan kostnaden för halvförsäkringen som blir ca 1546 kr/mån hos Folksam, vilka ger mig det lägsta priset... av dem jag frågat hos iallafall. Det är ju helt sanslöst, men som sagt inte så konstigt med tanke på bilens värde. Tyvärr är ju även de begagnade modellerna värda nästan lika mycket... och då måste man dessutom välja en HELförsäkring som väl säkert går på en sisådär 5000 kr/månad.

Har du kollat med Watercircles? Gav mig lägst pris av Folksam, If, Trygg Hansa och Länsförsäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Har du kollat med Watercircles? Gav mig lägst pris av Folksam, If, Trygg Hansa och Länsförsäkringar.

Nej, men kan ju ringa dit och höra imorgon. Var inget företag som jag hört talas om tidigare.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Läder/skinnklädsel är tyvärr något som jag inte är sådär speciellt väl inställd till, det är inte bekvämt på något sätt, dock finns ju inget alternativ hos Tesla.

Inte för att det kommer hjälpa dig med känslan på sätet, men Model 3 har plast/galonsäten,.inte skinn där.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Intressant hur olika man kan uppleva bilar. Jag tycker att både Model S och Polestar 2 är betydligt mycket roligare att köra än Audi e-tron.

E-tron kändes inte ens som en elbil utan det kunde lika gärna suttit någon diesel i den. Gammaldags på flera sätt. De största fördelarna är väl att den gick riktigt tyst och är rymlig. Dock minst prisvärd av dem alla. Hopplöst efter Tesla på allt som har med drivlinan, batteri och laddning att göra.

Hur Audi e-tron kan vara så mycket dyrare än Polestar 2 är en gåta för mig.

Mellan Polestar 2, Tesla Model S och Audi e-tron är valet ganska enkelt den sistnämnda. Varför?

Jo, Audin har inget glastak.

Fast egentligen så skulle jag inte välja någon av dessa bilar då de är åt helskotta för dyra. Omkring 200 000 - 250 000 kan jag tycka är ett rimligt pris för en ny bil, även om jag nu själv gav betydligt mer sist.

Som någon nämnde tidigare, och även jag, så är försäkringskostnaderna enormt höga på dessa nya bilar med ett så högt värde, vilket äter upp den besparing man gör från minskade bränslekostnader. Om man nu inte kör extrema sträckor årligen förstås.

Jag tankar för omkring 1200 kr per månad. Vilket skulle betyda att jag får betala någon eller ett par tusenlappar extra per månad om jag idag ersatte min med en motsvarande elbil. Detta baserar jag på de "faktiska" kostnaderna jag har haft under 3 år. Trodde inte alls att den skulle vara så billig som faktiskt har varit.

Det är intressant att se svart på vitt vad en bil HAR kostat att äga till skillnad från alla dessa spekulationer och kalkyler som finns, som bara visar vad en bil uppskattas kosta. Sen så får man såklart alltid räkna högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har kollat upp lite tjänstebilar och fårmånsbilar på jobbet som personalen ska ha. Tesla Model 3 standard range blir i princip lika dyr som en hybrid för 400k. Tar man det extrema andra-handsvärdet i kalkylen så är den betydligt bättre affär. Ser man på den privata kostnaden för förmånstagaren så är förmånsbeskattningen väldigt bra på Tesla Model 3 och driftskostnaden för de som kan ladda hemma obefintlig. De flesta tankar ju för i alla fall 1000-2000kr i månaden.

Inressant, jag måste ha missat något i min kalkyl. Om möjligt, kan du skicka den till mej via PM eller posta här i tråden? Den utan andra-handsvärde.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hyundai nya plattform E-GMP (Electrical Global Modular Platform) byter namn helt & blir Ioniq istället & först ut är Ioniq 5 i början av 2021 byggd från Concept 45 med deras 800V batteri.

2022 Ioniq 6 byggd på Prophecy conceptet & sedan kommer Ioniq 7 som bil 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200810/h...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hyundai nya plattform E-GMP (Electrical Global Modular Platform) byter namn helt & blir Ionic istället & först ut är Ionic 5 i början av 2021 byggd från Concept 45 med deras 800V batteri.

2022 Ionic 6 byggd på Prophecy conceptet & sedan kommer Ionic 7 som 3 bil.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200810/h...

Hoppas de bygger bilarna så man kan sitta raklång i baksätet. Nuvarande Ioniq är ju byggd för pygmeer.

Permalänk
Medlem

Jag själv sitter o räknar på Elbil vs Bensinbil. Då vi snart flyttar och kommer behöva en till bil.
Sambon skall ha den att pendla med till jobbet samt att vi skall köra den på fritiden.
Räknar med att vi kör minst 3000 mil/år med denna bilen, därav är kalkylen på detta miltal.

Räknar med samma kontantinsats på båda bilarna samt att dom 60000kr man får tillbaka av staten skall direkt in i billånet igen för att sänka kostnaderna.

Kalkylen utgår från en Mini Cooper Bensin (basutrustning) mot Mini Cooper SE (basutrustning), två identiska bilar med två olika drivlinor. Båda utgår från vad en bil kostar i grundutförande som finns i lager (lite under rekade priser på bensinen till och med)

Som ni ser är det en vinst, om än knapp att faktiskt köra el för oss. Då är även elpriset lite högt räknat mot vad vi räknar med att ha i vårt nya boende. Men ju mer vi kör desto bättre, sen tror jag att andrahandsvärdet (efter 60 månader som kalkylen är baserad på) på elbilen kommer vara betydligt bättre och därav vara en ekonomisk vinst för oss.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag själv sitter o räknar på Elbil vs Bensinbil. Då vi snart flyttar och kommer behöva en till bil.
Sambon skall ha den att pendla med till jobbet samt att vi skall köra den på fritiden.
Räknar med att vi kör minst 3000 mil/år med denna bilen, därav är kalkylen på detta miltal.

Räknar med samma kontantinsats på båda bilarna samt att dom 60000kr man får tillbaka av staten skall direkt in i billånet igen för att sänka kostnaderna.

Kalkylen utgår från en Mini Cooper Bensin (basutrustning) mot Mini Cooper SE (basutrustning), två identiska bilar med två olika drivlinor. Båda utgår från vad en bil kostar i grundutförande som finns i lager (lite under rekade priser på bensinen till och med)

Som ni ser är det en vinst, om än knapp att faktiskt köra el för oss. Då är även elpriset lite högt räknat mot vad vi räknar med att ha i vårt nya boende. Men ju mer vi kör desto bättre, sen tror jag att andrahandsvärdet (efter 60 månader som kalkylen är baserad på) på elbilen kommer vara betydligt bättre och därav vara en ekonomisk vinst för oss.

https://i.imgur.com/OH67mSP.png

Wow lyckas du få upp en Mini Cooper Electric till 2 Kwh/milen lär du stå på iallafall när man såg Björn Nylands test.
90 Km/h = 1.28 Kwh/ mil 120 Km/h 1.77 Kwh/ mil

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag själv sitter o räknar på Elbil vs Bensinbil. Då vi snart flyttar och kommer behöva en till bil.
Sambon skall ha den att pendla med till jobbet samt att vi skall köra den på fritiden.
Räknar med att vi kör minst 3000 mil/år med denna bilen, därav är kalkylen på detta miltal.

Räknar med samma kontantinsats på båda bilarna samt att dom 60000kr man får tillbaka av staten skall direkt in i billånet igen för att sänka kostnaderna.

Kalkylen utgår från en Mini Cooper Bensin (basutrustning) mot Mini Cooper SE (basutrustning), två identiska bilar med två olika drivlinor. Båda utgår från vad en bil kostar i grundutförande som finns i lager (lite under rekade priser på bensinen till och med)

Som ni ser är det en vinst, om än knapp att faktiskt köra el för oss. Då är även elpriset lite högt räknat mot vad vi räknar med att ha i vårt nya boende. Men ju mer vi kör desto bättre, sen tror jag att andrahandsvärdet (efter 60 månader som kalkylen är baserad på) på elbilen kommer vara betydligt bättre och därav vara en ekonomisk vinst för oss.

https://i.imgur.com/OH67mSP.png

Såg inga siffror för försäkringen, vilket kan väl ställa till det? Annars väldigt bra och kul att jämföra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det var en Model S 2019 som jag provkörde. Istället som standard 19" så hade denna 21" vilket såklart bidrar till en mer "sportig" och ej så komfortabel färd. Läder/skinnklädsel är tyvärr något som jag inte är sådär speciellt väl inställd till, det är inte bekvämt på något sätt, dock finns ju inget alternativ hos Tesla.

Vad gäller interiör/instrumentering i övrigt så är det väl något man kan vänja sig vid. Sedan så kanske man också är lite petig, men tycker det kan vara motiverat, med en bil som kostar nästan en miljon i grundutförande... då kan man ställa rejäla krav.

Tycker Teslan är en riktigt bra bil i grunden, speciellt då med tanke på drivlinan. Där har den ett enormt försprång.

Jag har trots det blivit mer och mer lockad att faktiskt införskaffa en, men priset hindrar mig.

7831 kr/mån enligt Teslas finansiering om jag väljer 200 000 kr i kontantinsats och 1500 mil/år.

Där tillkommer sedan kostnaden för halvförsäkringen som blir ca 1546 kr/mån hos Folksam, vilka ger mig det lägsta priset... av dem jag frågat hos iallafall. Det är ju helt sanslöst, men som sagt inte så konstigt med tanke på bilens värde. Tyvärr är ju även de begagnade modellerna värda nästan lika mycket... och då måste man dessutom välja en HELförsäkring som väl säkert går på en sisådär 5000 kr/månad.

Jo, visst är en MS dyr. Och du kommer inte få samma typ av byggkvalitet som du är van vid om du kör exempelvis en tysk bil i samma prisklass. Men skillnaden brukade vara större förr.

7831 kr i månaden låter rimligt, men det kommer ju sjunka avsevärt när du får miljöbonusen.

Vad som däremot inte låter så rimligt är din försäkringspremie. Såhär såg det ut i månadspremier för snarlika halvförsäkringar när jag ringde runt:

* Folksam - 1288 kr
* InsureMyTesla - 587 kr
* If - 1023 kr
* Länsförsäkringar - 661 kr
* Gjensidige - 20 000 kr
* Moderna - 16 000 kr
* WaterCircles - 543 kr
* Aktsam - 1300 kr
* ICA - Ville ej försäkra bilen

Och jag valde WaterCircles med en massa extra tillägg som gjorde att den kom upp i 680 kr i månaden.

Så det är garanterat värt att ringa runt! Att sitta och fisa på deras hemsidor räcker inte.

Med det sagt är ju en MS fortfarande inte en billig bil, och värdeminskningen är förhållandevis stor. Men gud vad trevlig den är att köra, speciellt för en datornörd som gillar teknik.

Edit: 19" drar avsevärt mycket mindre än 21" också. På min ligger det någonstans runt 10% i skillnad.
Edit 2: En ny MS har inte läder eller skinn-klädsel, det är plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Wow lyckas du få upp en Mini Cooper Electric till 2 Kwh/milen lär du stå på iallafall när man såg Björn Nylands test av denna bilen.
90 Km/h = 1.28 Kwh/ mil 120 Km/h 1.77 Kwh/ mil

https://youtu.be/npoMLa8tPy8

Du menar att den kommer dra betydligt mindre?

Jag tog i lite för att inte räkna bort mig, blir ju hellre positivt överraskad på den ekonomiska fronten om man säger så...

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Såg inga siffror för försäkringen, vilket kan väl ställa till det? Annars väldigt bra och kul att jämföra!

Tja!

Jag har kollat med Trygg-Hansa där vi har allt idag, dom ger mig exakt samma kostnad för båda bilarna för halvförsäkring vilket är allt som krävs på nya bilar. Men eftersom det är ungefär 8 månader tills vi skall köpa bilen så har jag inte lagt in den kostnaden än då den kan komma att ändras får båda bilar, vilket inte är relevant just nu i kalkylen

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Såg inga siffror för försäkringen, vilket kan väl ställa till det? Annars väldigt bra och kul att jämföra!

Sedan tycker jag att man ska räkna på servicekostnaden och underhåll också som logiskt är lägre på Elbilen i jämförelse

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Sedan tycker jag att man ska räkna på servicekostnaden och underhåll också som logiskt är lägre på Elbilen i jämförelse

Här kostar båda bilarna 0kr första 3 åren, sedan är det service på bensinbilen som jag inte vet vad det kostar. Elbilen behöver inte komma in på service alls, förutom när det är dags att byta förslitnings delar som t.ex. bromsar.

Så ja sista 2 åren på denna period kommer elbilen att spara in några tusenlappar om året med!

Sen tror jag inte en mini basutrustad, 5 år gammal och rullat minst 15000mil kommer vara värd så många kronor. Dock kan nog el modellen av samma bil vara det.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Sedan tycker jag att man ska räkna på servicekostnaden och underhåll också som logiskt är lägre på Elbilen i jämförelse

Det är inte alls säkert, beroende på bil då. En Taycan eller en Tesla kan behöva serva bromsarna oftare än andra fossilbilar, och det har varit en hel del strul med MCU:er på äldre Tesla-bilar. Och dom är inte billiga att byta. 12V-batteriet är också återkommande struligt, men det är ju bara för Teslor då.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Du menar att den kommer dra betydligt mindre?

Jag tog i lite för att inte räkna bort mig, blir ju hellre positivt överraskad på den ekonomiska fronten om man säger så...

Precis det jag säger räknar jag på 1.28 Kwh/mil ggr 1.54 Sek/Kwh ggr 3000 mil = 5914 Sek i driftskostnad med en snitthastighet i 90 Kmh om ni har en lägre hastighet en detta i snitt så drar bilen betydligt mindre och kollar man 40 Kmh som inom denna staden som räknas som hypermiling så är förbrukningen nästan hälften medans fossila bilar drar mer inom städerna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Precis det jag säger räknar jag på 1.28 Kwh/mil ggr 1.54 Sek/Kwh ggr 3000 mil = 5914 Sek i driftskostnad med en snitthastighet i 90 Kmh om ni har en lägre hastighet en detta i snitt så drar bilen betydligt mindre och kollar man 40 Kmh som inom denna staden som räknas som hypermiling så är förbrukningen nästan hälften medans fossila bilar drar mer inom städerna.

Den bilen kommer rulla mer eller mindre 10 mil motorväg varje dag till och från jobb. Så räknar med hastighet på runt 100km/h. Leker med tanken att den då drar 1,55kWh/mil så blir totalkostnaden 4511,5kr/mån (med lån och allt). Alltså 200,5kr billigare i månaden än bensin, plus att andrahand värdet är högre samt att serviceavgifter är lägre.

Låter som en rätt bra affär över 5 år, plus att det är lite trevligare och roligare bil än den basutrustade Mini Coopern. Känns Win/Win att gå på det spåret om man skall inhandla just denna biltyp.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Nu har jag snart ägt Teslan i en månad, helt sjukt nöjd.

Min situation är ju knappast lämpad för elbil egentligen, bor nära stan, har ingen laddplats hemma eller på jobbet och bilen står på gatan. Men allting gått mycket bättre än vad jag förväntade mig att det skulle göra. Jag hade nog trott att det skulle bli lite knöligt men ska jag vara ärlig så är Teslan mer bekväm att äga än min Toyota.

Totalt har jag kört ~85 mil, har 82% i batteriet nu, har laddat medan jag handlat och gjort ärenden i totalt 11 timmar och 41 minuter till en totalkostnad av 0kr.

Jag var även lite orolig för försäkringen men fick en bra deal från watercircles för ca 600 i månaden.

Skulle aldrig gå tillbaka till bensin i alla fall, ser bara nackdelar.

just nu ja, men när vi börjar närma oss 50/50 med el.bilar / förbrännings motorbilar så kommer el-priser skjuta i höjden å de kommer kosta att ladda bilen på parkeringen utanför ICA där de är gratis idag. finns redan idag tendenser på att de är dyrare att "tanka" el-bilen, än tanka bensin / diesel.. jag har inget emot el-bilar, men många gånger så är de just de du skriver som många andra skriver å pratar om, gratis å ladda å de är super nöjda med det. när de inte längre är möjligt så kommer de göra samma sak på EL_en som de gjort med skatten på bensin å diesel, då är de inte så kul längre. för min del så är det inte möjligt att äga en dyr el-bil just nu å är rädd för att när de väl är min tur så att säga så är det inte så "billigt" å ladda längre.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Den bilen kommer rulla mer eller mindre 10 mil motorväg varje dag till och från jobb. Så räknar med hastighet på runt 100km/h. Leker med tanken att den då drar 1,55kWh/mil så blir totalkostnaden 4511,5kr/mån (med lån och allt). Alltså 200,5kr billigare i månaden än bensin, plus att andrahand värdet är högre samt att serviceavgifter är lägre.

Låter som en rätt bra affär över 5 år, plus att det är lite trevligare och roligare bil än den basutrustade Mini Coopern. Känns Win/Win att gå på det spåret om man skall inhandla just denna biltyp.

Kan du inte räkna om ditt exelark och ladda upp det igen fast med 1.6kwH/mil istället för att se hur kalkylen blir då?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk